BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 408 - 422 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7456/11004100/006 İndeks Tarihi: 08-04-2021

BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA

Öz:
Teknolojik gelişmelerin bir yansıması olarak kitle iletişim araçlarının birbiri ile olan ilişkisi artmıştır. Diğer kitle iletişim araçları gibi televizyonda internet ile yakınsamaya girerek önemli bir değişim ve çeşitlilik göstermiştir. Bu çeşitliliğin ve değişimin bir sonucu olarak izleyiciler yeni yayın türleri ile tanışmıştır. Bu yeni dönemde izleyici artık daha aktif bir konumdadır. Bu nedenle televizyon rekabetinde içeriğin önemi artmıştır. Amerikalı Netflix şirketi, 2016 yılında 130 ülkeye yönelik olarak hizmet vermeye başlamıştır. Türkiye’de de yerli bir girişim olarak Blu TV faaliyete geçmiştir. Bu çalışmanın amacı Netflix Türkiye ile Blu TV içeriklerini karşılaştırmaktır. Bu karşılaştırma yapılırken içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Netflix Türkiye’nin içeriklerinde Blu TV’ye nazaran daha fazla yabancı yapım yer almaktadır. Her iki yayın platformuna türler bağlamında bakıldığında dizi ve film türü olarak en çok dram öne çıkmaktadır. Yapım yılı olarak yapılan karşılaştırmada ise Netflix Türkiye’de yer alan içeriklerin Blu TV’den daha güncel olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

BLU TV VERSUS NETFLIX: A COMPARISON TO CONTENTS

Öz:
As a reflection of technological developments, the relation of mass media with each other has increased. Like other mass media, television has undergone significant change and diversity by converging with the internet. As a result of this diversity and change, viewers met new types of broadcasts. In this new period, the audience is now more active. The importance of content increased in television competition. American Netflix company started to serve 130 countries in 2016. In Turkey, Blu TV has started its operations as a domestic initiative. The aim of this study is to compare Blu TV content with Netflix Turkey's content. Content analysis method was applied while making this comparison. According to the research results, Netflix Turkey's content includes more foreign productions than Blu TV. When looking at both broadcast platforms in terms of genres, drama stands out the most in terms of series and movie genre. In comparison to the year of production, the content on Netflix Turkey was more recent than Blu TV.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akaydın, A. (2014). Değişen Televizyon Platformlarının İzleyiciye Sunduğu Seçenekler, Erciyes İletişim, 3(4), 18-24.
  • Akdoğan, I. (2014). Dijital politik fanteziler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aktaş, C. (2005). Interpersonal communication through the internet. Selçuk İletişim, 3 (4), 63-67. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19010/200808
  • Akyol, O. (2015). İnternet ve değişen televizyon yayıncılığı teknolojileri. Mesut Aytekin (Ed.), Yeni(lenen) medya içinde (ss.110-131). İstanbul: Kocav Yayıncılık.
  • Altuntuğ, N. (2011). Değerlere hitap eden pazarlamanın nostalji boyutu. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 265-273. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article- file/150988
  • Bell, D. (1999). The Coming of post-ındustrial society: a venture in social forecasting. New York: Basic Books.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: The Free Press. Castells, M. (2000). The Rise of network society. Chichester: Blackwell Publishers.
  • Castells, M. (2005). Enformasyon çağı: ekonomi, toplum ve kültür – birinci cilt: ağ toplumunun yükselişi (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Castells, M. (2012). Communication power. Oxford: Oxford University Press.
  • Couldry, N. ve Mejias, U. A. (2019). Data colonialism: Rethinking big data’s relation to the contemporary subject. Television & New Media, 20(4), 336–349.
  • Çağıl, F. ve Masdar, K. F. (2019). Dijital dönüşüm bağlamında Türkiye’de dizi sektörü ve geleceği. Artuklu Sanat ve Beşerî Bilimler Dergisi, Cilt 1, 8-18. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/839260
  • Çaycı, B. (2013). 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties. Günümüzde enformasyon ve iletişim teknolojilerinin televizyon izleme alışkanlıkları üzerindeki etkisi OTT TV.
  • Çevik, M. (2015). Televizyon dizileri halk hikayelerinin modern şekli midir? Millî Folklor, 27(106), 34- 46.
  • Değerli, A. (2014). Ağ toplumu bağlamında bilginin paylaşımına yönelik akademik yayın ve referans sistemleri: Neo4j platformunda Graf veritabanı uygulaması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirkıran, E. (2016). Netflix deneyimi Türkiye’de. Hayal Perdesi Sinema Dergisi, Sayı: 55, 44-47.
  • Dilmen, N.E. ve Öğüt, S. (2010). Yeni iletişim ortamları ve etkileşime iletişimsel bilişim yaklaşımı, Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiri Kitabı, 237-242.
  • Drucker, P. F. (1994). Post-capitalist society. New York: Routledge.
  • Ene, L. ve Grece, C. (2015). Origin of Films in VOD Catalogs in the EU. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. Erişim Adresi: https: //www.obs.coe.int/en/web/observatoire/
  • Esslin, M. (1991). Beyaz camın arkası. (M. Çiftkaya, Çev.) İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Feilitzen, von C. (2004). Young People, Soap Operas and Reality TV: Perspectives on Media Literacy and Media Regulations. Cecilia Von Feilitzen (Ed.), The International Clearinghouse on Children içinde (ss. 9-47). Göteborg: Youth and Media Nordicom.
  • Flew, T. (2007). Understanding Global Media. New York: Palgrave.
  • Fontaine, G. ve Grece, C. (2016). Origin of Films and TV Content in VOD Catalogues in the EU & Visibility of Films on VOD Services. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. Erişim Adresi: https://www.europacreativamedia.cat
  • Gilles, F. ve Grece, C. (2016). Origin of Films and TV Content in VOD Catalogues in the EU & Visibility of Films on VOD Services. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. Erişim Adresi: https://rm.coe.int/1680783582
  • Gomez-Uribe, C. A. ve Hunt, N. (2015). The Netflix recommender system: algorithms, business value and innovation. ACM Transactions on Management Information Systems, Article No: 13.
  • Göker, G. ve Doğan, A. (2011). Ağ toplumunda örgütlenme: Facebook’ta çevrimiçi Tekel eylemi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (25), 175-203. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/baunsobed/issue/50199/646429
  • Grant, A. E. (2004). Media convergence. A. E. Grant ve J. H. Meadows (Ed.), Communication technology update 9th edition içinde (ss. 349-355). Oxford: Focal Press.
  • Gülmez, E. (2019). Netflix’in Türkiye’ye özgü reklam filmlerinin küresel markaların yerel reklam stratejileri bağlamında değerlendirilmesi. Erciyes İletişim Dergisi Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Özel Sayısı, Cilt 1, 157-178.
  • Hallinan, B. ve Striphas, T. (2016). Recommended for you: The Netflix Prize and the production of algorithmic culture. New Media & Society, 18(1), 117–137.
  • Ince, M. (2006). Manuel Castells’le söyleşiler. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • İmik, N. ve Yağbasan, M. (2007). Televizyon dizilerinde kullanılan müziklerin genç izleyicilerin dizileri izleme oranına etkisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, 103-114. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/iuifd/issue/22861/244109
  • Kopuz, S (2019). Yayıncılıkta Yaşanan Değişim ve Globalleşme & Netflix Örneği. Mehmet Genel (Ed.) İletişim Çağında Dijital Kültür içinde (143-163). Konya: Eğitim Kitapevi
  • Koukoutsaki, A. (2003). Greek television drama: production policies and genre diversification. Media, Culture & Society, 25(6), 715–735.
  • Kök, S. ve Tekerek, M. (2012). Sokak siyasetinden sosyal ağlara yeni aktivizm: Arap Baharı deneyimi. II. Bölgesel Sorunlar ve Türkiye Sempozyumu Bildiri Kitabı, 59-65.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. California: Sage.
  • Lobato, R. (2017). Rethinking international TV flows research in the age of netflix. Television & New Media, 19(3), 241-256.
  • Lobato, R. (2019). Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. USA, New York: NYU Press.
  • Manzano, E.P. ve Neira, E. (2016). Data managment in audiovisiual business: Netflix as a case study. El Profesional de la informacion, 25 (4), 568-576.
  • Matellart, A. (2004). Bilgi toplumunun tarihi. (H. Y. Altınel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mattelart, A. (1979). Multinational corporations and the control of culture: The ideological apparatuses of imperialism. Atlantic Highlands, NJ: Harvester Press.
  • Miles, M. ve Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. California: Sage
  • Miller, P.H. ve Rudniski, R. (2012). Market Impact and Indicators of Over the Top Television in Canada: 2012. Ottawa: Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. Erişim Adresi: https://www.crtc.gc.ca/eng/publications/reports/rp120330.htm
  • Montpetit, M. J., Klym, M. ve Mirlacher, T. (2010). The Future of IPTV. Multimed tools application, 53, 519-532.
  • Moyler A. ve Hooper M. (2010, 27 Eylül). Over the top TV (OTT TV) platform technologies. Erişim Adresi: https://www.endurancetech.co.uk/media/documents/ Erişim Tarihi: 26.12.2019
  • Mutlu, E. (2008). Televizyonu Anlamak. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Napoli, P. M. (2012). Audience evolution and the future of audience research. International journal on media management, 14(2), 79-97.
  • Özel, S. (2015). Televizyon ekseninde izleyici ve internet üzerindeki video hizmetlerinin izleyiciye etkisi. Sedat Özel (Ed.), Yeni medya çağında televizyon içinde (1-35). İstanbul: Derin Yayınları.
  • Özsoy, A. (2011). Televizyon ve izleyici: Türkiye’de dönüşen televizyon kültürü ve izleyicisi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Portes, A., Castells M. ve Benton L. A. (1989). The Informal economy: studies in advanced and less developed countries. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • RTÜK (2014). Yayınlarda Program Türleri Kod, Tanım ve Sınıflandırmaları, Erişim Adresi: https://www.rtuk.gov.tr/program-turleri-kod-kitapcigi/3734/3034/program-turleri-kod-kitapcigi.html Erişim Tarihi: 01.04.2020
  • Schiller, H. (1969). Mass Communication and American Empire. New York: Augustus M. Kelley.
  • Seçmen, A. E. (2019). Uluslararası televizyon yayıncılığında yeni yönelimler: dijital film ve dizi platformu “Netflix”. Ceyhan Kandemir (Ed.), Dijital çağda televizyon ve medya içinde (1-22). İstanbul: Derin yayınları.
  • Striphas, T. (2015). Algorithmic culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395–412. Toffler, A. (2008). Üçüncü dalga (S. Yeniçeri, Çev.). İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Tunstall, J. (1977). The media are American: Anglo-American media in the world (Vol. 1). London: Constable.
  • Van Dijk, J. (2006). The Network society. London: Sage Publications. Waters, M. (1995). Globalization. London-New York: Routledge.
  • Wells, A. (1972). Picture-tube imperialism? The impact of US television on Latin America. Maryknoll, New York: Orbis Books.
  • Yaman, H. (2017). Sayısal Yayıncılığın Sağladığı Olanaklar; Etkileşimli Televizyon ve Iptv Uygulamaları, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 243-256.
  • Url-1:https://geyikdolu.com/dizi/blutv-masum-dizisini-neden-netflixe-sattigini-ve-ucuncu-yil- verilerini-acikladi/ (Erişim Tarihi: 10.12.2019)
  • Url-2:https://www.haberturk.com/netflix-sansur-ve-rtuk-sorularini-yanitladi-netflix-cocuk-ayari- geliyor-haberler-2545407-teknoloji (Erişim Tarihi: 01.04.2020)
  • Url-3:https://www.cnnturk.com/yazarlar/guncel/ozan-onat/turkiyede-internet-televizyonculugu (Erişim Tarihi: 26.12.2019)
APA SÖĞÜT F (2020). BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. , 408 - 422. 10.7456/11004100/006
Chicago SÖĞÜT FATİH BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. (2020): 408 - 422. 10.7456/11004100/006
MLA SÖĞÜT FATİH BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. , 2020, ss.408 - 422. 10.7456/11004100/006
AMA SÖĞÜT F BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. . 2020; 408 - 422. 10.7456/11004100/006
Vancouver SÖĞÜT F BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. . 2020; 408 - 422. 10.7456/11004100/006
IEEE SÖĞÜT F "BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA." , ss.408 - 422, 2020. 10.7456/11004100/006
ISNAD SÖĞÜT, FATİH. "BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA". (2020), 408-422. https://doi.org/10.7456/11004100/006
APA SÖĞÜT F (2020). BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 10(4), 408 - 422. 10.7456/11004100/006
Chicago SÖĞÜT FATİH BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 10, no.4 (2020): 408 - 422. 10.7456/11004100/006
MLA SÖĞÜT FATİH BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.10, no.4, 2020, ss.408 - 422. 10.7456/11004100/006
AMA SÖĞÜT F BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2020; 10(4): 408 - 422. 10.7456/11004100/006
Vancouver SÖĞÜT F BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2020; 10(4): 408 - 422. 10.7456/11004100/006
IEEE SÖĞÜT F "BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 10, ss.408 - 422, 2020. 10.7456/11004100/006
ISNAD SÖĞÜT, FATİH. "BLU TV NETFLİX’E KARŞI: İÇERİKLERE YÖNELİK BİR KARŞILAŞTIRMA". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 10/4 (2020), 408-422. https://doi.org/10.7456/11004100/006