TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 23 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 41 - 56 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-04-2021
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ
Öz: Bu araştırma, Türkiye’de öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile ilgili yapılan makaleleri kategorik olarakincelemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemedeseninde tasarlanmıştır. Araştırma kapsamına giren makaleler, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olanölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırma kapsamına giren 162 makalenin incelenmesinde “Makaleİnceleme Formu”ndan yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; makalelerin en çok Atatürk ve Dokuz Eylül Üniversitelerindegörev yapan araştırmacılar tarafından yapıldığı, en çok Eğitim ve Bilim ile Ahi Evran Üniversitesi KırşehirEğitim Fakültesi dergilerinde yayımlandığı tespit edilmiştir. Makalelerin en fazla 2013 ve 2015 yıllarındayapıldığı; makalelerde çoğunlukla kullanılan araştırma yönteminin nicel araştırma olduğu, en fazlakullanılan araştırma desenlerinin ise betimsel ve ilişkisel (korelasyonel) araştırma desenleri olduğubelirlenmiştir. Makalelerde en çok öğretmen adayları (eğitim fakültesinde ve pedagojik formasyonprogramında öğrenim gören) ile çalışıldığı; çoğunda örneklem belirleme yönteminin belirtilmediği vebelirtilenlerin arasında ise en fazla basit tesadüfî örnekleme yönteminden yararlanıldığı; makalelerinçoğunlukla 250 ve üzeri katılımcı ile gerçekleştirildiği saptanmıştır. İncelenen makalelerin çoğunda veritoplama araçları olarak ölçek ve kişisel bilgi formu kullanıldığı; en fazla tercih edilen veri analiztekniklerinin betimsel istatistikler ve karşılaştırma testleri olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime: INVESTIGATION OF ARTICLES PUBLISHED ABOUT THE ATTITUDES TOWARDS TEACHING PROFESSION IN TURKEY
Öz: This research is conducted to categorically investigate the articles which are related to attitudes towards the teaching profession in Turkey. For this purpose, the study is designed as document review pattern which is one of the qualitative research methods. The articles in the scope of the research were determined by criterion sampling which is one of the purposeful sampling methods. The "Article Review Form" was used in the analysis of 162 articles that were included in the scope of the research. Content analysis was used to analyze the data obtained from the study. The results of the study showed that the most of the articles were written by the researchers who work at Atatürk and Dokuz Eylül Universities, and published in Education and Science and Ahi Evran University Kırşehir Education Faculty journals. Additionally, it was determined that most of the articles were written in 2013 and 2015 years, the most commonly research method is quantitative research method and the most commonly research designs used in articles were descriptive and relational (correlational) research patterns. It was identified that the most of the articles were written with the teacher candidates (who studied at the pedagogical formation program and the faculty of education), the sampling selection method was not indicated in most of the articles, and mostly the simple random sampling method was used in the articles whose methods were indicated. Furthermore, it was determined that the sample size consisting 250 persons or more at most was preferred in the articles. In most of the articles reviewed, it was seen that preferred data collection tools were scale and personal information form and the most preferred data analysis techniques were descriptive statistics and comparison tests.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Anastasi, C. (1957). Attitude of in-service and pre-service primary school teachers. Journal of Education Psychology, 36(3), 1-5.
- Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
- Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2018). Türkiye’de yükseköğretim yönetimi alanında üretilen doktora tezlerine ilişkin bir inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2).
- Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bhargava, A., & Pathy, M. (2014). Attitude of student teachers towards teaching profession. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(3), 27-36.
- Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Camadan, F., & Duysak, A. (2010). Farklı programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması: Rize Üniversitesi örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 30-42.
- Can, G. (1987). Öğretmenlik meslek anlayışı üzerine bir araştırma (Ankara okullarında). Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 159-170.
- Cansız Aktaş, M. (2015). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 337-371). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Çeliköz, N., & Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162(1), 139-157.
- Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
- Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C., & Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (36).
- Eren, B., Çelik, M., & Aytunga, O. (2014). Türkiye'de öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42).
- Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116).
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
- Gündoğdu, K., Aytaçlı, B., Aydoğan, R., & Yıldırım, C. (2015). Öğretmen yeterlikleri alanında yazılan makalelerin içerik analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 30-43.
- Gürcüm, B. H., & Arslan, A. (2017). Tekstil tasarım araştırmalarında karma yöntemin avantajları. Journal of International Social Research, 10 (50).
- Gürdal, A., Bakioğlu, A., & Öztuna, A. (2010). Fen bilgisi eğitimi lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17).
- Juodaitytė, A., & Kazlauskienė, A. (2008). Research methods applied in doctoral dissertations in education science (1995-2005): Theoretical and empirical analysis. Vocational Education: Research & Reality, 15, 36-45.
- Keskin, A. (2014). Öğrenme stratejileri konulu lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
- Koç, E. S. (2016). Türkiye de ilköğretim programlarının değerlendirilmesine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2005–2014). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1).
- Küçükoğlu, A., & Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (12), 27-47
- Mathai, M. (1992). Some presage variables discriminating between successful and less successful secondary school science teachers of Kerala. (Unpublished M. Phil. Thesis), University of Calicut.
- Oğuz, A., & Topkaya, N. (2008). Ortaöğretim alan öğretmenliği öğrencilerinin öğretmen özyeterlik inançları ile öğretmenliğe ilişkin tutumları. Akademik Bakış, 14, 23-36.
- Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 88-98.
- Ozan, C., & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116-136.
- Özer, B., & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9).
- Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2).
- Phillips, S. L. (2003). Contributing factors to music attitude in sixth-, seventh-, and eighth-grade students (Doctoral dissertation), University of Iowa.
- Singh, O. P., & Singh, S. (2016). A study on the attitude of primary school teachers towards teaching profession in Varanasi District of Uttar Pradesh. International Journal of Advanced Research in Management and Social Science, 5(8).
- Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
- Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, Special Issue, 1-22.
- Srilatha, G. (2017). Differential attitude of student teachers towards teaching profession. International Journal of Scientific Research and Education, 5(11), 7732-7738.
- Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Kitap ve Yayınevi.
- Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
- Uçal Canakay, E. U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Research and trends in mathematics education: 2000 to 2006. Elementary Education Online, 7(3), 614-626.
- Ülgen, G. (1997). Eğitim psikolojisi. İstanbul: Alkım Yayınevi
- Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
- Üzümcü, Ö. (2016). Nitel araştırma yöntemine sahip tezlerin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(32), 327-340.
- Yazar, T., & Dokumacı Sütçü, N. (2018). Öğretmen yetiştirmede araştırma yönelimleri: 2000’li yıllarda (2000-2018) öğretmen yetiştirme ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. M. Ergün, B. Oral ve T. Yazar (Ed.), Öğretmen yetiştirme sistemimiz (dün, bugün ve yarın) içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Yazar, T., & Tutal, Ö. (2017, Aralık). Değerler eğitimi alanında Türkiye’de yayımlanmış makalelerin incelenmesi. 3. Kıbrıs Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Kıbrıs.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2012). An examination of articles published on preschool education in Turkey. Educational Sciences: Theory and Practice. Special Issue, 3227-3241.
APA | ORAL B, DOKUMACI SÜTÇÜ N, YAZAR T (2019). TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. , 41 - 56. |
Chicago | ORAL Behçet,DOKUMACI SÜTÇÜ Neşe,YAZAR Taha Tekin TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. (2019): 41 - 56. |
MLA | ORAL Behçet,DOKUMACI SÜTÇÜ Neşe,YAZAR Taha Tekin TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.41 - 56. |
AMA | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. . 2019; 41 - 56. |
Vancouver | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. . 2019; 41 - 56. |
IEEE | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T "TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ." , ss.41 - 56, 2019. |
ISNAD | ORAL, Behçet vd. "TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ". (2019), 41-56. |
APA | ORAL B, DOKUMACI SÜTÇÜ N, YAZAR T (2019). TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(0), 41 - 56. |
Chicago | ORAL Behçet,DOKUMACI SÜTÇÜ Neşe,YAZAR Taha Tekin TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23, no.0 (2019): 41 - 56. |
MLA | ORAL Behçet,DOKUMACI SÜTÇÜ Neşe,YAZAR Taha Tekin TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.23, no.0, 2019, ss.41 - 56. |
AMA | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 23(0): 41 - 56. |
Vancouver | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 23(0): 41 - 56. |
IEEE | ORAL B,DOKUMACI SÜTÇÜ N,YAZAR T "TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23, ss.41 - 56, 2019. |
ISNAD | ORAL, Behçet vd. "TÜRKİYE’DE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK TUTUM İLE İLGİLİ YAPILAN MAKALELERİN İNCELENMESİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23/0 (2019), 41-56. |