Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi
Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 389 - 402 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.22312/sdusbed.558077 İndeks Tarihi: 14-04-2021
Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi
Öz: Amaç: Bu araştırma; Sağlık Yüksekokulu öğrencilerininduygusal zeka ve meslek algısı arasındaki ilişkiyi incelemekamacıyla tanımlayıcı olarak planlandı ve gerçekleştirildi.Materyal-Metot: Araştırma, Kırklareli Üniversitesi SağlıkYüksekokulu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören949 öğrenci ile yapıldı. Verilerin toplanmasında; öğrencilerinsosyo-demografik özelliklerini içeren bir anket formu, duygusalzeka değerlendirme ölçeği ve meslek algısı ölçeği kullanıldı.Verilerin analizi; SPSS 18.0 for Windows paket programında%95 güvenle yapıldı.Bulgular: Elde edilen veriler sonucunda, öğrencilerin yaşortalamasının 20,11 olduğu, %82,3’nün kadın ve %17,7’sininerkek öğrenciden oluştuğu saptandı. Öğrencilerin duygusalzeka toplam puan ortalaması 134,2±29,9, meslek algısı toplampuan ortalaması 115,5±24,0 olarak bulundu. Ayrıca, araştırmakapsamına alınan sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusalzeka düzeylerinin orta, meslek algılarının yüksek düzeydeolduğu, duygusal zeka alt faktörlerinin orta, meslek algısıalt faktörlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlendi. Dahası,öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinin duygusal zeka vemeslek algısını etkilediği saptandı.Sonuç: Duygusal zeka toplam puan ortalaması ile meslek algısıtoplam puan ortalaması arasında pozitif yönlü istatistiksel olarakanlamlı bir ilişki belirlendi.
Anahtar Kelime: Evaluation of The Relationship Between Perception of Occupation and Emotional Intelligence of The Students in The Health College
Öz: Objective: This study is planned and applied as a determiner to analyze the relationship between perception of occupation and emotional intelligence of the students in the Health College. Material-Method: The study is constructed on the 949 students who are studying at Kirklareli University Health College in 2015- 2016 academic year. In order to collect the data, a questionnaire form including sociodemographic qualities of, emotional intelligence assessment scale and perception of occupation scale were used. Data was analyzed with the SPSS 18.0 statistics software package with 95% confidence. Results: As a result of the data obtained it is determined that the age average of the students is 20.11 with 82.3% woman and 17.7% man students. It is found that the total point average of emotional intelligence of students is 134.2±29.9 and perception of occupation total point average is 115.5±24.0. Also, it is seen that the students of the Health College in the scope of research have medium level of emotional intelligence and high level of perception of occupation and sub-dimensions of emotional intelligence are on the medium level, sub-dimensions of perception of occupation is on the high level. Further it was determined that sociodemographic characteristics of the students have an influence on emotional intelligence and perception of occupation. Conclusions: There appeared statistically meaningful relationship in a positive direction between total emotional intelligence point average and occupation perception total point average (r=0.710 p<0.00).
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Aslan Ş. Duygusal zeka dönüşümcü ve etkileşimci liderlik. Eğitim Yayınevi, Konya. 2013:1-99.
- 2. Doğan S, Demiral Ö. Kurumların başarısında duygusal zekanın yeri ve önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2007; 14(1): 209-30.
- 3. Aksaraylı M, Özgen I. Akademik kariyer gelişiminde duygusal zekanın rolü üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 2008; 8(2): 755-69.
- 4. Erdoğdu Y. Duygusal zeka’nın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2008; 7(23): 62-76.
- 5. Goleman D. Duygusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir?. Çev. Seçkin Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2011: 13
- 6. Burak F. Sağlık kurumları yönetiminde duygusal zekanın önemi. Akademik Bakış Dergisi, 2014; 43: 1-22.
- 7.Türk Dil Kurumu, (2019). http://www.tdk.gov.tr/ index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK. GTS.5cbc4d7ff23216.11540513 (Erişim: 21.04.2019).
- 8. Karadağ A. Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2002; 5(2): 55-62.
- 9. Korkmaz F. ve Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2010; 17(1): 1-17.
- 10. Korkmaz F. Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2011; 18(2): 59-67.
- 11. Brown D. The role of work and cultural values in occupational choice, satisfaction, and success: A theoretical statement. Journal of Counseling & Development, 2002; 80(1): 48-56.
- 12. Ünlü S, Özgür G, Gümüş B.A. Hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008; 24(1): 43-56.
- 13. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim ve mesleğe yönelik düşünce ve beklentileri. Gaziantep Med J, 2015; 21(1): 26-31.
- 14. Yılmaz TF, Şen TH, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 2014; 1(3): 130-39.
- 15. Ergin EF. Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zeka düzeyi ile 16 kişilik özelliliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2000.
- 16. Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 2006; 10(1): 31-39.
- 17. Kaya H, Keçeçi, A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi, 2004; 13(52): 39-47.
- 18. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsal S. (2009). Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum, 2009; 9(1): 13-27.
- 19. Avşar G, Kaşıkcı, M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka düzeyi, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2010; 13(1): 1-6.
- 20. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ, D. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 2012; 26(1): 21-26.
- 21. Oğan E, Yücel B. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2017; 7(3): 445-61.
- 22. Yiğitbaş Ç, Deveci SE, Açık Y, Ozan AT, Oğuzöncül AF. Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 4(1): 7-13.
- 23.Yılmaz E, Özkan, S. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2011; 4(1): 39-52.
- 24. Girgin G. Öğrencilerinde duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi. KKTC Milli Eğitim Dergisi, 2009; 3: 1-12.
- 25. Tambağ H, Öte. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 2014; 11(1): 41-46.
- 26. Yeniçeri EN, Yıldız E, Seydaoğulları A, Güleç S. Sakallı Çetin E. Baldemir E. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2015; 19(2): 99-107.
- 27. Aşan Ö, Özyer K. Duygusal zekaya etki eden demografik faktörlerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2003; 21(1): 151-167.
- 28. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2010; 12(3): 14-29.
- 29. Korkman H, Deniz ME. Üniversite öğrencilerinin bazı demografik değişkenlerinin yükleme karmaşıklığı, duygusal zeka ve akıcı zeka çerçevesinde incelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2014; 2(2): 14-28.
- 30. San Turgay, A, Karaca, B, Çeber, E, Aydemir, G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2005; 8(1): 54-62.
- 31. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 10(1): 1-9.
- 32. Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2008; 15(1): 58-67.
- 33. Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14(2): 10-15.
- 34. Yurtsal ZB, Biçer S, Duran O, Şahin A, Arslan M, Yavrucu ÖK. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2014; 2(2): 15-25.
- 35. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015; 18(3): 163-171.
- 36. Kırdağ, N. Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2015; 8(4): 226-231.
- 37. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
- 38. Göz F, Erkan M. Sağlık memurluğu öğrencilerinin mesleki düşünce görüş ve sorunları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2006; 1(2): 37-50.
- 39. Andsoy II, Güngör T, Bayburtluoğlu, T. Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri, Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 1(1): 124-30.
- 40. Derya Beydağ K, Gündüz A, Gök Özer F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2008; 1(3): 137-142.
- 41. Ünal S. Hemşirelik öğrencilerinin sosyodemografik özellikleri ve hemşirelik mesleğini seçme nedenleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2008; 16(63): 179-187.
- 42. Sarıkaya T, Khorshıd L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2009; 7(2): 393-423.
- 43. Kalkım A, Sağkal Midilli T, Uğurlu E, Gülcan E. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 2015; 4: 41-60.
- 44. Kobya Bulut H, Erdol H, Yesilsicek Calık K, Aydın M, Yılmaz G. Evaluation of Occupational Professionalism of Final Year Nursing Students of a University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186; 2015: 445-50.
APA | Zorlu G, YANIK A (2019). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
Chicago | Zorlu Gurcan,YANIK AYGÜL Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (2019): 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
MLA | Zorlu Gurcan,YANIK AYGÜL Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 2019, ss.389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
AMA | Zorlu G,YANIK A Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2019; 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
Vancouver | Zorlu G,YANIK A Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2019; 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
IEEE | Zorlu G,YANIK A "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." , ss.389 - 402, 2019. 10.22312/sdusbed.558077 |
ISNAD | Zorlu, Gurcan - YANIK, AYGÜL. "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". (2019), 389-402. https://doi.org/10.22312/sdusbed.558077 |
APA | Zorlu G, YANIK A (2019). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
Chicago | Zorlu Gurcan,YANIK AYGÜL Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, no.4 (2019): 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
MLA | Zorlu Gurcan,YANIK AYGÜL Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.10, no.4, 2019, ss.389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
AMA | Zorlu G,YANIK A Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 10(4): 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
Vancouver | Zorlu G,YANIK A Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 10(4): 389 - 402. 10.22312/sdusbed.558077 |
IEEE | Zorlu G,YANIK A "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10, ss.389 - 402, 2019. 10.22312/sdusbed.558077 |
ISNAD | Zorlu, Gurcan - YANIK, AYGÜL. "Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/4 (2019), 389-402. https://doi.org/10.22312/sdusbed.558077 |