Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 29 - 52 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19126/suje.550137 İndeks Tarihi: 03-06-2021

Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin doğal ve yapay sesleri kaynağıyla ilişkilendirme düzeylerini belirlemektir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, iki ortaokul, bir anasınıfı ve bir özel eğitim okulundan seçilen toplam 15 zihinsel yetersizliğe sahip öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla 6 tane hayvan, 6 tane müzik aleti ve 5 tane çevre olmak üzere toplam 17 tane resimli kart ve bu kartlardaki görsellere uygun sesler kullanılmıştır. Uygulama sürecinde, öğrenciye resimli kartlar verilmiş ve kartlardaki görsellerden birine ait ses dinlettirilmiştir. Öğrenciden sesin hangi görsele ait olduğunu göstermesi ve daha sonra görselin ismini söylemesi istenmiştir. Bu işlem tüm kartlar için benzer şekilde yapılmıştır. Çalışma sonucunda zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin günlük hayatlarında karşılaştığı sesleri daha iyi algıladıkları ve ayırt ettikleri, buna karşın günlük hayatlarında karşılaşmadıkları sesleri tanımada güçlük çektikleri tespit edilmiştir. Ayrıca bazı öğrencilerin sesleri telaffuz ederken zorlandıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAIDD. (2010). FAQ on the AAIDD definition on intellectual disability. Erişim adresi: http://www.aaidd.org/intellectualdisabilitybook/content_7473cfm?navID=366
  • Ataman, A. (2005). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Ataman (Ed.), Özel eğitime giriş içinde (ss. 9-30). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Aydın, M. ve Özkara, D. (2011). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin atmosferde meydana gelen doğal elektriklenme konusundaki kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 11-20.
  • Birinci, O. ve Apaydın, Z. (2016). Modellemeye dayalı öğretimin 4. Sınıf öğrencilerinin ses konusundaki kavramsal gelişimine etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(7), 22-43.
  • Bishop, M. E. (1999). Teaching students who have mental retardation. Catechist, 32(5), 9-9.
  • Boyle, J. ve Scanlon, D. (2009). Methods and strategies for teaching students with mild disabilities: A case-based approach. Erişim adresi: http://books.google.com.tr/books?id=n3iDiH9vG5MC
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Edition). ABD: Sage publications.
  • Courtade, G.R., Spooner, F. ve Browder, D.M. (2007). Review of studies with students with significant cognitive disabilities which link to science standards. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 32(1), 43-49.
  • Çapraz, C. (2016). Ortaokul özel alt sınıfta öğrenim gören zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere bazı maddelerin “katı, sıvı ve gaz” hallerinin doğrudan öğretim yöntemiyle öğretimi (Yayımlanlamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çepni, S., Küçük, M. ve Ayvacı, H. Ş. (2003). İlköğretim birinci kademedeki fen bilgisi programının uygulanması üzerine bir çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 131-145.
  • Çevik, M. ve Çevik, Ö. (2016). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının hafif düzeyde zihinsel yetersiz öğrencilerin sosyal becerilerine, akademik başarılarına ve problem davranışlarına olan etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 4849-4860. doi:10.14687/jhs.v13i3.4195.
  • Demir, R. (2008). Zihinsel engelli öğrencilere fen bilgisi dersinde sindirim konusunu basamaklandırılmış öğretim yöntemiyle sunulmasının etkililiği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim çağındaki 10-14 yaş grubu öğrencilerinin gelişim özellikleri. UÜ. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), 155-187.
  • Fleming, M. L. ve Levie, W. H. (1993). Instructional message design: Principles from the behavioral and cognitive sciences (2. Baskı). ABD: Educational Technology Publications.
  • Gürel, Z., Güven, İ. ve Gürdal, A. (2003). Lise öğrencilerinin fizik dersinde öğrendikleri bilgileri hayatta karşılaştıkları olayları Yorumlamada kullanma becerilerinin değerlendirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 65-78.
  • İlik, Ş. Ş. (2009). Hafif düzeyde öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerde doğrudan öğretim yönteminin fen ve teknoloji dersine ilişkin kavramların öğretiminde etkililiğinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kaplan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karaer, G. (2017). Fen bilimleri öğretiminde özel öğretim yöntemleri. Sönmez-Kartal, M. ve Toper Korkmaz, Ö. (Ed.). Özel eğitimde fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 39-62). Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB, (2004). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4–5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2015). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Mete, P. (2016). Ortaokul özel alt sınıfta öğrenim gören zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere bazı maddelerin “sert-yumuşak” özelliklerinin doğrudan öğretim yöntemiyle öğretimi (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Osborne, R. J. ve Wittrock, M. C. (1983). Learning science: A generative process. Science education, 67(4), 489-508.
  • Öztürk, İ.H. (2012). Öğretim materyalinin seçimi ve kullanımını etkileyen faktörler. Demircioğlu, İ. H. ve Turan, İ. (Ed.). Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 13-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sikder, S. ve Fleer, M. (2014). Small science: Infants and toddlers experiencing science in everyday family life. Research in Science Education, 45(3), 445-464.
  • Sola- Özgüç, C. (2017). Fen öğretiminde öğretim uygulamaları ve öğretim etkinlikleri. Sönmez-Kartal, M.ve Toper Kahraman, Ö. (Ed.). Özel eğitimde fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 66-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sucuoğlu, B. (1979). Zekaya geri çocuklar için belirli seslere göre düzenlenen eğitimsel artikülasyon programının değerlendirilmesi (Bilim uzmanlığı tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ankara
  • Therrien, W.J., Taylor, J.C., Hosp, J.L., Kaldenberg, E.R. ve Gorsh, J. (2011). Science instruction for students with learning disabilities: A meta-analysis. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 188–203.
  • Turnbull, A., Turnbull, R. ve Wehmeyer, M. L. (2007). Exceptional lives: Special education in today’s schools. Upper Saddle River. NY: Pearson Education.
  • Tobin, K. (1986). Student task involvement and achievement in process-oriented science activities. Science Education, 1(70), 61-72.
  • Yıkmış, A. (2013). Bireysel eğitim programlarının (BEP) hazırlanması, S. Vuran. (Ed.). Özel eğitim içinde. Ankara: Maya Akademi Yayıncılık
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications. “Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış, karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Sakarya University Journal of Education Dergisi ve Editörünün” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun yazarlara ait olduğu ve çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğu bu çalışmanın yazarları tarafından taahhüt edilmiştir.
APA DEMIRCIOGLU G, KAVGACI G (2020). Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. , 29 - 52. 10.19126/suje.550137
Chicago DEMIRCIOGLU GOKHAN,KAVGACI Gonca Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. (2020): 29 - 52. 10.19126/suje.550137
MLA DEMIRCIOGLU GOKHAN,KAVGACI Gonca Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. , 2020, ss.29 - 52. 10.19126/suje.550137
AMA DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. . 2020; 29 - 52. 10.19126/suje.550137
Vancouver DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. . 2020; 29 - 52. 10.19126/suje.550137
IEEE DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G "Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri." , ss.29 - 52, 2020. 10.19126/suje.550137
ISNAD DEMIRCIOGLU, GOKHAN - KAVGACI, Gonca. "Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri". (2020), 29-52. https://doi.org/10.19126/suje.550137
APA DEMIRCIOGLU G, KAVGACI G (2020). Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 29 - 52. 10.19126/suje.550137
Chicago DEMIRCIOGLU GOKHAN,KAVGACI Gonca Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. Sakarya University Journal of Education 10, no.1 (2020): 29 - 52. 10.19126/suje.550137
MLA DEMIRCIOGLU GOKHAN,KAVGACI Gonca Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. Sakarya University Journal of Education, vol.10, no.1, 2020, ss.29 - 52. 10.19126/suje.550137
AMA DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. Sakarya University Journal of Education. 2020; 10(1): 29 - 52. 10.19126/suje.550137
Vancouver DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri. Sakarya University Journal of Education. 2020; 10(1): 29 - 52. 10.19126/suje.550137
IEEE DEMIRCIOGLU G,KAVGACI G "Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri." Sakarya University Journal of Education, 10, ss.29 - 52, 2020. 10.19126/suje.550137
ISNAD DEMIRCIOGLU, GOKHAN - KAVGACI, Gonca. "Zihinsel Yetersizliğe Sahip Öğrencilerin Doğal ve Yapay Sesleri Kaynağıyla İlişkilendirme Düzeyleri". Sakarya University Journal of Education 10/1 (2020), 29-52. https://doi.org/10.19126/suje.550137