Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 120 - 135 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.19126/suje.592408 İndeks Tarihi: 03-06-2021

A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale

Öz:
Stories have become one of the ways to provide information more effectively in so-called age of technology, the 21st century. Moreover, it is seen that advertising industry storifies what they desire to commercialize. Teaching students in a storified way enables persistence of learning. The effect of storytelling and writing, which already exists in many aspects of life, on secondary students’ anxiety has been a key concern. It has been planned to search this current topic which is not encountered in the literature and to develop a scale. It is thought that secondary school students need an instrument evaluating their story writing anxiety. In this sense, the aim of this study is to develop a scale that will evaluate secondary 7th graders’ story writing anxiety. 439 students (212 female and 227 male students) participated in the study. As a result of exploratory and confirmatory factor analyses, a valid and reliable evaluation instrument for secondary school students’ story writing anxiety was developed. As a result of the research, 5 tier scale with 26 items was formed to evaluate story writing anxiety. Cronbach Alpha value was found to be .853 and total variance explained was 57.827.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akaydın, Ş., & Kurnaz, H. (2015). Lise öğrencilerine yönelik yazma tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 246-261.
  • Akbayır, S. (2007). Eğitim fakülteleri için cümle ve metin bilgisi. (Revised 5th Printing). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alexander, B. (2011). The new digital storytelling: creating narratives with new media. PRAEGER, ABC-CLIO: Santa Barbara, CA, US.
  • Aydın, S., & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aytan, N., & Tunçel, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 50-62.
  • Babacan, M. (2008). Yazılı ve sözlü anlatım (kompozisyon bilgileri). (Revised 2th Printing). İstanbul: 3F Yayınevi.
  • Baki. Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi (Unpublished Doctoral Dissertation). Atatürk University, Institute of Educational Sciences.
  • Baş, T. (2010). Anket. Anket Nasıl Hazırlanır? Anket Nasıl Uygulanır? Anket Nasıl Değerlendirilir? (Extended 6th Printing). Seçkin: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma, deseni spss uygulamaları ve yorum. (Revised 19th Printing). Ankara: Pegem Akademi.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. (David A. Kenny, Series Editor). New York: The Guilford Press.
  • Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programmings. London: Lawrence Erlbaum Assocatiates, Publishers.
  • Can, E., & Topçuoğlu Ünal, F. (2017). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 203-212.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. (Unpublished master's thesis). Hacettepe University, Institute of Educational Sciences.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. (2nd Printing). Ankara: Pegem Akademi.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (2009). A first course in factor analysis. (Digital Printing). New York: Psychology Press.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı – psikolojinin temel kavramları. (12. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri. (Unpublished doctoral dissertatoion). Necmettin Erbakan University, Institute of Educational Sciences.
  • DeVellis, R. F. (2017). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar. (Translated Tarık Totan). (3rd Printing). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Doğan, D. M. (2005). Büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-1 Temel Kavramlar ve İşlemler. (3rd Printing). Ankara: Pegem Akademi.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics Using SPSS. London: SAGE Publications Ltd.
  • Frazel, M. (2010). Digital storytelling: guide for educators. Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE). Retrieved September 07 2017, from http://www.iste.org/images/excerpts/digsto-excerpt.pdf
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göçer, A. (2014). Yazma tutum ölçeğinin (ytö) Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 515-524.
  • Güneş, F., Kuşdemir, Y., & Bulut, P. (2017). Yazma öz yeterlik ölçeğinin psikometrik özellikleri. International Journal of Social Science, 58, 101-114.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of Exploratory Factor Analysis in Published Research: Common Errors and Some Comment on İmproved Practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393–416.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS Programları Kullanılarak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma kaygısı üzerine bir inceleme (Ürdün üniversitesi örneği). Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 14, 135-152.
  • İşeri, K., & Ünal, E. (2010). Yazma eğilimi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(155), 104-117.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. (Unpublished doctoral dissertations). Balıkesir University, Institute of Science.
  • Karakuş Tayşi, E., & Taşkın, Y. (2018). Ortaokul öğrencileri için yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74-95.
  • MEB, (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Ankara: MEB.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. in society for information. Technology & Teacher Education International Conference. Retrieved from http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/articles/Educ-Uses-DS.pdf
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-fit Measures. Methods of Psychological Research Online 8(2), 23-74.
  • Şen, Ü., & Boylu, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1122-1132.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şengül, M. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma öz yeterlikleri ölçeği geliştirme çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(1), 81-94.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. (6th Printing). Pearson Education.
  • Taşkaya, S. M. (2017). Dil ve Edebiyat Öğretimi Yöntemleri. A. Akkaya (Ed), Dil ve Edebiyat Öğretimi-I (Özel Öğretim Yöntemleri) (pp. 99-198). Elazığ: Asos Yayınları.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. Retrieved from http://www.ijme.net/archive/2/cronbachs-alpha.pdf
  • Tavşancıl, E. (2018). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (6th Printing). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı Yazma Süreci (Hikaye Yazma). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. (11. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(special issue), 74-85.
  • Yılmaz Soylu, M., & Akkoyunlu, B. (2019). Yazma öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2233- 2242.
  • Yüksel, P. (2011). Using digital storytelling in early childhood education: a phenomenological study of teachers’ experiences (Unpublished doctoral dissertation). Middle East Technical University, Institute of Science.
  • WEB1 Retrieved May 16, 2019, from https://brenebrown.com/about/
  • WEB2 Retrieved May 16, 2019, from http://barisozcan.com/kimdir/
  • WEB3 Retrieved May 16, 2019, from https://trends.google.com/trends/explore?date=all&geo=TR&q=%2Fg%2F1q6hz9cnw
  • WEB4 Retrieved May 10, 2019, from https://otherworkers.com/storyteller-olmak/
APA EROGLU A (2020). A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. , 120 - 135. 10.19126/suje.592408
Chicago EROGLU AYSUN A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. (2020): 120 - 135. 10.19126/suje.592408
MLA EROGLU AYSUN A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. , 2020, ss.120 - 135. 10.19126/suje.592408
AMA EROGLU A A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. . 2020; 120 - 135. 10.19126/suje.592408
Vancouver EROGLU A A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. . 2020; 120 - 135. 10.19126/suje.592408
IEEE EROGLU A "A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale." , ss.120 - 135, 2020. 10.19126/suje.592408
ISNAD EROGLU, AYSUN. "A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale". (2020), 120-135. https://doi.org/10.19126/suje.592408
APA EROGLU A (2020). A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. Sakarya University Journal of Education, 10(1), 120 - 135. 10.19126/suje.592408
Chicago EROGLU AYSUN A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. Sakarya University Journal of Education 10, no.1 (2020): 120 - 135. 10.19126/suje.592408
MLA EROGLU AYSUN A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. Sakarya University Journal of Education, vol.10, no.1, 2020, ss.120 - 135. 10.19126/suje.592408
AMA EROGLU A A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. Sakarya University Journal of Education. 2020; 10(1): 120 - 135. 10.19126/suje.592408
Vancouver EROGLU A A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale. Sakarya University Journal of Education. 2020; 10(1): 120 - 135. 10.19126/suje.592408
IEEE EROGLU A "A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale." Sakarya University Journal of Education, 10, ss.120 - 135, 2020. 10.19126/suje.592408
ISNAD EROGLU, AYSUN. "A Validity and Reliability Study of Story Writing Anxiety Scale". Sakarya University Journal of Education 10/1 (2020), 120-135. https://doi.org/10.19126/suje.592408