Yıl: 2021 Cilt: 9 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 127 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-06-2021

CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK

Öz:
Sanatçının bir insan olarak doğuştan getirdiği mizaç özellikleri yanında özellikleçocukluk ve ergenlik dönemlerinde çevresiyle kurduğu/kuramadığı ilişkiler, onun yaratmaedimiyle doğrudan ilgilidir. Süperego ile uyum sağlamış bir egonun ürettikleri karşısında, budengeyi kuramamış bir başka egonun ürettikleri arasında yapısal ve tematik bütünlükbakımından farklar vardır. Can Yücel’in ilk şiirinden son şiirine doğru yapılacak kronolojik birokumada göze çarpan ilk şey, şiirlerdeki öznenin gittikçe marjinalleşen bir şekilde güzel vegüzellik duygusundan uzaklaşmaya başlamasıdır. Bu da bize onun –bahsettiğimiz- süperegoego uyumsuzluğunun içinde olduğunu düşündürmektedir. Şiirlerdeki özne güzel olana karşıadeta savunma oluşturmuş ve savaş açmış gibidir. Tahammüden girişilen bu tutum ego inşaederken kendine özgü bir varoluş biçimi arayan şairin bulduğu sıra dışı yol ile ilgili olmalıdır.Diğer taraftan şiir türünün estetik ilkeleri düşünüldüğünde bir şairin mesleğine mugayyir birşekilde güzellikle işinin olmadığını söylemek de kolay değildir. Şairin hemen her şiirine yansıyanbu tezatlı durum, onun şiir estetiğinin de en belirgin yönlerinden birini oluşturur. Bu çalışmanınamacının Can Yücel’in psikolojisini tahlil etmek ya da şiirleri ile psikolojisi arasında bağlantıkurmak olmadığını öncelikle belirtmek gerekir. Amaç, onun şiirlerinde bu olgunun ne denliyoğun bir biçimde karşımıza çıktığı ve estetiğinin yapı taşlarından biri olduğunu ortayakoymaktır
Anahtar Kelime:

ESCAPING BEAUTY AS A FORM OF EXISTENCE IN CAN YUCEL POETRY

Öz:
In addition to the temperamental qualities that the artist is born with as a human being, the relationships that he/she cannot establish with his environment, especially in childhood and adolescence, are directly related to his creation.There are differences in structural and thematic integrity between what an ego that has adapted with superego produces and what another ego that has not been able to balance produces . The first thing that stands out in a chronological reading from Can Yucel's first poem to his last poem is that the subject in the poems begins to move away from the increasingly marginalized sense of beauty and beauty.This makes us think that he is in a superego-ego mismatch – which we are talking about.It is as if the subject in the poems has formed a defense against the beautiful and has started a war.This attitude, which is taken intentionally, should be related to the extraordinary path found by the poet who is looking for a unique form of existence when building egos.On the other hand, considering the aesthetic principles of the type of poetry, it is not easy to say that a poet has nothing to do with beauty in a way that is adverse to his profession.This contrasting situation, reflected in almost every poem of the poet, is one of the most prominent aspects of his poetry aesthetic. It is worth noting first that the aim of this study is not to analyze Can Yucel's psychology or to link his poems to his psychology.The aim is to reveal how intensely this example appears in his poems and that his aesthetic is one of the building blocks.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKIN, Enis, (2006), “Güzelde Tutunamayan Şair: Can Yücel”, Varlık, 1181, ss. 49-52
  • BOWLBY, John, (1973), “Seperation: Anger and Anxiety”, Attachment and Loss, Vol.2, New York: Basic Books,
  • BÖRKLÜ, Jale.G. (2012), Can Yücel’in Hayatı, Edebî Çevresi ve Şiirlerinin İncelenmesi, (Doktora Tezi), Gazi Ü. Sos. Bil. Ens.
  • BURGER Jerry. M., (2006), Kişilik- Psikoloji Biliminin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri, (Çev.: İ.D.E. Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • HİLAV, Selahattin, (1995), Edebiyat Yazıları, İstanbul: YKY.
  • HORNEY, Karen, (1993), Nevrozlar ve İnsan Gelişimi, (Çev.: S. Budak), Ankara: Öteki Yayınevi.
  • KAYIRAN, Yücel, (1996), “Modern Türk Şiirinde Bir Tavır: Can Yücel’in Şiirinde İmge”, Sombahar, 34, Mart-Nisan.
  • UZUNOĞLU, Selim, (2006), Kişilikleri Tanıma Rehberi, İstanbul: Morpa Kültür Yay.
  • REİCH, Wilhelm, (1991), Kişilik Çözümlemesi, (Çev.: B. Onaran), İstanbul: Payel Yayınları.
  • SÜREYYA Cemal (2006), Şapkam Dolu Çiçekle, İstanbul: YKY.
  • YALÇIN, Mehmet, (1996), “Can Yücel’in Şiiri”, Sombahar, 34, Mart-Nisan.
  • YÜCEL, Can, (1974), “Şiir İnsanlığın Kurtuluşu….”, (Kon: Alpay Kabacalı), Milliyet Sanat, 103, ss.4-8.
  • YÜCEL, Can, (1983), “Can Yücel ile Rengahenk Üzerine Konuşma”, (Kon.: T.Uyar), Milliyet Sanat Dergisi, 65, ss.20-21
  • YÜCEL, Can, (1988), “Biz Öfkenin Yerine Oturtulduğu Zaman Çıkış Noktası….”, (Kon.: Ö. Taner, B. Toprak), Yeni Düşün, Nisan, ss. 12-19
  • YÜCEL, Can, (1996), “Can Yücel Genç Bir İhtiyar-Söyleşi”, (Kon.: M.Erol), Hürriyet Gösteri, 193, ss.16-21
  • YÜCEL, Can, (1996), “Can Yücel: Şiir Düzerken Kahkaha Çiçekleri Üretmek”, (Kon: Zeynep Oral), Milliyet Sanat, 463, ss.4-8.
  • YÜCEL, Can, (2000), Seke Seke, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2004a), Ölüm ve Oğlum, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2004b), Alavara, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2005), Gökyokuş/Kuzgunun Yavrusu, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2006), Çok Bi Çocuk, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2007a), Gece Vardiyası, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2007b), Canfeda, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2008a), Seke Seke, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2008b), Portreler, İstanbul: Doğan Kitap.
  • YÜCEL, Can, (2018a), Maaile, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2018b), Yazma, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2018c), Gezintiler, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2019a), Mekânım Datça Olsun, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2019b), Güle Güle-Seslerin Sessizliği, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2019c), Bir Siyasinin Şiirleri, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2019d), Sevgi Duvarı, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • YÜCEL, Can, (2020), Rengâhenk, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
APA AKPINAR S (2021). CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. , 127 - 144.
Chicago AKPINAR Soner CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. (2021): 127 - 144.
MLA AKPINAR Soner CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. , 2021, ss.127 - 144.
AMA AKPINAR S CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. . 2021; 127 - 144.
Vancouver AKPINAR S CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. . 2021; 127 - 144.
IEEE AKPINAR S "CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK." , ss.127 - 144, 2021.
ISNAD AKPINAR, Soner. "CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK". (2021), 127-144.
APA AKPINAR S (2021). CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9(26), 127 - 144.
Chicago AKPINAR Soner CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 9, no.26 (2021): 127 - 144.
MLA AKPINAR Soner CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.9, no.26, 2021, ss.127 - 144.
AMA AKPINAR S CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2021; 9(26): 127 - 144.
Vancouver AKPINAR S CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2021; 9(26): 127 - 144.
IEEE AKPINAR S "CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 9, ss.127 - 144, 2021.
ISNAD AKPINAR, Soner. "CAN YÜCEL ŞİİRİNDE BİR VAROLUŞ BİÇİMİ OLARAK GÜZELDEN KAÇMAK". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 9/26 (2021), 127-144.