Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 171 - 193 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-06-2021

Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler

Öz:
Kent, yoksulluk ve gündelik hayat çalışmalarından temellenen bu araştırmada, Türkiye’ninçeşitli bölgelerinden İzmir’in gecekondu mahallelerinden Limontepe’ye göç edensakinlerin, çocukları için tahayyül ettiği gelecekte eğitimin rolü incelenmektedir. Eğitimeyüklenen anlam ve beklentileri kuşaklar üzerinden değerlendiren araştırmada, mahalleninfiziksel ve kurumsal olanaklarıyla eğitim alan (ikinci) kuşağın, kentin çevresi olarakaddedilen bir gecekondu mahallesinde yetiştirilme ve eğitim durumları üzerinden sınıfsalhareketliliklerinin imkânları sorgulanmaktadır. Kendi durumlarını değerlendiren ikinci kuşakmahallelinin, bir sonraki kuşak için tahayyül ettiği koşulları ve uygulamaya çalıştığı pratikleri,mekânda sınıfsallığın kurulması ve sürdürülmesi üzerinden ele alınmaktadır. Araştırma, ikitemel soruya yanıt aramaktadır: Gecekondu mahallelerinin gündelik hayatında eğitiminyeri nedir? Eğitime yüklenen anlam ve beklentiler kuşaklar arasında ne tür benzerlik vefarklılıklar taşır? Bu çalışma, Ocak – Eylül 2017 tarihleri arasında araştırmacının çocuklukmahallesi olan Limontepe’de, etnografik yöntemin sağladığı olanaklarla yürüttüğü alanaraştırmasından elde edilen verilere dayanmaktadır.
Anahtar Kelime:

Intergenerational Approach to Education in Squatters: Boundaries, Expectations, Preferences

Öz:
In this research, which is based on studies concerning urban, poverty and everyday life, the role of education is analyzed in terms of its impact on the residents of the squatter of Izmir, Limontepe, who has migrated from various parts of Turkey, in the course of envisioning their children’s future. In the research, which is evaluating the meanings and expectations attributed to education by generations, the possibilities of the class mobility of the second generation who was educated through the physical and institutional opportunities of a squatter that is considered to be the periphery of the city, were questioned in terms of upbringing and educational status. The conditions and practices that the secondgeneration dwellers, who envision for the next generation are addressed in terms of the establishment and continuation of the class situation in the space. The research seeks answers to two basic questions: What is the role of education in the everyday life of squatters? What kind of similarities and differences, do the meanings and expectations attributed to education have, between generations? This study is based on the data obtained from the field research conducted by the researcher, with the opportunities provided by the ethnographic method, between the dates of January-September 2017, in Limontepe, which is the childhood neighborhood of the researcher.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altuntek, N. S. (2009) “Yerli”nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem, Ankara: Ütopya.
  • Bauman, Z. (2010) Sosyolojik Düşünmek, çev. A. Yılmaz, 7. Baskı, İstanbul: Ayrıntı.
  • Bayat, A. (2008) Sokak Siyaseti: İran’da Yoksul Halk Hareketleri, çev. S. Torlak, Ankara: Phoenix.
  • Behar, R. (1999) “Ethnography: Cherishing Our Second-Fiddle Genre”, Journal of Contemporary Ethnography, 28(5): 472–484.
  • Behar, R. (2007) “Ethnography in a Time of Blurred Genres”, Anthropology and Humanism, 32(2): 145- 155.
  • Berger, P. ve Luckmann, T. (1967) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Londra: Anchor.
  • Bourdieu, P. (1984) Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, çev. R. Nice, Harvard: Harvard University.
  • Bourdieu, P. (2000) Pascalian Meditations, çev. R. Nice, California: Stanford University.
  • Bourdieu, P. (2014) Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar, çev. N. Ökten, 7. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Çavuşoğu, E. (2014) Türkiye Kentleşmesinin Toplumsal Arkeolojisi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Cresswell, T. (1998) In Place/Out of Place: Geography, Ideology, and Transgression, Minneapolis ve Londra: University of Minnesota.
  • Doğan, C. (1993) “Gecekondu Ailelerinin Eğitim Problemleri – Ümraniye M. K. Paşa Mahallesi Örneği”, Aile ve Toplum, 3(1): 24-30.
  • Du Bois, B. (1989) “Passionate Scholarship: Notes on Values, Knowing and Method in Feminist Social Science”, G. Bowles ve R. D. Klein (der.), Theories of Women’s Studies içinde, 2. Baskı, Londra ve New York: Routledge, 105-116.
  • Erder, S. (2015) İstanbul Bir Kervansaray (mı?): Göç Yazıları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Göle, N. (2002) “Islam in Public: New Visibilities and New Imaginaries”, Public Culture, 14(1): 173- 190.
  • Harding, S. (1996) “Feminist Yöntem Diye Bir Şey Var mı?”, S. Çakır ve N. Akgökçe (der.), Kadın Araştırmalarında Yöntem içinde, çev. Z. Ayman, İstanbul: Sel, 34-47.
  • Kongar, E. ve Memiş, E. (2017) Gendered Patterns of Time Use over the Life Cycle: Evidence from Turkey. Levy Economics Institute of Bard College (Ön rapor), No. 884, Erişim: http://www. levyinstitute.org/pubs/wp_884.pdf
  • Kümbetoğlu, B. (2008) Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam.
  • Lawler, S. (2005) “Rules of Engagement: Habitus, Power and Resistance”, L. Adkins ve B. Skeggs (der.), Feminism After Bourdieu içinde. New Jersey: Blackwell, 110-128.
  • Lefebvre, H. (2007) Modern Dünyada Gündelik Hayat, çev. I. Gürbüz, 2. Baskı, İstanbul: Metis.
  • Lillis, T. (2008) “Ethnography as Method, Methodology, and “Deep Theorizing: Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research”, Written Communication, 25(3): 353-388.
  • Low, S. (2017) Spatializing Cumture: The Ethnography of Space and Place, Oxon ve New York: Routledge.
  • Madanipour, A. (2003) Public and Private Spaces of the City, Londra ve New York: Routledge.
  • Massey, D. (1995) “Places and Their Pasts”, History Workshop Journal, 39: 182-192.
  • McNay, L. (2015) “Agency and Experince: Gender as a Lived Relation”, L. Adkins ve B. Skeggs (der.). Feminism After Bourdieu içinde, New Jersey: Blackwell, 175-190.
  • Özar, Ş. (2018) “40 Yıl Önce 40 Yıl Sonra Türkiye’de Kadın Emeği”, Ferhunde Özbay Anma Konferansı konuşması, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul, 9 Mart.
  • Behar, R. (2009) “Between Textuality and Orality: An Interview with Ruth Behar”, Storytelling, Self, Society, 5(3): 145-151.
  • Şenses, F. (2009) Küreselleşmenin Öteki Yüzü Yoksulluk, 5. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Swartz, D. (2013) Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi, çev. E. Gen, 2. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Tatlıcan, Ü. ve Çeğin, G. (2014) “Bourdieu ve Giddens: Habitus veya Yapının İkiliği”, G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı ve Ü. Tatlıcan (der.), Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi içinde, 3. Baskı, İstanbul: İletişim, 303-366.
  • Türkoğlu, N. (2009) “Medya ve İletişim Çalışmalarının İçerisi-Dışarısı”, D. Hattatoğlu ve G. Ertuğrul (der.), Methodos: Kuram ve Yöntem Kenarından içinde, İstanbul: Anahtar, 281-296.
  • Turner, G. (2016) İngiliz Kültürel Çalışmaları, çev. D. Özçetin ve B. Özçetin, Ankara: Heretik.
  • Ümit Atılgan, E. (2014) “‘Çinçin’de Subay, Polis Çıkmış mı ki Ben Olayım?’: Damgalı Mekânlar”. F. Şenol Cantek (der.), Kenarın Kitabı: “Ara”da Kalmak, Çeperde Yaşamak içinde, İstanbul: İletişim, 61-88.
  • Wedel, H. (2013) Siyaset ve Cinsiyet: İstanbul Gecekondularında Kadınların Siyasal Katılımı, çev. C. Kurultay, İstanbul: Metis.
APA BEKTAŞ ATA L (2020). Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. , 171 - 193.
Chicago BEKTAŞ ATA LEYLA Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. (2020): 171 - 193.
MLA BEKTAŞ ATA LEYLA Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. , 2020, ss.171 - 193.
AMA BEKTAŞ ATA L Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. . 2020; 171 - 193.
Vancouver BEKTAŞ ATA L Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. . 2020; 171 - 193.
IEEE BEKTAŞ ATA L "Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler." , ss.171 - 193, 2020.
ISNAD BEKTAŞ ATA, LEYLA. "Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler". (2020), 171-193.
APA BEKTAŞ ATA L (2020). Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. Praksis, 0(53), 171 - 193.
Chicago BEKTAŞ ATA LEYLA Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. Praksis 0, no.53 (2020): 171 - 193.
MLA BEKTAŞ ATA LEYLA Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. Praksis, vol.0, no.53, 2020, ss.171 - 193.
AMA BEKTAŞ ATA L Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. Praksis. 2020; 0(53): 171 - 193.
Vancouver BEKTAŞ ATA L Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler. Praksis. 2020; 0(53): 171 - 193.
IEEE BEKTAŞ ATA L "Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler." Praksis, 0, ss.171 - 193, 2020.
ISNAD BEKTAŞ ATA, LEYLA. "Gecekonduda Eğitime Kuşaklararası Yaklaşım: Sınırlar, Beklentiler, Tercihler". Praksis 53 (2020), 171-193.