LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti

Yıl: 2020 Cilt: 26 Sayı: 218 Sayfa Aralığı: 21 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-05-2021

LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti

Öz:
Yorulma mukavemeti konusu, gemi inşa endüstrisindeki gemi sahipleri, tersaneler, tasarımcı ve Klaskuruluşları için her zaman kritik olmuştur. Yorulma analizleri için hesaplama prosedürleri karmaşık vezaman alıcı bir iştir, ancak güvenli operasyon amaçlı çok kritik bir öğedir. Bu çalışmanın temel amacı,bir LNG gemisinin DNVGL Klas 30.7: “Gemi Yapılarının Yorulma Değerlendirmesi” ne dayananbasitleştirilmiş yorulma mukavemeti yöntemini kullanarak bir vaka çalışması üzerinde boyuna gidenyapısal elemanların yorulma ömrünü tahmin edebilmektir. Ful yükleme durumu ve balast durumu,yorulma hasarı değerlendirmesine göre incelenir. Yorulma ömrü, Kuzey Atlantik deniz ortamlarındaseçilen dinamik dalga ortamı ve 25 yıllık bir tasarım ömrü için hesaplanır. İncelenen detaylarının çoğuiçin, yorulma ömürleri 15 yıllık verimli bir korozyon ömrü kullanılarak 25 yılın üzerindedir. Bununlabirlikte, dip yapı, alt cidar ve alt hopper levhasının çerçevelerine uzunlamasına bağlantıların, 25 yılınaltında bir yorulma ömrünü göstermektedir. Geminin tüm ömrü boyunca etkin bir korozyon kaplamasağlanırsa, boyuna giden stifner bağlantılarının sadece alt tarafı ve üst hopper kısmı modifikasyonlaragereksinim duyuyor. Yorulma ömürleri 25 yıldan az olan yapısal detayların onarım yöntemleri bir önerişeklinde bu çalışmanın sonunda sunuluyor.
Anahtar Kelime:

Simplified Fatigue Assessment of Hull Longitudinals Connections of an LNG Vessel

Öz:
The problem of fatigue has been very critical for ship owners, designer, classification society etc. in shipbuilding industry. The assessment procedure for fatigue strength is complicated and a timeconsuming job, but, for the maintenance purpose, it is a very critical item. Main target of present study is to calculate the fatigue life of longitudinal members amidships, where an LNG vessel is addressed as a case study using simplified fatigue method, which is based on DNVGL Classification Note 30.7: “Fatigue Assessment of Ship Structures”. A full load condition and a ballast condition are investigated with respect on fatigue damage assessment. Fatigue life is computed for selected longitudinal connections, amidships and 25-year designed life is aimed with North Atlantic wave environment. For the most of the details examined, the fatigue lives are found above 25 years using an efficient coating life of 15 years. The lower side, bottom and hopper plate longitudinal connections to web frames indicate fatigue lives below 25 years. If an effective coating is maintained during the entire lifetime of the vessel, only lower side and lower part of hopper plate longitudinal connections at web frames would need modifications. Repair proposals are given for those details having fatigue lives less than 25 years in the end of the study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Det Norske Veritas (DNVGL) Rules for Classification of Ships, Pt. 3 Ch. 1, Hull structural design ships with length above 100 meters, July 2014.
  • DNVGL Classification Note 30.7. Fatigue Assessment of Ship Structures, September 2012.
  • DNVGL Nauticus Hull, Nauticus Hull User Manual: “Fatigue”, Fatigue Assessment, Simplified Method, January 2007.
  • DNVGL SESAM User Manual - WASIM. (2009). Wave Loads on Vessels with forward Speed, DNVGL Software Report.
  • Garbatov, Y., Rodopoulos, C., and De Jesus, A. (2016). Fatigue strength assessment of ship structures accounting for a coating life and corrosion degradation. International Journal of Structural Integrity.
  • Kyungseok, L. (2013). Simplified fatigue guideline for deck opening and outfitting supports, Ships and Offshore Structures, 8:2, pp. 154-162.
  • Ozguc, O. (2016). Fatigue assessment of longitudinal stiffener end connections for ageing tankers. Journal of Offshore Structure and Technology. 3(1): 1–12.
  • Ozguc, O. (2017a). Fatigue assessment of longitudinal stiffener end connections for ageing bulk carriers. Journal of Marine Science and Technology, 25(5), 543-551.
  • Ozguc, O. (2017b). Evaluation of different trading routes on fatigue damage for a 216K m3 LNG carrier. Journal of Marine Science and Technology, 25(4), 458-463.
  • Özgüç, Ö. (2017c). Typical cracks in deck of ship-shaped structures and ways to modify and improve the design. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 21(5), 759-768.
  • Ozguc, O. (2018a). Simplified fatigue analysis of structural details of an ageing LPG carrier. Journal of Marine Engineering and Technology, 17(1), 33-42.
  • Özgüç, Ö. (2018b). Global fatigue assessment for deepwater semi-submersible. GMO Journal of Ship and Marine Technology, 24(214), 37-53.
  • Ozguc, O. (2020a). A new risk-based inspection methodology for offshore floating structures. Journal of Marine Engineering & Technology, 19(1), 40-55.
  • Ozguc, O. (2020b). Fatigue assessment of FPSO hull side shell longitudinals using component stochastic and full spectral method. Applied Ocean Research, 101. DOI: 10.1016/j.apor.2020.102289.
  • Ozguc, O. (2020c). Conversion of an oil tanker into FPSO in Gulf of Mexico: strength and fatigue assessment. Ships and Offshore Structures, 1-19. DOI: 10.1080/17445302.2020.1790298.
  • Ozguc, O. (2020d). Efficient fatigue assessment of the upper and lower hopper knuckle connections of an oil tanker. Proc IMechE Part M: J Engineering for the Maritime Environment, DOI: 10.1177/1475090220945460.
  • Ozguc, O. (2020e). Procedures of fatigue analysis by supporting direct load application on midship sections. Transactions on Maritime Science, 9(1), 6-22.
  • Parunov, J., Gledić, I., Garbatov, Y. Y., & Guedes Soares, C. (2013). Fatigue assessment of corroded deck longitudinals of tankers. International journal of maritime engineering, 155(PART A), pp. 9-21.
  • Lotsberg, I. (2019). Development of fatigue design standards for marine structures. Journal of Offshore Mechanics and Arctic Engineering, 141(3).
  • Van, T. V., and Yang, P. (2017). Effect of corrosion on the ship hull of a double hull very large crude oil carrier. Journal of marine science and application, 16(3), 334-343.
  • Jurišić, P., Parunov, J., & Garbatov, Y. (2017). Aging effects on ship structural integrity. Brodogradnja: Teorija i praksa brodogradnje i pomorske tehnike, 68(2), 15-28.
APA OZGÜÇ O (2020). LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. , 21 - 35.
Chicago OZGÜÇ OZGÜR LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. (2020): 21 - 35.
MLA OZGÜÇ OZGÜR LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. , 2020, ss.21 - 35.
AMA OZGÜÇ O LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. . 2020; 21 - 35.
Vancouver OZGÜÇ O LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. . 2020; 21 - 35.
IEEE OZGÜÇ O "LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti." , ss.21 - 35, 2020.
ISNAD OZGÜÇ, OZGÜR. "LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti". (2020), 21-35.
APA OZGÜÇ O (2020). LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. Gemi ve Deniz Teknolojisi, 26(218), 21 - 35.
Chicago OZGÜÇ OZGÜR LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. Gemi ve Deniz Teknolojisi 26, no.218 (2020): 21 - 35.
MLA OZGÜÇ OZGÜR LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. Gemi ve Deniz Teknolojisi, vol.26, no.218, 2020, ss.21 - 35.
AMA OZGÜÇ O LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. Gemi ve Deniz Teknolojisi. 2020; 26(218): 21 - 35.
Vancouver OZGÜÇ O LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti. Gemi ve Deniz Teknolojisi. 2020; 26(218): 21 - 35.
IEEE OZGÜÇ O "LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti." Gemi ve Deniz Teknolojisi, 26, ss.21 - 35, 2020.
ISNAD OZGÜÇ, OZGÜR. "LNG Gemisinin Tekne Boyuna Giden Yapısal Eleman Bağlantılarının Basitleştirilmiş Yorulma Mukavemeti". Gemi ve Deniz Teknolojisi 26/218 (2020), 21-35.