İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 61 - 70 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 İndeks Tarihi: 21-05-2021
İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi
Öz: Bu çalışmada 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanan ilköğretim programlarının Birleşmiş Milletler (BM) 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile ne kadar uyumlu olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. 2018-2019 İlköğretim programlarının incelenmesi ile ulaşılan veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. 2018-2019 öğretim programları, BM 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından incelendiğinde; zorunlu derslerden Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler, İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük derslerinin bazı kazanımlarının, bazı sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: An Examination of Primary Education Programs in Terms of UNDP 2030 Sustainable Development Goals
Öz: The purpose of this research is to reveal how compatible the 2018-2019 primary education programs are with the UNDP 2030sustainable development goals. Document analysis method was used in the study. The data obtained through the examination of 2018- 2019 primary education programs were subjected to content analysis. When 2018-2019 primary education programs are examined interms of UNDP’s 2030 sustainable development goals; it has been determined that some of the learning outcomes of Life Sciences,Science, Social Studies, History of Turkish Revolution and Kemalism courses are compatible with some sustainable developmentobjectives.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akınoğlu, O., Sarı, A. 2009. İlköğretim programlarında çevre eğitimi. M. Ü. Atatürk Eğt. Fak. Eğt. Bil. Der. 30: 5-29.
- Council of the EU. 2006. Commission Report Brussels. https:// www.consilium.europa.eu/en/.
- Creswell, JW. 2007. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications, London.
- Erduran Avcı, D., Öz, S. 2012. Fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki çevre kazanımlarının incelenmesi. NWSAEduc. Sci. 2012, 7(2). Article Number: 1C0534.
- Garcia J., da Silva SA., Carvalho AS., de Andrade Guerra, JBSO. 2017. Education for sustainable development and its role in the promotion of the sustainable development goals. In: Davim J. [eds.], Curricula for Sustainability in Higher Education. Management and Industrial Engineering. Springer, Cham, pp. 1-18. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56505-7
- Güven, E., Hamalosmanoğlu, M. 2012. İlköğretim 7. sınıf çevre eğitiminin disiplinler arası yaklaşım açısından incelenmesi. JEE, J. Eur. Educ. 2(2): 24-30.
- Jevtic, M., Bouland, C. 2018. Sustainable development goals as a framework of education for healthy cities and healthy environments. In: Azeiteiro U., Akerman M., Leal Filho W., Setti A., Brandli L. [eds.] Lifelong Learning and Education in Healthy and Sustainable Cities. World Sustainability Series. Springer, Cham, pp. 283-298. https://doi.org/10.1007/978-3- 319-69474-0_17
- Karaismailoğlu, ES. 2018. Öğretmenlerin çevre bilinci düzeyinin belirlenmesi-Ankara Etimesgut örneği. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Kaya, M. F., Tomal, N. 2011. Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma açısından incelenmesi. EBAD-JESR, 1(2): 49-65.
- Marshall, C., Rossman, GB. 1999. Designing qualitative research. Sage Publications, London.
- MEB. 2015. Çevre eğitimi dersi öğretim programı. http:// kirikkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27110659_ evreeitimiretimprogram.pdf
- MEB. 2018. İlköğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/ Programlar.aspx
- Merritt, E., Hale, A., Archambault, L. 2019. Changes in preservice teachers’ values, sense of agency, motivation and consumption practices: a case study of an education for sustainability course. Sustainability, 11(1):155, 1-15. https:// doi.org/10.3390/su11010155.
- Öztürk, T., Zayimoğlu Öztürk, F. 2016. Sosyal bilgiler öğretim programının çevre eğitimi açısından analizi. Kastamonu Eğt. Der. 24(3): 1533-1550.
- Tanrıverdi, B. 2009. Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğit. ve Bil. 34(151): 89–103.
- UNDP 2015. Sürdürülebilir kalkınma hedefleri. http://www. tr.undp.org
- Ürey, M., Aydın, M. 2014. İlköğretim fen ve teknoloji dersi programında yer alan çevre konularına yönelik bir program analizi, Kafkas Üni., e-Kafkas Eğt. Araş. Der. 1(2): 7-20.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. 2013. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Yılmaz, O. 2016. Sosyal bilgiler ve fen bilgisi eğitimi lisans programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
- Yolcu, O. 2014. Cumhuriyetten (1923) günümüze (2013) ilköğretim birinci kademe hayat bilgisi ve fen ve teknoloji öğretim programlarının “çevre eğitimi” açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
APA | AKTAŞ F, ÖZGÜR S, YILMAZ R (2020). İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. , 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
Chicago | AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. (2020): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
MLA | AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. , 2020, ss.61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
AMA | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. . 2020; 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
Vancouver | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. . 2020; 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
IEEE | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi." , ss.61 - 70, 2020. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
ISNAD | AKTAŞ, Fatma Nur vd. "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi". (2020), 61-70. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
APA | AKTAŞ F, ÖZGÜR S, YILMAZ R (2020). İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 10(1), 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
Chicago | AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 10, no.1 (2020): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
MLA | AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
AMA | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2020; 10(1): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
Vancouver | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2020; 10(1): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
IEEE | AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi." Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 10, ss.61 - 70, 2020. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |
ISNAD | AKTAŞ, Fatma Nur vd. "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi". Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 10/1 (2020), 61-70. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v10i1.1525 |