Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 61 - 70 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7212/zkufbd.v10i1.1525 İndeks Tarihi: 21-05-2021

İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanan ilköğretim programlarının Birleşmiş Milletler (BM) 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile ne kadar uyumlu olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. 2018-2019 İlköğretim programlarının incelenmesi ile ulaşılan veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. 2018-2019 öğretim programları, BM 2030 sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından incelendiğinde; zorunlu derslerden Hayat Bilgisi, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler, İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük derslerinin bazı kazanımlarının, bazı sürdürülebilir kalkınma hedefleri ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

An Examination of Primary Education Programs in Terms of UNDP 2030 Sustainable Development Goals

Öz:
The purpose of this research is to reveal how compatible the 2018-2019 primary education programs are with the UNDP 2030sustainable development goals. Document analysis method was used in the study. The data obtained through the examination of 2018- 2019 primary education programs were subjected to content analysis. When 2018-2019 primary education programs are examined interms of UNDP’s 2030 sustainable development goals; it has been determined that some of the learning outcomes of Life Sciences,Science, Social Studies, History of Turkish Revolution and Kemalism courses are compatible with some sustainable developmentobjectives.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akınoğlu, O., Sarı, A. 2009. İlköğretim programlarında çevre eğitimi. M. Ü. Atatürk Eğt. Fak. Eğt. Bil. Der. 30: 5-29.
  • Council of the EU. 2006. Commission Report Brussels. https:// www.consilium.europa.eu/en/.
  • Creswell, JW. 2007. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications, London.
  • Erduran Avcı, D., Öz, S. 2012. Fen ve teknoloji dersi öğretim programındaki çevre kazanımlarının incelenmesi. NWSAEduc. Sci. 2012, 7(2). Article Number: 1C0534.
  • Garcia J., da Silva SA., Carvalho AS., de Andrade Guerra, JBSO. 2017. Education for sustainable development and its role in the promotion of the sustainable development goals. In: Davim J. [eds.], Curricula for Sustainability in Higher Education. Management and Industrial Engineering. Springer, Cham, pp. 1-18. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56505-7
  • Güven, E., Hamalosmanoğlu, M. 2012. İlköğretim 7. sınıf çevre eğitiminin disiplinler arası yaklaşım açısından incelenmesi. JEE, J. Eur. Educ. 2(2): 24-30.
  • Jevtic, M., Bouland, C. 2018. Sustainable development goals as a framework of education for healthy cities and healthy environments. In: Azeiteiro U., Akerman M., Leal Filho W., Setti A., Brandli L. [eds.] Lifelong Learning and Education in Healthy and Sustainable Cities. World Sustainability Series. Springer, Cham, pp. 283-298. https://doi.org/10.1007/978-3- 319-69474-0_17
  • Karaismailoğlu, ES. 2018. Öğretmenlerin çevre bilinci düzeyinin belirlenmesi-Ankara Etimesgut örneği. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, M. F., Tomal, N. 2011. Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma açısından incelenmesi. EBAD-JESR, 1(2): 49-65.
  • Marshall, C., Rossman, GB. 1999. Designing qualitative research. Sage Publications, London.
  • MEB. 2015. Çevre eğitimi dersi öğretim programı. http:// kirikkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27110659_ evreeitimiretimprogram.pdf
  • MEB. 2018. İlköğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/ Programlar.aspx
  • Merritt, E., Hale, A., Archambault, L. 2019. Changes in preservice teachers’ values, sense of agency, motivation and consumption practices: a case study of an education for sustainability course. Sustainability, 11(1):155, 1-15. https:// doi.org/10.3390/su11010155.
  • Öztürk, T., Zayimoğlu Öztürk, F. 2016. Sosyal bilgiler öğretim programının çevre eğitimi açısından analizi. Kastamonu Eğt. Der. 24(3): 1533-1550.
  • Tanrıverdi, B. 2009. Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğit. ve Bil. 34(151): 89–103.
  • UNDP 2015. Sürdürülebilir kalkınma hedefleri. http://www. tr.undp.org
  • Ürey, M., Aydın, M. 2014. İlköğretim fen ve teknoloji dersi programında yer alan çevre konularına yönelik bir program analizi, Kafkas Üni., e-Kafkas Eğt. Araş. Der. 1(2): 7-20.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. 2013. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, O. 2016. Sosyal bilgiler ve fen bilgisi eğitimi lisans programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Yolcu, O. 2014. Cumhuriyetten (1923) günümüze (2013) ilköğretim birinci kademe hayat bilgisi ve fen ve teknoloji öğretim programlarının “çevre eğitimi” açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
APA AKTAŞ F, ÖZGÜR S, YILMAZ R (2020). İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. , 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
Chicago AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. (2020): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
MLA AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. , 2020, ss.61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
AMA AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. . 2020; 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
Vancouver AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. . 2020; 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
IEEE AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi." , ss.61 - 70, 2020. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
ISNAD AKTAŞ, Fatma Nur vd. "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi". (2020), 61-70. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v10i1.1525
APA AKTAŞ F, ÖZGÜR S, YILMAZ R (2020). İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 10(1), 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
Chicago AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 10, no.1 (2020): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
MLA AKTAŞ Fatma Nur,ÖZGÜR Sinem DİNÇOL,YILMAZ R. Ayhan İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
AMA AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2020; 10(1): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
Vancouver AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi. 2020; 10(1): 61 - 70. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
IEEE AKTAŞ F,ÖZGÜR S,YILMAZ R "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi." Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 10, ss.61 - 70, 2020. 10.7212/zkufbd.v10i1.1525
ISNAD AKTAŞ, Fatma Nur vd. "İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma HedefleriAçısından İncelenmesi". Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi 10/1 (2020), 61-70. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v10i1.1525