Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 33 - 63 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.518969 İndeks Tarihi: 22-05-2021

Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri

Öz:
Medya araçlarının yaygınlaşması ve yoğun şekildekullanılması neticesinde “dijital toplum” olarakadlandırılabilecek geleneksel anlayıştan farklı olan bir toplum vetoplumsal katılım türü ortaya çıkmıştır. Facebook, Twitter,Instagram vb. sosyal ağlar bu tanımlamaya örnek olarakgösterilecek medya araçlarıdır. Araştırmanın temel amacı,öğretmen adaylarının genel olarak “değişik yapıdaki medyamesajlarına ulaşma, analiz etme, değerlendirme ve kullanabilmebecerisi” olarak tanımlanabilecek olan medya okuryazarlıkbecerilerine ne derecede sahip olduklarının belirlenmesi ve bazıdeğişkenler açısından irdelenmesidir. Tarama modellerindenkarşılaştırma türü ilişkisel tarama kullanılarak yapılanaraştırmanın örneklemini 2011-2012 eğitim-öğretim yılındaÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde 1. ve4. sınıflarda öğrenim gören 1101 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada kullanılan veri toplama aracı iki kısımdan;demografik özellikler ve Literat (2011) tarafından geliştirilen veçalışma kapsamında araştırmacı tarafından Türkçeye uyarlananmedya okuryazarlığı ölçeğinden oluşmaktadır. Sonuçlaröğretmen adaylarının, dijital medyayı kullanım sıklıkları, sosyalpaylaşım ağlarında harcadıkları zaman ve medya okuryazarlıkdüzeyleri bakımında bazı farklılıklara sahip olduğunugöstermektedir.
Anahtar Kelime:

Media Literacy Level of Teacher Candidates

Öz:
As a result of the widespread use of media tools, a society and social participation type different from the traditional approach which can be called “digital society” has emerged. Social networks such as Facebook, Twitter and etc. are examples of this media tools defined. The main purpose of the research is to determine the media literacy level of prospective teachers. Survey method is used in this casual comparative study. The sample of the research was consisted of 1101 students who were studying in Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Education in the academic year of 2011-2012. The data collection tool used in the research is composed of two parts; demographics and the media literacy scale which originally developed by Literat (2011) and adapted to Turkish by Tutkun (2013). The results show that preservice teachers' usage of digital media tools, time spent on social networks and media literacy levels have some differences according to class level, gender, personal computer internet connection.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Almenara, J. C., & Liaño, S. G. (2011). La alfabetización y formación en medios decomunicación en la formación inicial del profesorado. Educacion XX1, 14(1), 89-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.264
  • Andersen, N., Duncan, B., & Pungente, J. (1999). Media Education in Canada – The Second Spring. C. Feilitzen, & U. Carlsson (Ed.), Children and Media. Image, Education, Participation içinde (s. 139-162). Gothenburg: Nordicom
  • Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Queenstown, Maryland: The Aspen Institute Wye Center.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (1999). İstatistik Metodlar ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
  • Buckingham, D. (2005). The Media Literacy of Children and Young People: A Review of the Research Literature. London: OFCOM.
  • Buckingham, D. (2009). Media Education. Cambridge: Polity Press.
  • Caverlee, J., & Webb, S. (2008). A Large-Scale Study of MySpace: Observations and Implications for Online Social Networks. E. Adar, M. Hurst, T. Finin, N. S. Glance, N. Nicolov, & B. L. Tseng (Ed.), Proceedings of the Second International Conference on Weblogs and Social Media, {ICWSM} 2008, Seattle, Washington, USA, March 30 - April 2, 2008.
  • Dezuanni, M., Kapitzke, C., & Iyer, R. (2010). Copyright, digital media literacies and preservice teacher education keywords. Digital Culture & Education, 2(October), 230–245.
  • Duncan, B. (1989). Media literacy at the crossroads: Some issues, probes and questions. The History and Social Science Teacher, 24(4), 205-209.
  • European Commission. (2011). Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe. Brussels: European Commission.
  • Federov, A. (2008). A media education around the world: Brief history. Acta Didactica Napocensia, 1(2), s. 56- 68.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS. London: SAGE.
  • Hartmann, T. and Klimmt, C. (2006). Gender and computer games: exploring females’ dislikes. Journal of Computer‐Mediated Communication, 11: 910-931. doi:10.1111/j.1083-6101.2006.00301.x
  • Hobbs, R. (1998). Building citizenship skills through media literacy education. M. Salvador ve P. Sias (ed.), The Public Voice in a Democracy at Risk içinde (s. 57-76). Westport: Praeger Press.
  • Hobbs, R. (2007). Approaches to Instruction and Teacher Education in Media Literacy. Doha: UNESCO.
  • Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington: The Aspen Institute.
  • Hobbs, R., ve Jensen, A. (2009). The past, present and the future of media literacy education. Journal of Media Literacy Education, 1(1), 1-11.
  • Hunneshagen, H. (2005). Innovationen in Schulen. Lowther: Waxman Inan.
  • Jenkins, H., Purushhotma, R., Weigel, M., Clinton, K., ve Robison, A. J. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education in 21st Century. London: The MIT Press.
  • Jenkins, H., Clinton, K., Purushatma, R., Robison, R., ve Weigel, M. (2007). Confronting the Challenges of a Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Nordic Journal of Media Literacy, 1(02), 98- 113.
  • Joinson, A.N. (2008) Looking at, Looking up or Keeping up with People? Motives and Use of Facebook. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems içinde, ACM, New York, 1027-1036. https://doi.org/10.1145/1753326.1753613
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, H., ve Kim, J. (2009). IASDR 2009. A Study on Gender Difference in the Use of Digital Games: Focused on Self-Realization of Game Players, 4047–4050. Seul.
  • Kubey, R. (2001). Media Literacy in the Information Age, Current Perspectives. New Jersey: Transaction Publishers.
  • Lauri, M. A., Borg, J., Günnel, T., ve Gillum, R. (2010). Attitudes of a sample of English, Maltese and German teachers towards media education. European Journal of Teacher Education, 33(1), 79-98.
  • Literat, I. (2011). Teachers College Educational Technology Conference (TCETC) Proceedings. Measuring New Media Literacies; Towards the Development of a Comprehensive Assessment Tool, 15–27. New York
  • Lenhart, A. (2009). Adults and Social Network Websites. Pew Internet & American Life Project.
  • Lewis, K., Kaufman, J., ve Christakis, N. (2008). The taste for privacy: An analysis of college student privacy settings in an online social network. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(2008), 79-100.
  • Livingstone, S., Wang, Y. (2011). Media literacy and the Communications Act: what has been achieved and what should be done? LSE Media Policy Project Series, Micova, B., Sujon, S., Zoetanya and Tambini, Damian, Z. Ve Danizan Z.(Ed.) (Media Policy Brief 2). Department of Media and Communications, London School of Economics and Political Science, London, UK.
  • Martin, C. (2009). Social Networking Usage and Grades Among College Students: A Study to Determine the Correlation of Social Media Usage and Grades. Hampshire: University of New Hampshire-Whittemore School of Business & Economics.
  • Masterman, L. (2001). Teaching the Media. Madison. Routledge.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Namita, Y. (2010). Teachers' Perceptions of Media Education in BC Secondary Schools: Challenges and Possibilities. Vancouver: The University of British Columbia.
  • OFSTED. (2012). Initial Teacher Education (ITE) Inspection Handbook. Manchester: Crown.
  • Peterson, A., ve Knowles, C. (2009). Active citizenship: a preliminary study into student teacher understandings. Educational Research, 51(1), 35-59.
  • Potter, W. J. (2005). Media Literacy. London: Sage Publications.
  • Quaiser-Pohl, C., Geiser, C., ve Lehmann, W. (2006). The relationship between computer-game preference, gender and mental-rotation ability. Personality and Individual Differences, 40(3), 609–619.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu. (2008). Medya Okuryazarlığı Nedir? Ocak 25, 2012 tarihinde Medya Okuryazarlığı: https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/index.php adresinden alındı.
  • Richardson, E. (2009). A Theoretical Investigation into the Two Major Approaches to Media Literacy: A Proposal for a Hybrid. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Northeastern University.
  • Robertson, L., ve Hughes, J. M. (2011). Investigating pre-service teachers’ understandings of critical media literacy. Language and Literacy, 13(2), 37-53.
  • Scharrer, E. (2003). Making a case for media literacy in the curriculum: Outcomes and assessment. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 46(4), 354-358.
  • Schwarz, G. (2005). Overview: What Is Media Literacy, Who Cares and Why? Schwarz, G ve Brown P., Media Literacy: Transforming Curriculum and Teaching içinde (s. 5-17). Madlen: Blackwell Publishing
  • Silva, K., ve Wyatt, W. (2007). Reviving a Culture – Debating Public Through Media Education. Abel, S., Nowak, A. ve Ross, K. Rethinking Media Education: Critical Pedagogy and Identity Politics içinde (s. 1-16). Cresskill: Hampton Press.
  • Silverblatt, A. (1995). Media Literacy: Keys to Interpreting Media Messages. Westport: Praeger.
  • Thoman, E. (1999). Skills and strategies for media education. Educational Leadership, 56(5), 50-54.
  • Thoman, E., ve Jolls, T. (2003). Literacy for the 21st Century: An Overview & Orientation Guide to Media Literacy Education. Santa Monica: Center for Media Literacy.
  • Thoman, E., ve Jolls, T. (2004). Media literacy-A national priority for a changing world. The American Behavioral Scientist, 48(1), 18-29.
  • Tiiede, J. & Grafe, S. (2016). Media Pedagogy in German and U.S. Teacher Education. [Pedagogía mediática en la formación de profesores de Alemania y EEUU]. Comunicar, 49, 19-28. https://doi.org/10.3916/C49- 2016-02
  • Tornero, P., & Manuel, J. (2007). Study of the Current Trends and Approaches on Media Literacy in Europe. European Commission.
  • Torres, M. (2006). The need for critical media literacy ın teacher education core curricula. Educational Studies, 39(3), 260-282.
  • Tsai, M. J. (2004). Gender Differences in Online Behaviors, Motivation and Attitudes. Cantoni, ve C. McLoughlin, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications içinde (ss. 4409-4415). Chesapeake, VA: AACE.
  • Tutkun, T., Demir, M. K., Genç, S. Z. (2012). 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Bildiri Özetleri. Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Tutkun, T. (2013). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyi İle Aktif Vatandaşlık Bileşenlerinden Temsili Demokrasiye, Protesto Ve Sosyal Değişime Katılım Düzeyi Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • UNESCO. (1982). Grunwald Declaratin on Media Education. Grunwald: UNESCO.
  • UNESCO. (2008). International Expert Group Meeting: Teacher Training Curricula Enrichment for Media and Information Literacy. Paris: UNESCO.
  • UNESCO. (2011). Community Media: A Good Practice Handbook. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
  • Williams, D., Consalvo, M., Caplan, S., ve Yee, N. (2009). Looking for gender: gender roles and behaviors among online gamers. Journal of Communication, 59(4)700-725.
  • Williams, D., Yee, N., ve Caplan, S. E. (2008). Who plays, how much, and why? Debunking the stereotypical gamer profile. Journal of Computer-Mediated, 13(4), 993-1018.
  • Wilson, C. (2012). Media and information literacy pedagogy and possibilities. Communicar, XX(39), 15-22.
  • Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., ve Cheung, C.-K. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. France: UNESCO.
APA TUTKUN T (2020). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. , 33 - 63. 10.24315/tred.518969
Chicago TUTKUN TUGAY Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. (2020): 33 - 63. 10.24315/tred.518969
MLA TUTKUN TUGAY Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. , 2020, ss.33 - 63. 10.24315/tred.518969
AMA TUTKUN T Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. . 2020; 33 - 63. 10.24315/tred.518969
Vancouver TUTKUN T Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. . 2020; 33 - 63. 10.24315/tred.518969
IEEE TUTKUN T "Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri." , ss.33 - 63, 2020. 10.24315/tred.518969
ISNAD TUTKUN, TUGAY. "Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri". (2020), 33-63. https://doi.org/10.24315/tred.518969
APA TUTKUN T (2020). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 33 - 63. 10.24315/tred.518969
Chicago TUTKUN TUGAY Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.1 (2020): 33 - 63. 10.24315/tred.518969
MLA TUTKUN TUGAY Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.33 - 63. 10.24315/tred.518969
AMA TUTKUN T Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 33 - 63. 10.24315/tred.518969
Vancouver TUTKUN T Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 33 - 63. 10.24315/tred.518969
IEEE TUTKUN T "Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.33 - 63, 2020. 10.24315/tred.518969
ISNAD TUTKUN, TUGAY. "Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri". Trakya Eğitim Dergisi 10/1 (2020), 33-63. https://doi.org/10.24315/tred.518969