EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi
Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 64 - 75 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.529721 İndeks Tarihi: 22-05-2021
EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi
Öz: Bu araştırmanın amacı, EBA kullanılarak harmanlanan FenBilimleri eğitiminin öğrencilerin akademik başarılarına vetutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test-son testkontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanınçalışma grubu bir ortaokulun 6. Sınıfında öğrenim gören 75öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılartarafından geliştirilen Fen Bilimleri Dersi Başarı Testi (KR-20=0,80) ve Şener ve Taş tarafından geliştirilen Fen Bilimleri DersineYönelik Tutum Ölçeği (Cronbach Alpha = 0.87’dir) kullanılaraktoplanmıştır. Deney grubunda EBA içerikleri kullanılaraktasarlanan harmanlanmış öğrenme uygulamasıgerçekleştirilirken, kontrol grubunda geleneksel öğretimuygulaması gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler için aritmetikortalama ve standart sapma hesaplanmış ve veriler t testi ile analizedilmiştir. Araştırmada deneysel uygulama öncesinde hem deneyhem de kontrol grubundaki öğrencilerin fen bilgisi dersineyönelik tutumlarının oldukça yüksek olduğu ve EBA içerikleriyleharmanlanmış Fen Bilimleri Dersi öğrencilerin fen bilgisi dersineyönelik akademik başarılarına ve tutumlarına katkı sağladığı şusonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: The Effects of Learning Blended with EBA Content on Students' Academic Achievement and Attitudes Toward Science Course
Öz: The aim of this study is to determine the impact of science education blended with EBA content on students' academic achievements and attitudes. In the study, a quasi-experimental research design with pretest- posttest control group was used. The study group consists of 7 5 students who study in the sixth grade of a secondary school. The research data were collected using the achievement test developed by the researchers, and the attitude scale for the science course (Cronbach Alpha = 0.87) designed by Şener ve Taş. In the experimental group, the blended learning application was designed using EBA content and the traditional teaching application was implemented in the control group. The data collected were analyzed using arithmetic mean, standard deviation and t test. As a result; prior to experimental implementation, the students in both groups have high attitudes toward science course. Blended science course contributes to students' academic achievement and attitudes toward science course.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abell, S.K. & Lederman, N.G. (2007). Handbook of research on science education. Lawrence Erlbaum Asssociates: N. Jercy.
- Akgunduz, D. & Akinoglu, O. (2016). The effect of blended learning and social media-supported learning on the students’ attitude and self-directed learning skills in science education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(2), 106-115
- Akkuş, M. ve Keskin, Y. (2016). Harmanlanmış öğrenme ile ilgili öğrenci tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 2, 33, 2146-9199
- Bağcı, H. ve Yalın, H.İ. (2018). Harmanlanmış öğrenme ortamında denetim odağına göre uyarlanmış 5e modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11(3), 562-585
- Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011) Harmanlanmış öğrenme modelı̇nı̇n 7. Sınıf öğrencı̇lerı̇nı̇n fen ve teknolojı̇ dersı̇ndekı̇ başarılarına, tutumlarına ve motı̇vasyonlarına etkı̇sı̇nı̇n ı̇ncelenmesı̇. Batı Anadolu Eğitim bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90
- Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
- Çakır, N. Şenler, B. ve Taşkın, B. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655
- Çetinkaya, M (2017). Fen eğitiminde modelleme temelinde düzenlenen kişiselleştirilmiş harmanlanmış öğrenme ortamlarının başarıya etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287-296
- Çırak Kurt, S., Yıldırım, İ. & Cücük, E. (2018). The effects of blended learning on student achievement: A metaanalysis study. Hacettepe University Journal of Education, 33(3), 776-802.
- Çırak, S. (2017). Bir Harmanlanmış Öğrenme Deneyimi. İlköğretim online, 16(2), 860-886.
- Çibir, A. ve Özden, M. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen dersine yönelik tutumları: Kütahya örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 45-61.
- Çiftçi, B. ve Dönmez, C. (2015). T.C. inkılap tarihi ve atatürkçülük dersinde harmanlanmış öğrenme yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve tutumuna etkisi. Turkish Study, 10(15), 235-254.
- Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (karma) öğrenme ortamları ve tasarımına ilişkin öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
- EBA, (2019). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda
- El-Deghaidy H. & Nouby, A. (2008). Effectiveness of a blended e-learning cooperative approach in an Egyptian teacher education programme. Computers & Education, 51, 988–1006.
- Graham, C.R. (2006). Blended Learning Systems. Definition, Current Trends, and Future Directions. The Handbook of Blended Learning. ed. C. J. Bonk, & C. R. Graham. San Fransisco: Pfeiffer: 3-21.
- Güler, B. ve Şahin, M. (2015). Karma öğrenme yönteminin ilköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarına, öz-düzenleme ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 108-127.
- Horton, W. (2000). Designing web based training. NY, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto: John Wiley.
- Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1):44-66.
- Kozcu-Çakır, N., Şenler, B. ve Göçmen-Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
- Mattern, N. & Schau, C. (2001). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 39, 324-340.
- Morgan, K.R. (2002). Blended learning: A strategic action plan for a new campus. Seminole, FL: University of Central Florida.
- Oh, E. & Park, S. (2009). How are universities involved in blended instruction? Educational Technology & Society, 12 (3), 327–342.
- Oral, I. ve McGivney, E. (2011). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri: TIMSS 2011 Analizi. http://www.egitimreformugirisimi.org/timss-2011-analizi/ adresinden 05/01/2095 tarihinde erişilmiştir.
- Özerbaş, M.A. ve Benli, N. (2015). Harmanlanmış öğrenme ortamının öğrenci akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-108.
- Pereira, J. A., Pleguezuelos, E., Merı ́, A., Ros, A. M., Carmen, M., Toma ́s, M. & et al. (2007). Effectiveness of using blended learning strategies for teaching and learning human anatomy. Medical Education, 41(2), 189- 195.
- Sarıtepeci, M. ve Çakır, H. (2015). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının ortaokul öğrencilerinin derse katılımı ve akademik başarısına etkisi: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği, Türk Eğitim Derneği, 40(177), 203-216.
- Singh, H., Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. Erişim adresi: https://maken.wikiwijs.nl/userfiles/f7d0e4f0bd466199841ede3eea221261.pdf
- Smelser, L.M. (2002). Making Connections in Our Classrooms: Online and Off. Paper presented at the Annual Meeting of the Conference on College Composition and Communication, Chicago, IL.
- Şener, N. ve Taş, E. (2016). Öğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması, Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 278-300.
- Teker, S. Kurt, M. ve Karamustafaoğlu, O. (2017). Işığın ve sesin yayılması’ ünitesini buluş yoluyla öğrenmenin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(27), 836- 863.
- Thorne, K. (2007). Blended learning: How to integrate online and traditional learning. Glasgow: Kogan Page.
- Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 218-228.
- Uluyol, Ç. ve Karadeniz, Ş. (2009) Bir harmanlanmış öğrenme ortamı örneği: öğrenci başarısı ve görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-84.
- Usta, E. ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış öğrenme ve çevirim içi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
- Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. TÜBAV, 10(1), 86-93.
- Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış öğrenmenin başarı ve motivasyona etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-27.
- Wilson, D., Smilanich, E. (2005). The other blended learning. San Francisco: Pfeiffer.
- Yolcu, H. (2015). Harmanlanmış (Karma) öğrenme ve uygulama esasları, The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 255-260.
APA | Kadirhan M, Korkmaz O (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. , 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
Chicago | Kadirhan Merve,Korkmaz Ozgen EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. (2020): 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
MLA | Kadirhan Merve,Korkmaz Ozgen EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. , 2020, ss.64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
AMA | Kadirhan M,Korkmaz O EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. . 2020; 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
Vancouver | Kadirhan M,Korkmaz O EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. . 2020; 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
IEEE | Kadirhan M,Korkmaz O "EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi." , ss.64 - 75, 2020. 10.24315/tred.529721 |
ISNAD | Kadirhan, Merve - Korkmaz, Ozgen. "EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi". (2020), 64-75. https://doi.org/10.24315/tred.529721 |
APA | Kadirhan M, Korkmaz O (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
Chicago | Kadirhan Merve,Korkmaz Ozgen EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.1 (2020): 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
MLA | Kadirhan Merve,Korkmaz Ozgen EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
AMA | Kadirhan M,Korkmaz O EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
Vancouver | Kadirhan M,Korkmaz O EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 64 - 75. 10.24315/tred.529721 |
IEEE | Kadirhan M,Korkmaz O "EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.64 - 75, 2020. 10.24315/tred.529721 |
ISNAD | Kadirhan, Merve - Korkmaz, Ozgen. "EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi". Trakya Eğitim Dergisi 10/1 (2020), 64-75. https://doi.org/10.24315/tred.529721 |