İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 285 - 302 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.561001 İndeks Tarihi: 22-05-2021

İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)

Öz:
Bu çalışmada ilköğretim okulu öğretmenlerinin karşılaştıklarıçatışma durumları ve çatışma yönetimi stratejileri incelenmiştir.Araştırma tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmadakullanılan 400 “Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği”değerlendirme kapsamına alınmıştır. Öğretmenler en fazlaöğrenciler ve veliler ile çatışma yaşarken, en az hizmetliler vediğerleri ile çatışma yaşamaktadır. Öğretmenlerin en fazla çatışmayaşadığı konu öğrenci davranışları iken, en az çatışma yaşadıklarıkonu ise okul içinde sigara içmedir. Öğretmenlerin en fazla çatışmayaşama nedenleri, iletişim yetersizliği ve bozukluğu iken, en azçatışma nedenleri kaynak ve mekân eksikliği, para toplama işleriolarak belirlenmiştir. Öğretmenler çatışma sonrası kendilerinin vekarşı tarafın morallerinin olumsuz yönde etkilendiğini büyük biroranla belirtmelerine karşın çatışma sonrası hem kendilerinin hemde karşı tarafın iş performanslarında etkilenme olmadığınıbelirtmişlerdir. Çalışma stratejileri medeni durum, istihdam türüdeğişkenlerine göre öğretmenler arasında görüş farklılığı yokken;cinsiyet, medeni durum, kıdem, aynı kurumda çalışma süresideğişkenlerinde görüşleri farklılıklar göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Analysis of Elementary School Teachers’ Conflict Management Strategies and Their Conflict Cases (Düzce City Center Case)

Öz:
This study investigates the cases of conflicts elementary school teachers encounter and their management strategies in such cases. Survey method was used and 400 “Conflict Management Strategies Scale”s were evaluated for this research. While teachers have most conflicts with students and parents, they have least conflicts with servants and others. The most common topic of conflict is the behaviour of students whereas the least common issue is smoking inside the school. Teachers have conflict mostly due to improper communication, while lack of resource and space, collecting funds are least of their concern. Most teachers report that both their and the other party’s morale is diminished by conflict. However, they also note that professional performance isn’t affected by the conflict. On conflict management strategies, teachers’ views don’t differ regarding employment type and marital status variables. However, gender, marital status, experience, time spent working in the same institute variables cause differences.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Kanyılmaz
  • Aydın, A., Üçüncü, K., & Taşdemir, T. (2011).Akademik performansı etkileyen stres kaynaklarının belirlenmesine yönelik bir alan çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 387-399.
  • Aydın, M. (1984). Örgütlerde çatışma. Ankara: Bas-Yay
  • Aydın, M. (1986). Eğitim yönetimi: Ders notları. Ankara: Eğitim Araştırma Yayın
  • Başaran, İ. E. (2008).Örgütsel davranış: insanın üretim gücü. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç-Çakmak,E.,Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş., ve Demirel,, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri ( Geliştirilmiş 13. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, H. (2002).Organizasyon ve yönetim. Ankara: Siyasal
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Eren, E. (2001).Yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Ertekin, Y. (1982). Örgütsel Çatışma: Yönetim Psikolojisi İkinci Ulusal Sempozyumunda Sunulan Bildiriler: Yorumlar: Tartışmalar. Ankara: Sevinç.
  • Güllüoğlu, Ö. (2013). Kayseri’de hizmet veren özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma faktörlerinin ve çatışma yönetimi stratejilerinin analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 193-218.
  • İpek, C., Elma C. ve Demir, K. (2003). Örgütsel çatışma ve çatışma yönetiminde uygulanabilecek örgüt geliştirme aracıları. Ankara: Anı
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel
  • Karataş, S. (2007). Afyonkarahisar ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin kurum içi çatışmaları yönetim biçemine ilişkin görüşleri. Bilim Eğitim Düşünce Dergisi, 7(2),14-24
  • Karip, E. (2010). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem A
  • Kılınç, T. (1986). Örgütlerde çatışma başa çıkma yöntemleri ve yönetimi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 15(1), 149- 165.
  • Koçel, T. (1998). İşletme yönetimi. Ankara: Beta
  • Köklü, N.(2002). Açıklamalı istatistik terimleri sözlüğü. Ankara: Nobel
  • Özgan, H. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetim stratejilerinin incelenmesi (Gaziantep Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Öztekin, A. (2002). Yönetim bilimi. Ankara: Siyasal
  • Rahim, M. A., Garrett, J. E., & Buntzman, G. F. (1992). Ethics of managing interpersonal conflict in organizations. Journal of Business Ethics, 11(5-6), 423-432.
  • İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (DüzceMerkez Örneği) 302
  • Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. The International Journal of Conflict Mangement, 13(3), 206–23.
  • Robbins, S. (1990). Organization Theory Structure, Design and Applications. USA: Prentice-Hall International.
  • Robbins, S. (1994). Management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Robbins, S. (2005). Essentials of Organizational Behaviour. New Jersey: Prentice Hall.
  • Sungur, D. (2008). Eskişehir ili Yenikent Eğitim Bölgesi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin çatışma yönetimi yaklaşımları (Master's thesis, Anadolu Üniversitesi).
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu (2014). http://www.tdk.org.tr. İndirilme, 11.06.2014.
  • Uzgören, N. (2012). Bilimsel araştırmalarda kullanılan temel istatiksel yöntemler ve SPSS uygulamaları. Bursa: Ekin
APA YURDUNKULU A, OKTAY A (2020). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). , 285 - 302. 10.24315/tred.561001
Chicago YURDUNKULU Adem,OKTAY AYGÜL İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). (2020): 285 - 302. 10.24315/tred.561001
MLA YURDUNKULU Adem,OKTAY AYGÜL İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). , 2020, ss.285 - 302. 10.24315/tred.561001
AMA YURDUNKULU A,OKTAY A İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). . 2020; 285 - 302. 10.24315/tred.561001
Vancouver YURDUNKULU A,OKTAY A İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). . 2020; 285 - 302. 10.24315/tred.561001
IEEE YURDUNKULU A,OKTAY A "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)." , ss.285 - 302, 2020. 10.24315/tred.561001
ISNAD YURDUNKULU, Adem - OKTAY, AYGÜL. "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)". (2020), 285-302. https://doi.org/10.24315/tred.561001
APA YURDUNKULU A, OKTAY A (2020). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 285 - 302. 10.24315/tred.561001
Chicago YURDUNKULU Adem,OKTAY AYGÜL İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi 10, no.1 (2020): 285 - 302. 10.24315/tred.561001
MLA YURDUNKULU Adem,OKTAY AYGÜL İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.285 - 302. 10.24315/tred.561001
AMA YURDUNKULU A,OKTAY A İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 285 - 302. 10.24315/tred.561001
Vancouver YURDUNKULU A,OKTAY A İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği). Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(1): 285 - 302. 10.24315/tred.561001
IEEE YURDUNKULU A,OKTAY A "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.285 - 302, 2020. 10.24315/tred.561001
ISNAD YURDUNKULU, Adem - OKTAY, AYGÜL. "İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Çatışma Durumları ve Çatışma Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi (Düzce-Merkez Örneği)". Trakya Eğitim Dergisi 10/1 (2020), 285-302. https://doi.org/10.24315/tred.561001