Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 546 - 572 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.793624 İndeks Tarihi: 23-05-2021

Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmada, medya okuryazarlığı dersine ilişkin öğrenci tutumlarını belirlemek, öğretmen ileöğretmen adaylarının görüşlerinin tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada, nicel ve nitel araştırmayöntemleri bir arada kullanıldığından çalışma karma yöntemle desenlenmiştir. Araştırmanın nicelboyutunda tutum ölçeği, nitel boyutunda ise görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinintoplandığı çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Giresun ilinde seçmeli medya okuryazarlığıdersinin verildiği 5 ortaokulda medya okuryazarlığı dersi alan 153 sekizinci sınıf öğrencisi ile medyaokuryazarlığı dersini almayan 103 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Toplamda 256 öğrenciaraştırmaya katılmıştır. Nitel verilerinin toplandığı çalışma grubunu ise seçmeli medya okuryazarlığıdersinin verildiği okullarda görev yapan 5 sosyal bilgiler, 1 Türkçe öğretmeni ve Giresun ÜniversitesiEğitim Fakültesinde öğrenim gören 15 Türkçe ile 15 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicelverilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise görüşmeler yoluylatoplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın bulgularından hareketle; medya okuryazarlığıdersini alan ve almayan öğrencilerin medyanın algılanma biçimi boyutuna yönelik tutumları arasındaanlamlı bir fark olmadığı, öğrencilerin medya araçlarını tercih sıraları aynı olup sırasıyla internet,televizyon, dergi, gazete, radyoyu tercih ettikleri, internet tercihinde dersi alanların, dergi tercihinde isedersi almayanların lehine anlamsal fark olduğu, medya okuryazarlığı dersinin gereksiz bir ders olarakalgılandığı, derste medya okuryazarlığına ilişkin konuların işlenmediği, bu ders için ayrılan sürenin başkabranş derslerinin tamamlayıcısı olarak kullanıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Studying Attitudes of Student and Opinions of Teacher and Teacher Candidate Regarding The Media Literacy Lesson

Öz:
In order to understand these messages, human beings must know the language of media which is a means of transmission and become literate. In this study, since quantitative and qualitative research methods are used together, this research is designed with mixed method. Attitude scale was used in the quantitative dimension of the study and interview form was used in the qualitative dimension. The study group consisted of 153 eighth grade students who had taken media literacy courses in 5 secondary schools in which the elective media literacy course was given in Giresun in 2017-2018 academic year. A total of 256 students participated in the study. The working group where the qualitative data is collected is in the schools where elective media literacy course is given is consists of 5 social studies and 1 Turkish teacher and 15 social studies and 15 Turkish teacher candidates are in Giresun University Faculty of Education. SPSS program was used to analyze the quantitative data. In the analysis of qualitative data, data collected through interviews were analyzed by content analysis. Based on the findings of the study; There is no significant difference between the attitudes of the media literacy classes and the attitudes of the media towards the perception of the media, the students prefer the media tools in the same order and they prefer the Internet, television, magazine, newspaper, radio, It was concluded that there was a semantic difference, media literacy was perceived as an unnecessary course, subjects related to media literacy were not covered in the course, and that the time allocated for this course was used as a complement to other branch courses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Aksu Bektaş Y, ALVER M (2020). Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. , 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
Chicago Aksu Bektaş Yasemin,ALVER Mehmet Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (2020): 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
MLA Aksu Bektaş Yasemin,ALVER Mehmet Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. , 2020, ss.546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
AMA Aksu Bektaş Y,ALVER M Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. . 2020; 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
Vancouver Aksu Bektaş Y,ALVER M Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. . 2020; 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
IEEE Aksu Bektaş Y,ALVER M "Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi." , ss.546 - 572, 2020. 10.17860/mersinefd.793624
ISNAD Aksu Bektaş, Yasemin - ALVER, Mehmet. "Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi". (2020), 546-572. https://doi.org/10.17860/mersinefd.793624
APA Aksu Bektaş Y, ALVER M (2020). Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
Chicago Aksu Bektaş Yasemin,ALVER Mehmet Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.3 (2020): 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
MLA Aksu Bektaş Yasemin,ALVER Mehmet Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.3, 2020, ss.546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
AMA Aksu Bektaş Y,ALVER M Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(3): 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
Vancouver Aksu Bektaş Y,ALVER M Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(3): 546 - 572. 10.17860/mersinefd.793624
IEEE Aksu Bektaş Y,ALVER M "Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.546 - 572, 2020. 10.17860/mersinefd.793624
ISNAD Aksu Bektaş, Yasemin - ALVER, Mehmet. "Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğrenci Tutumları ile Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerinin Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/3 (2020), 546-572. https://doi.org/10.17860/mersinefd.793624