Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 253 - 263 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31832/smj.670082 İndeks Tarihi: 23-05-2021

Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği

Öz:
Amaç Tıbbi Biyokimya lisans dersi ile ilişkili mevcut eksikliklerin tespit edilmesi, yeni eğitim stratejilerin geliştirilmesi ve lisansüstü Tıbbi Biyokimya eğitimine olan yöneliminartırılması amacıyla bu çalışmayı planladık.Gereç veYöntemBu çalışmada 279 (Dönem-I(D-I)’den 106, Dönem-II(D-II)’den 99 ve Dönem-III(D-III)’ten 74) tıp fakültesi öğrencisine yüz yüze soru sorma tekniği kullanılarak anketuygulanmıştır. Anket soruları "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği" ne ait 20 ve sosyodemografik özellikleri sorgulayan 11 olmak üzeretoplam 31 sorudan oluşmaktadır. Ölçeğin 9 maddesi önem, 7 maddesi ilgi ve 4 maddesi ise memnuniyet alt boyutunu sorgulamaktadır.Bulgular D-I, D-II ve D-III öğrencilerinin anket puan ortalamaları sırasıyla 63.52±12.56, 58.11±13.62, 69.09±11.00 bulundu. Toplam ve alt boyut puanları dönemlere görekarşılaştırıldığında D-I ve D-II arasında önem, ilgi ve toplam puanda; D-I ve D-III arasında önem puanında; D-II ve D-III arasında ise önem, ilgi, memnuniyet ve toplampuanda anlamlı fark saptandı (p<0.05).Sonuç D-III’ün önem ve memnuniyet alt boyut puanlarının hem D-I hem de D-II’den yüksek bulunmasını, öğrencilerin D-III’te biyokimyanın teorik konularının klinikkullanımda ve hekimlik hayatındaki önemini kavrayacak bilgi düzeyine erişmeleri ile ilişkilendirmekteyiz. Bu nedenle biyokimya dersinin klinikle ilişkisini kurabilmeleriiçin öğrencilere seviyelerine uygun olarak klinik biyokimya konularına değinmenin, ilgi ve memnuniyetlerini artırabileceğini düşünüyoruz. Ayrıca bu uygulamanın TıbbiBiyokimya ders içeriğine hem teorik hem de pratik olarak katkı sağlayacağı kanısındayız.
Anahtar Kelime:

Attitude Assessment of Medical Biochemistry Education Before Graduation: The Case of Sakarya University Faculty of Medicine

Öz:
Abstract Objective The aim of this study was to determine the current deficiencies of the undergraduate course in Medical Biochemistry, to develop new educational strategies and to increase the orientation towards graduate medical biochemistry education. Materials and methods In this study, a questionnaire was applied to 279 students (106 from Term-I (D-I), 99 from Term-II (D-II) and 74 from Term-III (D-III)) by using face-to-face questioning technique. The questionnaire consisted of 31 questions, 20 of “Attitude Scale for Medical Biochemistry Education Under Graduation” and 11 of sociodemographic characteristics. The 9 items of the scale question importance, 7 items of interest and 4 items of satisfaction. Results The mean scores of D-I, D-II and D-III students were 63.52 ± 12.56, 58.11 ± 13.62, 69.09 ± 11.00, respectively. When the total and sub-dimension scores were compared according to terms, there was a significant difference between D-I and D-II according to interest and total scores; There was also a significance difference between D-I and D-III importance sub-dimension score and there was a significant difference between D-II and D-III terms according to importance, interest, satisfaction and total scores (p <0.05). Conclusion We associate the importance and satisfaction sub-dimension scores of D-III to be higher than both D-I and D-II with the students reaching the level of knowledge that will comprehend the importance of theoretical issues of biochemistry in D-III in clinical use and in medical life. Therefore, in order to establish the relationship between the clinic and the biochemistry course, we think that addressing the clinical biochemistry subjects in accordance with their level may increase their interest and satisfaction. We also believe that this application will contribute both theoretically and practically to the course content of medical biochemistry.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Chan NF.Th e Edinburgh Declaration Medical Education. Th e Hong Kong Practitioner;11,9:417-419.
  • 2. http://tip.sakarya.edu.tr/tr/icerik/16610/85303/2019-2020-akademik-programlar (ET: 20.08.19)
  • 3. Taşkıran HC, Çelebi İ, Ulusel B, Mavioğlu Ö, Özboyacı C, Lılınç T, et al. Tıp Eğitiminde Mesleksel Becerilerinin Yeri: Dokuz Eylül Üniversitesi Deneyimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Aktif Eğitim Özel Sayısı 2001:67-73.
  • 4. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf (ET: 20.08.19)
  • 5. Eskiocak S, Gökmen SS, Erbaş H, Çakır E, Gülen Ş, Kazezoğlu C. Dönem II Öğrencileri Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyokimya Uygulama Eğitimini Değerlendiriyor .Turk J Biochem 2004; 29(3): 216-225.
  • 6. İşlekel H. Bilirubin metabolizması ve karaciğer fonksiyonlarına ilişkin tıp fakültesi biyokimya laboratuvar uygulaması öğrenci memnuniyeti. 17. Ulusal Biyokimya Kongresi 24- 27.06.2002 Ankara.
  • 7. Chappel, JN, VeachTL, Krug RS.Th e substance abuse attitude survey: an instrument for measuring attitudes. Journal of Studies on Alcohol 1985; 46(1):48-52.
  • 8. Olthuis G, Dekkers W. Medical education, palliative care and moral attitude: some objectives and future perspectives. Medical education 2003;37(10):928-933.
  • 9. Özcan KV, Bütün İ, Gülcü A. Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. J Contemp Med 2016;6(4):291-299
  • 10. Günay O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Tıp Eğitimi Dergisi 2002;7:49-55.
  • 11. Kohler N, van den Bussche H, Je Beliebter. Nutzen, didaktische Qualität und Schwierigkeitsgrad des vorklinischen Lehrangebots, Hamburger Medizinstudenten tarafından işletilmektedir. Ann Anat 2004;186(3):283-288.
  • 12. Dong J, Zeng P. Th e Application of CBL Teaching Combined with PBL Teaching Method in Biochemistry Experiment Teaching. Advances in Intelligent Systems Research. 7th International Conference on Management, Education and Information (MEICI) 2017;156: 641-644.
  • 13. MUTLU A, AYAR KAYALI H.Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Uygulaması Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi.İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (INUJFE) 2018;19(1):49-65.
  • 14. Puri D. An Integrated Problem Based Curriculum for Biochemistry Teaching in Medical Science. Indian Journal of Clinical Biochemistry 2002;17(2):52–59.
  • 15. Grover N. Introductory Course Based on a Single Problem: Learning Nucleic Acid Biochemistry from AIDS Research. Biochemistry and Molecular Biology Education 2004;32(6):367–372.
  • 16. Gelbal S. Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim 2010;33(150).
  • 17. Doğan T, Çoban AE. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim 2009;34(153).
  • 18. Çapa Y, Çil N. Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. H.Ü.Eğitim Fakültesi Dergisi 2000;18:69-73.
APA ÇOKLUK e, Nogay F, Şekeroğlu M, Tunalı Çokluk S, Akdoğan M, Şekeroğlu M, Usta Z (2020). Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. , 253 - 263. 10.31832/smj.670082
Chicago ÇOKLUK erdem,Nogay Fatıma Betül,Şekeroğlu Mehmet Ramazan,Tunalı Çokluk Selin,Akdoğan Mehmet,Şekeroğlu Mehmet Abdulkadir,Usta Zehra Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. (2020): 253 - 263. 10.31832/smj.670082
MLA ÇOKLUK erdem,Nogay Fatıma Betül,Şekeroğlu Mehmet Ramazan,Tunalı Çokluk Selin,Akdoğan Mehmet,Şekeroğlu Mehmet Abdulkadir,Usta Zehra Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. , 2020, ss.253 - 263. 10.31832/smj.670082
AMA ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. . 2020; 253 - 263. 10.31832/smj.670082
Vancouver ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. . 2020; 253 - 263. 10.31832/smj.670082
IEEE ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği." , ss.253 - 263, 2020. 10.31832/smj.670082
ISNAD ÇOKLUK, erdem vd. "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği". (2020), 253-263. https://doi.org/10.31832/smj.670082
APA ÇOKLUK e, Nogay F, Şekeroğlu M, Tunalı Çokluk S, Akdoğan M, Şekeroğlu M, Usta Z (2020). Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi, 10(2), 253 - 263. 10.31832/smj.670082
Chicago ÇOKLUK erdem,Nogay Fatıma Betül,Şekeroğlu Mehmet Ramazan,Tunalı Çokluk Selin,Akdoğan Mehmet,Şekeroğlu Mehmet Abdulkadir,Usta Zehra Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi 10, no.2 (2020): 253 - 263. 10.31832/smj.670082
MLA ÇOKLUK erdem,Nogay Fatıma Betül,Şekeroğlu Mehmet Ramazan,Tunalı Çokluk Selin,Akdoğan Mehmet,Şekeroğlu Mehmet Abdulkadir,Usta Zehra Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.253 - 263. 10.31832/smj.670082
AMA ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi. 2020; 10(2): 253 - 263. 10.31832/smj.670082
Vancouver ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği. Sakarya Tıp Dergisi. 2020; 10(2): 253 - 263. 10.31832/smj.670082
IEEE ÇOKLUK e,Nogay F,Şekeroğlu M,Tunalı Çokluk S,Akdoğan M,Şekeroğlu M,Usta Z "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği." Sakarya Tıp Dergisi, 10, ss.253 - 263, 2020. 10.31832/smj.670082
ISNAD ÇOKLUK, erdem vd. "Mezuniyet Öncesi Tıbbi Biyokimya Eğitimine İlişkin Tutum Değerlendirmesi: Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Örneği". Sakarya Tıp Dergisi 10/2 (2020), 253-263. https://doi.org/10.31832/smj.670082