Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği

Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 686 - 705 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.715457 İndeks Tarihi: 23-05-2021

Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği

Öz:
Bilgi ve iletişim teknolojileri birçok alanda olduğu gibi eğitimde de önemini giderek artırmaktadır.Bilgi ve iletişim teknolojileri ile desteklenen eğitim ortamlarının öğrencilerin bilişsel ve duyuşsalbecerilerini olumlu etkilediği görülmektedir. Dolayısıyla geleceğin öğretmenlerinin bilgi ve iletişimteknolojileri yeterliklerinin incelenmesinin değerli olduğu düşünülmektedir. Araştırmanın amacı öğretmenadaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliklerinin incelenmesidir. Araştırmada tarama modelikullanılmıştır. Veriler kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenliğibölümlerinde okuyan 310 öğretmen adayındantoplanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Öğretmen Adaylarıiçin Bilgi ve İletişim Teknolojileri YeterlikleriÖlçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimselistatistiksel yöntemler, t-testi ve tekyönlü varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Analizler sonucundaöğretmen adaylarının ölçek genelinde ve bilgi ve iletişim teknolojilerikullanım desteğialtfaktöründe“yüksek düzeyde”, öğretim tasarımına yönelikbilgi ve iletişim teknolojileri alt faktöründe ise“orta düzeyde” yeterliliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Bölüm ve bilgisayar sahibi olma değişkenlerininöğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileriyeterliklerini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.Cinsiyet değişkeninde bilgi ve iletişim teknolojilerikullanım desteğialt faktöründe erkek öğretmen adaylarılehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sınıf düzeyi değişkeninde toplam ölçek ve alt faktörlerde4. sınıf öğretmen adayları lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilgi ve iletişimteknolojilerineyönelik seminer veya kurslara katılma değişkeninde toplam ölçek genelinde ve bilgi veiletişim teknolojilerikullanım desteği alt faktöründe seminer veya kurslara katılan öğretmen adayları lehineanlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileriyeterlikleriniartırmak adına yapılan seminer veya kurs programlarının sayılarının artırılması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Preservice Teachers’ Competence of Information and Communication Technologies: Sample of Ondokuz Mayıs University

Öz:
Information and communication technologies gradually increase their importance in education as in many fields. It is seen that educational environments supported by information and communication technologies affect students' cognitive and affective skills positively. Therefore, it is considered worthy to examine the information and communication technologies competencies of preservice teachers.The aim of this study was to determine preservice teachers’ information and communication technologies (ICT) competence. Survey model was used in research.The data of the research were collected by using easily accessible case sampling andwere obtained from 310 preservice teachers studying in classroom and social studies teaching departments.Data were collected using the Information and Communication Technology Competencies Scale for Preservice Teachers(ICTC-PT).Data were analyzed using descriptive statistical methods, t-test and one-way variance analysis techniques. Participants had a high total score from ICTC- PTand competencies to support pupils for ICTuse in class (CSP-ICT) subscale score whereas they had a moderate competency to use ICT for instructional design (ICT-ID) subscale score. Their scores did not significantly differ by major department and computer ownership. Male participants had significantly higher CSP-ICT scores than females. Fourth graders had significantly higherCSP-ICT scores than other graders. Those who had attended seminars or courses on ICT had higher ICTC-PT and CSP-ICT scores than those who had not. It is recommended that undergraduate students of teaching departments be offered more seminars or course programs to help them develop ICT competencies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Aydoğmuş M (2020). Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. , 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
Chicago Aydoğmuş Mücahit Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. (2020): 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
MLA Aydoğmuş Mücahit Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. , 2020, ss.686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
AMA Aydoğmuş M Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. . 2020; 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
Vancouver Aydoğmuş M Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. . 2020; 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
IEEE Aydoğmuş M "Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği." , ss.686 - 705, 2020. 10.17860/mersinefd.715457
ISNAD Aydoğmuş, Mücahit. "Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği". (2020), 686-705. https://doi.org/10.17860/mersinefd.715457
APA Aydoğmuş M (2020). Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
Chicago Aydoğmuş Mücahit Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.3 (2020): 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
MLA Aydoğmuş Mücahit Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.3, 2020, ss.686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
AMA Aydoğmuş M Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(3): 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
Vancouver Aydoğmuş M Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 16(3): 686 - 705. 10.17860/mersinefd.715457
IEEE Aydoğmuş M "Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.686 - 705, 2020. 10.17860/mersinefd.715457
ISNAD Aydoğmuş, Mücahit. "Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Yeterlikleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/3 (2020), 686-705. https://doi.org/10.17860/mersinefd.715457