Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 25 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036 İndeks Tarihi: 23-05-2021

Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin sosyal sorun çözme yönelimi ve sorun çözme stillerinin (tarzlarının) belirlenmesidir.Gereç ve Yöntem: Bu araştırma genel tarama modelini esas alan bir çalışmadır. Bu araştırmanın örneklemi, İstanbul’daki üniversitelerin sosyalhizmet bölümlerinde okuyan sosyal hizmet öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmaya 600 öğrenci katılmıştır. Araştırmada, katılımcıları tanıtıcıbilgileri sorgulayan anket formu ve Gözden Geçirilmiş Sosyal Sorun Çözme Envanteri kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, dördüncü sınıf öğrencilerin en yüksek (3,89 ± 0,79) düzeyde olumlu sorun yönelimine sahipiken en düşük (3,23 ± 0,97) ise birinci sınıflar yer almaktadır. Olumsuz sorun yönelimine sahip en yüksek (2,37 ± 0,89) oranda ikinci sınıflar ve endüşük (2,02 ± 0,82) oranda ise dördüncü sınıflar yer almaktadır. Olumlu sorun çözme yönelimi sınıflara göre anlamlı (P = ,001 <0.05) bir farklılıkgöstermektedir. Sınıflara göre rasyonel sorun çözme stiline sahip olan dördüncü sınıf öğrencileri ilk sırada (3,63 ± 0,82) yer almakta; Dürtüsel/dikkatsiz sorun çözme stiline sahip olan öğrencilerden birinci sınıflar en yüksek ortalamaya (3,31 ± 0,83) sahiptirler ve dürtüsel/dikkatsiz sorunçözme stillerinin ortalaması sınıflara göre anlamlı (P = ,001 <0,05) farklılık göstermektedir; kaçınan/erteleyen sorun çözme stiline sahip ikinci sınıföğrenciler ilk sırada (2,33 ± 0,76) yer almaktadır.Sonuç: Bu araştırmaya katılan erkek öğrencilerin daha çok rasyonel sorun çözme stiline sahip iken, kadınların ise daha çok olumlu sorun yöneli-mine sahip olduğu; dürtüsel/dikkatsiz sorun çözme stiline sahip olanların içinde erkelerin ise kadınlara göre daha dürtüsel/dikkatsiz davrandığı,sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin daha çok olumlu sorun yönelimi ve rasyonel sorun çözme tarzına sahip oldukları sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Investigation of Social Work Student’s Social Problem Solving Orientation and Problem Solving Styles

Öz:
Objective: This study aimed to determine the social-problem-solving orientation and problem-solving styles of students of social work. Material and Methods: This study was based on the general screening model. The sample consisted of students of social work who were studying in the social work departments of universities in İstanbul. A total of 600 students participated in the study. A questionnaire form containing sociodemographic information and revised social-problem-solving inventory was administered to the students. Results: Per the results of this study, students in the 4th grade had the highest (3.89 ± 0.79) level of positive problem orientation, whereas those in the 1st grade had the lowest (3.23 ± 0.97). The 2nd grade students had the highest (2.37 ± 0.89) ratio and in the 4th grade had the lowest (2.02 ± 0.82) with negative problem orientation. There was a significant difference (P = .001 <0.05) between classes on the basis of positive problem-solving orientation. Students in the 4th grade, who had a rational problem-solving style according to the classes, had the highest score (3.63 ± 0.82). Students in the 1st grade had the highest average (3.31 ± 0.83) of impulsive-careless problem-solving style; the average of impulsive-careless problem-solving style differed significantly (P = .001, P < .05) by class, and students in the 2nd grade had the highest average (2.33 ± 0.76) of avoidance style.Conclusion: Male students had a more rational style, and women had a more positive problem orientation. Among those with impulsive-careless prob- lem-solving style, men were more impulsive/careless than women. As the grade level increased, it was concluded that the students had more positiveproblem orientation and rational problem-solving style.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Nezu A M, D'zurılla T, Nezu CM. Problem-Solving therapy: A treat- ment manual. New York: Springer Pub. Co; 2012. [Crossref]
  • 2. D'Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A. Social Problem Solving: Theory and Assessment. (Ed. Thomas J D'Zurilla; Edward C Chang; Lawrence J Sanna). Social problem solving : theory, research, and training, ss. 11-27, Washington, DC: American Psychological Asso- ciation; 2004. [Crossref]
  • 3. Aykaç M, Çetinkaya G. International Periodical For The Langua- ges, Literature and History of Turkish or Turkic. Turkish Studies. 2013;8:671-682. [Crossref]
  • 4. Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. Psychometric proporties of the Problem Solving Inventory in a group of Turkish University Stu- dents. Cogn Therapy Rese. 1993;17:379-396. [Crossref]
  • 5. Altuntaş O, Altınova HH. International Periodical For The Langu- ages, Literature and History of Turkish or Turkic. Turkish Studies. 2015;10:49-62. [Crossref]
  • 6. Türk Dil Kurumu. Sorun. [Cited: 2019 June 14]. Available from: https://sozluk.gov.tr/
  • 7. Bingham A. Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştiril- mesi. (Trans. A. F. Oğuzhan), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi; 1998.
  • 8. Kaptan F, Korkmaz H. Mevcut Fen Bilgisi Programı ile 2001-2002 Öğretim Yılında Uygulanacak Olan Yeni Fen Bilgisi Programlarının Karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim Derg. 2001;273:33-38.
  • 9. Korkut F. Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. H.Ü. Eği- tim Fak Derg. 2002;22:177-184.
  • 10. D'Zurilla TJ, Nezu M. Development and Preliminary Evaluation of The Social Problem-Solving Inventory: Psychological Assessment. J Consulting and Clinical Psyc. 1990;2:156-163. [Crossref]
  • 11. Maydeu-Olivares A, D'Zurilla TJ. A Factor-Analytic Study of The Social Problem Solving Inventory: an Integration of Theory and Data. Cogn Therapy and Res. 1996;20:115-133. [Crossref]
  • 12. Esme AL, Tverskoy A, D'Zurilla TJ. The Relations of Internali- zing Symptoms To Conflict and Interpersonal Problem Solving in Close Relationships. Cogn Therapy and Res. 2005;29:445-462. [Crossref]
  • 13. Bingham A. Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştiril- mesi (Trans. A. Ferhan Oğuzkan). 6. Basım, İstanbul: Türkiye Cum- huriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 2004.
  • 14. Heppner PP, Petersen CH. The Development and Implicati- ons of A Personal Problem Solving Inventory. J Counselling Psy. 1982;29:66-75. [Crossref]
  • 15. Ferah D. Kara Harp Okulu Öğrencilerinin Problem Çözme Bece- rilerini Algılamalarının ve Problem Çözme Yaklaşım Biçimlerinin Cinsiyet, Sınıf, Akademik Başarı ve Liderlik Yapma Değişkenleri Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2000.
  • 16. Eskin M, Aycan Z. Gözden Geçirilmiş Soysan Sorun Çözme Envante- rinin Türkçeye Uyarlanması, Güvenilirlik ve Geçerlik Analizi. Türk Psikoloji Yazıları. 2009;12:1-10.
  • 17. Aslan C. Öğretmenlerin ve Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2001.
  • 18. Eskin M. Sorun çözme terapisi. Ankara: Boylam Psikiyatri Enstitü- sü, HBY Yayıncılık; 2001.
  • 19. D'Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A. Manuel for Social Prob- lem Solving Inventory- Resivied (SPSI-R). North Tonawanda: Mul- ti-Health Systems, 2002.
  • 20. D'Zurilla TJ, Chang EC. The Relations Between Social Problem Sol- ving and Coping. Cogn Therapy Res. 1995;19:547-562. [Crossref]
  • 21. Belzer KD, D'Zurilla TJ, Maydeu-Olivares A. Social Problem Solving And Trait Anxiety As Predictors of Worry İn A College Student Po- pulation. Pers and Individual Differ. 2002;33:573-585. [Crossref]
  • 22. Patton MQ. Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.; 2005.
  • 23. Gravetter JF, Forzano LB. Research methods for the behavioral sciences. 4th ed. USA: Linda Schreiber-Ganster. 2012.
  • 24. Blanchard-Fields F, Mienaltowski A. Decision making and every- day problem solving. In encyclopedia of gerontology. 2nd ed. (Ed. JE Birren):350-358. New York: Academic Press. 2006. [Crossref]
  • 25. Mienaltowski A. Everyday Problem Solving Across The Adult Life Span: Solution Diversity and Efficacy. Ann N Y Acad Sci. 2011;1235:75-85. [Crossref]
  • 26. Solso RL, Maclin MK, Maclin OH. Bilişsel psikoloji. 4 th ed. (Trans. A Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık; 2007.
  • 27. Yıldız SA. Ebeveynin Problem Çözme Becerisini Geliştirmeye Yö- nelik Deneysel Bir Çalışma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2003.
  • 28. Walker OL, Degnan KA, Fox NA, Henderson HA. Social Problem Sol- ving in Early Childhood: Developmental Change And The Influence of Shyness. J Applied Dev Psyc. 2013;34(4):185-193. [Crossref]
  • 29. D'Zurilla TJ, Maydeu-Olivares A, Kant GL. Age and Gender Dif- ferences in Social Problem-Solving Ability. Pers Individ Dif. 1998;25:241-52. [Crossref]
  • 30. Heidrich SM, Denney NW. Does Social Problem Solving Differ From Other Types of Problem Solving During The Adult Years?. Exp Aging Res. 1994;20(2):105-126. [Crossref]
  • 31. Burton CL, Strauss E, Hultsch DF, Hunter MA. Cognitive Functio- ning And Everyday Problem Solving in Older Adults. Clin Neurops- ychol. 2006;20(3):432-452. [Crossref]
  • 32. Solaz-Portolés J, López V. Types of Knowledge and Their Relations To Problem Solving in Science: Directions For Practice. Sísifo Edu Sci J. 2008;6:105-112.
  • 33. Eseryel D, Law V, Ifenthaler D, Ge X, Miller R. An Investigation of The Interrelationships Between Motivation, Engagement, and Complex Problem Solving in Game-Based Learning. J Educ Techno Soc. 2014;17:42-53.
  • 34. Sena C, Pala FC. Problem Çözme Performansında Yaşa Bağlı Farklı- lıklar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2018;10:290-301. [Crossref]
APA Aydemir i, ARTAN T, öngören b (2021). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. , 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
Chicago Aydemir ishak,ARTAN TANER,öngören bülent Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. (2021): 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
MLA Aydemir ishak,ARTAN TANER,öngören bülent Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. , 2021, ss.17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
AMA Aydemir i,ARTAN T,öngören b Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. . 2021; 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
Vancouver Aydemir i,ARTAN T,öngören b Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. . 2021; 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
IEEE Aydemir i,ARTAN T,öngören b "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi." , ss.17 - 25, 2021. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
ISNAD Aydemir, ishak vd. "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi". (2021), 17-25. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
APA Aydemir i, ARTAN T, öngören b (2021). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. Archives of health science and research (Online), 8(1), 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
Chicago Aydemir ishak,ARTAN TANER,öngören bülent Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. Archives of health science and research (Online) 8, no.1 (2021): 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
MLA Aydemir ishak,ARTAN TANER,öngören bülent Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. Archives of health science and research (Online), vol.8, no.1, 2021, ss.17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
AMA Aydemir i,ARTAN T,öngören b Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. Archives of health science and research (Online). 2021; 8(1): 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
Vancouver Aydemir i,ARTAN T,öngören b Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi. Archives of health science and research (Online). 2021; 8(1): 17 - 25. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
IEEE Aydemir i,ARTAN T,öngören b "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi." Archives of health science and research (Online), 8, ss.17 - 25, 2021. 10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036
ISNAD Aydemir, ishak vd. "Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Yönelimi ve Sorun Çözme Tarzlarının İncelenmesi". Archives of health science and research (Online) 8/1 (2021), 17-25. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2021.20036