Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 621 - 650 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2020.169 İndeks Tarihi: 24-05-2021
Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi
Öz: Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin “Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme”, internet ve dijital teknolojilere dönük tutumlarını ve görüşlerini belirlemektir. Araştırmadeseni olarak karma yöntem kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 güz döneminde Amasya Üniversitesinde farklı bölümlerde eğitim gören 358 öğrenci oluşturur. Araştırmanın verileri İnternete Yönelik Tutum Ölçeği, Dijital Teknolojilere Yönelik Tutum Ölçeği, Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın sonucundaüniversite öğrencilerinin “Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme” ve dijital teknolojilere dönüktutumlarının yüksek, internete dönük tutumlarının orta düzeyde olduğu görülür. Üniversite öğrencilerinin “Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme”, internet ve dijital teknolojilereyönelik tutumlarının sınıf düzeyi açısından farklılaşmadığı, bölüm açısından ise internete ve dijital teknolojiye dönük tutumlarının farklılaştığı ama “Çevrimiçi İşbirlikliÖğrenme”ye dönük tutumlarının farklılaşmadığı görülmektedir. Cinsiyet açısından“Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme” ve internete dönük tutumlarının farklılaşmadığı, dijital teknolojilere dönük tutumlarının farklılaştığı görülür.
Anahtar Kelime: Investigation of University Students’ Online Cooperative Learning, Internet and Digital Technology Attitudes
Öz: This study aimed to determine the attitudes and views of university students towards online cooperative learning, internet, and digital technologies. The mixed method was used as the research design. The study group of this study consisted of a total of 358 students studying in different departments of Amasya University in the fall semester of 2018- 2019. The data of the study were collected with the Attitude Scale towards the Internet, the Attitude Scale for Digital Technologies, the Attitude Scale for Online Cooperative Learning, and the semi-structured interview form. The findings of this research showed that university students’ attitudes towards Online Cooperative Learning and Digital Technologies were high and their attitudes towards the internet were at medium level. Also, university students’ attitudes towards Online Cooperative Learning, Internet and Digital Technologies did not differ in terms of class level, their attitudes towards Internet and Digital Technology differed in terms of the department, but their attitudes towards Online Cooperative Learning did not differ. In terms of gender, it was found that their attitudes towards Online Cooperative Learning and the Internet did not differ but their attitudes towards Digital Technologies differed.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altun, A. (2003). Öğretmen adaylarının internete yönelik tutumları. Eğitim ve Bilim, 28(127), 3-9.
- Al-Samarraie, H. ve Saeed, N. (2018). A systematic review of cloud computing tools for collaborative learning: Opportunities and challenges to the blended-learning environment. Computers & Education, 124, 77-91.
- Atıcı, B. ve Gürol, M. (2002). Bilgisayar destekli asenkron işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 27(124), 3-12.
- Balaman, F. ve Hakkari, F. (2016). Meslek yüksekokulu 1. sınıf öğrencilerinin bilgisayar kaygı düzeyleri ile bilgisayar ve internete yönelik tutumları. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(2/1), 228-244.
- Balay, R., Kaya, A. ve Çevik, M. N. (2014). Öğretmenlerin internete yönelik tutumları ve eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inanç düzeyleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(23), 16-31.
- Biasutti, M. (2017). A comparative analysis of forums and wikis as tools for online collaborative learning. Computers & Education, 111, 158-171.
- Blackwell, C. K., Lauricella, A. R. ve Wartella, E. (2014). Factors influencing digital technology use in early childhood education. Computers & Education, 77, 82- 90.
- Brown, J. P. (2015). Complexities of digital technology use and the teaching and learning of function. Computers & Education, 87, 112-122.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Cabı, E. (2016). Dijital teknolojiye yönelik tutum ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1229-1244.
- Cazan, A. M., Cocoradă, E. ve Maican, C. I. (2016). Computer anxiety and attitudes towards the computer and the internet with Romanian high-school and university students. Computers in Human Behavior, 55, 258-267.
- Çakır, R. ve Yıldırım S. (2015). Who are they really? A review of the characteristics of pre-service ICT teachers in Turkey. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(1), 67-80.
- Çakır, R. ve Tan, S. S. (2017). Development of educational applications on the social network of facebook and its effects on students’ academic achievement. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 1525-1546.
- Çelebi, C. (2006). Yapılandırmacılık yaklaşımına dayalı işbirlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrenci erişi ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çetin, O., Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11(2), 273-291.
- Dewiyanti, S., Brand-Gruwel, S., Jochems, W. ve Broers, N. J. (2007). Students’ experiences with collaborative learning in asynchronous computer-supported collaborative learning environments. Computers in Human Behavior, 23(1), 496-514.
- Du, J., Ge, X. ve Xu, J. (2015). Online collaborative learning activities: the perspectives of African American female students. Computers & Education, 82, 152- 161.
- Durndell, A. ve Haag, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes towards the internet and reported experience with the internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior, 18(5), 521-535.
- Günbatar, M. S. ve Gökçearslan, Ş. (2017). Ortaokul öğrencilerinin etkileşimli tahtaya yönelik tutum ve öğrenme algıları üzerine bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 497-511.
- Jackson, L. A., Zhao, Y., Kolenic III, A., Fitzgerald, H. E., Harold, R. ve Von Eye, A. (2008). Race, gender, and information technology use: The new digital divide. CyberPsychology & Behavior, 11(4), 437-442.
- Johnson, D. W., Johnson, R. T. ve Smith, K. (2007). The state of cooperative learning in postsecondary and professional settings. Educational Psychology Review, 19(1), 15-29.
- Karaoğlan Yılmaz, F. G., Yılmaz, R. ve Keser, H. (2018, Haziran). Çevrimiçi proje tabanlı öğrenmede paylaşılan e-liderlik yaklaşımının öğrencilerin motivasyonuna, öz-düzenleme becerilerine ve grup işbirliği süreçlerine etkisi. 7. Uluslararası Eğitim Konferansı’nda sunulan bildiri, Berlin.
- Korkmaz, Ö. (2012). A validity and reliability study of the online cooperative learning attitude scale (OCLAS). Computers & Education, 59(4), 1162-1169.
- Korkmaz, Ö. (2013). Böte öğretmen adaylarının çevrimiçi işbirlikli öğrenmeye dönük tutumları ve görüşleri. İlköğretim Online, 12(1), 283-294.
- Liaw, S. S., Chen, G. D. ve Huang, H. M. (2008). Users’ attitudes toward web-based collaborative learning systems for knowledge management. Computers & Education, 50(3), 950-961.
- Nam, C. W. (2014). The effects of trust and constructive controversy on student achievement and attitude in online cooperative learning environments. Computers in Human Behavior, 37, 237-248.
- Nam, C. W. (2017). The effects of digital storytelling on student achievement, social presence, and attitude in online collaborative learning environments. Interactive Learning Environments, 25(3), 412-427.
- Polat, H. ve Güzel, E. (2011). University students’ attitudes towards computer and internet use. Z. Genç, (Ed.), 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium içinde (s.22-24). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
- Slof, B., Nijdam, D. ve Janssen, J. (2016). Do interpersonal skills and interpersonal perceptions predict student learning in cscl-environments? Computers & Education, 97, 49-60.
- Symeonides, R. ve Childs, C. (2015). The personal experience of online learning: an interpretative phenomenological analysis. Computers in Human Behavior, 51, 539-545.
- Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2001). İnternete yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 45-60.
- Tsai, C. C., Lin, S. S. ve Tsai, M. J. (2001). Developing an internet attitude scale for high school students. Computers & Education, 37(1), 41-51.
- Tseng, H. W. ve Yeh, H. T. (2013). Team members’ perceptions of online teamwork learning experiences and building teamwork trust: a qualitative study. Computers & Education, 63, 1-9.
- Usta, E., Bozdoğan, A. E. ve Yıldırım, K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 209-222.
- Yılmaz, İ., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105- 118.
- Yılmaz, R., Gümüş, S. ve Okur, M. R. (2005, Eylül). Türkiye’de yüksek örgün öğrenimde çevrimiçi öğrenme. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı’nda sunulan bildiri, Sakarya.
- Yurdugül, H. ve Sarikaya, D. A. (2013). Çevrimiçi öğrenme hazır bulunuşluluk ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38(169), 391-406.
APA | Karadaş E, Korkmaz O, Çakır R, UGUR ERDOGMUS F (2020). Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. , 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
Chicago | Karadaş Emel,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (2020): 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
MLA | Karadaş Emel,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. , 2020, ss.621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
AMA | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. . 2020; 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
Vancouver | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. . 2020; 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
IEEE | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F "Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi." , ss.621 - 650, 2020. 10.23863/kalem.2020.169 |
ISNAD | Karadaş, Emel vd. "Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi". (2020), 621-650. https://doi.org/10.23863/kalem.2020.169 |
APA | Karadaş E, Korkmaz O, Çakır R, UGUR ERDOGMUS F (2020). Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(2), 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
Chicago | Karadaş Emel,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 10, no.2 (2020): 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
MLA | Karadaş Emel,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
AMA | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2020; 10(2): 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
Vancouver | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2020; 10(2): 621 - 650. 10.23863/kalem.2020.169 |
IEEE | Karadaş E,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F "Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10, ss.621 - 650, 2020. 10.23863/kalem.2020.169 |
ISNAD | Karadaş, Emel vd. "Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme, İnternet ve Dijital Teknolojilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 10/2 (2020), 621-650. https://doi.org/10.23863/kalem.2020.169 |