Yıl: 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 29 - 46 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2021.1118 İndeks Tarihi: 24-05-2021

Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi

Öz:
Amaç – İşletmelerin başarısında ve büyümesinde, pazara sunulan yeni bir teknolojik inovasyon, kritik bir öneme sahip olsa da söz konusu inovasyonlara yönelik asıl başarı tüketicilerin kabulü ve uyumuyla sağlanabilmektedir. Bu doğrultuda çalışmada, tüketicilerin yenilikçilik tutumlarının, teknolojik inovasyona yönelik uyumlarındaki etkisi ve tüketicilerin karar almalarında oldukça etkili faktör olan algılanan değerin (Zeithaml, 1988) bu ilişkiye aracılık edip etmediği araştırılmıştır.Yöntem – 540 akıllı telefon kullanıcısından elde edilen veri, birtakım ön analizlere tabi tutulduktan sonra değişkenler arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi ile ölçülmüştür. Çalışmanın analizi kapsamında, araştırmanın amacına uygun olarak öncelikle cevapların bağımsızlık kontrolü testi, ortak yöntem sapma testi, tanımlayıcı analiz, normallik testi, korelasyon analizi, güvenilirlik analizi, açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve son olarak yol analizi gerçekleştirilmiştir.Bulgular – Elde edilen bulgulara göre tüketicilerin yenilikçilik tutumları, hem tüketicilerin algıladıkları değeri hem de teknolojik inovasyonlara yönelik uyumu anlamlı ve pozitif yönde etkilemektedir. Algılanan değer de teknolojik inovasyona yönelik uyumu anlamlı ve pozitif yönde etkilemektedir. Ayrıca analiz sonucu ulaşılan kısmi aracılık rolüyle de tüketici yenilikçiliği arttıkça, algılanan değerin teknolojik inovasyona yönelik uyumdaki etkisini güçlendirdiği tespit edilmiştir.Tartışma – Gerçekleştirilen inovasyonların benimsenmesinde tüketici yenilikçiliğinin etkisini araştıran sınırlı sayıda çalışma yer alsa da (Jones vd., 2002; Schreier vd., 2007; Tellis vd., 2009); söz konusu ilişkide algılanan değerin etkisinin tespitine yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Yenilikçi bireylerin, değer algılamadıkları inovasyona uyum sağlama eğiliminin düşük olacağı düşünüldüğünden, subjektif olan ve mal veya hizmetlerin değişim ve gelişmesiyle birlikte değişim gösteren algılanan değer kavramı aracı değişken olarak çalışmada kullanılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Role of Consumer Innovativeness in Adoption to Technological Innovation: Mediating Effect of Perceived Value

Öz:
Purpose - Although a new technological innovation introduced to the market is critical to the successand growth of businesses, the main success for these innovations can be achieved with the acceptanceand adaptation of consumers. Accordingly, the study investigated whether the effect of consumers’innovative attitudes on their adaptation to technological innovation and whether perceived value(Zeithaml, 1988), which is a highly influential factor in consumers’ decision making, mediates thisrelationship. Design/methodology/approach - After the data obtained from 540 smartphone users were subjectedto some preliminary analysis, the relationships between variables were measured by structuralequation modeling. Within the scope of the analysis of the study, in accordance with the purpose ofthe study, firstly, independence check test of answers, common method deviation test, descriptiveanalysis, normality test, correlation analysis, reliability analysis, explanatory factor analysis,confirmatory factor analysis and finally path analysis were performed. Findings - According to the findings, the innovativeness of the consumers affects both the perceivedvalue of the consumers and the adaptation towards technological innovations in a significant andpositive way. The perceived value also affects the adaptation towards technological innovation in asignificant and positive way. In addition, it has been determined that as consumer innovativeness increases with the partial mediation role achieved as a result of the analysis, the effect of perceivedvalue on adaptation to technological innovation strengthens. Discussion - Although there are a limited number of studies investigating the impact of consumerinnovativeness in the adoption of innovations (Jones et al., 2002; Schreier et al., 2007; Tellis et al., 2009);No study has been found to determine the effect of the perceived value in the said relationship. Sinceit is thought that the tendency of innovative individuals to adapt to innovation, which they do notperceive value, will be low, the concept of perceived value, which is subjective and changes with thechange and development of goods or services, was used as a mediator in the study.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agarwal, R. and Prasad, J. (1998). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology, Information Systems Research, 9 (2), 204-215.
  • Arts, J. W., Frambach, R. T. and Bijmolt, T. H. (2011). Generalizations on consumer innovation adoption: A meta-analysis on drivers of intention and behavior, International Journal of Research in Marketing, 28 (2), 134-144.
  • Babin, B. J., Darden, W. R. and Griffin, M. (1994). Work and/or fun: measuring hedonic and utilitarian shopping value, Journal of consumer research, 20(4), 644-656.
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: adjudging model fit, Personality and Individual Differences, 42, 815-824.
  • Blake, B. F., Valdiserri, C. M., Neuendorf, K. A. and Valdiserri, J. N. (2007). The online shopping profile in the cross-national context: the roles of innovativeness and perceived innovation newness, Journal of International Consumer Marketing, 19 (3), 23-51.
  • Brislin, R.W. (1970). Back-translation for cross-cultural research, Journal of Cross-Cultural Psychology, 1 (3), 185- 216.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (32), 470-483.
  • Can, P. (2018). İnovasyon ve Pazarlama, İstanbul, Kriter Yayınevi.
  • Carbonell, P. and Rodriguez, A. I. (2006). The impact of market characteristics and innovation speed on perceptions of positional advantage and new product performance, International Journal of Research in Marketing, 23 (1), 1-12.
  • Chun, H., Lee, H. and Kim, D. (2012). The integrated model of smartphone adoption: hedonic and utilitarian value perceptions of smartphones among korean college students, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15 (9), 473-479.
  • Coşkun, C., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri- SPSS Uygulamalı, (Sekizinci Baskı), Sakarya, Sakarya Kitabevi.
  • Cui, G., Bao, W. and Chan, T. S. (2009). Consumers’ adoption of new technology products: the role of coping strategies, Journal of Consumer Marketing, 26 (2), 110-120.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları, (Üçüncü Baskı), Ankara, Pegem Akademi.
  • Dursun, T. (2017). Teknolojik ürünlerde algılanan riskin tüketicilerin yenilikleri benimseme eğilimleri üzerinde etkisi, AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (26), 55-68.
  • Goldsmith, R. E., Flynn, L. R. and Goldsmith, E. B. (2003). Innovative consumers and market mavens, Journal of Marketing Theory and Practice, 11 (4), 54-65.
  • Grewal, R., Mehta, R. and Kardes, F. R. (2000). The role of the social-identity function of attitudes in consumer ınnovativeness and opinion leadership, Journal of Economic Psychology, 21 (3), 233-252.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, (Üçüncü Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J.F. Jr., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2014). Multivariate Data Analysis, (Seventh Edition), New Jersey, Pearson Prentice Hall.
  • Hapsari, R., Clemes, M. and Dean, D. (2016). The mediating role of perceived value on the relationship between service quality and customer satisfaction: Evidence from Indonesian airline passengers, Procedia Economics and Finance, 35 (12), 388-95.
  • Hauser, J., Tellis, G. J. and Griffin, A. (2006). Research on innovation: A review and agenda for marketing science, Marketing Science, 25 (6), 687-717.
  • He, H. and Li, Y. (2010). Key service drivers for high-tech service brand equity: The mediating role of overall service quality and perceived value, Journal of Marketing Management, 27 (1-2), 77-99.
  • Hirschman, E. C. (1980). Innovativeness, novelty seeking, and consumer creativity, Journal of Consumer Research, 7 (3), 283-295.
  • Hirunyawipada, T. and Paswan, A. K. (2006). Consumer innovativeness and perceived risk: Implications for high technology product adoption, Journal of Consumer Marketing, 23 (4), 182-198.
  • Ho, C. H. and Wu, W. (2011). Role of innovativeness of consumer in relationship between perceived attributes of new products and intention to adopt. International Journal of Electronic Business Management, 9 (3), 258-266.
  • Hong, J. C., Lin, P. H. and Hsieh, P. C. (2017). The Effect of consumer innovativeness on perceived value and continuance intention to use smartwatch, Computers in Human Behavior, 67, 264-272.
  • Huang, J. and Zhang, D. (2008). Customer value and brand loyalty: Multi-dimensional empirical test, International Seminar on Future Information Technology and Management Engineering, 102-106.
  • Hurt, H. T., Joseph, K. and Cook, C. D. (1977). Scales for the measurement of innovativeness, Human Communication Research, 4 (1), 58-65.
  • Im, S., Bayus, B. L. and Mason, C. H. (2003). An empirical study of ınnate consumer innovativeness, personal characteristics, and new-product adoption behavior, Journal of the Academy of Marketing Science, 31 (1), 61-73.
  • Jahanmir, S. F. and Cavadas, J. (2018). Factors affecting late adoption of digital innovations, Journal of Business Research, 88, 337-343.
  • Jones, E., Sundaram, S. and Chin, W. (2002). Factors Leading to Sales Force Automation Use: A Longitudinal Analysis, Journal of Personal Selling & Sales Management, 22 (3), 145-156.
  • Kaiser, H. F. (1974). An Index of factorial simplicity, Psychometrika, 39 (1), 31-36.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler, Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kavak, B. (2017). Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Tasarım ve Analiz, (İkinci Baskı), Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Kim, Y. H., Kim, D. J. And Wachter, K. (2013). A study of mobile user engagement (MoEN): Engagement motivations, perceived value, satisfaction, and continued engagement intention, Decision support systems, 56, 361-370.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, (Third Edition), New York: Guilford Press.
  • Ko, D. W. and Stewart, W. P. (2002). A structural equation model of residents’ attitudes for tourism development. Tourism Management, 23 (5), 521-530.
  • Koschate-Fischer, N., Hoyer, W. D., Stokburger-Sauer, N. E. and Engling, J. (2018). Do life events always lead to change in purchase? the mediating role of change in consumer innovativeness, the variety seeking tendency, and price consciousness, Journal of the Academy of Marketing Science, 46 (3), 516-536.
  • Kumar, R. and Uzkurt, C. (2011). Investigating the effects of self efficacy on innovativeness and the moderating ımpact of cultural dimensions, Journal of International Business and Cultural Studies, 4 (1), 1-15.
  • LeBlanc, G. and Nguyen, N. (1999). Listening to the customer’s voice: examining perceived service value among business college students. The International Journal of Educational Management, 13 (4): 187- 198.
  • Lee, J. and Son, J. (2017). The effects of consumer innovativeness on mobile app download: focusing on comparison of innovators and noninnovators, Mobile Information Systems, 1-13.
  • Litvin, S. W., Kar, G. H. and Goldsmith, R. E. (2001). Travel innovativeness and self-image congruity, Journal of Travel & Tourism Marketing, 10 (4), 33-45.
  • López, T. S., Ranasinghe, D. C., Patkai, B. and McFarlane, D. (2011). Taxonomy, Technology and Applications of Smart Objects. Information Systems Frontiers, 13 (2), 281-300.
  • Lowe, B. and Alpert, F. (2015). Forecasting consumer perception of innovativeness, Technovation, 45, 1-14.
  • MacKinnon, D. P., Lockwood, C. M., Hoffman, J. M., West, S. G. and Sheets, V. (2002). A comparison of methods to test mediation and other intervening variable effects, Psychological Methods, 7 (1), 83-104.
  • Meydan, C.H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, (İkinci Baskı), Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Midgley, D. F. and Dowling, G. R. (1978). Innovativeness: The concept and its measurement, Journal of Consumer Research, 4 (4), 229-242.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, (İkinci Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Nieves J., Quintana A. and Osorio J. (2014). Knowledge based resources and innovation in the hotel industry, International Journal of Hospitality Management, 38, 65-73.
  • Nunnally, J. C. and Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory, (Third Edition). New York, McGraw-Hill.
  • O’Cass, A. and Fenech, T. (2003). Web retailing adoption: exploring the nature of internet users web retailing behaviour, Journal of Retailing and Consumer Services, 10 (2), 81-94.
  • Pak, Y.S., Kwak, J. and Min, H. (2014). A cross-cultural study of path from consumer innovativeness to perceived product value, and to purchase intention: evidence from smart phone users in Korea and the US, Yonsei Business Review, 5 (1), 41-70.
  • Podsakoff, P. M. and Organ, D. W. (1986). Self-reports in organizational research: Problems and prospects. Journal of Management, 12 (4), 531-544.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y. and Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies, Journal of Applied Psychology, 88 (5), 879-903.
  • Ratchford, M. and Barnhart, M. (2012). Development and Validation of the Technology Adoption Propensity (TAP) Index, Journal of Business Research, 65 (8), 1209-1215.
  • Raykov, T. and Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling (Second Edition), Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum.
  • Roberts, D., Baker, S. and Walker, D. (2005). Can we learn together?: Co-creating with consumers, International Journal of Market Research, 47 (4), 405-426.
  • Robertson, T. S. and Kennedy, J. N. (1968). Prediction of Consumer Innovators: Application of Multiple Discriminant Analysis. Journal of Marketing Research, 5 (1), 64-69.
  • Roehrich, G. (2004). Consumer innovativeness: concepts and measurements, Journal of Business Research, 57 (6), 671-677.
  • Rogers, E. M. (1983). Diffusion of Innovations. (Third Edition). New York, Free Press. Sanchez, J., Callarisa, L., Rodriguez, R. M. and Moliner, M. A. (2006). Perceived value of the purchase of a tourism product, Tourism Management, 27 (3), 394-409.
  • Schechter, L. (1984). A normative conception of value, Progressive Grocer, Executive Report, 12-14.
  • Schreier, M., Oberhauser, S. and Prügl, R. (2007). Lead users and the adoption and diffusion of new products: insights from two extreme sports communities. Marketing Letters, 18 (1-2), 15-30.
  • Sekaran, U. and Bougie, R. (2016). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. (Seventh Edition). West Sussex, John Wiley & Sons.
  • Sheth, J. N., Newman, B. I. and Gross, B. L. (1991). Why we buy what we buy: A theory of consumption values, Journal of Business Research, 22 (2), 159-170.
  • Shi, Y. (2018). The impact of consumer innovativeness on the intention of clicking on SNS advertising. Modern Economy, 9 (2), 278-285.
  • Sirdeshmukh, D., Singh, J. And Sabol, B. (2002). Consumer trust, value, and loyalty in relational exchanges, Journal of Marketing, 66 (1), 15-37.
  • Song, J. (2014). Understanding the adoption of mobile innovation in China, Computers in Human Behavior, 38, 339-348.
  • Sparks, B., Bradley, G. and Jennings, G. (2011). Consumer value and self-image congruency at different stages of timeshare ownership, Tourism Management, 32 (5), 1176-1185.
  • Steenkamp, J. B. E., Hofstede, F. T. and Wedel, M. (1999). A cross-national ınvestigation into the individual and national cultural antecedents of consumer innovativeness, Journal of Marketing, 63(2), 55-69.
  • Sweeney, J. C. and Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The development of a multiple item scale, Journal of Retailing, 77 (2), 203-220.
  • Tellis, G. J., Yin, E. and Bell, S. (2009). Global consumer innovativeness: Cross-country differences and demographic commonalities, Journal of International Marketing, 17 (2), 1-22.
  • To, P. L., Liao, C. and Lin, T. H. (2007). Shopping motivations on internet: A study based on utilitarian and hedonic value, Technovation, 27 (12), 774-787.
  • Truong, Y. (2013). A Cross-country Study of Consumer innovativeness and technological service innovation, Journal of Retailing and Consumer Services, 20 (1), 130-137.
  • Venkatraman, M. P. and Price, L. L. (1990). Differentiating between cognitive and sensory innovativeness: concepts, measurement, and implications, Journal of Business Research, 20 (4), 293-315.
  • White, M. A. and Bruton, G. D. (2011). The Management of Technology and Innovation: A Strategic Approach. (Second Edition), Mason, South-Western Cengage Learning.
  • Woodall, T. (2003). Conceptualising ‘value for the customer’: an attributional, structural and dispositional analysis. Academy of Marketing Science Review, 12 (1), 1-42.
  • Xie, Y. H. (2008). Consumer innovativeness and consumer acceptance of brand extensions, Journal of Product & Brand Management, 17 (4), 235-243.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Yücenur, G. N., Demirel, N. Ç., Ceylan, C. ve Demirel, T. (2011). Hizmet Değerinin Müşterilerin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisinin Yapısal Eşitlik Modeli İle Ölçülmesi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1), 156-168.
  • Zeithaml, V. A. (1988). Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence, The Journal of Marketing, 52 (3), 2-22.
APA DANACI E, PARILTI N (2021). Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. , 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
Chicago DANACI Emine ŞENBABAOĞLU,PARILTI Nurettin Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. (2021): 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
MLA DANACI Emine ŞENBABAOĞLU,PARILTI Nurettin Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. , 2021, ss.29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
AMA DANACI E,PARILTI N Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. . 2021; 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
Vancouver DANACI E,PARILTI N Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. . 2021; 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
IEEE DANACI E,PARILTI N "Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi." , ss.29 - 46, 2021. 10.20491/isarder.2021.1118
ISNAD DANACI, Emine ŞENBABAOĞLU - PARILTI, Nurettin. "Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi". (2021), 29-46. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1118
APA DANACI E, PARILTI N (2021). Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
Chicago DANACI Emine ŞENBABAOĞLU,PARILTI Nurettin Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2021): 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
MLA DANACI Emine ŞENBABAOĞLU,PARILTI Nurettin Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2021, ss.29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
AMA DANACI E,PARILTI N Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
Vancouver DANACI E,PARILTI N Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 29 - 46. 10.20491/isarder.2021.1118
IEEE DANACI E,PARILTI N "Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi." İşletme Araştırmaları Dergisi, 13, ss.29 - 46, 2021. 10.20491/isarder.2021.1118
ISNAD DANACI, Emine ŞENBABAOĞLU - PARILTI, Nurettin. "Teknolojik İnovasyona Yönelik Uyumda Tüketici Yenilikçiliğinin Rolü: AlgılananDeğerin Aracı Etkisi". İşletme Araştırmaları Dergisi 13/1 (2021), 29-46. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1118