Yıl: 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 176 - 191 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2021.1127 İndeks Tarihi: 24-05-2021

Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları

Öz:
Amaç – Bu çalışmanın temel amacı, Konya’da faaliyet gösteren 5 yıldızlı otel işletmelerinde gelir yönetimi uygulama şekilleri ve uygulama durumu belirlenerek, işletmelerde yönetici pozisyonunda yer alan çalışanların gelir yönetimi uygulamalarına bakış açıları; müşteri profiline göre ve işletmede gelir yönetimi departmanının bulunup bulunmamasına göre gösterebileceği değişiklikler incelenmiştir.Yöntem – Örneklem olarak Konya ilinde faaliyet gösteren 5 yıldızlı otel işletmelerinden 2020 yılı içerisinde görev alan üst düzey yöneticiler seçilmiş ve olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden amaca göre örnekleme yöntemi tercih edilerek katılımcılara anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması sonucunda elde edilen verilere uygun paket programlarından faydalanılarak güvenirlilik ve geçerlilik (faktör analizi), standart sapma, aritmetik ortalama, frekans, yüzde dağılımı, normallik (Kolmogorov-Smirnov) ve farklılık (T- testi ve Anova) testleri uygulanmıştır.Bulgular – Analizler sonucunda araştırmanın yapıldığı otellerde gelir yönetimi uygulamaları son yıllarda daha çok kullanılmakta olduğu ve gelir yönetimi uygulamalarını kullanan işletmelerin çoğunda gelir yönetimi müdürünün bulunduğu görülmektedir. Aynı zamanda aylık gelir, müşteri profili, gelir müdürünün bulunması ve gelir yönetimi komitesinin kurulup kurulmaması gibi seçilmiş çeşitli gruplarla gelir yönetiminin değerlendirilmesi arasında yapılan farklılık testlerinin anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Tartışma – Bu konuyla ilgili literatür taraması yapıldığında gelir yönetimi uygulamaları üzerinde farklılık yaratabilecek faktörler olarak daha çok demografik özellikler ve işletme faaliyet süresi gibi etkenlerin dikkate alındığı görülmektedir. Bu araştırmada ise gelir yönetimi uygulamaları üzerinde farklı sonuçlar yaratabilecek etkenler olarak; aylık gelir, müşteri profili, gelir müdürünün bulunması ve gelir yönetiminin bulunma zorunluluğu gibi faktörler söz konusu istatistik analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda herhangi bir anlamlı farklılığa ulaşılmamasına rağmen, araştırma hem alana sağladığı farklı bakış açısı yönünden hem de özgün literatür açısından ileride yapılacak araştırmalar için referans özelliği taşımaktadır.
Anahtar Kelime:

Overviews of 5 Starred Hotels’ Managers Which Operate in Konya on Revenue Management

Öz:
Purpose - The main purposes of this work are to determine the income management methodsand application status in 5 star hotel enterprises operating in Konya, and the perspectives ofemployees in managerial positions in the enterprises; Changes that may show according to thecustomer profile and the presence or absence of the revenue management department in thebusiness were examined. Design/methodology/approach – As the sample, senior executives from the 5-star hotel businessesoperating in Konya were selected in 2020, and a questionnaire study was conducted with theparticipants by choosing the sampling method according to the purpose, one of the non probability-based sampling methods. The data obtained as a result of the survey study wereanalyzed statistically and interpreted in the form of tables. Reliability and validity (factoranalysis), standard deviation, arithmetic mean, frequency, percentage distribution, normality(Kolmogorov-Smirnov) and difference (T-test and Anova) tests were performed by using thepackage programs suitable for the data obtained from the survey study. Findings -As a result of the analyzes, it is seen that revenue management applications have beenused more in recent years and it is also seen that most of the enterprises using revenuemanagement practices have revenue management manager. At the same time, it was concluded that the difference tests performed between the various groups selected such as monthly income,customer profile, presence of the revenue manager and the establishment of the revenuemanagement committee and the evaluation of the revenue management are not significant. Discussion -It is observed that factors such as demographic characteristics and company activitylife are taken into consideration as factors that may make a difference in revenue managementapplications while searching the literature on this subject. In this research, as factors that mayhave different results on revenue management applications; Factors such as monthly income,customer profile, presence of revenue manager and obligation of revenue management weresubjected to these statistical analyzes. Although no significant difference has been reached as aresult of the analysis, the research can be a reference for future studies both in terms of its differentpoint of view and its original literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık , R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Annaraud, K. (2008). Implication of Statistical Indices in Hotel Room Revenue Analysis,. The Journal of Hospitality Financial Management, 16 (2),, 55-65.
  • Belobaba, P. (1987). “Air Travel Demand and Airline Seat Inventory Management”,. Doktora Tezi, Massachusetts Institute of Technology,.
  • Bertsimas , D., & Shioda , R. (2003). “Restaurant Revenue Management”,. Operations Research, 51 (3),, 472-486.
  • Bujisic, M. (2014). “The Application of Revenue Management in Beverage Operations”,. Journal of Foodservice Business Research, 17 (4),, 336-352.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Capiez, A., & Kaya, A. (2004). Yield Management and Performance in the Hotel Industry,. Journal of Travel &Tourism Marketing, 16 (4),, 21-31.
  • Cho, & Choi. (2000). “Towards a Knowledge Discovery Framework for Yield Management in the Hong Kong Hotel Industry”,. International Journal of Hospitality Management, 19 (1),, 17-31.
  • Donaghy, M.-B. v. (1997). Implementing Yield Management: Lessons from the Hotel Sector,. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9 (2),, 50-54.
  • Fox, D. J. (1969). The Research Process in Education. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
  • Guadıx, J. (2011). “An Overview of Revenue Management in Service Industries: An Application to Car Parks”,. The Service Industries Journal, 31 (1),, 90-105.
  • Gür, Ç. (2014). Gelir Yönetimi Uygulmaları: Ankara’daki Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Jerenz. (2008). Revenue Management and Survival Analysis in the Automobile Industry. Germany,: GablerVerlag.
  • Kimes, E. S. (2003). “Revenue Management: A Retrospective”,. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44 (5),, 131-138.
  • Kimes, S. E. (1989). “The Basic of Yield Management”,. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 30 (3),, 14-19,.
  • Kimes, S. E. (2004). Restaurant Revenue Management. Cornell University School of Hotel Administration.
  • Korkmaz, Z. S. (2014). Küçük Ve Orta Ölçekli Konaklama İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma:Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kurgun, H. (2008). Konaklama İşletmelerinde Odalar Bölümü Yönetimi ''Modern Yönetim Yaklaşımları ve Gelir Yönetimi'',. Ankara: Detay Yayıncılık, 92.
  • Lai, K. K. (2005). “A Stochastic Approach to Hotel Revenue Optimization”,. Computers & Operations Research, 32 (5),, 1059-1072.
  • Mattila, S. C. (2004). Otel gelir yönetimi ve müşterilerin adalet algıları üzerindeki etkisi. Journal of Revenue and Pricing Management, 311-313.
  • Ören, V. E. (2005). Otel İşletmelerinde Getiri Yönetimi Ve Antalya Bölgesindeki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma,. Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Anabilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi,Antalya, 23.
  • Öz, M. D. (2015). Kruvaziyer Turizmine Yönelik Tur Uygulamalarında Değer Zinciri Analizi,. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın., 86.
  • Padhi, S. S. (2011). “Competitive Revenue Management for Fixing Quota and Price of Hotel Commodities Under Uncertainty”,. International Journal of Hospitality Management, 30 (3),, 725-734.
  • Relihan, J. W. (1989). “The Yield Management Approach to Hotel-Room Pricing”,. Cornell Hotel and Restaurant Quarterly, 30 (1),, 40-45.
  • Salant, P., & Dillman, D. (1994). How to Conduct Your Own Survey. Newyork: John Wiley & Sons, Inc.
  • Sanchez, J. F. (2005). “Hotel Yield Management Using Different Reservation Modes”,. SANCHEZ, Jean François
  • ve Ahmet Satır (2005). “Hotel Yield Management Using DifferentInternational Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (2),, 136-146.
  • Sığırcı. (2015). Farklılaştırılmış Fiyatlandırma, Müşteri Grubu ve Para İadesinin Tüketicilerin Adalet Algısı, Tutum ve Davranışsal Niyetleri Üzerine Etkileri,. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul,.
  • Thompson, S. K. (2004). Restaurant Revenue Management at Chevys: Determining the Best Table Mix. Decision Sciences, 387-389.
  • Unurlu, Ç. (2010). Otel İşletmelerinin Odalar Bölümünde Gelir Yönetimi:İSTANBUL’DAKİ BEŞ YILDIZLI OTELLERDE BİR UYGULAMA. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Yener, Ö., & Gül, A. (2007). “Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 15, 394-422.
  • Yu, G. (1998). Operations Research in the Airline Industry, New York,. Springer Science Business Media,.
  • Zheng Gu, J. M. (1998). Quadratic Models for Yield Management in Hotel Rooms Operation,. Progress in Tourism and Hospitality Research, 4,, 245-253.
APA Buyukipekci S, İslamzade İ (2021). Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. , 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
Chicago Buyukipekci Semih,İslamzade İslam Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. (2021): 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
MLA Buyukipekci Semih,İslamzade İslam Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. , 2021, ss.176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
AMA Buyukipekci S,İslamzade İ Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. . 2021; 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
Vancouver Buyukipekci S,İslamzade İ Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. . 2021; 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
IEEE Buyukipekci S,İslamzade İ "Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları." , ss.176 - 191, 2021. 10.20491/isarder.2021.1127
ISNAD Buyukipekci, Semih - İslamzade, İslam. "Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları". (2021), 176-191. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1127
APA Buyukipekci S, İslamzade İ (2021). Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
Chicago Buyukipekci Semih,İslamzade İslam Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. İşletme Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2021): 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
MLA Buyukipekci Semih,İslamzade İslam Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2021, ss.176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
AMA Buyukipekci S,İslamzade İ Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
Vancouver Buyukipekci S,İslamzade İ Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 176 - 191. 10.20491/isarder.2021.1127
IEEE Buyukipekci S,İslamzade İ "Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları." İşletme Araştırmaları Dergisi, 13, ss.176 - 191, 2021. 10.20491/isarder.2021.1127
ISNAD Buyukipekci, Semih - İslamzade, İslam. "Konya’da Faaliyet Gösteren 5 Yıldızlı Otel Yöneticilerinin Gelir Yönetimine Bakışları". İşletme Araştırmaları Dergisi 13/1 (2021), 176-191. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1127