Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma

Yıl: 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 216 - 234 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2021.1130 İndeks Tarihi: 24-05-2021

Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma

Öz:
Amaç – Bu çalışmanın amacı, X ve Y Kuşağının çalışma yaşamında motivasyonunu etkileyen faktörleriortaya koymaktır.Yöntem – Çalışma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) desenindeyürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilikörneklemesi kullanılmıştır. Bu amaçla, eğitim düzeyi, sektör, görev, çalışma süresi bakımından çeşitlilikgösteren X Kuşağı temsilcisi 15 ve Y Kuşağı temsilcisi 15 kişi olmak üzere toplam 30 çalışan araştırmaörneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak üzere görüşme yöntemi kullanılmıştır. Veriler,içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.Bulgular – Araştırma, X ve Y Kuşağının motivasyonunu etkileyen pek çok husus ortaya koymakla beraber,ekonomik faktörler ile birlikte çalışma ortamının anlayış, uyum, cana yakınlık, hoşgörü, saygı gibi psikolojik yönlerinin X Kuşağı çalışanların motivasyonunda öncelikli faktörler olduğunu göstermektedir. Y Kuşağı çalışanlar ise ekonomik araçlar ve kariyer gelişimi ile birlikte kendilerini değerli hissettikleri, samimi, esnek ve rahat bir çalışma ortamını motivasyonda öncelikli hususlar olarak belirtmiştir. Çalışmada, X ve Y Kuşağının motivasyonunda benzerliklere de vurgu yapılmıştır.Tartışma – Çalışma, X ve Y Kuşağının iş yaşamındaki ihtiyaç, istek ve beklentilerinin daha iyi anlaşılmasıve motivasyonu açısından ortaya koyduğu önemli sonuçlar ile çok kuşaklı bir çalışma ortamının daha iyiyönetilmesinde literatüre ve uygulamacılara katkı sunmaktadır. Bu bağlamda, örgütlerin arzu edilen birçalışma ortamı oluşturmalarında bu sonuçlardan faydalanmaları büyük önem taşımakta; araştırmacılarınise bu kuşakların çalışma dinamiklerini anlamaya ilişkin daha fazla araştırma ortaya koymalarıgerekmektedir.
Anahtar Kelime:

A Qualitative Research on Factors Affecting the Motivation of Generations X and Y in Business Life

Öz:
Purpose – This study aimed to reveal the factors affecting the motivation of Generations X and Y in business life. Design/methodology/approach – The study was conducted in the phenomenology design, one of the qualitative research designs. Maximum diversity sampling, one of the purposeful sampling methods, was used in determining the participants. To this end, a total of 30 employees, including 15 individuals from Generation X and 15 individuals from Generation Y who varied in terms of the level of education, sector, duty and working time, constituted the sample of the study. The interview method was used to collect the data in the study. The data were analyzed by the content analysis method. Results – While the study revealed many issues affecting the motivation of Generations X and Y, it also showed that the psychological aspects of the work environment, such as understanding, harmony, friendliness, tolerance and respect, along with economic factors were primary factors in the motivation of employees of Generation X. The employees of Generation Y indicated that a friendly, flexible and comfortable work environment, where they felt valuable, along with economic tools and career development, were the primary issues in motivation. The similarities in the motivation of Generations X and Y were also emphasized in the study. Discussion – With the important results revealed by this study for a better understanding of the needs, wishes, and expectations of Generations X and Y in business life and their motivation, it contributes to the literature and practitioners with regard to better management of a multi-generational work environment. In this context, it is of great importance for organizations to use these results in creating the desired work environment, and researchers should conduct more studies on understanding the working dynamics of these generations.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adair, J. (2013). Etkili Motivasyon, Uyan, S. (Çev.), İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Aksu, B. Ç. ve Doğan, A. (2020). Kuşaklar Açısından Motivasyon Araçlarının ve Kariyer Çapalarının Karşılaştırılması, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2040-2060.
  • Baran, A. (2018). X ve Y Kuşağı Mensubu Satış Danışmanlarının Motivasyon Faktörleri Arasındaki Farklılıklar; Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Barreto, M. A. M., Vasconcelos, S. S. and dos Santos, E. F. (2018). Motivation and work: A survey of the motivational aspects in industries, Kantola, J. I. et al. (Eds.), Advances in Human Factors, Business Management and Leadership, Advances in Intelligent Systems and Computing 594, Springer International Publishing, 319-328.
  • Bayramoğlu, G. (2018). X ve Y Kuşağının Liderlik Davranışı Açısından Karşılaştırılması, Ege Akademik Bakış, 18(1), 15-29.
  • Can, M. (2018). Motivasyon Araçlarının Kuşaklar ve Örgüt Kültürü Bağlamında Karşılaştırılmalı Analizi: Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Capital. (2010). Motivasyon 3.0 Dönemi Başlıyor, Sayı: 3, 190-193.
  • Çetin Aydın, G. ve Başol, O. (2014). X ve Y Kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı?, Electronic Journal of Vocational Colleges, 1-15.
  • Çökerdenoğlu, H. (2019). Öğretmenlerin Kuşak Bağlamında Değişen Motivasyon Araçları: X ve Y Kuşağı Öğretmenleri Aynı Araçlarla mı Motive Olur?, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deloitte. (2017). The 2017 Deloitte Millennial Survey Apprehensive millennials: seeking stability and opportunities in an uncertain world, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/About-Deloitte/gx-deloittemillennial-survey-2017-executive-summary.pdf, 1-33, Erişim Tarihi: 04/10/2019.
  • Ekşili, N. ve Antalyalı, Ö. L. (2017). Türkiye’de Y Kuşağı Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma: Okul Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma, Humanities Sciences, 12(3), 90-111.
  • Eriş, E. D., Özer, P. S., Özmen, Ö. N. T., Çakır, Ö. ve Tozkoparan, G. (2013). Generation “Y” in Turkish Context: Multiple Foci Research, International Journal of Business and Management Studies, 5(1), 150-161.
  • Fatimah, H., Dharmawan, A. H., Sunarti, E. and Affandi, M. J. (2015). The influence of communication and motivation factors on employee engagement in the generation X and Y, International Journal of Information Technology and Business Management, 38(1), 22-30.
  • Gross, T. S. (2017). Milenyum Kuşağının Kuralları, Tokyay, M. (Çev.), İstanbul: İKÜ Yayınevi.
  • Hays. (2013a). Gen Y and the world of work, https://social.hays.com/wpcontent/uploads/2013/10/Hays_Report_V4_02122013_online.pdf, 1-24, Erişim Tarihi: 01/10/2019.
  • Hays. (2013b). Gen Y and the world of work, https://social.hays.com/wpcontent/uploads/2014/01/HAYS_REPORT_JAPAN_02122013_online.pdf, 1-28, Erişim Tarihi: 01/10/2019.
  • Hays. (2014). Gen Y and the world of work, https://social.hays.com/wpcontent/uploads/2014/09/HAYS_REPORT_DE_VERSION_online.pdf, 1-28, Erişim Tarihi: 01/10/2019.
  • Herzberg, F. (2017). Bir Kere Daha: Çalışanları Nasıl Motive Edersiniz?, İnan, M. (Çev.), HBR’s 10 Must Reads - İnsan Yönetimi, Optimist Kitap, 43-68.
  • Jiří, B. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in their Corporation, Journal of Competitiveness, 8(4), 105-123.
  • Keleş, H. N. (2011). Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 129-139.
  • Kian, T. S., Yusoff, W. F. W. and Rajah, S. (2013). Relationship between motivations and citizenship performance among generation X and generation Y, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(11), 53-68.
  • Kicheva, T. (2017). Management of Employees from Different Generations - Challenge for Bulgarian Managers and HR Professionals, Economic Alternatives, 1, 103-121.
  • KONDA. (2011). Türkiye Gençliği Araştırması, http://konda.com.tr/wpcontent/uploads/2017/02/2011_05_KONDA_Turkiye_Gencligi_Arastirmasi.pdf, 1-28, Erişim Tarihi: 02/10/2019.
  • Kubátová, J. and Kukelková, A. (2014). Cultural differences in the motivation of Generation Y knowledge workers, Human Affairs 24, 511–523.
  • Kuran, E. (2018). Türkiye’nin Y Kuşağı Şirketlere Ne Söylüyor?, Harvard Business Review Türkiye, Yıl: 7, Sayı: 9, 42-63.
  • Kuran, E. (2019a). Telgraftan Tablete, İstanbul: Destek Yayınları. Kuran, E. (2019b). Türkiye’nin Gençleri İş Yaşamından Ne Bekliyor? Şirketleri Nasıl Görüyor?, Harvard Business Review Türkiye, Yıl: 8, Sayı: 9, 42-61.
  • Leavitt, R. (2014). Generational Differences in Work Motivation of Healthcare Workers, Doctoral Dissertation, University of Nebraska-Lincoln.
  • Loveland, E. (2017). Instant Generation, Journal of College Admission, 235, 34-38.
  • Mannheim, K. (2018). Bilgi Sosyolojisi, Yalçınkaya, M. (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Ng, E. S., Schweitzer, L. and Lyons, S. T. (2010). New Generation, Great Expectations: A Field Study of the Millennial Generation, Journal of Business and Psychology, 25(2), 281-292.
  • Palfrey, J. ve Gasser, U. (2017). Doğuştan Dijital: Dijital Yerlilerin İlk Kuşağını Anlamak, Aydın, N. (Çev.), İstanbul: İKÜ Yayınevi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Edt.), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Raganowicz-Gargasz, K. (2014). Comparative empirical analysis of motivational differences of various generational cohorts in the Irish workplace, Master Thesis, Dublin Business School.
  • Robbins, S. P. and Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior, 15th Edition, Pearson.
  • Schermerhorn, J. R. (2012). Management, 11th Edition, John Wiley & Sons, Inc. Sosyal Demokrasi Vakfı. (2020). Türkiye’nin Gençliği Araştırması Raporu, http://sodev.org.tr/wpcontent/uploads/2020/05/arastirma.pdf, 1-12, Erişim Tarihi: 12/06/2020.
  • Sökmen, A. (2013). Örgütsel Davranış, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Steers, R. M., Mowday, R. T. and Shapiro, D. L. (2004). The Future of Work Motivation Theory, Academy of Management Review, 29(3), 379-387.
  • Süral Özer, P. (2016). Bilgi Çağında Yeni Bir Kuşak Farklı Bir Sınıf: Y Kuşağı Bilgi İşçileri ve Kariyerlerinin Yönetimi, Şimşek, M. Ş., Çelik, A. ve Akatay, A. (Edt.), İnsan Kaynakları Yönetimi ve Kariyer Uygulamaları, 343-366.
  • Taş, H. Y. ve Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z Kuşağı Çalışanlarının Yönetim Tarzları ve Bir İşletme Örneği, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675.
  • TÜİK. Yaş Grubu ve Cinsiyete Göre Nüfus, https://www.tuik.gov.tr/, Erişim Tarihi: 24/07/2020.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusoff, W. F. W. and Kian, T. S. (2013). Generation Differences in Work Motivation: From Developing Country Perspective, International Journal of Economy, Management and Social Sciences, 2(4), 97-103.
  • Zemke, R., Raines, C. and Filipczak, B. (2000). Generations at Work -Managing the Clash of Veterans, Boomers, Xers and Nexters in Your Workplace-, http://www.cognitionnet.com/member/resources/Summaries/Personnel_HR/Generations_at_Work.p df, 1-8, Erişim Tarihi: 28/08/2019.
APA YILDIZ E (2021). Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. , 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
Chicago YILDIZ EBRU Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. (2021): 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
MLA YILDIZ EBRU Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. , 2021, ss.216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
AMA YILDIZ E Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. . 2021; 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
Vancouver YILDIZ E Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. . 2021; 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
IEEE YILDIZ E "Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma." , ss.216 - 234, 2021. 10.20491/isarder.2021.1130
ISNAD YILDIZ, EBRU. "Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma". (2021), 216-234. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1130
APA YILDIZ E (2021). Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
Chicago YILDIZ EBRU Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2021): 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
MLA YILDIZ EBRU Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2021, ss.216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
AMA YILDIZ E Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
Vancouver YILDIZ E Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 216 - 234. 10.20491/isarder.2021.1130
IEEE YILDIZ E "Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 13, ss.216 - 234, 2021. 10.20491/isarder.2021.1130
ISNAD YILDIZ, EBRU. "Çalışma Yaşamında X ve Y Kuşağının Motivasyonunu Etkileyen Faktörler ÜzerineNitel Bir Araştırma". İşletme Araştırmaları Dergisi 13/1 (2021), 216-234. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1130