Yıl: 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 304 - 316 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2021.1135 İndeks Tarihi: 24-05-2021

Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma

Öz:
Amaç – Çalışma Ankara’da bulunan A grubu seyahat acentelerinde çalışan personelin sosyal medya araçları vasıtasıyla sanal kaytarma davranışı sergileyip sergilemedikleri ortaya koymak amacı ile yapılmaktadır. Bu amaçtan hareketle seyahat acentesi yöneticilerinin konuya ilişkin görüşlerine başvurulmuş ve çalıştırdıkları personelin sanal kaytarma davranışlarına ilişkin düşünceleri öğrenilmeye çalışılmıştır.Yöntem – Nitel araştırma desenine göre tamamlanan çalışma kapsamında seyahat acenteleri yöneticilerine açık uçlu soru formu ile sorular sorulmuştur. Bu bağlamda 12 seyahat acentesi yöneticisi ile 10/09/2019 ve 25/12/2019 arasında görüşmeler tamamlanmıştır. Konuyla ilgili yüz yüze görüşme tekniğinin seçilmesinin nedeni, seyahat acentesi yönetici veya sahiplerinin fikirlerinin daha yüzyüze görüşmelerde daha anlaşılır olarak düşünülmesidir.Bulgular – Araştırmada, seyahat acentelerinde çalışanların genel olarak, Facebook, Instagram, Watsapp, Yahoo, Youtube gibi sosyal medya araçlarını ve şahsi maillerini kullandıkları anlaşılmaktadır. İlgili acentelerde çalışan tüm personelin sosyal medya araçlarını iş zamanında kullandığı görülmektedir. Personelin sosyal medyada harcadığı süreye ilişkin ise genel görüş 0-2 saat aralığında yoğunlaşmaktadır. Bu tür uygulamaların iş vakti dışında kullanılmasını normal karşıladıklarını ve bunun personelin motivasyonunu artırıcı rol oynadığını ifade etmişlerdir. Özellikle işletmeye ait sosyal medya hesaplarının olmasının bu konuda daha esnek davranmalarına neden olduğunu göstermektedir. Bunun yanında bazı yöneticiler ise sanal kaytarma yapılmasını uygun görmediklerinin, kullananları ikaz ettiklerini belirtmişlerdir.Tartışma – Araştırma sonuçlarına göre seyahat acentesi personelinin iş zamanlarında sanal kaytarma davranışı sergiledikleri ve bunların sosyal medya araçlarından Instagram, Facebook, Youtube, Yahoo ve şahsi mail adreslerini kullanarak yaptıkları anlaşılmaktadır. Yöneticilerin çalışanlara işyerinde sanal kaytarma yapmamaları ya da bunun kontrollü biçimde yapmaları gerektiğine ilişkin telkinlerde bulunmaları gerekliliği öne çıkmaktadır.
Anahtar Kelime:

Cyberloafing: A Research on Group A Travel Agencies in Ankara

Öz:
Purpose – The study was carried out in order to reveal whether the employees working in Group A travelagencies in Ankara exhibited cyberloafing behaviors through social media tools. For this purpose, the views ofthe travel agency managers regarding the subject were obtained and their views regarding the cyberloafingbehaviors of their employees were asked. Design/methodology/approach – Within the scope of this study, which was completed according to qualitativeresearch design, questions were asked to the travel agency managers through an open-ended questionnaireform. In this regard, the interviews were completed with 12 travel agency managers between 10/09/2019 and25/12/2019. The reason for preferring face-to-face interview technique was that the views of the travel agencymanagers or owners were obtained in a more understandable manner during face-to-face interviews. Findings – In the research, it was understood that the employees working in the travel agencies generallyusedsuch applications as Facebook, Instagram, WhatsApp and Yahoo. It was revealed that all the employeesworking in the related agencies used social media tools during working hours. The general opinion regardingthe time spent by the employees on social media was between 0-2 hours. They stated that the use of suchapplications out of workinghourswas regarded as normal and this played a significant role in increasing themotivation of the employees. It was also expressed that they were especially more flexible as the enterpriseshad their own social media accounts. In addition to this, some managersemphasized that they did not findcyberloafing acceptableand therefore, they warned the employees when they saw them using during workinghours. Discussion – According to the results of the research, it was understood that the employees working in thetravel agencies exhibited cyberloafing behaviors during working hours and that they performed these behaviorsby using such social media tools as Instagram, Facebook, YouTube and personal e-mail addresses. It isrecommended that the managers are required to advise their employees not to perform cyberloafing behaviorsin the workplace or perform so in a controlled manner.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aghaz, A. and Sheikh, H. (2016). Cyberloafing and job burnout: An investigation in the knowledge intensive sector. Computers in Human Behavior, 62, 51-60.
  • Arıca, R. (2014). “Seyahat işletmeciliği literatürünün gelişim süreci: Türkiye‟de hazırlanan lisansüstü tez çalışmalarının bibliyometrik olarak incelenmesi”, VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi, Kuşadası, Aydın, 04-05 Nisan 2014, 446-462.
  • Ayazlar-Arslan, R., SaymanE. ve Çınar, M. (2018). Turizm öğrencilerinin stajda sanal kaytarma eylemleri. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (3), 24-37 .
  • Altınay, M, Güçer, E. ve Bağ, C. (2017). Consumer behavior in the process of purchasing tourism product in social media. İşletme Araştırmaları Dergisi. 9(1), 381-402.
  • Ayyıldız-Yazıcı, A., Esen, Ö. ve Ayyıldız, T. (2019). Kırsal turizm bölgelerinde festivallerin destinasyon imajına etkisi: Kuşadası Caferli Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4),1409-1420.
  • Baran-Güçlütürk, G. (2019). Unutulmaz gezi deneyimleri: turist rehberlerinden yansımalar. Journal of Travel andTourism Research 14 (2019), 01-20.
  • Baturay, M. H. ve Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle, Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Blanchard, A. L.,andHenle, C. A., (2008).Correlates of differentforms of cyberloafing: The role of norms and externallocus of control, Computers in Human Behavior, 24(3), 1067- 1084
  • Clark, M. A.,Riley, M. J., Wilkie, E. and Wood, R. (2000). Researching and writing dissertations in hospitality and tourism, London: International Thomson Bussiness Press.
  • Çavuşoğlu, S.ve Palamutçuoğlu, T.- B. (2017). İş tatmininin sanal kaytarma üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (19): 430-444.
  • Çevikbaş, S. (2018). Geçerlik, ne derece hata yapabilirsiniz. Çevikbaş, M. Nitel Araştırma Tasarımı. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. 121-139.
  • Demir, M. ve Tan, M.(2018). Relationship between demographic characteristic of employees and cyberloafing behavior. Journal of Tourism Theory and Research, 4(1), 40-56.
  • Genç, E. ve Aydoğan, E. (2015), “İşyerı̇nde sanal tembellik davranışı ve etkı̇n zaman yönetimi ilişkisi: Bir kamu kurumunda araştırma”, 23. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi kitabı.
  • Fritz, C., Lam, C. F., and Spreitzer, G. M. (2011). It's the little things that matter: An examination of knowledge workers' energy management. Academy of Management Perspectives, 25(3), 28–39.
  • Henle, C. A.,andBlanchard, A. L. (2008). The interaction of work stres ors and organizationals anctions on cyberloafing. Journal of Managerial Issues, 383–400.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaplan, M. ve Öğüt, A. (2012). “Algılanan örgütsel adalet ile sanal kaytarma arasındaki ilişkinin analizi: Hastane çalışanları örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi 20. Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 592- 596.
  • Kaplan, M. ve Çetinkaya, Ş.-A. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, Bahar: 26 - 34, 2014. ISSN: 1300-4220 (1990-2014).
  • Kozak, M. (2018). Bilimsel araştırma: tasarım, yazım ve yayım teknikleri, 4. Baskı, Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Landers, R. N.,andLoundsbury, J. W. (2006). An Investigation of big five and narrow personality traits in relation to internet usage. Computers in Human Behavior(22),283‐ 293
  • Laudon, K.C.,andLaudon, J.P. (2002). Management information systems: Managing the digital firm (7th ed.). Upper SaddleRiver, NJ: Prentice Hall.
  • Li, S., ve Chung, T. , 2006, Internet function and internet addictive behaviour, Computers in Human Behaviour, 22,1067–1071.
  • Lim, V. K. G., (2002), The it way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice, Journal of Organizational Behavior, 23(5),675- 694.
  • Lim, V. K. G.,andTeo, T. S. H. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore. Information & Management, 42(8), 1081-1093.
  • Lim, V. K.,andChen, D. J. (2012). Cyberloafing at the workplace: gain or drain on work? Behaviour & Information Technology, 31(4), 343–353.
  • Mercado, B. K.,Giordano, C., and Dilchert, S. (2017). A meta-analytic investigation of cyberloafing. CareerDevelopment International, 22(5), 546–564.
  • Örücü, Edip ve Yıldız, Harun (2014). “İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: sanal kaytarma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, 14(1), 99-114
  • Örücü, E. ve Özüdoğru, M. (2019). Örgütsel güven ile sanal kaytarma davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 5(3), 66-80.
  • Ramayah, T., (2010), Personal web usage and work in efficiency. Business Strategy Series, 11 (5), 295- 301.
  • Pindek, S., Krajcevska and Spector, E. P. (2018). Cyberloafing as a coping mechanism: dealing with workplace boredom. Computers in Human Behavior, 86, 147-152.
  • Seçilmiş, C. ve Yılmaz, B., (2018). An investigatıon of the relationshıp between travel agencyes employee’s cyberloafing behaviors and work motivation, Tourism, Leisure and Global Change, (5),372-377.
  • Seymour, L. and Nadasen, K. (2007). Web Access for it staff: a developing world perspective on web abuse, The Electronic Library, 25 (5),543-557
  • Serttaş, O. ve Şimşek, G . (2017). Konaklama işletmelerinde siber aylaklık: çalışanların demografik özellikleri ile siber aylaklıkları üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3 (1) , 20-34 .
  • Syrek, C. J., Kühnel, J., Vahle-Hinz, T., and De Bloom, J. (2018). Share, like, twitter, and connect: Ecological momentary assessment to examine the relationship betweenn on work social media use at work and work engagement. Work & Stress, 32(3), 209–227
  • Turunç, Ö. (2015). İş stresi- kaytarma ilişkisinde liderin rolü: turizm sektöründe bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (2), 142-159.
  • Ugrin, J. C. and Pearson, J. M. (2013). The effects of sanctions and stigmas on cyberloafing. Computers in Human Behavior, 29(3), 812–820.
  • Ulukapı, H.- Ç. ve Yılmaz, A. (2014), “Algılanan işe adanmışlığın sanal kaytarma davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi: Selçuk üniversitesi örneği”, 2. Örgütsel Davranış Kongresi, Kayseri, 7-8 Kasım, (65-72).
  • Van Doorn, O. N., (2011), Cyberloafing: a multi–dimensional construct placed in a theoretical framework. Yüksek Lisans Tezi. Eindhoven University of Technology, Department Industrial Engineering and Innovation Sciences.
  • Van Hooff, M. L. M. and Van Hooft, E. A. J. (2014). Boredom at work: proximal and distal consequences of affective work-related boredom. Journal of Occupational Health Psychology, 19(3), 348-359.
  • Vitak, J.,Crouse, J. andLarose, R. (2011), Personal internet use at work: understanding cybers lacking, Computers in Human Behavior, 27(5), 1751-1759
  • Yıldırım, F. (2018). Otel işletmelerinde yıldırma ve işe yabancılaşmanın sanal kaytarma davranışına etkisinde psikolojik sözleşme ihlali algısının aracılık rolü, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 21-39.
  • Zacher, H.,Brailsford, H. A. and Parker, S. L. (2014). Micro-breaks matter: A diary study on the effects of energy management strategies on occupational well-being. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 287–297.
  • Zimmerman, E. (2002). HR must know when employee surveillance crosses thel ine. Work force, 81 (2), 38–45.
APA EFENDİ m, CENGIZ F (2021). Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. , 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
Chicago EFENDİ mahmut,CENGIZ Funda Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. (2021): 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
MLA EFENDİ mahmut,CENGIZ Funda Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. , 2021, ss.304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
AMA EFENDİ m,CENGIZ F Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. . 2021; 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
Vancouver EFENDİ m,CENGIZ F Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. . 2021; 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
IEEE EFENDİ m,CENGIZ F "Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma." , ss.304 - 316, 2021. 10.20491/isarder.2021.1135
ISNAD EFENDİ, mahmut - CENGIZ, Funda. "Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma". (2021), 304-316. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1135
APA EFENDİ m, CENGIZ F (2021). Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
Chicago EFENDİ mahmut,CENGIZ Funda Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2021): 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
MLA EFENDİ mahmut,CENGIZ Funda Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2021, ss.304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
AMA EFENDİ m,CENGIZ F Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
Vancouver EFENDİ m,CENGIZ F Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2021; 13(1): 304 - 316. 10.20491/isarder.2021.1135
IEEE EFENDİ m,CENGIZ F "Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 13, ss.304 - 316, 2021. 10.20491/isarder.2021.1135
ISNAD EFENDİ, mahmut - CENGIZ, Funda. "Sanal Kaytarma: Ankara’da Bulunan A Grubu Seyahat Acenteleri Üzerine BirAraştırma". İşletme Araştırmaları Dergisi 13/1 (2021), 304-316. https://doi.org/10.20491/isarder.2021.1135