Yıl: 2020 Cilt: 26 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 519 - 564 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14527/kuey.2020.012. İndeks Tarihi: 24-05-2021

The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View

Öz:
In this research, it was aimed to determine teachers’ perceptions about their professional status. The qualitative research method was used in the study. The study group consisted of 24 teachers determined by maximum diversity sampling among purposeful sampling methods. The research data werecollected using a semi-structured interview form. Collected data were analyzed using the content analysis technique. According to the results of the research, teachers evaluate the concept of professional status in the context of social and economic conditions. Teachers have the idea that the factorsthat affect the status of a profession are personal rights, admission requirements, autonomy, and the private lives of professionals. Although the teachers’ perceptions about the respectability of the profession are positive, their perceptions about the status of the profession are negative. It was deter-mined that teachers think that the status of the profession has changed negatively with the changes in society, politics and teacher context from past to present. In addition, according to teachers’ opinions, it was determined that parents’ and students’ behaviors towards teachers, professional, organizati-onal and personal factors, teacher education and appointment system, socio-economic conditions and social perception affect the status of the teaching profession. Teachers believe that improving professional professionalism and improving social and economic rights and social perception of the profession will increase the status of the profession. In line with the results, suggestions have been made in the context of professional, social and economic rights in order to raise the status of the teaching profession.
Anahtar Kelime:

Öğretmen Penceresinden Öğretmenlik Mesleğinin Statüsü

Öz:
Araştırmada öğretmenlerin mesleki statülerine yönelik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yön- temlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen 24 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenler mesleki statü kavramını toplumsal ve ekonomik koşullar bağlamında değerlendirmektedirler. Öğretmenler, bir mesleğin statüsünü etkileyen faktörlerin özlük hakları, mesleğe kabul şartları, özerklik, meslek mensuplarının özel yaşamları olduğu düşüncesine sahiptirler. Öğretmenlerin mesleğin saygınlığına ilişkin algıları olumlu olmasına rağmen, mesleğin statüsüne yönelik algıları olumsuzdur. Geçmiş- ten günümüze toplum, politika ve öğretmen bağlamında yaşanan değişimlerle mesleğin statüsünün olumsuz yönde değiştiğini düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen görüşlerine göre; veli ve öğrencilerin öğretmenlere karşı davranışlarının, mesleki, örgütsel ve kişisel faktörlerin, öğretmen eğitimi ve atama sistemi, sosyo-ekonomik koşulların ve toplumsal algının öğretmenlik mesleğinin statüsünü etkilediği belirlenmiştir. Öğretmenler, mesleki profesyonelliği arttırmanın, sosyal ve ekonomik haklarda, mesleğe ilişkin toplumsal algıda iyileştirmelerin mesleğin statüsünü arttıracağını düşünmektedirler. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, öğretmenlik mesleğinin statüsünün yükseltilmesi için mesleki, toplumsal ve ekonomik haklar bağlamında öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyüz, Y. (2012). Türkiye’de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyüz, H. (1991). Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve alanları üzerine bir araştırma. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Aydın, İ., Güner Demir, T., ve Erdemli, O. (2015). Teacher’s views regarding the social status of the teaching profession. Anthropologist, 22(2), 146-156. Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2005). Meslek olarak öğretmenlik. C. Celep (Editör), Meslek olarak öğretmenlik içinde (s. 23-48). (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2016). 30 Essential skills for the qualitative researcher. California: SAGE Publications.
  • Couch, J.D.& Towne, J. (2018). Rewiring education. Dallas: BenBella Books. Çalışıcı Çelik, N., & Kıral, B. (2018). Öğretmenlik mesleğine saygıya ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(27), 405-432.
  • Çelik, K. (2017). Bir meslek olarak öğretmenlik. A. Tanrıöğen ve R. Sarpkaya (Editörler), Eğitim bilimine giriş içinde (s.215-246). (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • De Button, A. (2004). Status anxiety. New York: Vintage Books.
  • DeMarrais K (2004) Qualitative interview studies: learning through experience. In: deMarrais K and Lapan S (eds) Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 51–68.
  • Doğan, İ. (2004). Sosyoloji: Kavramlar ve sorunlar. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Dönmezer, S. (1976). Sosyoloji (6. Baskı). İstanbul: Nihad Sayar Yayın ve Yardım Vakfı Yayınları.
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş (3. Baskı). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Fichter, J. (1990). Sosyoloji nedir? (Çev. N. Çelebi). Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Giddens, A. & Sutton, P. W. (2009). Sociology (6 Ed.). Polity Press.
  • Gül, G. (2004). Birey, toplum, eğitim ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 223-236.
  • Güney, s. (2015). Sosyal psikoloji (3. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Raporu. (2017). Türkiye’de öğretmen eğitimi ve istihdamı: Mevcut durum ve öneriler. Erişim adresi: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/OgretmenEgitimi-istihdam_Raporu.pdf.
  • Hargreaves, L. & Hopper, B. (2006) Early years, low status? Early years teachers’ perceptions of their occupational status. Early Years, 26(2), 171-186.
  • Hutchinson, S. (1986). Education and grounded theory. Journal of Thought, 21(3), 50-68. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/42589190.
  • Hoyle, E. (2001). Teaching: Prestige, status and esteem. Educational Management & Administration, 29(2), 139-152.
  • İçli, G. (2002). Sosyolojiye giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. İlğan, A., & Ceviz, H. (2019). Öğretmenlerin toplumdaki öğretmenlik mesleğine yönelik algıları ile onların mesleki motivasyonları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 25(2), 285-338.
  • İlhan, S. (2008).Yeni kapitalizm ve meslek olgusunun değişen anlamları üzerine. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 313-327.
  • ILO/UNESCO. (1966). Recommendation concerning the status of teachers. Paris: UNESCO.
  • Ingersoll, R. M., & Merrill, E. (2011). The status of teaching as a profession. In J. H.
  • Ballantine, & J. Z. Spade (Eds.), Schools and society: A sociological approach to education (pp. 185-189). (4th ed.). California: Sage Publications.
  • Ingersoll, R. M., & Collins, G. J. (2018). The status of teaching as a profession. In J. H.
  • Ballantine, J. Z. Spade & J. M. Stuber (Eds.), Schools and society: A sociological approach to education (pp. 312-329). (6th ed.). California: Sage Publications.
  • Karaman, M., Acar, A., Kılıç, O., Buluş, U. & Erdoğan, Ö. (2013). Sakarya İlinde Görev Yapan Öğretmenlerin Gözüyle “Öğretmenlik Mesleğinin Statüsü ve Saygınlığı”. VI.Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, Bildiriler Kitabı 2.
  • Macionis, J. (2012). Sosyoloji (Çev. V. Akan). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çeviri Ed.: S.Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative Research: A Guide to design and implementation (Fourth Edition). San Fransisco, CA: Jossey Bass.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldana, J. (2014). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (3rd Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim Tarihi: 25/09/2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Güçlü Yarınlar İçin 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden erişilmiştir. Erişim Tarihi: 25/09/2019
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (14574). Erişim adresi: http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • OECD. (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris
  • OECD. (2017). Education at a Glance 2017: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk Milli Eğitim Sisteminin sorunları ve çözüm arayışları (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Schaefer, R.T. (2013). Sosyoloji (Çev. Ed.: S. Coşar, G. Özcan). Ankara: Polme Yayıncılık.Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). Onbirinci kalkınma planı 2019-2023. http://www.sbb.gov.tr/wp content/uploads/2019/07/OnbirinciKalkinmaPlani.pdf adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 25/09/2019
  • Sunar, L., Kaya, Y., Otrar, M., Demiral, S., Nerse, S. ve Kalpaklıoğlu, B. (2015). Türkiye’de çalışma yaşamı ve mesleklerin itibarı. Erişim adresi: https://tyap.net/mia Erişim Tarihi: 15/09/2019
  • Sönmez, E., & Cemaloğlu, N. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki imaj algısı ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 2117-2141.
  • Türk Dil Kurumu (2017). Güncel Türkçe sözlük. Erişim adresi: http://tdk.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Turner, B. S. (2001). Statü (Çev. K. İnal). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • TEDMEM. (2014). Öğretmen Gözüyle Öğretmenlik Mesleği. Erişim adresi: https://bit.ly/33iHatl
  • Türk Eğitim Derneği (TED) Raporu. (2017). 2017 Eğitim değerlendirme raporu. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Tezcan, M. (2016). Eğitim sosyolojisi (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • The Varkey Foundation (2018). Global teacher status index 2018.
  • Thompson, W. E. & Hickey, J. V. (2011). Society in focus: an introduction to sociology. Boston: Pearson.
  • Ulutaş, P. (2017). Öğretmenlerin bakış açısından öğretmenlik mesleğinin statüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Ünsal, S. (2018) Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130.
  • Verhoeven, J. C., Aelterman, A., Rots, I., & Buvens, I. (2006). Public perceptions of teachers’ status in Flanders. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 12(4), 479-500.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA KAHRAMAN Ü, çelik o (2020). The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. , 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
Chicago KAHRAMAN ÜMİT,çelik osman tayyar The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. (2020): 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
MLA KAHRAMAN ÜMİT,çelik osman tayyar The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. , 2020, ss.519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
AMA KAHRAMAN Ü,çelik o The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. . 2020; 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
Vancouver KAHRAMAN Ü,çelik o The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. . 2020; 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
IEEE KAHRAMAN Ü,çelik o "The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View." , ss.519 - 564, 2020. 10.14527/kuey.2020.012.
ISNAD KAHRAMAN, ÜMİT - çelik, osman tayyar. "The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View". (2020), 519-564. https://doi.org/10.14527/kuey.2020.012.
APA KAHRAMAN Ü, çelik o (2020). The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(3), 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
Chicago KAHRAMAN ÜMİT,çelik osman tayyar The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 26, no.3 (2020): 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
MLA KAHRAMAN ÜMİT,çelik osman tayyar The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.26, no.3, 2020, ss.519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
AMA KAHRAMAN Ü,çelik o The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2020; 26(3): 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
Vancouver KAHRAMAN Ü,çelik o The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2020; 26(3): 519 - 564. 10.14527/kuey.2020.012.
IEEE KAHRAMAN Ü,çelik o "The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26, ss.519 - 564, 2020. 10.14527/kuey.2020.012.
ISNAD KAHRAMAN, ÜMİT - çelik, osman tayyar. "The Status of Teaching Profession from Teachers’ Points of View". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 26/3 (2020), 519-564. https://doi.org/10.14527/kuey.2020.012.