Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 307 - 324 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32449/egetdid.746827 İndeks Tarihi: 25-05-2021

Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi

Öz:
Kamu hizmetlerinin amacı, vatandaşlara hizmetlerin verimli ve etkin şekilde sağlanması, hükümetlerin amacı ise bu doğrultuda politikaların geliştirilmesidir. Kamu hizmetleri ayrı ayrılıkta sunulduğu zaman hem kamu harcamalarını artırmakta ve hem de vatandaşların zamanlarının fazla harcanmasına neden olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı Azerbaycan`da 2013-2019 yıllarında “ASAN Hizmet” Merkezlerinin etkinliğinin veri zarflama analizinin CCR ve BCC yöntemleri ile araştırılmasıdır. “ASAN Hizmet” merkezlerinin etkinliğinin ölçülmesi için girdi olarak; başvuru sayısı ve kabul edilen evrak sayısı, çıktı olarak ise teslim edilen evrak sayısı ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda sabit getirili CCR modeli ile yapılan analizlerde “ASAN Hizmet” Merkezlerinden her yılda birer Merkezin etkin olduğu tespit edilmiştir. Berde “ASAN Hizmet” Merkezinin 2015-2018 yıllarında olmakla 4 yıl üst üste etkin olduğu tespit edilmiştir. BCC yöntemi ile yapılan etkinlik analizinde ise Berde ile birlikte 4 Nolu Bakü “ASAN Hizmet” Merkezinin de 4 yılda etkin olduğu görülmüştür. Diğer merkezlerde teslim edilen evrak sayısının artırılması yönünde politikalar geliştirilerek bütün merkezleri tam etkin çalışma düzeyine getirilmesinin mümkün olduğu söylenebilmektedir.
Anahtar Kelime:

Efficiency Analysis with DEA in Azerbaijan “ASAN Service” Centers

Öz:
The purpose of public services is to provide services to citizens in an efficient andeffective manner, and the aim of governments is to develop policies in this direction. When public services are offered separately, they both increase publicspending and can also cause the citizens to waste their time. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of “ASAN Service”Centers in 2013-2019 in Azerbaijan by using CCR and BCC methods. As an inputto measure the effectiveness of “ASAN Service” centers; the number ofapplications and the number of documents accepted, and the number ofdocuments submitted as output. According to the findings of the study, in theanalyzes made with the fixed income CCR model, it is seen that one Center isactive every year from the "ASAN Service" Centers. It has been determined thatthe "ASAN Service" Center of Berde was active for 4 consecutive years, in 2015- 2018. In the efficiency analysis made with the BCC method, it was estimatedthat the Number 4 “ASAN Service” Center in Baku was active in 4 years. It ispossible to say that it is possible to bring all the centers to full efficiency bydeveloping policies to increase the number of documents delivered at othercenters.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdullayev, A. (2019), “Structural Reforms in Azerbaijan as Part of the Efficiency of Democratic Governance”, Humanitıes Journal, 4, 26-38, doi: 10.32620/gch.2019.4.03
  • Alguliyev, R., Yusifov, F. ve Gurbanli, A. (2018), “Methodology and Criteria for Evaluating E-Services: The Case of Azerbaijan”, JeDEM, 10(1), 106-115.
  • Aliyev, A.G., Shahverdiyeva, R.O. ve Abbasova, V.A. (2016), “Comparative Analysis of Strategies and Trends Shaping The Information Economy of Azerbaijan with Leading Countries”, IEEE 10th International Conference on Application of Information and Communication Technologies (AICT), 12-14 Oct, Baku, Azerbaijan, 660-666
  • Azerbaycan (2014), Vetendaşlara Xidmet ve Sosial İnnovasiyalar üzre Dövlet Agentliyinin Bakü şeher 4 Nolu “ASAN xidmet” merkezi istifadeye verilmişdir”, s.1, http://www.anl.az/down/meqale/azerbaycan/2014/may/368584.htm (Erişim Tarihi: 26.02.2020)
  • Banker, R. D., Charnes A. & Cooper, W.W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, 30(9), 1078-1092.
  • Bayraktutan. Y. & Pehlivanoğlu, F. (2012). Sağlık İşletmelerinde Etkinlik Analizi: Kocaeli Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23, 127 – 162.
  • Charnes, A., Cooper, W.W. & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. North-Holland Publishing Company European Journal of Operational Research. 2, 429-444.
  • Coelli, T. J. et al., (1998). An Introduction to efficiency and productivity analysis. Second Edition. New York: Springer.
  • Cooper, W. W., Seiford, L. M. & Zhu, J. (2011). Handbook on data envelopment analysis. Second Edition, New York: Springer.
  • Debreu, G. (1951). The coefficient of resource utilization. Econometrica, 19(3), 273.292
  • Farrel M. J. (1957). The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253-290.
  • Fredriksson, A. (2020), “One Stop Shops for Public Services: Evidence from Citizen Service Centers in Brazil”, Journal of Policy Analysis and Management, 39(4), 1133-1165. DOI: 10.1002/pam22255
  • Guliev, F. (2015), “The Informal Economy in Azerbaijan”, Caucasus Analytical Digest, 75, 7-10
  • Hesabat 2013, (2014), “Azerbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Vetendaşlara Xidmet ve Sosial İnnovasiyalar üzre Dövlet Agentliyi, HESABAT 2013”, http://vxsida.gov.az/az/page/hesabatlar (Erişim Tarihi: 26.02.2020)
  • Huseynova, N. (2014). “Effective Training System as One of The Principles Brand of Azerbaijan Management “Asan Servıce””, Journal of International Scientific Publications, 12, 726-731
  • Imran, S. (2017), “Reshaping the National Image of Azerbaijan through Nation Branding Endeavours”, Khazar Journal of Humanities and Social Sciences,20(4), 33-46, doi: 10.5782/2223-2621.2017.20.4.33
  • Koopmans, T. C. (1951). Activity analysis of production and allocation. New York: John Wiley and Sons Inc.
  • Kutlar, A. & Kartal, M. (2004). Cumhuriyet üniversitesinin verimlilik analizi: fakülteler düzeyinde veri zarflama yöntemiyle bir uygulama. Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(2), 49-79.
  • Kutlar, A., Yüksel, F. & Bakırcı F. (2011). Türkiye’de belediyelerin ekonomik etkinliği ve etkinliğe etki eden faktörler üzerine bir araştırma. Ankara: Korza Yayımcılık.
  • Mevzuat (2020), “Naxçıvan şeherinde “ASAN xidmet” merkezinin layihelendirilmesi ve tikintisi ile bağlı tedbirler haqqında Azerbaycan Respublikası Prezidentinin Serencamı”, https://president.az/articles/35618
  • Qaraşova L. (2018). “”Asan Hizmet”in organizasyonu, uygulanması ve geliştirilmesi”, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Azerbaycan Devlet İktisad Üniversitesi.
  • Seiford, L.M. & Thrall, R.M., (1990). Recent developments in DEA: the mathematical programming appoach to frontier analysis. J Econometrics, 4, 7-38.
  • Tarım, A., (2001). Veri zarflama analizi: Matematiksel programlama tabanlı göreli etkinlik olçüm yaklaşımı. Ankara: T.C. Sayıştay Başkanlığı Yayınları.
  • Yusifov, F. ve Gurbanli, A. (2018), “E-services Evaluation Criteria: the Case of Azerbaijan”, Informacijos Mokslai, 81, 18-26, doi: 10.15388/Im.2018.0.11938
APA Selamzade F (2020). Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. , 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
Chicago Selamzade Fuad Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. (2020): 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
MLA Selamzade Fuad Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. , 2020, ss.307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
AMA Selamzade F Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. . 2020; 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
Vancouver Selamzade F Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. . 2020; 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
IEEE Selamzade F "Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi." , ss.307 - 324, 2020. 10.32449/egetdid.746827
ISNAD Selamzade, Fuad. "Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi". (2020), 307-324. https://doi.org/10.32449/egetdid.746827
APA Selamzade F (2020). Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 20(2), 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
Chicago Selamzade Fuad Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 20, no.2 (2020): 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
MLA Selamzade Fuad Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, vol.20, no.2, 2020, ss.307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
AMA Selamzade F Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 2020; 20(2): 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
Vancouver Selamzade F Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 2020; 20(2): 307 - 324. 10.32449/egetdid.746827
IEEE Selamzade F "Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi." Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 20, ss.307 - 324, 2020. 10.32449/egetdid.746827
ISNAD Selamzade, Fuad. "Azerbaycan “ASAN Hizmet” MerkezlerininVZA Yöntemiyle Etkinlik Analizi". Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 20/2 (2020), 307-324. https://doi.org/10.32449/egetdid.746827