Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 469 - 489 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-05-2021

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ

Öz:
Bu araştırma, ortaokul 6,7 ve 8.sınıf öğrencilerinin Kodlama eğitimine dönük öz-yeterlik algı düzeyleri, STEM(Bilim-Teknoloji-Mühendislik-Matematik) beceri düzeyleri ve bilgi işlemseldüşünme beceri düzeylerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Amasya il merkezinde bir ortaokulda 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte olan 202 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada karma araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma nicel verileri Blok Temelli Programlamaya İlişkin Öz-yeterlik Algısı Ölçeği, Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeği ve STEM Beceri Düzeyleri Algı Ölçeği kullanılarak toplanırken nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen nicel verilerin temel istatistiksel analizleri (aritmetik ortalama, standart sapma, en küçük ve en büyük değerleri) gerçekleştirilmiş ve elde edilen puanların gruplar açısından istatistiksel anlamlı derecede farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek için bağımsız örneklem t testi ile ANOVA testi kullanılmıştır. Bununla birlikte, Pearson r katsayısı hesaplanmış ve regresyon analizi ile de değişkenler arasındaki ilişkinin büyüklüğü belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın nitel verileri Nvivo ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar şu şekildedir: Ortaokul öğrencilerinin blok temelli kodlama eğitimine dönük öz-yeterlik algı düzeyleri düşük ve bilgi işlemsel düşünme beceri düzeyleri orta düzeydedir. Öğrencilerinin blok temelli kodlama eğitimine dönük özyeterlik algı düzeylerini bilgi işlemsel düşünme beceri düzeyi ve STEM beceri düzeyi hepsi birlikte toplam varyansın %14’ü oranında yordadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ BLOCK PROGRAMMING EDUCATION SELF EFFICACY PERCEPTIONS, BASIC STEM AND COMPUTATIONAL THINKING SKILLS LEVELS

Öz:
The aim of this study was to determine the levels of self-efficacy perceptions, STEM skill levelsand computational thinking skills of the 6th, 7th and 8th grade students in the coding training.The study group consisted of 202 students studying in 6, 7 and 8 grades in a secondary schoolin Amasya city center. A mixed research design was used in the study. Qualitative data werecollected by using semi-structured interview form, while the quantitative data of the studywere collected by using Self-efficacy Perception Scale of Block Based Programming,Computational Thinking Ability Levels Scale and Basic STEM Skill Levels Scale. The quantitativedata obtained were summarized as arithmetic mean, standard deviation, min, max,independent sample t, Anova, Pearson r correlation, regression, and qualitative data wereanalyzed by Nvivo and the following conclusions were reached. Secondary school studentshave low levels of self-efficacy perceptions for block-based coding education and have amedium level of computer skills. The students' self-efficacy perception levels for block-basedcoding education predicted 14% of the total variance together with their computationalthinking skills and STEM skill level. Students have interest in robots and robot making.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, A., & Mazman,S.G.(2013).Programlama-1 dersinin BÖTE bölümü Öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Journal of Instructional Technologies &Teacher Education,2(3),24-29.
  • Altun,A., & Mazman,S.G. (2012). Programlamaya ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeğinin Türkçe formumun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi,3(2),297-308.
  • Arif A.& İbrahim K.(2018). Blok temelli programlamaya ilişkin öz-yeterlik algısı ölçeği geliştirme çalışması: Scratch örneği. Educational Technology Theoryand Practice, 8(1),209-225.
  • Aşık, G., Küçük, D.K., Helvacı, B. Ve Corlu, S.M. (2017). Bütünleşik öğretmenlik projesi: Öğretmen eğitimine sürdürülebilir bir yaklaşım. Turkish Journal of Education (TURJE),6(4), 200-215.
  • Brasiel, S., Jeong, S., Ames, C., Lawanto, K., & Yuan, M. (2016). Effects Of Educational Technology On Mathematics Achievement For K-12 Student In Utah. Journal of Online Learning Research, 2(3), 205-226.
  • Brennan, K., & Resnick, M. (2012). Using artifact-based interviews to study the development of computational thinking in interactive media design. Paper presented at Annual American Educational Research Association Meeting, Vancouver, BC, Canada.
  • Britner, S. L., & Pajares, F. (2006). Sources of science self‐efficacy beliefs of middle school students. Journal Of Research in Science Teaching, 43(5), 485-499.
  • Brown, P. L., Concannon, J. P., Marx, D., Donaldson, C. W., & Black, A. (2016). An examination of middle School Students' STEM Self-Efficacy with Relation to Interestand Perceptions of STEM. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 17(3), 27-38.
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M., & Baz, Ç. F. (2015).Scratch yazılımı ile Programlama Öğretiminin Durumu: Bir Doküman İnceleme Çalışması.Journal of Instructional Technologies&Teacher Education,4(3) ,13-25.
  • Çepni, S. (2018).Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi. E-STEM (Girişimcilik, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çorlu, M. S. ve Çallı, E. (2017). STEM: Bütünleşik Öğretmenlik Çerçevesi. STEM Kuram ve Uygulamaları, İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Çorlu, M.S. (2014).FeTeMM Eğitimi Makale Çağrı Mektubu.TurkishJournal of Education, 3(1),4-10
  • Dabney, P. K., Tai, H. R., Almarode, J., & Friedmann, M. J. (2012). Out-of-School Time Science Activities and Their Association with Career Interest in STEM. International Journal of Science Education Part B, 1–17.
  • Damar, A., Durmaz, C. ve Önder, İ. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin FeTeMM Uygulamalarına Yönelik Tutumları ve Bu Uygulamalara İlişkin Görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 1 (1), 47-65.
  • Dugger, E. W., & Tech, V. (2010). Evolution of STEM in the United States. Australia:Biennial International Conference.
  • Ejiwale, J. A. (2013).Barriers to Successful Implementation of STEM Education. Journal of Educationand Learning,7 (2), 63-74.
  • Erdem, E. (2018). Blok Tabanlı Ortamlarda Programlama Öğretimi Sürecinde Farklı Öğretim Stratejilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Genç, Z. ve Karakuş, S. (22-24 September 2011). Tasarımla Öğrenme: Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımında Scratch Kullanımı. 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium (ICITS 2011) (ss. 981-987). Elazığ: Fırat University.
  • Herdem, K. ve Ünal, İ. (2018).STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmaların Analizi: Bir Meta- Sentez Çalışması.EducationalResearch in International Context (Uluslararası Eğitim Araştırmaları) ERIC,2630-6239.
  • ISTE (2015). CT Leadershiptoolkit. Available at http://www.iste.org/docs/ctdocuments/ctleadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4 sitesinden alınmıştır.
  • Kalelioğlu, F. ve Gülbahar, Y. (2015).TheEffects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education,13(1),33–50.
  • Karakaya, F., Avgın, S. S., ve Yılmaz, M. (2018), Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (FeTeMM) Mesleklerine Olan İlgileri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi(IHEAD), 3(1), 36-53.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Keçeci, G., Alan, B. ve Kırbağ Zengin, F. (2016). Eğitsel Bilgisayar Oyunları Destekli Kodlama Öğrenimine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Education Sciences, 11 (3), 184-194.
  • Korkmaz, Ö. (2016). TheEffect Of Scratch-And Lego Mindstorms Ev3-Based Programming Activities On Academic Achievement, Problem-Solving Skills And Logical-Mathematical Thinking Skills Of Students. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 73–88.
  • Korkmaz, Ö. (2016).The Effects of Scratch-Based Game Activities on Students’ Attitudes, Self-Efficacy and Academic Achievement. Modern Education and Computer Science, 1, 16-23.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (BDBD) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi,1(2),143-162.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A., ve Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin Bilgisayarca Düşünme Becerilerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. OMÜ Eğt. Fak. Dergisi, 2015, 34(2), 68-87.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Eğur Erdoğmuş, F. (2020). A validity and reliability study of the Basic STEM Skill Levels Perception Scale, International Journal of Psychology and Educational Studies (IJPES), 7(2), 111, 121
  • Kukul,V., ve Gökçearslan, Ş. (2014). Scratch ile programlama eğitimi alan öğrencilerin problem çözme becerilerinin incelenmesi.8.Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ss. 58-63). Edirne: Trakya Üniversitesi.
  • Kürşad, Y., Aytunga, O. ve Yahya, A.(2011).Öğretmenlerin Liderlik Davranışları ile Öğrenen Özerkliğini Destekleme Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3),659-675.
  • Lawanto, K, Ames, C,Brasiel, S, Jeong, S, & Yuan, M. (2016). Effects Of Educatıonal Technology On Mathematıcs Achıevement For K-12 Students In Utah. Journal of Online Learning Research, 2(3), 205-226.
  • Marcos, R.G ., Jesús, M.L., & Gregorio, R.(2017).Complementary Tools for Computational Thinking Assessment. Hong Kong: CTE.
  • Oluk, A., Korkmaz, Ö. ve Oluk, H. (2018). Scratch’ın 5. Sınıf Öğrencilerinin Algoritma Geliştirme ve Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerine Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9 (1), 54-71.
  • Pillay,N., & Jugoo, V.(2005). An investigation into student characteristic saffecting novice programming performance. ACM SIGCSE Bulletin, 37(4), 107-110.
  • Román-González, M., Pérez-González, J.C., & Jiménez-Fernández, C. (2017). Which cognitive abilities underlie computational thinking? Criterion validity of the Computational Thinking Test. Computers in human behavior, 72, 678-691.
  • Sarıtepeci, M. (2017).Ortaöğretim Düzeyinde Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerisinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İzmir: ITTES.
  • Sırakaya, M. (2018). Kodlama Eğitimine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (2), 79-90.
  • Thomas, J., Odemwingie,O. C., Saunders, Q., & Watlerd, M.(2015). Understanding the Difficulties African- American Middle School Girls Face While Enacting Computational Algorithmic Thinking in the Context of Game Design.Journal of Computer Science and Information Technology, 3(1), 15-33.
  • Wing, J. M. (2006).Computational Thinking and Thinking About Computing. Communications Of The Acm, 49(3), 33-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yükseltürk, E. ve Altıok, S. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Programlama Öğretimine Yönelik Görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 50-65.
  • Yünkül, E., Durak, G., Çankaya, S. ve Mısırlı, Z. A. (2017). Scratch Yazılımının Öğrencilerin Bilgisayarca Düşünme Becerilerine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 502-517.
APA Arıkaya C, Korkmaz O, Çakır R, UGUR ERDOGMUS F (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. , 469 - 489.
Chicago Arıkaya Cemre,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. (2020): 469 - 489.
MLA Arıkaya Cemre,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. , 2020, ss.469 - 489.
AMA Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. . 2020; 469 - 489.
Vancouver Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. . 2020; 469 - 489.
IEEE Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ." , ss.469 - 489, 2020.
ISNAD Arıkaya, Cemre vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ". (2020), 469-489.
APA Arıkaya C, Korkmaz O, Çakır R, UGUR ERDOGMUS F (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 469 - 489.
Chicago Arıkaya Cemre,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 10, no.2 (2020): 469 - 489.
MLA Arıkaya Cemre,Korkmaz Ozgen,Çakır Recep,UGUR ERDOGMUS FERAY ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.10, no.2, 2020, ss.469 - 489.
AMA Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2020; 10(2): 469 - 489.
Vancouver Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2020; 10(2): 469 - 489.
IEEE Arıkaya C,Korkmaz O,Çakır R,UGUR ERDOGMUS F "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10, ss.469 - 489, 2020.
ISNAD Arıkaya, Cemre vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BLOK TEMELLİ KODLAMA EĞİTİMİNE DÖNÜK ÖZ-YETERLİK ALGI DÜZEYLERİ, STEM VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİ DÜZEYLERİ". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 10/2 (2020), 469-489.