ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 608 - 617 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-05-2021

ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Öz:
Bir tanıma göre bilgelik, olan bitenin kökenini bilmeyi sevmektir. Bu bakışla felsefe de yalın biçimde, bilgiyle dost olmayı ifade etmektedir (Küyel, 1976; Topdemir, 2009). Bilgiyle dost olmak… Bu öylesine derin ve duyuşsal anlamlar içeren bir olgu ki; üzerinde durup uzun uzun düşünmek gerekir. Zira, bilgiyle kurulan dostluk diğer dostluklardan çok da farklı değildir. Derin, içsel, oldukça karmaşık ve yoğun duygusal bağlar içerir. Bazen insana sıcacık bir güven verir, en yakını olur, en iyi o anlar. Bazen de herkesten daha fazla öfkelendirir, kimsenin söylemeye cesaret edemeyeceği şeyleri yüzünüze haykırır, çatışır, kavga eder… Elbette işin sonunda bu karmaşık ilişkiler yumağı, dostunu derinden anlamaya, onun doğasına ilişkin bir iç görü geliştirmeye doğru evrilir. Ancak yine de hiç kolay değildir bilgi gibi bir dost; insanın kendi iç dünyasında büyük riskler almasını, önemli sorgulamalardan geçmesini gerektirir.“Yeniden öğretmeyi öğrenmek: Organizmadan bireye öğretim süreçleri tasarımı” kitabı için durum tam olarak alan bilgisiyle kurulan bir dostluk öyküsüdür. Burada Prof. Dr. Erdem çeyrek asrı aşan deneyimini, anlamlarını, çatışmalarını, sorgulamalarını; içsel ve dışsal fakat çok sağlam temeller üzerinde bilişsel ve duyuşsal manada derin bir “anlama” potasında eritmektedir. Bilgi sunma kaygısı taşımamakta, öğretimin doğası ve gelişimine ilişkin felsefesini tartışmaya açmaktadır. Okuyucuyla yoğun bir düşünsel tartışmaya girmekte ancak bu tartışmada karar noktasını yine okuyucuya bırakmaktadır. Temel savı “öğrenme yeteneğinin organizmayı birey haline getirdiği”dir. Öğretim süreçlerinin doğal öğrenme yeteneğini azaltmadan, yönlendirmeden, yeniden biçimlendirmeden duru bir şekilde kullanması ve geliştirebilmesi gerektiği üzerine kurgulanan bu felsefe; tıpkı Sokrates’in erdemi bulmak için daima ve derin biçimde kendini sorguladığı gibi (Bkz. Platon, 2009), ikna etme kaygısı gütmeden kendini sorgulamaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Kitap Tanıtımı Erişim Türü: Erişime Açık
  • Basalla, G. (2013). Teknolojinin evrimi (Çev. Cem Soydemir, 14. Baskı). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Dick, W., Carey, L., & Carey, J.O. (2005). The systematic design of instruction. 7th Ed. New York: Addison Wesley, Longman.
  • Erdem, M. (2020). Yeniden öğretmeyi öğrenmek: Organizmadan bireye öğretim süreçleri tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Küyel, M. T. (1976). Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi’nde felsefe eylemi. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Platon (2009). Menon/Erdem üzerine (Çev. Ahmet Cevizci). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Reigeluth, C.M. (1999). What is instructional-design theory and how is it changing? C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional-Design Theories and models: An overview of their current status. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. U.S.A.
  • Topdemir, H. G. (2009). Felsefe nedir? Bilgi nedir? Türk Kütüphaneciliği 23,(1), 119-133.
APA BARDAKCI S, Özeke V (2020). ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. , 608 - 617.
Chicago BARDAKCI Salih,Özeke Vildan ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. (2020): 608 - 617.
MLA BARDAKCI Salih,Özeke Vildan ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. , 2020, ss.608 - 617.
AMA BARDAKCI S,Özeke V ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. . 2020; 608 - 617.
Vancouver BARDAKCI S,Özeke V ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. . 2020; 608 - 617.
IEEE BARDAKCI S,Özeke V "ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME." , ss.608 - 617, 2020.
ISNAD BARDAKCI, Salih - Özeke, Vildan. "ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME". (2020), 608-617.
APA BARDAKCI S, Özeke V (2020). ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 608 - 617.
Chicago BARDAKCI Salih,Özeke Vildan ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 10, no.2 (2020): 608 - 617.
MLA BARDAKCI Salih,Özeke Vildan ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.10, no.2, 2020, ss.608 - 617.
AMA BARDAKCI S,Özeke V ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2020; 10(2): 608 - 617.
Vancouver BARDAKCI S,Özeke V ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2020; 10(2): 608 - 617.
IEEE BARDAKCI S,Özeke V "ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10, ss.608 - 617, 2020.
ISNAD BARDAKCI, Salih - Özeke, Vildan. "ANLAMLANDIRMADAN ANLAMAYA BİR ALANIN FELSEFESİNE DOĞRU: “YENİDEN ÖĞRETMEYİ ÖĞRENMEK” KİTABI ÜZERİNE BİR İNCELEME". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 10/2 (2020), 608-617.