Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği

Yıl: 2021 Cilt: 27 Sayı: 46 Sayfa Aralığı: 44 - 58 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32547/ataunigsed.835656 İndeks Tarihi: 27-05-2021

Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği

Öz:
Yağlı boya tuval resimlerinin restorasyonundaki sonaşamalarından ve estetik müdahalelerinden biri olarakdeğerlendirilen rötuş (renksel tamamlama) geçmişten günümüzeen tartışmalı onarım müdahalelerinden biri olmuştur. Malzeme,teknik, tekniğin kullanılacağı yöntem, boya, pigment, bağlayıcıçeşidi gibi birçok değişken pek çok araştırmaya konu olmuş;deneysel uygulamalar yapılarak değerlendirmelere gidilmiştir.Günümüzde konuya ilişkin tartışmalar devam etmekle birlikte,her geçen gün kullanıma sürülen yeni malzemeler ile çeşitlilikdaha da artmaktadır. Farklı reçinelerle hazırlanan rötuş boyaları,pigment balmumu/reçineleri ve rötuş jelleri denenmekte,alternatifler aranmaktadır. Yaygın kullanılan rötuş boyaları isehem restoratörler tarafından hazırlanabilmekte hem de hazırolarak piyasada bulunabilmektedir.Bu çalışma, rötuş uygulamalarında kullanılan yöntemleredeğinerek, günümüzde tercih edilen bazı malzemeleri vearalarındaki fiziksel farklılıkları sunmayı hedeflemektedir. Buamaçtan yola çıkarak, yağlı boya tuval resimlerinin onarımındarötuşun uygulandığı iki farklı dolgu malzemesi (Bologna Alçısıve Modostuc) ile Rönesans dönemi ve öncesinde kullanılan toprakpigmentlerden “Ham (Raw) Sienna” ile “Yanmış (Burnt) Sienna”renkleri farklı marka ve boya-bağlayıcı türleri denenerek ton,opaklık ve parlaklık gibi özellikleri değerlendirilmiştir. Rötuş içinen ideal boya ve bağlayıcısının bu uygulama için üretilmiş ya darestoratörler tarafından hazırlanmış olan boyalar olduğu sonucunavarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackroyd, P. (2010). Retouching media used at the National Gallery, London, since nineteenth century. R. Ellison, P. Smithen & R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 51-60) içinde. Archetype Publications.
  • Bailao, A. & Cardeira, L. (2017, October). Mixing and matching: A survey of retouching materials. 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4 (s. 248-255) içinde. https://www. academia.edu/37522202/MIXING_AND_MATCHING_A_SURVEY_OF_RETOUCHING_MATERIALS
  • Barnett, J. R., Miller S., & Pearce, E. (2006). Colour and art: A brief history of pigments. Optics&Laser Technology, 38, 445-453. https://doi.org/10.1016/j.optlastec.2005.06.005
  • Bestetti, R., & Saccani, I. (2014, October). Materials and methods for the self-production of retouching colours, Laropal A81, Paraloid B72, Gum Arabic and Aquazol based colours. 2nd International Meeting on Retouching of Culture Heritage, RECH2 (s. 26-38) içinde. https://www.academia.edu/20442261/Materials_and_methods_ for_the_self_production_of_retouching_colors_Laropal_A81_Paraloid_B72_Gum_Arabic_and_Aquazol_ba sed_colors
  • Bomford, D., & Roy, A. (2009). A closer look, colour. National Gallery Company Limited.
  • Bucklow, S. (2010). The state of research into retouching resins. R. Ellison, P. Smithen & R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, Approaches to retouching materials (s. 61-65) içinde. Archetype Publications.
  • Cardeira, L., Bailao, A., Linhares, J., & Nascimento, S. (2017, October). Using watercolour markers in chromatic reintegration. 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH4 (s. 88-96) içinde. https://www.academia.edu/37522184/USING_WATERCOLOUR_MARKERS_IN_CHROMATIC_REINTE GRATION
  • Crabtree, S., & Beudert, P. (2012). Scenic art for the theatre, history, tools and techniques (3rd Edition). Routledge.
  • Çağlar Eryurt, B. (2020). Modostuc, bologna alçısı, boya, pigment ve bağlayıcılar [Fotoğraf]. Berna Çağlar Eryurt kişisel arşivi.
  • Digney Peer, S., Thomas, K., Perry, R., Townsend, J., & Gritt, S. (2013). The imitative retouching of easel paintings. J. Hill Stoner ve R. Rushfield (Eds.), Conservation of easel paintings (s. 607-634) içinde. Routledge.
  • Dunkerton, J. (2010). Retouching with Gamblin conservation colors. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 92-100) içinde. Archetype Publications.
  • Eastaugh, N., Walsh, V., Chaplin, T., & Siddall, R. (2004). The pigment compendium: A dictionary and optical microscopy of historical pigments. Elsevier-Butterworth Heinemen.
  • Fernandez Villa, S. G. (2015, October). Filling as retouching: The use of coloured fillers in the retouching of contemporary matte paintings. 3rd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH3 (s. 199- 207) içinde. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42499/1/Pa%CC%81ginas%20desdeRech3PublicacDef.pdf
  • Fuster Lopez, L., Mecklenburg, M. F., Castell Agusti, M., & Guerola Blay, V. (2008). Filling materials for easel paintings: when the ground reintegration becomes a structural concern. J.H. Townsend, T. Doherty, G.
  • Heydenreich ve J. Ridge (Eds.), Preparation for painting: The artist’s choice and its consequences (s. 180- 186) içinde. Archetype Books.
  • Gamblin. (t.y.). Pigmented wax/resin for the conservation of paintings. https://gamblincolors.com/conservationcolors/pigmented-wax-resin/ Goldenpaints. (t.y.). High load acrylic colors. https://www.goldenpaints.com/products/custom-products/highload-acrylic-colors
  • Hirci, G. B., & Ramovs, L. M. (2015, October). Use of retouching colours based on resin binders- from theory into practice. A. Bailão, F. Henriques & A. Bidarra (Eds.), 3rd International Meeting on Retouching of Cultural
  • Heritage, RECH3 (s. 45-52) içinde. Escola Artística e Profissional Árvore. https://www.academia.edu/29462514/USE_OF_RETOUCHING_COLOURS_BASED_ON_RESIN_BINDE RS_FROM_THEORY_INTO_PRACTICE
  • Kempski, M. (2010). The art of tempera retouching. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 36-46) içinde. Archetype Publications.
  • Koneczny, P. (2010a). Properties of pigments and retouching media and their use. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 66-73) içinde. Archetype Publications.
  • Koneczny, P. (2010b). An introduction to B72 retouching gel. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 142-147) içinde. Archetype Publications.
  • Laurie, A. P. (1967). The painter’s methods and materials. Dover Publications.
  • Lowry, K. (2010). Retouching with Paraloid B-72. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 87-91) içinde. Archetype Publications.
  • Manasse A., & Mellini, M. (2006). Iron (hydr)oxide nanocrystals in raw and burnt sienna pigments. European Journal of Mineralogy, 18(6), 845-853. https://doi.org/10.1127/0935-1221/2006/0018-0845
  • Mancinelli, F. (1991). The frescoes of Michelangelo on the vault of the Sistine Chapel: Conservation methodology, problems, and result. S. Cather (Eds.), The conservation of wall paintings (s. 57-66) içinde. The Getty Conservation Institute. https://hosting.iar.unicamp.br/lab/luz/ld/Arquitetural/Museus/Conserva%e7%e3o/ wall_paintings.pdf
  • Massing, A. (2010). The history of egg tempera as a retouching medium. R. Ellison, P. Smithen ve R. Turnbull (Eds.), Mixing and matching, approaches to retouching materials (s. 5-17) içinde. Archetype Publications.
  • McIntyre, C. (2011). Development of a pigmented wax/resin fill formulation for the conservation of paintings. Art Conservatıon Department. https://gamblincolors.com/wp-content/uploads/2016/01/McIntyre_695_To_ Gamblin_2014.pdf
  • Mora, P., Mora L., & Philippot, P. (1984). Conservation of wall paintings. Butterworths.
  • Nicolaus, K. (1999). Restoration of paintings. Könemann.
  • Panda, H. (2016). Modern technology of textile dyes&pigments. NIIR Project Consultancy Services.
  • Pascual, E., & Patino, M. (2003). O restauro de pintura. Editorial Estampa.
  • Pentier, G. (2015). Structuring at the retouching step. 2nd International Meeting on Retouching of Culture Heritage, RECH2 (s. 191-208) içinde. http://e-conservation.org/downloads/finish/2-issues/3-issue2/0
  • Ramovs, L. M., & Hirci, B. G. (2008). Retouching: How and with what? International workshop on retouching oil paintings and wooden polychrome sculpture. Varstvo spomenikov, 44, 222-227. http://www.eheritage.si/vs/ VSC_044C_018_HADVRSRHIGDMMQPDHIPJIFVEPIWFLM.pdf
  • Ruhemann, H. (1968). The cleaning of paintings: Problems and potentialities. Faber&Faber Limited.
  • Santmyers, R. M. (1931). Umber, sienna, and other brown earth pigments. Department of Commerce, United States Bureau of Mines.
  • Seymour, P. (2003). The artist’s handbook: A complete professional guide to materials and techniques. Arcturus Publishing Ltd.
  • Soltan, M. A. A. (2015). An Investigation into the History of the Airbrush and the Impact of the Conservation Treatment of Airbrushed Canvas Paintings (Yayın No. 27304) [Doktora Tezi, Northumbria University]. http://nrl.northumbria.ac.uk/id/eprint/27304/1/soltan.mohamed_phd.pdf
  • Szmit Naud, E. (2003). Research on Materials for Easel Painting Retouches Part 1. The Picture Restorer, 23, 5- 10. https://www.academia.edu/33117470/Research_on_Materials_for_Easel_Painting_Retouches_Part_1_ The_Picture_Restorer_n_23_Spring_2003_pp_5_10
  • Vahur, S. (2010). Expanding the possibilities of ATR-FT-IR spectroscopy in determination of ınorganic pigments, ınstitute of chemistry, faculty of science and technology (Yayın No. 1406-0299) [Doktora Tezi, Tartu University]. http://dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/14740/vahur_signe.pdf?isAllowed=y&sequence=1
APA Çağlar Eryurt B (2021). Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. , 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
Chicago Çağlar Eryurt Berna Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. (2021): 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
MLA Çağlar Eryurt Berna Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. , 2021, ss.44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
AMA Çağlar Eryurt B Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. . 2021; 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
Vancouver Çağlar Eryurt B Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. . 2021; 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
IEEE Çağlar Eryurt B "Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği." , ss.44 - 58, 2021. 10.32547/ataunigsed.835656
ISNAD Çağlar Eryurt, Berna. "Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği". (2021), 44-58. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.835656
APA Çağlar Eryurt B (2021). Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
Chicago Çağlar Eryurt Berna Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 27, no.46 (2021): 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
MLA Çağlar Eryurt Berna Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, vol.27, no.46, 2021, ss.44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
AMA Çağlar Eryurt B Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2021; 27(46): 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
Vancouver Çağlar Eryurt B Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2021; 27(46): 44 - 58. 10.32547/ataunigsed.835656
IEEE Çağlar Eryurt B "Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği." Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27, ss.44 - 58, 2021. 10.32547/ataunigsed.835656
ISNAD Çağlar Eryurt, Berna. "Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Rötuş Uygulamalarında Kullanılan Malzemeler ve Deneysel Uygulamalar: Ham ve Yanmış Sienna Pigment Örneği". Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 27/46 (2021), 44-58. https://doi.org/10.32547/ataunigsed.835656