Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey

Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: Special Issue on Managing Tourism Across Continents Sayfa Aralığı: 51 - 68 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 28-05-2021

Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey

Öz:
Hotels need new technologies in order to spread their knowledge and establish superiority over theircompetitors by creating strategies in a fast, efficient, and secure manner in complex processes. Cloud-basedsoftware services are one of the major areas where these technologies are applied. Thanks to cloud-basedsoftware, the way hotels do their business has been significantly affected, and this effect continues to grow. Theaim of this research is to identify the current cloud-based software services offered to hotel businesses inmarketing activities and to contribute to the literature on this subject. Within the framework of the QualityManagement Awards, which are held annually in the tourism sector in Turkiye, the companies that receivedawards in 2019 and provide cloud software services to hotels in online marketing were selected as researchsamples and content analysis was carried out on the websites of these companies. Based on the context ofcontent analysis, it is found out that the cloud-based services offered to hotels in the field of online marketing areprovided with nineteen service sizes in five different categories in terms of purpose and scope. Information aboutthe types of services related to the detected categories are provided in the findings section of the research.
Anahtar Kelime:

Türkiye’de Otellerin Çevrimiçi Pazarlamasında Kullanılan Bulut Tabanlı Güncel Yazılım Hizmetleri

Öz:
Oteller, karmaşık süreçlerde hızlı, verimli ve güvenli bir şekilde stratejiler oluşturarak bilgilerini yaymak ve rakiplerine üstünlük sağlamak için yeni teknolojilere ihtiyaç duymaktadırlar. Bulut tabanlı yazılım servisleri bu teknolojilerin uygulandığı geniş çaplı teknolojik alanlardandır. Bulut tabanlı yazılımlar sayesinde otellerin işlerini yapma biçimleri önemli bir biçimde etkilenmiştir ve bu etkinin artarak gelişmeye devam ettiği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, otel işletmelerine pazarlama faaliyetlerinde sunulan bulut tabanlı güncel yazılım servislerinin neler olduğunu tespit etmek ve bu konuda literatüre katkı sağlamaktır. Araştırma kapsamında Türkiye turizm sektöründe her yıl düzenlenmekte olan Kalite Yönetimi Ödülleri (Quality Management Awards) çerçevesinde 2019 yılında ödül alan ve otellere online pazarlama konusunda bulut yazılım hizmeti sağlayan firmalar araştırma örneklemi olarak seçilerek ilgili firmaların web sitelerinde içerik analizi yapılmıştır. Yapılan içerik analizi çerçevesinde otellere online pazarlama konusunda bulut tabanlı sunulan hizmetlerin amaç ve kapsam yönünden beş ayrı kategoride on dokuz hizmet boyutuyla sağlanarak verildiği tespit edilmiştir. İlgili hizmetlere ilişkin bilgiler araştırmanın bulgular bölümünde sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AteĢ, A., & Yurtlu, M. (2019). Online Kanal Yöneticisiyle Otel Oda Fiyatlandırmada Verim Yönetimi. Seyahat ve Otel ĠĢletmeciliği Dergisi, 16(2), 207-228.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel AraĢtırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir Ġnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bayram, M., & Yaylı, A. (2009). Otel Web Sitelerinin Ġçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 347-379.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel AraĢtırma Yöntemleri. EĞĠTĠM YAYINEVĠ.
  • BeĢkese, A. (2001). Ulusal Kalite Ödülü Ġçin Alternatif Bir Model Önerisi. Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi. Ġstanbul: Ġstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Ciğer, A., & Kınay, B. (2018). Bağımsız Denetim Firmalarının Bulut BiliĢim Uygulamalarını Benimseme Düzeylerine Yönelik Nitel Bir AraĢtırma: Antalya Ġli Örneği. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20(3), 629-649.
  • Corredor, P., & Goni, S. (2010). Quality awards and performance: is there a relationship? The TQM Journal, 22(5), 529-538.
  • Culture and Tourism Ministry. (2019, 09 30). Tourism Statistics. [Online]. Available at https://yigm.ktb.gov.tr/Eklenti/67862,turizmistatistikleri2019-306112019pdf.pdf?0 Accessed 10 January 2020
  • Elektra. (2020a, 01 28). Rate Manager. Elektra. [Online]. Available at http://test.elektraweb.com/en/pmsgroup/rate-manager/
  • Elektra. (2020b, 01 27). Call Center SatıĢ Crm Entegrasyonu. Elektra Otel Yönetimi. [Online]. Available at https://www.elektraotel.com/tr/call-center-satis-crm-entegrasyonu/
  • Elektra. (2020c, 01 28). Sistem Entegrasyonları. Elektra. [Online]. Available at https://www.elektraotel.com/tr/sistem-entegrasyonlari/
  • Elektra. (2020d, 01 28). Elektra Web Nedir? Elektra. Available at https://www.elektraotel.com/tr/elektrawebnedir/
  • Elektra. (2020e, 01 27). CRM Kiosk Yönetimi. Elektra Otel Programı. [Online]. Available at https://www.elektraotel.com/tr/crm-kiosk-yonetimi/
  • Elektra. (2020f, 01 27). Misafir Yorum Sitelerinin Entegrasyonu. Elektra Otel Programı. [Online]. Available at https://www.elektraotel.com/tr/misafir-yorum-sitelerinin-entegrasyonu/
  • Finans Gundem (2019, 05 25). Finans Gündem. [Online]. Available at https://www.finansgundem.com/haber/eski-fransa-cumhurbaskani-hollande-turkiyeyi-turizmde-ornekgosterdi/1410260 Accessed 15 January 2020
  • Etro, F. (2009). The Economic Impact of Cloud Computing on Business Creation, Employment and Output in Europe An Application of The Endogenous Market Structures Approach to A GPT Innovation. Review of Business and Economics(2), 179-208.
  • GM Dergi (2019, 12 27). Qm Awards 2019. [Online]. Available at https://www.gmdergi.com/guncel/qmawards-2019da-9-dalda-65-kategoride-odul-sahiplerine-kavustu/ Accessed 16 January 2020
  • Gökalp, E., & Eren, E. (2016). Akıllı Teknolojilerin Turizm ve Otelcilik Sektöründe Uygulanması. DOC Player. Available at https://docplayer.biz.tr/49038211-Akilli-teknolojilerin-turizm-ve-otelcilik-sektorundeuygulanmasi.html Accessed 10 January 2020
  • Gulmez, M., Ajanovic, E., & Karayun, I. (2015). Cloud-Based Vs Desktop-Based Property Management Systems In Hotel. The Usv Annals Of Economics And Public Administration, 1(21), 160-168.
  • Hendricks, K., & Singhal, V. (1997). Does Implementing an Effective TQM Program Actually Improve Operating Performance? Empirical Evidence from Firms That Have Won Quality Awards. Management Science, 43(9), 1258-1273.
  • Hotel Runner. (2020a, 01 27). Kanal Yöneticisi. Hotel Runner. [Online]. Available at https://hotelrunner.com/tr/ozellikler/kanal-yoneticisi
  • Hotel Runner. (2020b, 01 27). Mobil Rezervasyon. Hotel Runner. [Online]. Available at https://hotelrunner.com/tr/ozellikler/mobil-rezervasyon
  • Hotel Runner. (2020c, 01 27). Analitik Raporlama. Hotel Runner. [Online]. Available at https://hotelrunner.com/tr/ozellikler/analitik-raporlama
  • Hotel Runner. (2020d, 01 28). Özel Uygulamalar API. Hotel Runner. [Online]. Available at https://hotelrunner.com/tr/ozellikler/ozel-uygulamalar-api
  • Hotel Runner. (2020e, 01 27). Online Ödemeler. Hotel Runner. [Online]. Available at https://hotelrunner.com/tr/ozellikler/online-odemeler
  • Imhanwa, S., Greenhill, A., & Owrak, A. (2015). Relevance of Cloud Computing: A Case for UK Small and Medium Sized Tourism Firms. Journal on Computing, 4(3), 7-12.
  • Karabay, B., & UlaĢ, M. (2017). Büyük Veri ĠĢlemede Yaygın Kullanılan Araçların KarĢılaĢtırılması. 8th International Advanced Technologies Symposium (s. 1-18). Elazığ: Fırat University
  • Knorr, E., & Gruman, G. (2008, 04). What Cloud Computing Really Means. Sky Solutions. Available at http://skysolutions.co.zw/docs/What_Cloud_Computing_Really_Means.pdf Accessed 7 January 2020
  • Marston, S., Li, Z., Bandyopadhyay, S., Zhang, J., & Ghalsasi, A. (2011). Cloud Computing – The Business Perspective. Decision Support Systems(51), 176-189.
  • Mell, P., & Grance, T. (2011). The NIST Definition of Cloud Computing. National Institute of Standards and Technology. Available at http://faculty.winthrop.edu/domanm/csci411/ Handouts/NIST.pdf Accessed 20 January 2020
  • Na, L., Xueyuan, W., & Yulian, X. (2016). Hotel Information Platform Design and Implementation Based on Cloud Computing. International Journal of Hybrid Information Technology, 9(3), 61-72.
  • Nadda, V., Chaudhary, H., & Arnott, I. (2020). Cloud Computing in Tourism. J. Santos , & Ó. Silva, Digital Marketing Strategies For Tourism, Hospitality and Airline Industries (s. 141-155). IGI Global.
  • Oliveira, T., Thomas, M., & Espadanal, M. (2014). Assessing The Determinants of Cloud Computing Adoption: Ananalysis of The Manufacturing and Services Sectors. Information&Management(51), 497-510.
  • Orka, Ö. T. (2017, 01 01). Bulut BiliĢim Uygulamaları ve Büyük Veri Analizinin Özellikle MüĢteri ĠliĢkileri Yönetimi ve Pazarlama Stratejilerinin Belirlenmesindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, 8. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pazowski, P., & Pastuszak, Z. (2013). Cloud Computing – A Case Study for The New Ideal of the Is/It Implementation, Management, Knowledge and Learning. Management, Knowledge and Learning International Conference, (s. 855-862). Zadar, Croatia.
  • QM Awards. (2019, 12 25). 2019 Ouality Management Awards. [Online]. Available at https://www.qmawards.com/tr/2019-basin-bulteni/ Accessed 30 December 2019
  • Ramkhelawan, S., Cadersaib, Z., & Gobin, B. (2015). Cloud Computing as an Alternative for on-Premise Software for Mauritian Hotels. Lecture Notes on Software Engineering, 3(2), 113-119.
  • Saçlı, Ç., & Yurtlu, M. (2019). Otellerin Rezervasyon Motorlarının Trip Advisor‟daki Etkinliği: Hatay Örneği. Futourism Conference (s. 26-36). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Schneider, A. (2012). The Adaptation of Cloud Computing by the Hotel Industry. Digital Scholarship. Available at https://digitalscholarship.unlv.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2332&context= thesesdissertations Accessed 12 January 2020
  • Seyrek, Ġ. H. (2011). Bulut BiliĢim: ĠĢletmeler için Fırsatlar ve Zorluklar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 701-713.
  • Tekin, Z. (2019). Otel ĠĢletmelerindeki Web/Bulut Tabanlı Teknolojilere Dayalı Yönetim Sistemleri ve ĠĢletme BaĢarısı ĠliĢkisi. Uluslararası Yönetim ve Sosyal AraĢtırmalar Dergisi, 6(11), 130-137.
  • Turizm Gazetesi (2019, 11 29). QM Awards 2019. [Online]. Available at https://www.turizmgazetesi.com/news.aspx?Id=89220 Accessed 16 January 2020
  • Turizm Gunlugu (2019, 12 20). QM Awards 2019 Odulleri Kazananları. [Online]. Available at https://www.turizmgunlugu.com/2019/12/20/qm-awards-2019-odulleri-kazananlar/ Accessed 16 January 2020
  • Velte, T., Velte, A., & Elsenpeter, R. (2009). Cloud Computing Basics. 1st ed.: McGraw-Hill Osborne Media.
  • WebiusDigital. (2020a, 01 28). Web Sitesi Tasarımı. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/web-sitesi-tasarimi/
  • WebiusDigital. (2020b, 01 28). Dijital Prodüksiyon. Webius Dijital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/dijital-produksiyon/
  • WebiusDigital. (2020c, 01 27). Online Otel Rezervasyon Sistemleri. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/online-otel-rezervasyon-sistemleri/
  • WebiusDigital. (2020d, 01 27). Web Sitesi Seo ÇalıĢması. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/web-sitesi-seo-calismasi/
  • WebiusDigital. (2020e, 01 28). Online Reklamcılık. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/online-reklamcilik/
  • WebiusDigital. (2020f, 01 28). Oteller Ġçin Yapay Zeka Uygulaması Ġcibot. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/oteller-icin-yapay-zeka-uygulamasi-icibot/
  • WebiusDigital. (2020g, 01 28). Online Ġtibar Yönetimi. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/online-itibar-yonetimi/
  • WebiusDigital. (2020h, 01 28). Sosyal Medya Yönetimi. Webius Digital. [Online]. Available at https://www.webiusdigital.com/islerimiz/sosyal-medya-yonetimi/
  • Yangui, S., Glitho, R. H., & Wette, C. (2016). Approaches to End-User Applications Portability in the Cloud: A Survey. Network and Service Management, 138-145.
  • Yurtlu, M. (2020, 01 06). Türk Otelcilik Sektörüne Yönelik Online Pazarlama Yazılımlarının Mevcut Durumlarının Belirlenmesi: Yazılım ġirketleri Üzerine Nitel Bir AraĢtırma. Yüksek Lisans Tezi. Hatay, Ġskenderun: Ġskenderun Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yurtsever, A. E. (2019). Sosyal Medyanın Rekabet Aracı Olarak Kullanılması ve ĠĢletmelerin Kullandıkları Bulut BiliĢim Teknolojisinin E-Hizmet Kalitesine Sağladığı Yararlar. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-22.
APA Yurtlu M (2021). Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. , 51 - 68.
Chicago Yurtlu Murat Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. (2021): 51 - 68.
MLA Yurtlu Murat Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. , 2021, ss.51 - 68.
AMA Yurtlu M Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. . 2021; 51 - 68.
Vancouver Yurtlu M Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. . 2021; 51 - 68.
IEEE Yurtlu M "Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey." , ss.51 - 68, 2021.
ISNAD Yurtlu, Murat. "Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey". (2021), 51-68.
APA Yurtlu M (2021). Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. Journal of Yasar University, 16(Special Issue on Managing Tourism Across Continents), 51 - 68.
Chicago Yurtlu Murat Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. Journal of Yasar University 16, no.Special Issue on Managing Tourism Across Continents (2021): 51 - 68.
MLA Yurtlu Murat Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. Journal of Yasar University, vol.16, no.Special Issue on Managing Tourism Across Continents, 2021, ss.51 - 68.
AMA Yurtlu M Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. Journal of Yasar University. 2021; 16(Special Issue on Managing Tourism Across Continents): 51 - 68.
Vancouver Yurtlu M Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey. Journal of Yasar University. 2021; 16(Special Issue on Managing Tourism Across Continents): 51 - 68.
IEEE Yurtlu M "Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey." Journal of Yasar University, 16, ss.51 - 68, 2021.
ISNAD Yurtlu, Murat. "Current Cloud-Based Software Services Used in Online Marketing of Hotels in Turkey". Journal of Yasar University 16/Special Issue on Managing Tourism Across Continents (2021), 51-68.