Yıl: 2020 Cilt: 33 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 129 - 156 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19171/uefad.561833 İndeks Tarihi: 29-05-2021

PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı BT öğretmenlerinin programlama öğretiminde kullanılabilecek bazıyazılımların kullanılabilirlik ve tasarım yönleriyle ilgili görüşlerini incelemektir. ÇalışmadaScratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Kodu Game Lab 1.4.64 ve Robomind 6.01yazılımları incelenmiştir. Çalışmaya Bursa ilinde ortaokulda görev yapan 92 BilişimTeknolojileri (BT) öğretmeni katılmıştır. Bu yazılımların arayüz tasarımı ve kullanılabilirlikincelemesinde Nielsen’in (2015) sezgisel (heuristic) rehberi esas alınmıştır. Bu rehberinorijinali, araştırma amaçları doğrultusunda düzenlenerek elektronik bir form halindeöğretmenlere iletilmiştir. Araştırma nicel araştırma desenlerinden tekil tarama modeli temelalınarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin frekans, ortalama ve yüzdeleri hesaplanıpkatılımcıların araştırma konusuna göre fikri yönü incelenmiştir. Araştırmada elde edilenveriler ışığında, programlama öğretiminde yazılım olarak görsel araç kullanımının, öğrencileriçin pozitif etkiye sahip olacağı yönünde görüşlere ulaşılmıştır. BT öğretmenleri bu araçlarıngenel itibarıyla ortaokul kademelerine daha uygun olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir.Bunun yanı sıra Small Basic 1.2 yazılımının ortaokulda kullanılabileceği gibi içerdiği kodtabanlı yapı nedeniyle profesyonel dillere daha yakın durduğundan lise kademesinde deyararlanılabileceği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan, katılımcılara göre yazılım hazırlanırkenkullanılabilirlik ve tasarım yönlerinin her ikisine de dikkat edilmesi gerektiği sonucunaulaşılmıştır. Görselleştirme araçlarının genel itibarıyla kullanılabilirlik yönlerinin vetasarımlarının da iyi olduğu, bunlar arasından Robomind 6.01 yazılımının en yüksek düzeydekullanılabilir olduğu ve tasarım bakımından en az soruna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

TEACHERS' OPINIONS ABOUT SOFTWARE THAT CAN BE USED IN TEACHING PROGRAMMING

Öz:
The purpose of this study is to examine the opinions of IT teachers about the usability and design aspects of some software that can be used in programming teaching. In this study, Scratch 1.4, Microsoft Small Basic 1.2, Microsoft Code Game Lab 1.4.64 and Robomind 6.01 software were examined. 92 IT teachers working in secondary schools in Bursa participated in the study. The interface design and usability analysis of the software was based on Nielsen’s (2015) heuristic guide. The original version of this guideline was arranged in line with the research objectives and sent to teachers in an electronic form. The research was carried out based the survey model. The frequency, average and percentages of the data were calculated, and the opinions of the participants regarding the research subject were examined. Findings showed that using visual tools as software in programming instruction could have a positive effect on students’ learning. IT teachers stated that these tools were generally more suitable for secondary schools. Participants also stated that Small Basic 1.2 software could be used at the high school level because it is closer to professional languages due to its codebased structure. On the other hand, participants remarked that both the usability and design aspects should be considered when developing software. These four visualization tools generally have good usability aspects and designs, among which the Robomind 6.01 software is the most readily available and has the least problem in terms of design.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, T. (2009). Perceptions of students and teachers about the use of A kid’s programming language in computer courses. Yayımlanmamış doktora tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Arabacıoğlu, T., Bülbül, H. İ. ve Filiz, A. (2007). Bilgisayar programlama öğretiminde yeni bir yaklaşım. IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı. Kütahya.
  • Baldwin, L. P., & Kuljis, J. (2001, January). Learning programming using program visualization techniques. In Proceedings of the 34th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 8-pp). IEEE.
  • Bishop-Clark, C., Courte, J., Evans, D., & Howard, E. V. (2007). A quantitative and qualitative investigation of using Alice programming to improve confidence, enjoyment and achievement among non-majors. Journal of Educational Computing Research, 37(2), 193-207.
  • Bravo, C., Marcelino, M. J., Gomes, A. J., Esteves, M., & Mendes, A. J. (2005). Integrating Educational Tools for Collaborative Computer Programming Learning. Journal of Universal Computer Science, 11(9), 1505-1517.
  • Calao, L. A., Moreno-León, J., Correa, H. E., & Robles, G. (2015). Developing mathematical thinking with scratch. In Design for teaching and learning in a networked world (pp. 17-27). Springer, Cham.
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: An Integrated Problem-solving Approach to Mathematical Thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15(4), 9-14.
  • Crews, T., & Ziegler, U. (1998). The flowchart interpreter for introductory programming courses. In 28th Annual Frontiers in Education Conference. Moving from'Teacher- Centered'to'Learner-Centered'Education. Conference Proceedings (Cat. No. 98CH36214) (Vol. 1, pp. 307-312). IEEE.
  • Drucker, P. F. (2000). Yeni Gerçekler (Çev. Birtane Karanakçı). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Fesakis, G., & Serafeim, K. (2009). Influence of the familiarization with scratch on future teachers' opinions and attitudes about programming and ICT in education. ACM SIGCSE. 41(3), 258- 262.
  • Gülmez, I. (2009). Programlama Öğretiminde Görselleştirme Araçlarının Kullanımının Öğrenci Başarı ve Motivasyonuna Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Gültekin, K. (2006). Çoklu Ortamın Bilgisayar Programlama Başarısı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaucic, B., & Asic, T. (2011). Improving Introductory Programming with Scratch. Proceedings of the 34th International Convention (s. 1095 - 1100 ). MIPRO.
  • Kelleher, C., Pausch, R., Pausch, R., & Kiesler, S. (2007, April). Storytelling alice motivates middle school girls to learn computer programming. In Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems (pp. 1455-1464). ACM.
  • Lahtinen, E., Ahoniemi, T., & Salo, A. (2007, November). Effectiveness of integrating program visualizations to a programming course. In Proceedings of the Seventh Baltic Sea Conference on Computing Education Research-Volume 88 (pp. 195-198). Australian Computer Society, Inc.
  • Lin, C., & Zhang, M. (2003). The use of computer animation in teaching discrete structures course. The 36th Annual Midwest Instruction and Computing Symposium. MICS.
  • Nielsen, J. (2015). 10 Usability Heuristics for User Interface Design. Web: http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ den alınmıştır.
  • Prawalpatagool, J. (2010). An Effective Technique for Learning in The Computer Programming Subject. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Prince of Songkla University., Management of Information Technology).
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., & Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. [Çevrim-içi: https://cacm.acm.org/magazines/2009/11/48421-scratch-programming-forall/fulltext, ve https://cacm.acm.org/magazines/2009/11/48421-scratch-programming-for-all/pdf, Erişim tarihi: 09.01.2019.]
  • Sleeman, D., Putnam, R. T., Baxter, J., & Kuspa, L. (1984). Pascal and High-School Students: A Study of Misconceptions. Technology Panel Study of Stanford and the Schools. Occasional Report #009
  • Tucker, A., Deek, F., Jones, J., McCowan, D., Stephenson, C., & Verno, A. (2003). A model curriculum for K-12 computer science. Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum Committee, CSTA. Retrieved from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2593247
APA Uzun A, Baltalı S (2020). PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. , 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
Chicago Uzun Adem,Baltalı Salih PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. (2020): 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
MLA Uzun Adem,Baltalı Salih PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. , 2020, ss.129 - 156. 10.19171/uefad.561833
AMA Uzun A,Baltalı S PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. . 2020; 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
Vancouver Uzun A,Baltalı S PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. . 2020; 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
IEEE Uzun A,Baltalı S "PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ." , ss.129 - 156, 2020. 10.19171/uefad.561833
ISNAD Uzun, Adem - Baltalı, Salih. "PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ". (2020), 129-156. https://doi.org/10.19171/uefad.561833
APA Uzun A, Baltalı S (2020). PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
Chicago Uzun Adem,Baltalı Salih PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.1 (2020): 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
MLA Uzun Adem,Baltalı Salih PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.1, 2020, ss.129 - 156. 10.19171/uefad.561833
AMA Uzun A,Baltalı S PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 33(1): 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
Vancouver Uzun A,Baltalı S PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 33(1): 129 - 156. 10.19171/uefad.561833
IEEE Uzun A,Baltalı S "PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.129 - 156, 2020. 10.19171/uefad.561833
ISNAD Uzun, Adem - Baltalı, Salih. "PROGRAMLAMA ÖĞRETİMİNDE KULLANILABİLECEK YAZILIMLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/1 (2020), 129-156. https://doi.org/10.19171/uefad.561833