Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 112 - 126 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 31-05-2021

SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA

Öz:
Sorgulamaya dayalı öğrenme, güncel fen eğitim sistemlerinin temelinde yer alan ve öğrencilerin bilim insanları gibi araştırmalar yapmasını hedefleyen bir yaklaşımdır. Bu çalışma, öğretmenlerin sınıf uygulamalarında kullanabileceği sorgulamaya dayalı öğrenme etkinliği geliştirmeyi ve bu etkinliklerin kullanımı konusunda öğretmelere örnek teşkil etmeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda balıkların solunum sistemleri ile ilgili bilimsel kavramları temele alan bazı araştırma becerilerinin bulunduğu bir etkinlik geliştirilmiştir. Geliştirilen etkinlik bir devlet okulunun 7. sınıf düzeyinde 2 ders saatinde uygulanmıştır. Uygulama sırasında elde edilen sınıf içi gözlemler, uygulamaya yönelik öğrenci çalışma kâğıtları ve uygulama sonrasında öğretmen ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre etkinliğin başarı ile uygulandığı görülmüştür. Bu etkinliği; sınıflarında sorgulamaya dayalı öğrenme etkinlikleri yapmak isteyen, öğrencileri için araştırma becerilerini destekleyici materyaller arayan ve aynı zamanda öğrencilerin kavramsal gelişimlerini desteklemek isteyen öğretmenlerin uygulaması önerilmektedir. Etkinliğin genel yapısının ve sorgulamaya dayalıöğrenmenin sınıf içi uygulamalara nasıl dönüştürülebileceğinin açık bir şekilde verilmesinin uygulayıcılara ve alandaki araştırmacılara yol göstereceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

AN INQUIRY-BASED SCIENCE ACTIVITY: FLOATING-SINKING STAYING BETWEEN THE SURFACE AND BOTTOM

Öz:
The inquiry-based learning (IBL) approach is at the core of contemporary science education programsand aims to enable students to conduct research. In this study, an IBL activity was developed based onscientific concepts related to the respiratory systems of fish and scientific investigation skills. Thedeveloped activity was implemented for 2 hours in a 7th grade classroom of a public school. Data wascollected through classroom observation, student worksheets, and semi-structured interview with theteacher following the lesson. Data analysis revealed that the activity was successfully implemented.The activity is a good resource for teachers who want to engage their students in IBL activities, seekmaterials that support students’ scientific investigation skills, and want to support students’ conceptuallearning of scientific concepts. The general structure of this activity and how it involves inquiry-basedlearning provides an exemplary practice for the practitioners and researchers in the field.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 15-29.
  • Bell, R. L., Smetana, L., & Binns, I. (2005). Simplifying inquiry instruction. The Science Teacher, 72(7), 30–33.
  • Blanchard, M. R., Southerland, S. A., Osborne, J. W., Sampson, V. D., Annetta, L. A., & Granger, E. M. (2010). Is inquiry possible in light of accountability? A quantitative comparison of the relative effectiveness of guided inquiry and verification laboratory instruction. Science Education, 94, 577–616.
  • Brown, L. S., & Melear, T. C. (2006). Investigation of secondary science teachers’ beliefs and practices after authentic inquiry-based experiences. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 938–962.
  • Craig, C. J. (2008). Joseph Schwab, self-study of teaching and teacher education practices proponent? A personal perspective. Teaching and Teacher Education, 24, 1993-2001. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.05.00 8
  • Çavaş, B., Kesercioğlu T., Huyugüzel-Çavaş, P., & Özdem, Y. (2011, 15-16 Ekim). Öğretmen kılavuz kitabı [Çalıştay]. Sorgulamaya Dayalı Fen Öğretimi Öğretmen Eğitimi, İzmir, Türkiye.
  • Gencer, A. S. (2015). Fen eğitiminde bilim ve mühendislik uygulaması: Fırıldak etkinliği. Journal of Inquiry Based Activities, 5(1), 1-19. https://www.ated.info.tr/index.php/ated/ article/download/30/30
  • Kaya, G., & Yılmaz, S. (2016). The impact of open inquiry based learning on students' achievement and development of science process skills. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HU Journal of Education), 31(2), 300- 318.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Yazar.
  • National Core Curriculum for Basic Education. (2004). The Finnish national core curriculum for basic education. Finnish National Board of Education. http://www.oph.fi/english/curricula_and _qualifications/basic_education
  • National Research Council. (1996). National science education standards. National Academy Press.
  • National Research Council. (1997). Science teaching reconsidered: A handbook. National Academies Press.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. National Academy Press.
  • Next Generation Science Standards. (2013). The next generation science standards. The National Academy of Sciences, USA. http://www.nextgenscience.org/sites/def ault/files/NGSS%20DCI%20Combined %2011.6.13.pdf
  • Özçelik, A., & Akgündüz, D. (2018). Üstün/özel yetenekli öğrencilerle yapılan okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351.
  • Quintana, C., Zhang, M., & Krajcik, J. (2005). A framework for supporting metacognitive aspects of online inquiry through software-based scaffolding. Educational Psychologist, 40(4), 235– 244.
  • Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H., & Hemmo, V. (2007). Science education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. European Commission. https://ec.europa.eu/research/sciencesociety/document_library/pdf_06/reportrocard-on-science-education_en.pdf
  • Sadeh, I., & Zion, M. (2009). The development of dynamic inquiry performances within an open inquiry setting: A comparison to guided inquiry setting. Journal of Research in Science Teaching, 46(10), 1137–1160.
  • Schwab, J. (1962). The teaching of science as enquiry. In J. J. Schwab, & P. F. Brandwein (Eds.), The teaching of science (pp. 1-103). Simon and Schuster.
  • Schwab, J. J. (1969). The practical: A language for curriculum. School Review, 78, 1– 23.
  • Schwab, J. J. (1973). The practical 3: Translation into curriculum. School Review, 81, 501–522.
  • Trautmann, N., MaKinster, J., & Avery, L. (2004, April 1-3). What makes inquiry so hard? (And why is it worth it?) [Conference session]. The Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Vancouver, BC.
  • Windschitl, M. (2002). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Teacher Education, 87, 112–143.
  • Yılmaz, A., Gülgün, C., & Çağlar, A. (2017). Teaching with STEM applications for 7th class students unit of "force and energy": Let's make a parachute, water jet, catapult, intelligent curtain and hydraulic work machine (bucket machine) activities. Journal of Current Researches on Educational Studies, 7(1), 97-116.
APA KAYA G, AVAN Ç (2020). SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. , 112 - 126.
Chicago KAYA Gökhan,AVAN Çağrı SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. (2020): 112 - 126.
MLA KAYA Gökhan,AVAN Çağrı SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. , 2020, ss.112 - 126.
AMA KAYA G,AVAN Ç SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. . 2020; 112 - 126.
Vancouver KAYA G,AVAN Ç SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. . 2020; 112 - 126.
IEEE KAYA G,AVAN Ç "SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA." , ss.112 - 126, 2020.
ISNAD KAYA, Gökhan - AVAN, Çağrı. "SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA". (2020), 112-126.
APA KAYA G, AVAN Ç (2020). SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 10(2), 112 - 126.
Chicago KAYA Gökhan,AVAN Çağrı SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 10, no.2 (2020): 112 - 126.
MLA KAYA Gökhan,AVAN Çağrı SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.112 - 126.
AMA KAYA G,AVAN Ç SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2020; 10(2): 112 - 126.
Vancouver KAYA G,AVAN Ç SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2020; 10(2): 112 - 126.
IEEE KAYA G,AVAN Ç "SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 10, ss.112 - 126, 2020.
ISNAD KAYA, Gökhan - AVAN, Çağrı. "SORGULAMAYA DAYALI BİR FEN ETKİNLİĞİ: YÜZME-BATMA VEASKIDA KALMA". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 10/2 (2020), 112-126.