Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 146 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 31-05-2021

SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin söz varlığını geliştirmeye yönelik uygulanan bir etkinliğin tasarlama, uygulama, değerlendirme süreçlerini paylaşmak ve etkinlikle ilgili öğrencilerin görüşlerini belirlemektir. Etkinlikle öğrencilerin yeni kelime ve kelime gruplarını derse aktif katılımla, yaparak-yaşayarak, eğlenerek ve kalıcı bir şekilde öğrenmeleri hedeflenmiştir. Kelimelerin farklıanlamsal özellikleriyle birlikte öğretilmesi kalıcı öğrenmeyi desteklemektedir. Bu yüzden eş anlamlıkelimeler, zıt anlamlı kelimeler, deyimler ve atasözleri özellikle seçilmiştir. Öğretilmesi hedeflenen atasözü, deyim, eş ve zıt anlamlı kelimeler belirlenerek öğrencilerle birlikte bir oyun oluşturulmuş ve uygulanmıştır. Etkinlik sonunda öğrencilerin hepsi olumlu görüş bildirmiş, yeni kelime öğrenme konusunda istekli hâle gelmişlerdir. Öğrenciler; etkinlik boyunca eğlendiklerini, aktif katılım gösterdiklerini ve kendi oyunlarını oluşturmalarının farklı olduğunu vurgulamışlardır. Bu sonuçlara göre geliştirilen oyun etkinliği Türkçe derslerinde içerik, süreç ve ürün zenginleştirmede kullanılabilir. Türkçe dersinin diğer konuları için de benzer oyunlar oluşturulabilir.
Anahtar Kelime:

A GAME ACTIVITY FOR IMPROVING VOCABULARY: DESIGN, LEARN, REINFORCE

Öz:
The purpose of this study is to share the design, implementation, and evaluation processes regarding anactivity implemented for improving the vocabulary of 4th grade students, and to determine the opinionsof the students about the activity. The activity serves to the purpose of learning the new words andphrases meaningfully through active participation. Teaching words with different semantic propertiessupports conceptual learning. Therefore, synonyms, antonyms, idioms, and proverbs were selectedspecifically. Afterwards, a game was designed, tested, and revised by the students. At the end of thegame activity, all students expressed their positive opinions about the game and were eager to learnnew words. Students emphasized that they had fun during the activity, participated actively, and foundit exciting to create their games. According to these results, this game can be used in language lessonsfor enriching the content as well as the processes and products.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe yazıları. Multilingual Yayıncılık.
  • Aksoy, Ö. A. (2015). Atasözleri ve deyimler sözlüğü 1-2. İnkılâp Kitabevi.
  • Batur, Z., & Yavaşça, H. (2018). Dinle atasözünü oyna öğren özünü: Atasözü öğretimi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 3(2), 93-117.
  • Batur, Z., & Erkek, G. (2017). Kelime öğretiminde bir “Tabu”. International Journal of Language Academy, 5(2), 1- 11.
  • Çeçen, M. A. (2007). Kelime hazinesinin geliştirilmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar. Journal of Turkish Linguistics, 1(1), 116-137.
  • Çetinkaya, Ç. (2011). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kelime kullanım sıklıkları üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çitil, M., & Ataman, A. (2018). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamlarına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,38(1), 185-231. http://www.gefad.gazi.edu.tr/download/ article-file/462740
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının Türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gülsoy, T. (2013). 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kıvrak, D. (2016). Söz varlığını geliştirmeye yönelik etkinlik önerisi: Bir karikatür, bir resim. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 6(2), 89-96. http://www.ated.info.tr/index.php/ated/a rticle/view/50/0
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2016). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Tebliğler Dergisi, 2710. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyala r/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi. pdf
  • Nurlu, M., & Sarıca, A. (2015). İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki sözcük çalışmalarının yöntem-teknik ve Türkçe öğretimi kazanımları açısından incelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(10), 19-37.
  • Özaslan, A. (2006). Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlamaya etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Peterson, J., Duncan, N., & Canady, K. (2009). Longitudinal study of negative life events, stress, and school experiences of gifted youth. Gifted Child Quarterly, 53(1), 34- 49. https://doi.org/10.1177/0016986208326 553
  • Sak, U. (2017). Üstün zekâlılar: Özellikleri, tanılanmaları, eğitimleri. Vize Yayıncılık.
  • Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners (Second edition). ASCD.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük (10. baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Van Tassel-Baska, J. (2003). Differentiating the language arts for high ability learners, K–8. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education (ERIC document number: ED474306). https://eric.ed.gov/?id=ED474306
APA ALEVLİ O (2020). SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. , 146 - 156.
Chicago ALEVLİ OZAN SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. (2020): 146 - 156.
MLA ALEVLİ OZAN SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. , 2020, ss.146 - 156.
AMA ALEVLİ O SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. . 2020; 146 - 156.
Vancouver ALEVLİ O SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. . 2020; 146 - 156.
IEEE ALEVLİ O "SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR." , ss.146 - 156, 2020.
ISNAD ALEVLİ, OZAN. "SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR". (2020), 146-156.
APA ALEVLİ O (2020). SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 10(2), 146 - 156.
Chicago ALEVLİ OZAN SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 10, no.2 (2020): 146 - 156.
MLA ALEVLİ OZAN SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.146 - 156.
AMA ALEVLİ O SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2020; 10(2): 146 - 156.
Vancouver ALEVLİ O SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2020; 10(2): 146 - 156.
IEEE ALEVLİ O "SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 10, ss.146 - 156, 2020.
ISNAD ALEVLİ, OZAN. "SÖZ VARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK OYUN ETKİNLİĞİ:TASARLA, ÖĞREN, PEKİŞTİR". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 10/2 (2020), 146-156.