Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 51 Sayfa Aralığı: 53 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 31-05-2021

Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme

Öz:
Bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarının mesleki algılarının statü, unvan, çalışma koşulları ve deneyim açısından incelenmesi hedeflenmiştir. Nitel desende yapılan bu araştırma olgu bilim (Fenomenolojik) yaklaşıma dayanmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yoluyla belirlenmiş, Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde MEB’e bağlı devlet okullarında ve rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev yapmakta olan 25 okul psikolojik danışmanından oluşmuştur. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formuyla birlikte açık uçlu sorulardan oluşan beş maddelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda üç tema (gelişimsel olarak mesleki algı, unvan algısı ve çözüm önerileri) ve bu temalara ait 10 alt tema yer almıştır. Araştırma sonuçları, mesleki algının yıllar içerisinde olumsuz yönde değiştiğini göstermiştir. Mesleki algıdaki bu değişimin çoğunlukla dışsal etmenlere (brans öğretmeni, idareci, öğrenci ve veli) yüklendiği görülmüştür. Ayrıca mesleki algıda yaşanan olumsuzluğun giderilmesinde ortaya konan çözümlerin daha çok okul psikolojik danışmanlarının kendileri dışındaki kişi ve kurumlardan bekledikleri anlaşılmıştır. Araştırma bulguları, alanyazına bağlı olarak tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

A Study on the Professional Perceptions of School Counselors

Öz:
In this study, it is aimed to evaluate professional perception of school counselors inaspects of status, title, working conditions and experience. The study embracedphenomenological research of the qualitative design. Chosen by purposive sampling, thepopulation of the study comprised 25 school counselor serving in guidance research centersand public schools in seven regions of Turkey. Data collected through a personal informationform and a semi-structured interview form consisting of nine open-ended question items.Content analysis was performed in analyzing the data. As a result of the content analysis,there were three themes (professional perception in the developmental sense, positionalperception and solution proposals) and 10 related sub themes. The results showed thatprofessional perception negatively shifted in years. This shift was observed to be caused byextrinsic factors (teachers, administrators, students and parents). On the other hand,suggested solutions to eliminate negative professional perception were also observed to beexpected from extrinsic factors. The results of the study were discussed within the literatureand further suggestions were made.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
APA ALDEMİR A, Ilhan T (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. , 53 - 80.
Chicago ALDEMİR Abdullah,Ilhan Tahsin Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. (2018): 53 - 80.
MLA ALDEMİR Abdullah,Ilhan Tahsin Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. , 2018, ss.53 - 80.
AMA ALDEMİR A,Ilhan T Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. . 2018; 53 - 80.
Vancouver ALDEMİR A,Ilhan T Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. . 2018; 53 - 80.
IEEE ALDEMİR A,Ilhan T "Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme." , ss.53 - 80, 2018.
ISNAD ALDEMİR, Abdullah - Ilhan, Tahsin. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme". (2018), 53-80.
APA ALDEMİR A, Ilhan T (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(51), 53 - 80.
Chicago ALDEMİR Abdullah,Ilhan Tahsin Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 8, no.51 (2018): 53 - 80.
MLA ALDEMİR Abdullah,Ilhan Tahsin Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.8, no.51, 2018, ss.53 - 80.
AMA ALDEMİR A,Ilhan T Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2018; 8(51): 53 - 80.
Vancouver ALDEMİR A,Ilhan T Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2018; 8(51): 53 - 80.
IEEE ALDEMİR A,Ilhan T "Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8, ss.53 - 80, 2018.
ISNAD ALDEMİR, Abdullah - Ilhan, Tahsin. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Mesleki Algıları Üzerine Birİnceleme". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 8/51 (2018), 53-80.