Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 131 - 142 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2020.521 İndeks Tarihi: 07-06-2021

İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi

Öz:
Oyun; çocukluk döneminin vazgeçilmezi olarak, çocuk mekanı tasarımlarında yer alan en temelfonksiyondur. Oyun mekanları da bu fonksiyon çerçevesinde şekillenir, düzenlenir ve nitelik kazanır.Özellikle İkinci Çocukluk dönemi (6-11 yaş dönemi) çocukların oyun ihtiyacının çevresel oyun alanlarıkadar temel eğitim aldıkları kurumlara ait mekanlarda da çözümlenmesi gerekmektedir. Bu çalışma,ikinci çocukluk döneminde olan çocukların kullandıkları oyun alanlarındaki mekânsal düzenleme vekurgunun öneminin vurgulanması amacıyla yapılmıştır. Çalışma kapsamında çocuklar için “oyun” ve“oyun mekanları” konuları üzerine bir literatür taraması yapılmış; oyunun mekansal karşılığınınsağlanabilmesine yönelik tasarım ve kriterler belirlenmiş ve bu mekanların örgün eğitimdeki yeri üzerinebir değerlendirme yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Relationship Between Playgrounds of the Second Childhood Period and Primary Education

Öz:
Play is the most essential function of childhood. Also, playgrounds are the most indispensable spaces for children. Playgrounds are shaped, regulated, and qualified within this function. In particular the play needs of second childhood period children (the period between the ages of 6-11), should be solved in the places of the institutions where they receive basic education as well as in environmental playgrounds. This study aims to emphasize the importance of spatial arrangement and fiction in those playgrounds used by second childhood period children. Within the scope of this study, literature research on "play" and "playgrounds" for children was conducted. Consequently design and criteria were determined to provide the spatial formation of play; and an assessment was also made concerning the place of these spaces in primary education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy Y. (2014). “Türkiye’de Yeşil Alanlarla ilgili Yasal Düzenlemeler” İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 26 (2014) 1-20.
  • Altan, İ. (2005). Mimarlıkta Mekân Kavramı. Ofis Yayınları, İstanbul 2005.
  • Ayan S. & Ulaş M. (2015). “The Examination of Playground Equipments Which are Used in Turkey according to The Models in Developed Countries”. Route Educational and Social Science Journal 2/3 (2015) 130-145.
  • Balkış G. N. (2019). “Çocuk Gelişiminde Açık hava Oyunlarının Önemi”. https://okul.com.tr/okul-oncesi/ makaleleri/cocuk-gelisiminde-acik-hava-oyunlarinin-onemi-480 Erişim Tarihi: 04 Mayıs 2019.
  • Ching F. D. K. (2004). Mimarlık Biçim Mekan ve Düzen. Yapı yayınları, İstanbul 2004.
  • Çırak Yılmaz M. (2008). ‘Mimaride Biçimin Görsel Etkisi: Tasarımcı hedefi ve kullanıcı üzerinden bir Araştırma’. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi F.B.E., Konya 2008.
  • Duman G., Koçak N. (2013). “Çocuk Oyun Alanlarının Biçimsel Özellikleri Açısından Değerlendirilmesi: Konya İli Örneği”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 11/1 (2013) 64-81.
  • Fanuscu E. M. (1994). “Çocuk Oyun Alanları”. İTÜ Orman Fakültesi Dergisi 1/2 (1994) 145-153.
  • Gür Ş.Ö. & Zorlu T. (2002). Çocuk Mekânları. Yem Yayınları, İstanbul 2002.
  • Hasol D. (2002). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. YEM yayınları, İstanbul 2002.
  • Korkmaz E. (2009). Oyunun Çocuk Gelişimine Etkisi ve Çocuk Oyun Alanları Tasarım Kriterleri ; http://www.planlama.org/index.php/aratrmalar/makaleler/60-oyunun-cocuk-geliimine-etkisi-vecocuk-oyun-alanlar-tasarm-kriterleri Erişim Tarihi: 30 Temmuz 2019.
  • Kök M., Koçyiğit S. & Tuğluk M. (2007). “Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak Oyun”. KKEFD 16 (2007) 324-242.
  • Ormanlıoğlu M. (1999). ‘Niçin Oyun? Çocuğun Gelişiminde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi’, Özne Yayınları. İstanbul 1999.
  • Pilten P. & Pilten G. (2013). “Okul Çağı Çocuklarının Oyun Kavramına İlişkin Algılarının ve Oyun Tercihlerinin Değerlendirilmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9/2 (2013) 15-31.
  • Tekkaya E (2001). “Tasarlanmış Çocuk Hakları; Ankara Çocuk Oyun Alanları”. Milli Eğitim Dergisi 151 (2001) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/tekkaya.htm. Erişim Tarihi: 09 Mayıs 2019.
  • Ünal M. (2009). “Çocuk Gelişiminde Oyun Alanlarının Yeri ve Önemi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10/2 (2009) 95-109.
  • Yılmaz S. & Bulut Z. (2003). “Kentsel mekânlarda çocuk oyun alanlarının yeri ve önemi: Erzurum örneği”. Milli Eğitim Dergisi 158. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/yilmaz.htm Erişim Tarihi: 30 Temmuz 2019.
  • URL 1 https://www.unicef.org/turkey/crc/
  • URL 2 https://www.ekipnormarazon.com/makalelerimiz/oyun-ve-cocuk (Norma RAZON, Eğitim Danışmanı – Pedagog Okul Öncesi Eğitimde Oyunun, Oyunda Yetişkinin İşlevi)
  • URL 3 https://www.egitimgen.com/2019/03/30/egitimde-oyun-ve-etkileri/
  • URL 4 https://www.naeyc.org NationalAssociationfortheEducation of YoungChildren,USA
  • URL 5 https://iedb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/17032245_2015asgaritasarmklavuzu.pdf
  • URL 6 M.E.B. ilköğretim kurumları yönetmeliği http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1703.pdf
  • URL 7 M.E.B. ilköğretim kurumlarında güvenlik önlemlerinin alınmasına dair 2018/10 sayılı genelgesi http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1935.pdf
  • URL 8 M.E.B. yangın önleme ve söndürme yönergesi http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/766.pdf
APA ÇIRAK YILMAZ M, BAKIR I (2020). İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. , 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
Chicago ÇIRAK YILMAZ MUKADDES,BAKIR IBRAHIM İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. (2020): 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
MLA ÇIRAK YILMAZ MUKADDES,BAKIR IBRAHIM İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. , 2020, ss.131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
AMA ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. . 2020; 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
Vancouver ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. . 2020; 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
IEEE ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I "İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi." , ss.131 - 142, 2020. 10.13114/MJH.2020.521
ISNAD ÇIRAK YILMAZ, MUKADDES - BAKIR, IBRAHIM. "İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi". (2020), 131-142. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.521
APA ÇIRAK YILMAZ M, BAKIR I (2020). İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10(0), 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
Chicago ÇIRAK YILMAZ MUKADDES,BAKIR IBRAHIM İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10, no.0 (2020): 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
MLA ÇIRAK YILMAZ MUKADDES,BAKIR IBRAHIM İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.10, no.0, 2020, ss.131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
AMA ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
Vancouver ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 131 - 142. 10.13114/MJH.2020.521
IEEE ÇIRAK YILMAZ M,BAKIR I "İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10, ss.131 - 142, 2020. 10.13114/MJH.2020.521
ISNAD ÇIRAK YILMAZ, MUKADDES - BAKIR, IBRAHIM. "İkinci Çocukluk Dönemindeki Çocukların Oyun Mekanları ve Örgün Eğitim İlişkisi". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10/0 (2020), 131-142. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.521