Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 179 - 194 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2020.525 İndeks Tarihi: 07-06-2021

Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu

Öz:
Batı felsefe tarihinin başlangıcında yer alan Milet Okulu, başlangıç konumundan dolayı felsefetarihinde özel çalışmaların da konusu olmuştur. Bu çalışmalar sadece felsefe tarihiyle sınırlı kalmayıpinsanlığın düşünsel evriminin açıklanmasını konu edinen farklı alan çalışmalarında da özel bir konu alanıoluşturmuştur. Bilhassa felsefenin ortaya çıkışının koşulları olarak nitelendirilen öğeler, sadece düşüncetarihini yorumlayan bakış açılarından değil, aynı zamanda uygarlıkların ilerleyişine yönelik yaklaşımlardan da etkilenmekte ve bakış açısına dayalı olarak bir kriter halini almaktadır. Felsefenin üzerindeuzlaşılmış tek bir tanımı olmamasına rağmen, ortaya çıkan tek bir felsefe algısı söz konusudur ve bualgının kaynağına da Miletli filozofların özellikleri yerleştirilmiştir. Hayata ve evrene bir bütün olarakbakma çabası olarak gördüğümüz felsefe Milet’le özdeşleşen bu özellikleri taşımakta mıdır? Budoğrultuda çalışmanın amaçlarından biri, Milet Okulunun öneminin yorumlanış şekillerinin beraberindefarklı yaklaşımları ya da tavırları getirip getirmediğinin tespit edilmesidir. Bir diğer amaç ise, MiletOkulu özelinde yapılan tanımların, felsefenin ve kültürlerin bugün içinde bulunduğu durumla uyuşupuyuşmadığını incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda farklı geleneklerden gelen felsefe tarihi kaynaklarıve diğer ilgili kaynaklar taranmış, felsefenin başlangıcı ve Milet Okuluna bakışları ve değerlendirmelerinin benzerlik ve farklılıkları değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Start of Philosophy in Sources of General Philosophy and The Milesian School

Öz:
The Milesian School has been the subject of various specific studies in the history of philosophy as the starting position for the history of western philosophy. These studies are not limited to the history of philosophy and they also constitute a specific subject area for the studies of various fields that focus on explaining humanity’s evolution of thought. In particular, those elements that are defined as the conditions for the emergence of philosophy are not only affected by the perspectives that interpret the history of thought, but also, by the approaches concerning the progress of civilizations and are becoming a criterion based upon the point of view. Although there is no single definition agreed upon on the philosophy, there is a single perception of philosophy that emerged, and the properties of the Milesian philosophers are placed at the center of this perception. Does the philosophy, which we see as the effort to look at life and the universe as a whole, carry the properties identified with the Milesians? Within this scope, one of the goals of this study has been to determine whether the ways of interpreting the significance of Milesian School bring along various approaches or attitudes. Another goal is to examine whether the definitions made on the subject of the Milesian School comply with the condition of philosophy and cultures today. In parallel with these goals, the sources on the history of philosophy from various traditions, as well as other related sources, have been examined, and the attempt has been made to evaluate the similarities and differences, in addition to their points of view and the evaluations made concerning the beginning of philosophy and the Milesian School.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aristoteles (1996). Metafizik. İstanbul 1996.
  • Arslan A. (2002). “Yunan Tarzında Felsefe ve Saf Felsefe Geleneği”. Yay. Yön. Tülin Bumin. Felsefe. İstanbul (2002). 265-280.
  • Capelle W. (2011). Sokrates’ten Önce Felsefe. İstanbul 2011.
  • Cevizci A. (2009). Felsefe Tarihi. İstanbul 2009.
  • Cogniot G. (1992). İlkçağ Materyalizmi. İstanbul 1992.
  • Cornford F. M. (2019). Sokrates Öncesi ve Sonrası. İstanbul 2019.
  • Diogenes Laertius (2013). Ünlü Filozofların Yaşamları ve Öğretileri. İstanbul 2013.
  • Dumont J. P. (2007). Antik Felsefe. Ankara 2007.
  • Dürüşken Ç. (2013). Antikçağ Felsefesi, Homeros’tan Augustinus’a Bir Düşünce Serüveni. İstanbul 2013.
  • Elmalılı M. Hamdi Yazır (2015). Kur’ân-ı Kerim Meâli ve Meâli. İstanbul 2015.
  • Guthrie W.K.C. (1999). İlkçağ Felsefesi Tarihi. Ankara 1999.
  • Hegel G. W. F. (2018). Felsefe Tarihi-Thales’ten Platon’a Grek Felsefesi. İstanbul 2018.
  • James G. M. (2010). Çalınmış Miras. İstanbul 2010.
  • Kranz W. (1994). Antik Felsefe. İstanbul 1994.
  • Nietzsche F. (2018). Platon Öncesi Filozoflar. İstanbul 2018.
  • Renan E. (1965). Bilimin Geleceği I. Ankara 1965.
  • Ronan C. A. (2003). Bilim Tarihi. Ankara 2003
  • Runzo J.& Martin N. M. (2002). Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı. İstanbul 2002.
  • Soccio D. J. (2010). Felsefeye Giriş Hikmetin Yapıtaşları. İstanbul 2010
  • Störig H. J. (2000). İlkçağ Felsefesi Hint Çin Yunan. İstanbul 2000.
  • Thomson G. (1997). İlk Filozoflar. İstanbul 1997.
  • Tuğcu, T. (2000). Batı Felsefesi Tarihi. Ankara 2000.
  • Zeller E. (2017). Grek Felsefesi Tarihi. İstanbul 2017.
APA DOĞRUCAN A (2020). Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. , 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
Chicago DOĞRUCAN AYŞEGÜL Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. (2020): 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
MLA DOĞRUCAN AYŞEGÜL Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. , 2020, ss.179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
AMA DOĞRUCAN A Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. . 2020; 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
Vancouver DOĞRUCAN A Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. . 2020; 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
IEEE DOĞRUCAN A "Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu." , ss.179 - 194, 2020. 10.13114/MJH.2020.525
ISNAD DOĞRUCAN, AYŞEGÜL. "Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu". (2020), 179-194. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.525
APA DOĞRUCAN A (2020). Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10(0), 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
Chicago DOĞRUCAN AYŞEGÜL Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10, no.0 (2020): 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
MLA DOĞRUCAN AYŞEGÜL Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.10, no.0, 2020, ss.179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
AMA DOĞRUCAN A Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
Vancouver DOĞRUCAN A Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 179 - 194. 10.13114/MJH.2020.525
IEEE DOĞRUCAN A "Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10, ss.179 - 194, 2020. 10.13114/MJH.2020.525
ISNAD DOĞRUCAN, AYŞEGÜL. "Genel Felsefe Kaynaklarında Felsefenin Başlaması ve Milet Okulu". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10/0 (2020), 179-194. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.525