Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 211 - 220 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2020.527 İndeks Tarihi: 07-06-2021

Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim

Öz:
İnsanın dünyayı tanımasında, bir birey olarak biçimlenmesinde ve edindiği birikimle içine doğduğudünyaya katkı sağlamasında, eğitimin rolü tartışılmaz bir gerçektir. Kaldı ki, bütün uygar uluslarda, eğitim;ilerlemenin, kalkınmanın ve yaşanabilir yeni bir dünya yaratmanın önemli dinamiklerinden biri olarak kabuledilmektedir. Bu önemine dayalı olarak, bugün “uygar” kelimesiyle tanımladığımız batılı ulusların, sanayi,teknoloji faaliyetlerinden çok önce eğitim ve öğretim faaliyetlerini düzenledikleri ve hayata geçirdikleri debilinmektedir. Bu bağlamda, tüm dünyada, çağdaşlaşma, modernleşme ya da aydınlanma dediğimiz bütündüzenlemelerin arka planında öncelikle eğitim-öğretime yönelik iyileştirmelerinin olduğu görülmektedir.Sabahattin Ali’de Anadolu coğrafyasının farklı iklimlerinde yaşamış bir yazar olarak, özellikle hikâyelerindememleketin çözülmesi gereken en önemli problemi olarak gördüğü “eğitim” üzerinde durmakla kalmaz,bilginin yeniden üretilmesi, değerlendirilmesi ve üretilen yeni bilgiyle yeni bir dünya/insan oluşturulmasınoktasındaki çabalarıyla dikkati çeker. Sabahattin Ali, hem Osmanlı ve Cumhuriyet dönemini hem deCumhuriyet sonrasında batı uygarlığını yerinde tanıma fırsatı bulduğu için, bir taraftan yaşadığı/yurt tuttuğucoğrafyanın bir taraftan da batı dünyasının; kültür, edebiyat, eğitim sistemi ve medeniyetini yakındankavramış, karşılaştırma yapmak imkânını bulmuştur. Bu makalede de, 1930’lu yıllarda Türk hikâyeciliğinegerçekçi bir soluk getiren Sabahattin Ali’nin, eğitimle ilgili problemlere nasıl yaklaştığı ve bu problemlerinasıl ifade ettiği ortaya konulmaya çalışacaktır.
Anahtar Kelime:

Education as a New Human Creation Field in Sabahattin Ali’s Stories

Öz:
The role of education in the definition of man and as an individual is indisputable. Moreover, in all civilized nations, education is regarded as one of the important dynamics of progress and development. Based on this significance, it is also known that western nations, especially those defined by the word "civilized", have organized and passed on education and training activities, long before industry and technology activities, and, it is seen that worldwide, in the background of all the regulations that we term enlightenment or modernization, are primarily educational-teaching improvements. As a writer who lived in the different climates of Anatolian geography, Sabahattin Ali’ stand on the “education problem”, which he describes in his stories as the most important problem of the country. He draws attention to the efforts at evaluation, the re-production of knowledge and the creation with this knowledge of a new world. Sabahattin Ali, who can also be regarded as a good teacher and man of opinion, finds the opportunity to recognize the concern with culture, literature, the education system and civilization of both the Ottoman and the Republican periods and western civilization. This article attempts to show how Sabahattin Ali, who brought a realistic breath to Turkish narrative in the 1930s, approached the problems related to education and how he expressed these problems.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyüz Y. (2008). Türk Eğitim Tarihi, 12. Baskı. Ankara 2008.
  • Altınkaynak H. (2008). Sabahattin Ali, Markopaşa Yazıları ve Ötekiler. İstanbul 2008.
  • Aysal N. (2005). “Anadolu'da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu: Köy Enstitüleri”. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi 35-36 (2005) 267-282.
  • Engelhardt, E.P.(1999). Tanzimat ve Türkiye. Çev. Ali Reşad. İstanbul 1999.
  • Ergüneş Y.(2014). “Türk Eğitim Tarihinde Aydınlığın Geldiği Ocak: İsmail Gaspıralı ve Eğitim-Öğretim Faaliyetleri”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 31(2014) 121-132.
  • Filiz Ali-Atila Özkırımlı-Sevengül S. (2014). Sabahattin Ali Anılar, İncelemeler, Eleştiriler. İstanbul 2014.
  • Güneş, M. (2017). Sabahattin Ali’nin Eserlerinin Kaynakları Roman, Hikâye ve Şiirlerinde Biyografik Unsurlar. Ankara 2017.
  • Hayta N. & Ünal, U. (2003). Osmanlı Devlet'inde Yenileşme Hareketleri (17. yy Başlarından Yıkılışa). Ankara 2003.
  • Kerman,Z. (1993). Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler. İstanbul1993.
  • Korkmaz R. (2006). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, 3. Baskı. Ankara 2006.
  • Kutlu M. (1972). Sabahattin Ali. İstanbul 1972.
  • Oktay A. (1993). Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı. Ankara1993.
  • Sabahattin A. (2007). Markopaşa Yazıları ve Ötekiler. İstanbul 2007.
  • Sabahattin A. (2015). Kağnı, Ses, Esirler. İstanbul 2015.
  • Sabahattin A. (2005). Yeni Dünya. İstanbul 2005.
  • Sabahattin A. (2015). Değirmen. İstanbul 2015.
  • Sönmez S. (2015). Sabahattin Ali Hep Genç Kalacağım. İstanbul 2015.
  • Toprak Gül N. (2008). Cumhuriyetin İlk Döneminde Türk Eğitim Sistemi ve Köy Enstitüleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Afyon 2008.
  • Yiner A. (2012). “Köy Enstitüleri Üzerine Bir Deneme”. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science 5/4 (2012) 307-317.
APA ERGÜNEŞ Y (2020). Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. , 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
Chicago ERGÜNEŞ Yalçın Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. (2020): 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
MLA ERGÜNEŞ Yalçın Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. , 2020, ss.211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
AMA ERGÜNEŞ Y Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. . 2020; 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
Vancouver ERGÜNEŞ Y Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. . 2020; 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
IEEE ERGÜNEŞ Y "Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim." , ss.211 - 220, 2020. 10.13114/MJH.2020.527
ISNAD ERGÜNEŞ, Yalçın. "Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim". (2020), 211-220. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.527
APA ERGÜNEŞ Y (2020). Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10(0), 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
Chicago ERGÜNEŞ Yalçın Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10, no.0 (2020): 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
MLA ERGÜNEŞ Yalçın Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.10, no.0, 2020, ss.211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
AMA ERGÜNEŞ Y Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
Vancouver ERGÜNEŞ Y Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 211 - 220. 10.13114/MJH.2020.527
IEEE ERGÜNEŞ Y "Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10, ss.211 - 220, 2020. 10.13114/MJH.2020.527
ISNAD ERGÜNEŞ, Yalçın. "Sabahattin Ali’nin HikâyelerindeYeni Bir İnsan Yaratma Alanı Olarak Eğitim". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10/0 (2020), 211-220. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.527