Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 265 - 277 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2020.531 İndeks Tarihi: 07-06-2021

Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi

Öz:
Bir yaşam tarzı olarak felsefe, insanın çevresiyle anlamlı bir ilişki kurmasını sağlar. Bu çalışmadabirçok düşünürün üzerinde durduğu mutluluk kavramından hareketle sağaltımın ne anlama geldiği, Stoafelsefesinde bulduğumuz tespitlerle insanın kendini iyileştirebilmesi arasındaki ilişki ele alınacaktır. Stoafelsefesindeki bu tavır, dünyanın metafiziksel yanının tartışılmasından çok, nasıl yaşamayı daha anlamlıkıldığımız gibi kuram - eylem bütünlüğü içerisinde bir yaşam tavrıdır.Dünyevi meseleleri çözümlemekiçin düşüncelerinde pratik felsefeyi öne çıkaran Stoalı filozoflar, bizde sağaltımsal gerekçeleri bulmamerakı uyandırmaktadır. Bu nedenle Stoalı filozofların düşünce hastalığıyla mücadele etme gerekliliğininnedenleri üzerinde durarak, çeşitli çözüm önerileri sunulacaktır. Dolayısıyla Stoalıların felsefi iyileşmeyinasıl anladıkları değerlendirilecektir.Kendi dönemlerinde yaşam tarzlarıyla bütünleştirerek uygulamalıolarak ortaya koydukları ahlak felsefelerinin topluma katkıları, bizim bu yola girmemizin temel nedenlerinden biridir. İnsanları Stoa felsefesinin tedavisel yanından haberdar etmek, kendilerini bir bütününparçası olarak görmelerine hem kendilerine hem çevresindekilere hem de doğaya daha anlamlı bir şekildebakılmasını sağlayacaktır. Dolayısıyla çalışmamızda Stoa felsefesinin iyileştirici yanının bir yaşam pratiğibağlamında ele alınmış olmasının temellerini ve dönemimizdeki etkilerini gözden geçirdiğimizde; bufelsefenin merkezinde yer alan iyileştirmeye, insanın düşüncelerini temizlemeye ve tedavi etmeye yönelen bu felsefi anlayışın, mutluluğu arayan insan için bir rehber olarak dünden bugüne varlığını koruyarakdevam eden bir ekol olduğunu görmek mümkün olacaktır.
Anahtar Kelime:

Traces of Healing in Stoic Philosophy: A Philosophy of Practical Life

Öz:
Philosophy as a way of life enables the establishment of meaningful relationship with the environment. In this, the meaning of treatment based on the concept of happiness emphasized by many thinkers, the relationship between the determinations found the Stoa and self-healing are discussed. This attitude of the stoa’s, rather than the discussion of the metaphysical side, life within the unity of theory and action, as living is made more meaningful. The Stoa’s put forward practical philosophy in thought to solve worldly issues, aroused curiosity in finding therapeutic reasons. These reasons, various solutions are presented by emphasizing. The Stoics' understanding of philosophical healing is evaluated. The contributions of the philosophies of morality, which they put forward by integrating with their lifestyles are reasons for our entering this path. Informing people about the therapeutic of the Stoa will allow a meaningful look at both their surroundings and nature. Therefore, when we review the basics of the healing side of the Stoa within the context of life practice and the effects period; it will be possible to see that this philosophical understanding, which is at the center of this philosophy, which aims to improve, to cleanse and to treat human thoughts, is a school that continues from past to present, forming a guide for people seeking happiness.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • M. Aur. Medit. (= Marcus Aurelius Antoninus, Meditianos) Kullanılan Çeviri: Marcus Aurelius Antoninus, Kendime Düşünceler. Çev. C. Eskin. İstanbul 2009.
  • Cic. Off. (= Marcus Tullius Cicero, De Officiis) Kullanılan Çeviri: Yükümlülükler Üzerine. Çev. C. Çevik. İstanbul 2013.
  • Cic. Philip. (= Marcus Tullius Cicero, Philippicae) Kullanılan Çeviri: Marcus Tullius Cicero, Philippicae Söylevleri. Çev. G. Özaktürk. Ankara 1998.
  • Sen. De Tran. (= Lucius Annaeus Seneca, De Tranquilliate Animi) Kullanılan Çeviri: Ruh Dinginliği Üzerine. Çev. B. Demiriş. İstanbul 1999.
  • Sen. Cons. (= Lucius Annaeus Seneca, Consolationes) Kullanılan Çeviri: Teselliler. Çev. K. Sarıalioğlu. İstanbul 2010.
  • Sen. De Clem. (= Lucius Annaeus Seneca, De Clementia) Kullanılan Çeviri: Hoşgörü ve Ruh Dinginliği Üzerine. Çev. B. Demiriş. İstanbul 2014.
  • Achenbach B. Gerd (2010). Zur Einfuhrung der Philosophischen Praxis. Köln 2010.
  • Açıkgöz M. (2006). Sextus Empirikus ve Şüphe. Ankara 2006.
  • Akarsu B. (1982). Mutluluk Ahlakı. İstanbul. 1982.
  • Anthony B., (1987). Marcus Aurelius, A Biography. New Haven and London 1987.
  • Arslan M. (2001). “Hellenistik Dönem’e Damgasını Vuran Felsefe Sistemleri; Epikurosçuluk ve Stoacılık –II-”. Ark. San 101-102 (2001) 37-40.
  • Becker L. C. (2003). “Human Health and Stoic Moral Norms”. Journal of Medicine and Philosophy 28/2 (2003) 221-238.
  • Filiz Ş. (2018). Felsefi Sağaltım. İstanbul 2018.
  • Hadot P. (2012). Ruhani Alıştırmalar ve Antik Felsefe. Çev. K. Gürkan. İstanbul 2012.
  • Kenny A. (2018). Batı Felsefesinin Yeni Tarihi. Çev. S. Uslu. İstanbul 2018.
  • Öztürk H. & Demir N. (2018). Felsefi Propedotik. İstanbul 2018.
  • Peters E. F. (2004). Antik Yunan Felsefesi Sözlüğü. Çev. H. Hünler. İstanbul 2004.
  • Stokes P. (2018) Dünyanın En Büyük 100 Düşünürü. Çev. E. Çayırezmez. İstanbul 2018.
  • Toprak B. Epiktetos (1946). Düşünceler ve Sohbetler. İstanbul 1946.
  • Toprak B. Epiktetos (1994). Düşünceler ve Sohbetler. İstanbul 1994.
  • Wahler H. (2013). Philosophische Lebensberatung: Begriff, Theorie und Methoden. Marburg 2013.
APA Karabulut D, Kaynak Iltar E (2020). Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. , 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
Chicago Karabulut Dilnur,Kaynak Iltar Ekin Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. (2020): 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
MLA Karabulut Dilnur,Kaynak Iltar Ekin Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. , 2020, ss.265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
AMA Karabulut D,Kaynak Iltar E Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. . 2020; 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
Vancouver Karabulut D,Kaynak Iltar E Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. . 2020; 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
IEEE Karabulut D,Kaynak Iltar E "Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi." , ss.265 - 277, 2020. 10.13114/MJH.2020.531
ISNAD Karabulut, Dilnur - Kaynak Iltar, Ekin. "Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi". (2020), 265-277. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.531
APA Karabulut D, Kaynak Iltar E (2020). Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10(0), 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
Chicago Karabulut Dilnur,Kaynak Iltar Ekin Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10, no.0 (2020): 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
MLA Karabulut Dilnur,Kaynak Iltar Ekin Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.10, no.0, 2020, ss.265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
AMA Karabulut D,Kaynak Iltar E Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
Vancouver Karabulut D,Kaynak Iltar E Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2020; 10(0): 265 - 277. 10.13114/MJH.2020.531
IEEE Karabulut D,Kaynak Iltar E "Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 10, ss.265 - 277, 2020. 10.13114/MJH.2020.531
ISNAD Karabulut, Dilnur - Kaynak Iltar, Ekin. "Stoa Felsefesinde Sağaltımın İzleri: Bir Pratik Yaşam Felsefesi". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 10/0 (2020), 265-277. https://doi.org/10.13114/MJH.2020.531