Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 57 Sayfa Aralığı: 201 - 228 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 08-06-2021

A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features

Öz:
The main aim of this study is to determine the power of emotional intelligence and demographiccharacteristics of the university students studying in various departments (nmale = 54, nfemale = 149, ntotal = 203) topredict their social anxiety levels. The study was conducted with a predictive correlational survey model. LeibowitzSocial Anxiety Scale (LSAS), Emotional Intelligence Test (BarON-EQ), and demographic information form wereused to collect data. Sub-objectives were examined by ANOVA and independent samples t-test followed by posthoc analysis. Stepwise regression analysis was used for the predictive power of BarON-EQ test scores to predictSocial Anxiety scores. Among the Emotional Intelligence scores, significant results were obtained in favor of femalesfor Interpersonal Relations total scores, Empathy and Social Responsibility subscale scores, and in favor of malesfor Independence and Stress Management scores. According to the progressive regression analysis for the Bar'OnEQ-i test, Assertiveness and Independence scores within the scope of the “Person-Specific” dimension can predictsocial anxiety by 18%, and also interpersonal relations and social responsibility scores within the scope ofinterpersonal components can predict social anxiety by 9%.
Anahtar Kelime:

Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Özelliklerinin Sosyal Kaygı Düzeyini Tahminine Yönelik Bir Çalışma

Öz:
Araştırmanın temel amacı, çeşitli bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin (nerkek=54, nkız=149, ntoplam= 203) duygusal zekâ ve demografik özelliklerinin, sosyal anksiyete düzeylerini yordama gücünü belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yordayıcı korelasyonel bir çalışmadır. Leibowitz Sosyal anksiyete ölçeği (LSAS) , Duygusal Zekâ Testi (BarON-EQ ) ve demografik bilgi formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Alt amaçlar Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ilişkisiz gruplar t testi ile takiben post-hoc analizlerle incelenmiştir. BarON-EQ test puanlarının Sosyal Anksiyete puanlarını yordama gücü için adımsal regresyon analizi kullanılmıştır. Duygusal zekâ puanlarından Kişilerarası İlişkiler toplam, Empati ve Sosyal Sorumluluk alt ölçek puanları kızların lehine; Bağımsızlık ve Stres Yönetimi puanları için de erkekler lehine anlamlı sonuç elde edilmiştir. Bar’On EQ-i testi için yapılan aşamalı regresyon analizine göre “Kişiye Özgü” boyutu kapsamındaki Girişkenlik ve Bağımsızlık puanları sosyal kaygıyı % 18 oranında, ayrıca kişiler arası bileşenler kapsamındaki Kişilerarası İlişkiler ve Sosyal Sorumluluk puanlarının sosyal kaygıyı % 9 oranında yordayabilmektedir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • American Psychiatric Association (APA). (1994). Diagnostic and statistical manual of mental health disorders (DSM-IV). (4th ed.). Washington DC.
  • Bal, P. N. (2014). Sosyal fobi grup psiko-eğitim programının üniversite öğrencileri üzerindeki etkisi. Journal of International Social Research, 7(35), 595-608.
  • Baltacı, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, sosyal destek ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bayramkaya, E., Toros, F., & Özge, C. (2005). Ergenlerde sosyal fobi ile depresyon, özkavram ve sigara alışkanlığı arasındaki ilişki. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 15 (4), 165- 173.
  • Beck, T. A. (2005). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. (A. Türkcan, çev.). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Boucher, M., D. (2003). A contextual approach to social anksiety in adolesescence: the effects of social role dicrepancy and self worth. Unpublished Dissertation Thesis. The University of Southern Missisipi, U.S.
  • Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2001). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights From the Emotional Competency Inventory (ECI). In R. Bar-On & J. D. A. Parker, Handbook of Emotional Intelligence. (s.343-362). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Büyüköztürk, Ş. M (2017). Sosyal bilimler Için Veri Analizi El Kitabı. (23.bs.). Ankara: PegemA yayıncılık.
  • Ciarrochi, J. Deane, F.P., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32(2), 197- 209.
  • Crick, N. R., Casas, J. F., Hyon-Chin, K., & Bigbee, R. (1999). Relational and overt forms of peer victimization. University of Nebraska at Omaha. Psychology Faculty Publications. 87. Retrieved from https://digitalcommons.unomaha.edu/psychfacpub/87.
  • Devan, C. (2003). BarOn Emotional Quotient Inventory resource report. Retrieved from http://www.eitrainingcompany.com/wp-content/uploads/2009/04/eqi-133- resource.pdf
  • Dilbaz, N. (1997). Sosyal fobi. Psikiyatri Dünyası, 1, 18-24.
  • Dilbaz, N. (2001). Liebowitz sosyal kaygı ölçeği geçerlik ve güvenilirliği. 37. Ulusal Psikiyatri Kongresi Özet Kitabı.
  • Doğan, U. (2009). Lise öğrencilerinin duygusal zekâları ile problem çözme becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun yordayıcısı olarak sosyal kaygı, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(2), 01-29.
  • Fernandez-Berrocal, P., Alcaide, R., Extremera, N., & Pizarro, D. (2006). The role of emotional intelligence in anxiety and depression among adolescents. Individual Differences Research, 4(1), 16-27.
  • Forstner, A. J., Rambau,S.,Friedrich, N., Ludwig, K.U., Böhmer, A.C. , Mangold, E., Maaser, A., Hess,T., Kleiman, A., Bittner, A., Nöthen,M. M., Becker, J., Geiser,F. , Schumacher, J., and
  • Conrad, R. (2017). Further evidence for genetic variation at the serotonin transporter gene SLC6A4 contributing toward anxiety. Journal of Psychgenetics. 27(3), 96-101. doi:10.1097/YPG.0000000000000171
  • Goleman, D. (2001). An EI-based theory of performance The Emotionally Intelligent Workplace. C. Cherniss & D. Goleman (Eds.) How to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations.
  • Gültekin, B. K. ve Dereboy, İ. F. (2011). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobinin yaygınlığı ve sosyal fobinin yaşam kalitesi, akademik başarı ve kimlik oluşumu üzerine etkileri, Türk Psikiyatri Dergisi, 22(3), 150-58.
  • Gümüş, A. E. (2006) Sosyal kaygının benlik saygısı ve işlevsel olmayan tutumlara göre yordanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26(3), 63-73.
  • Gümüş, E., A. (1997). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hofmann, S. G., Asnaani, A., & Hinton, D. E. (2010). Cultural Aspects in Social Anxiety and Social Anxiety Disorder. Depress Anxiety. 27(12), 1117–1127. doi: [10.1002/da.20759]
  • İşmen, A. E. (2001). Duygusal zekâ ve problem çözme. MarmaraÜniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 111-124.
  • Jacobs, M., Snow, J., Geraci, M., Vythilingam, M., Blair, R.J.R., Charney, D., Pine, D.S., & Blair, K.S. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 22, 1487–1495. Doi: 10.1016/j.janxdis.2008.03.003
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Ataca, B. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye’den otuz yıllık bir portre. Çev. Pelin Önder Erol ve Ebru Aloğlu. Sosyoloji Dergisi, 35, 77- 101.
  • Kalkan, N. (2008). Ergenlerde bilişsel yapılar ve sosyal kaygı arasındaki ilişkinin bilişsel davranışçı yaklaşım açısından yorumlanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabulut, A. (2012). Duygusal zekâ: Baron ölçeği uyarlaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karagün, E., Yıldız, M., Başaran, Z., Çağlayan, Ç. (2010). Sosyal fobi özellikleri gösteren üniversite öğrencilerinde rekreatif aktivitelerin fobik tutumlar üzerine etkisinin araştırılması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 11(2), 139-144.
  • Kashdan, T.,B., Collins, R.,L. & Elhai, J., D. (2006). Social anxiety and positive outcome expectancies on risk- taking behaviors. Cognitive Therapy and Research 30 (6), 749-761.
  • Koyuncu, A. ( 2012). Utangaçlık, çekingenlik ve sosyal fobi. (2. bs.). İstanbul: Liman Yayıncılık.
  • Köksal, A. (2003). Ergenlerde duygusal zekâ ve karar verme stratejileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kuk, A., Czechowski, M., & Femiak, J. (2015). Social competence and emotional intelligence of future PE teachers and their participation in psychological workshops. Human Movement, 16(3), 163-170. https://doi.org/10.1515/humo-2015-0042.
  • Memiş, Ç. Ö., & Şen, H. G. (2015). Sosyal anksiyete bozukluğu ve diğer psikiyatrik eş tanılar. Türkiye Klinikleri Dergisi Psikiyatri Özel Konular, 8(3), 29-38.
  • Moscovitch, D. A., Hoffmann, S. G., Litz, B. T. (2005) The impact of self construals on social anxiety: A gender-spesific interaction. Personality and Individual Differences, 8(3), 659-672. Doi:10.1016/j.paid.2004.05.021
  • Mumcuoğlu, Ö. (2002). Bar-On Duygusal Zekâ Testi (Bar-On Emotional Quotient Inventory- Bar-On EQ-I)'nin Türkçe dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Nolidin, K.; ., Downey, L. A.; Hansen, K. and Schweitzer I. Stough, C. (2013). Associations between social anxiety and emotional intelligence within clinically depressed patients. PsychiatrQ, 84, 513–521. Doi 10.1007/s11126-013-9263-5.
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
  • Santrock, J. W. (2017). Yaşam Boyu Gelişim. Çev. Ed. Galip Yüksel. 13. baskı. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Soykan, Ç., Özgüven, H. D., & Gençöz, T. ( 2003). Liebowıtz Social Anxiety Scale: The Turkish version. Psychological Reports, 93, 1059-1069.https://doi.org/10.2466/pr0.2003.93.3f.1059
  • Storch, E. A., Masia-Warner, C., Crisp, H., & Klein, R. G. (2005). Peer victimization and social anxiety in adolescence: A prospective study. Aggressive Behavior, 31, 437–452.
  • Summerfeldt, L. J., Kloosterman, P. H., Antony, M. M., McCabe, R. E.& Parker, J. D. A. (2011). Emotional intelligence in social phobia and other anxiety disorders, Journal of Psychopathological Behavior Assessment, 33, 69–78. Doi 10.1007/s10862-010-9199-0.
  • Tezelli, S. ( 2019). Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, sosyal kaygı ve öznel iyi oluş arasındaki yordayıcı ilişki, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türkçapar, H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri, 2, 247-253.
APA ASLAN A, Kalkan N, Başman M, Yaman K (2020). A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. , 201 - 228.
Chicago ASLAN Ayse Esra,Kalkan Nihan,Başman Münevver,Yaman Kamile Gamze A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. (2020): 201 - 228.
MLA ASLAN Ayse Esra,Kalkan Nihan,Başman Münevver,Yaman Kamile Gamze A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. , 2020, ss.201 - 228.
AMA ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. . 2020; 201 - 228.
Vancouver ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. . 2020; 201 - 228.
IEEE ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K "A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features." , ss.201 - 228, 2020.
ISNAD ASLAN, Ayse Esra vd. "A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features". (2020), 201-228.
APA ASLAN A, Kalkan N, Başman M, Yaman K (2020). A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10(57), 201 - 228.
Chicago ASLAN Ayse Esra,Kalkan Nihan,Başman Münevver,Yaman Kamile Gamze A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 10, no.57 (2020): 201 - 228.
MLA ASLAN Ayse Esra,Kalkan Nihan,Başman Münevver,Yaman Kamile Gamze A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.10, no.57, 2020, ss.201 - 228.
AMA ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2020; 10(57): 201 - 228.
Vancouver ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2020; 10(57): 201 - 228.
IEEE ASLAN A,Kalkan N,Başman M,Yaman K "A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features." Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10, ss.201 - 228, 2020.
ISNAD ASLAN, Ayse Esra vd. "A Study for the Prediction of the Social Anxiety Level of University Students Through Emotional Intelligence Features". Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 10/57 (2020), 201-228.