Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 233 - 250 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-06-2021

Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri

Öz:
Bu çalışma ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı dersi kitaplarını okunabilirlik açısından inceleme amacıyla yapılmıştır. Bu ders kitaplarında bulunan bilgilendirici ve edebî olarak kategorize edilen toplam 93 metin incelemeye alınmıştır. İncelemeye tiyatro ve şiir metinleri dâhiledilmemiştir. Çalışmanın yürütülmesinde temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesinde Ateşman (1997) ve Çetinkaya-Uzun (2010) okunabilirlik formülleri kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında doküman incelemesinden, analizinde ise betimsel analizden faydalanılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre çoğu metninAteşman okunabilirlik formülüyle orta güçlükte; Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülüyle ise eğitsel okuma düzeyinde (8. ve9. sınıf) olduğuna ulaşılmıştır. Ayrıca bilgilendirici metinlerin okunabilirlik açısından edebî metinlere göre daha zor oldukları ve zorluk düzeyinin sınıf seviyesi ile düzenli artış göstermediği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Readability Features of High School Turkish Language and Literature Textbooks

Öz:
This study was carried out for the purpose of analyzing high school Turkish Language and Literature course books in terms of readability. A total of 93 texts categorized as informative and literary in these textbooks were included in the study. Theater and poetry texts were not included in the study. Basic qualitative research method was used in carrying out the study. In analyzing the texts in terms of readability, Ateşman (1997) and Çetinkaya-Uzun (2010) readability formulas were used. Document collection was used for data collection, and descriptive analysis was used for analysis. According to the findings obtained from the study, most of the texts are of medium difficulty with Ateşman's readability formula; With the Çetinkaya-Uzun readability formula, it was concluded that the texts were at the educational reading level (8th to 9th grade). In addition, it has been determined that informative texts are more difficult in terms of readability than literary texts and the level of difficulty does not increase regularly with the grade level.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ŞİMŞEK Y, Çinpolat E (2021). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. , 233 - 250.
Chicago ŞİMŞEK YAŞAR,Çinpolat Enes Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. (2021): 233 - 250.
MLA ŞİMŞEK YAŞAR,Çinpolat Enes Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. , 2021, ss.233 - 250.
AMA ŞİMŞEK Y,Çinpolat E Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. . 2021; 233 - 250.
Vancouver ŞİMŞEK Y,Çinpolat E Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. . 2021; 233 - 250.
IEEE ŞİMŞEK Y,Çinpolat E "Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri." , ss.233 - 250, 2021.
ISNAD ŞİMŞEK, YAŞAR - Çinpolat, Enes. "Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri". (2021), 233-250.
APA ŞİMŞEK Y, Çinpolat E (2021). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 233 - 250.
Chicago ŞİMŞEK YAŞAR,Çinpolat Enes Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25, no.1 (2021): 233 - 250.
MLA ŞİMŞEK YAŞAR,Çinpolat Enes Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.25, no.1, 2021, ss.233 - 250.
AMA ŞİMŞEK Y,Çinpolat E Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 25(1): 233 - 250.
Vancouver ŞİMŞEK Y,Çinpolat E Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021; 25(1): 233 - 250.
IEEE ŞİMŞEK Y,Çinpolat E "Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri." Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, ss.233 - 250, 2021.
ISNAD ŞİMŞEK, YAŞAR - Çinpolat, Enes. "Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitaplarının Okunabilirlik Özellikleri". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25/1 (2021), 233-250.