SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 51 Sayfa Aralığı: 175 - 190 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-05-2021

SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE

Öz:
Hz. Peygamber’in Kur’an’da “ümmî peygamber” olarak nitelendirilmesi tefsirgeleneğinde farklı şekillerde tefsir edilmiş, bu çerçevede Kur’an’da diğerbağlamlarda kullanılan “ümmî” kavramı da değişik yorumlara konu olmuştur. Buyazı söz konusu kavramın Şii tefsir edebiyatı içerisinde nasıl anlaşılmış olduğunuizlemenin yanı sıra bu geleneğin Sünni gelenekten ayrıştığı noktalara dikkatli birşekilde işaret edebilmek için bazı değerlendirmeler yapmayı hedeflemektedir.Ümmî kavramının genel portresini çizmenin de bu bağlamda yerinde olacağıaçıktır. Şia’nın “ümmî” kavramı üzerinden giriştiği tartışmalar bu kavramınetimolojik ve terminolojik çerçevede ima ettiği/ilişkili olduğu anlam alanı(semantik küme) ile doğal olarak irtibatlıdır. Ayrıca bu kavrama yüklenen anlamınŞiî literatürde nasıl bir değişim geçirdiğini ortaya koymak için sadece tefsirkülliyatı ile yetinmeyip farklı alanlarda telif edilen (özellikle de kelam ve fıkıhalanında) eserlere de başvurmak gerekecektir. Aynı durum diğer teolojik ya dafıkhî mezhepler/eğilimler için de söz konusu olmakla beraber, bu yazı ilgilikonuyu sadece Şia çerçevesinde betimlemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda buyazı, daha kapsamlı çalışmalar için bir tür giriş/başlangıç noktası oluşturmayıamaçlamaktadır
Anahtar Kelime:

THE ISSUE OF THE ILLITERACY OF PROPHET IN THE SUNNISHIITE TAFSIR TRADITION

Öz:
The mention of the Prophet Muhammad as “ummī/illiterate” in the Qur'an has been interpreted in different ways in the Islamic exegetical tradition. In the same framework, some words and concepts derived from the same root and used in other contexts in the Qur'an were interpreted in different ways. In this study, I will examine how the concept in question is handled in the Shiite exegetical tradition, compare their views with those of Sunni colleagues, and also address contemporary studies on the subject. In this context, it is clear that it would beappropriate to draw the general portrait of the concept of “illiteracy.” The discussions of Shia on the concept of “ummi” are naturally related to the meaning field (semantic cluster) that this concept implies/relates within the etymological and terminological framework. Besides, to reveal how the meaning attributed to this concept has changed in the Shiite literature over the centuries, it is necessary to apply to the works belonging to other fields, especially fiqh and theology in addition to tafsir literature/works. Although this is valid for the other theological or fiqh sects, this article aims to describe the issue within the framework of Shia. In this context, it aims to become a kind of entry/starting point for the more extensive studies
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayyâşî, Ebu'n-Nadr Muhammed b. Mes’ud. Tefsiru'l-Ayyâşî. Thk. Hâşim Resuli Muhallatî, 2 cilt. Beyrut: y.y., 1991.
  • Bahrânî, Seyyid Haşim. el-Burhan fî tefsiri’l-Kur’ân. 10 cilt. Beyrût: Muessesetu'l-A‘lemi li'l-Matbuat, 1427/2006.
  • Bedevî, Abdurrahman. Difâ’un ‘ani’l-Kur’ân zıdde münteqıdîhi. Arapçası, Kemal Câdullah, y.y., ts.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail. Camiu’s-sahih. Thk.
  • Takıyyüddin en-Nedvî, 15 cilt. Beyrut: Daru’l-Beşairi’l-İslamiyye, 1432/2011.
  • Ebu Ubeyde, Ma‘mer b. el-Müsennâ. Mecâzu’l-Kur’ân. Thk. Fuad Sezgin, 2 cilt. Kahire: y.y., ts.
  • Ezherî, Ebû Mansur Muhammed b. Ahmed b. Ezher el-Herevî. Tehzîbu’lluğa. Thk. İbrahim el-Abyarî. 15: 630-641. 17 cilt. Kahire: edDaru’l-Mısriyye, 1384/1964.
  • Fîrûzâbâdî, Muhammed b. Ya‘kūb. Tenvîru’l-mikbâs min tefsîri İbn Abbâs. Beyrut: y.y., 1992.
  • Goldfeld, İsaiah. “The İlliterate Prophet (Nabî Ummî): An İnquiry into the development of a dogma in İslamic tradition” Der İslam, 57 (1980), 58-67.
  • Günther, Sebastian. Muhammed, “The İlliterate Prophet: An İslamic Creed in the Qur’an and Qur’anic Exegesis”, Journal of Qur’anic Studies, 4/1 (2002), 1-26.
  • İbn Fâris, Ebu'l-Hüseyin Ahmed b. Faris b. Zekeriyyâ. Mu'cemu Mekāyisü’lluğa. Thk. Abdusselam Muhammed Harun. 1: 21-31. 6 cilt. Beyrut: y.y., ts.
  • İbn Manzûr, Ebu'l-Fazl Muhammed b. Mukerrem b. Ali el-Ensârî. Lisânu’l-‘arab. Thk. Muhammed Abdulvehhab. 1: 214-221. 18 cilt. Kahire: y.y., ts.
  • İsfahânî, Ebu’l-Kasım Hüseyin b. Muhammed b. Mufaddal Rağib. Müfredat fî Ğaribi’l-Kur’ân. 32-34. Beyrut: y.y., 2005.
  • Kâşânî, Molla Muhsin Muhammed b. Murtaza b. Mahmûd Feyz-i Kâşânî. Tefsiru’s-Sâfî. Tsh. Hüseyin A'lemî. 5 cilt. Beyrut: y.y., 1982.
  • Kummî, Ali b. İbrahim. Tefsiru’l-Kummî. Thk. Tayyib el-Musevî el-Cezâirî. 2 cilt. y.y., ts.
  • L. Caetani. İslam Tarihi. Çev. Hüseyin Cahid Yalçın. İstanbul: y.y., 1926.
  • Mâturîdî, Ebu Mansur Muhammed b. Mahmud. Te’vîlâtu’l- Kur’ân. Thk.
  • Ahmet Vanlıoğlu-Bekir Topaloğlu ve diğ. 18 cilt. İstanbul: Mizan Yay., 2005-2011.
  • Montgomery, Watt. Intodoctıon To The Quran. Edinburg: y.y., 1970.
  • Müslim, Ebu'l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nisaburi Müslim b. el-Haccac.
  • Sahih-i Muslim. Vaduz: Thesaurus Islamicus Foundation, 2 cilt. y.y., 1421/2000.
  • Râzî, Ebû Abdillâh Fahruddîn Muhammed b. Ömer b. Hüseyin. Mefâtîhu’lgayb. 32 cilt. Beyrut: y.y., 1981.
  • Shaddel, Mehdy. “Qur’anic ummî: genealogy, ethnicity, and the foundation of a new community”, Jerusalem Studies in Arabic and İslam, 43 (2016), 1-60.
  • Şeyh Sadûk, Ebu Cafer İbn Babeveyh el-Kummî. İlelu’ş-şerâi. Necef: y.y., 1966.
  • Tabatabâî, Muhammed Hüseyin. el-Mîzân fî tefsîri’l-Kur’ân. 22 cilt. Beyrut: y.y., 1973.
  • Taberî, Muhammed İbn Cerîr. Câmiu’l-beyân an te’vîli’l-Kur’ân. Thk. A. Turkî. 25 cilt. Kahire: y.y., 2001.
  • Tabersî, Ebû Ali Eminüddin Fazl b. Hasen b. Fazl. Mecme‘u’l-beyân fî tefsiri’l-Kur’ân. Thk. Hâşim Resuli Muhallatî. 10 cilt. Beyrut: y.y., 2008.
  • Tûsî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Hasen b. ‘Alî. et-Tibyân fi tefsîri’l-Kur’ân. 10 cilt. Beyrut: y.y, ts.
  • Zeccâc, Ebû İshâk İbrâhîm b. es-Serî b. Sehl. Me‘âni'l-Kur'an ve i‘râbuhu. Thk ‘Abdulcelîl ‘Abduh Şelebî. 5 cilt. Beyrut: ‘Âlemu'l-Kutub, 1408/1988.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kāsım Cârullâh Mahmūd b. ‘Umar. el-Keşşâf ‘an hakāiki ğavâmıdi’t-tenzîl ve ‘uyûni’l-ekāvîl fî vucûhi’t-te’vîl. Beyrut: y.y., 1995.
APA Shahavatov S (2020). SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. , 175 - 190.
Chicago Shahavatov Sabuhi SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. (2020): 175 - 190.
MLA Shahavatov Sabuhi SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. , 2020, ss.175 - 190.
AMA Shahavatov S SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. . 2020; 175 - 190.
Vancouver Shahavatov S SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. . 2020; 175 - 190.
IEEE Shahavatov S "SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE." , ss.175 - 190, 2020.
ISNAD Shahavatov, Sabuhi. "SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE". (2020), 175-190.
APA Shahavatov S (2020). SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 0(51), 175 - 190.
Chicago Shahavatov Sabuhi SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 0, no.51 (2020): 175 - 190.
MLA Shahavatov Sabuhi SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.0, no.51, 2020, ss.175 - 190.
AMA Shahavatov S SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 0(51): 175 - 190.
Vancouver Shahavatov S SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE. DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 0(51): 175 - 190.
IEEE Shahavatov S "SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE." DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 0, ss.175 - 190, 2020.
ISNAD Shahavatov, Sabuhi. "SÜNNÎ-ŞİÎ TEFSİR GELENEĞİNDE HZ. PEYGAMBER’İN ÜMMÎLİĞİ ÜZERİNE". DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 51 (2020), 175-190.