The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors
Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 18 - 28 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14744/phd.2020.96658 İndeks Tarihi: 10-05-2021
The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors
Öz: Objectives: This study was carried out to determine the relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors.Methods: This is a cross-sectional and descriptive study. It was conducted at the Siirt Public Hospital between June 3and September 15, 2017 with 241 healthcare professionals who agreed to participate in the study. The data were collected using a personal information form, the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), the Tromso Social Intelligence Scale(TSIS) and the short version of the Resilience Scale (RS-14). The data were analyzed using SPSS Windows 22.0.Results: The mean total scores obtained by the healthcare professionals were 74.2±11.4 on the TSIS, 21.2±4.18 onthe RSES, and 19.5±5.0 on the RS-14. A positive statistically significant relationship was found between results on theRosenberg Self-esteem Scale, the short version of the Resilience Scale, and the Tromso Social Intelligence scale and social intelligence subscales (p<0.001). Additionally, social intelligence was determined to be a factor predicting self-esteem and resilience. The self-esteem, social intelligence and resilience of the healthcare professionals who were goodat self-expression were statistically significant and high (p<0.05).Conclusion: The healthcare professionals had sufficient self-esteem and good levels of social intelligence and resilience, and self-esteem, resilience, and social intelligence were correlated. It can be suggested from these results thathigher self-esteem, social intelligence and resilience levels in healthcare professionals would help them cope withstress and burnout.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Uslusoy EÇ, Gürdoğan EP, Kurt D. Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2016;7:29–35.
- 2. Şener D, Karaca A, Açıkgöz F, Süzer F. Hemşirelik eğitimi mesleki benlik saygısını değiştirir mi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2011;1:12–6.
- 3. Körükçü Ö, Oğuz V. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitim Bilimi 2011;4:77−85.
- 4. Aslan DA, Akyol K. Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2006;15:51–60.
- 5. Demir ÇŞ. Ergenlerde benlik saygısı ve dini başa çıkma. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Bursa; T.C. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı; 2013.
- 6. Karaırmak Ö, Siviş- Çetinkaya R. Benlik saygısının ve denetim odağının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi: Duyguların aracı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2011;4:30– 43.
- 7. Güloğlu B, Karaırmak Ö.Üniversite öğrencilerinde yalnızlığın yordayıcısı olarak benlik saygısı ve psikolojik sağlamlık. Ege Eğitim Dergisi 2010;2:73–88.
- 8. Özgüngör S, Paksu Duatepe A. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı düzeyine göre akademik başarıyı yordayan değişkenler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2017;7:111–25.
- 9. Baumeister RF, Campbell JD, Krueger JI, Vohs KD. Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles? Psychol Sci Public Interest 2003;4:1–44.
- 10. Erşan EE, Doğan O, Doğan S. Beden eğitimi ve antrenörlük bölümü öğrencilerinde benlik saygısı düzeyi ve bazı sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Klinik Psikiyatri 2009;12:35–42.
- 11. Basım HN, Çetin F. Yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeği’nin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması.Türk Psikiyatri Dergisi 2011;22:1–12.
- 12. Masten A. S. Resilienceprocess in development. American Psychologist 2001;5:227–38.
- 13. Carver CS. Resilience and thriving: Issues, models, and linkages. Journal of Social Issues 1998;54:245–66.
- 14. Fergus S, Zimmerman MA. Adolescent resilience: a framework for understanding healthy development in the face of risk. Annu Rev Public Health 2005;26:399–419.
- 15. Rutter M. Implications of resilience concepts for scientific understanding. Ann N Y Acad Sci 2006;1094:1–12.
- 16. Arslan G. Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin (ÇGPSÖ) Psikometrik Özellikleri: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ege Eğitim Dergisi 2015;16:1–12.
- 17. Bonanno GA. Loss, trauma, and human resilience: have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? Am Psychol 2004;59:20–8.
- 18. Öz F, Bahadır Yılmaz E. Ruh sağlığının korunmasında önemli bir kavram: Psikolojik Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2009;3:82–9.
- 19. Gizir CA. Akademik sağlamlık: Yoksulluk içindeki sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına katkıda bulunan koruyucu faktörlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı; 2004.
- 20. Gizir CA. Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerinde bir derleme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2007;3:113–28.
- 21. Güngörmüş K, Okanlı A, Kocabeyoğlu T. Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. J Psychiatric Nurs 2015;6:9–14.
- 22. Samur ÖA. Okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ yetenekleri iş doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler. Elementary Education Online 2008;7:578–99.
- 23. Karagüven ÜMH. Empati ve sosyal zekâ. İnternational Journal of Social Science 2015;34:187–97.
- 24. İlhan M, Çetin B. Sosyal ve kültürel zekâ arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Turkish Journal of Education 2014;3:4–15.
- 25. Goleman D. Sosyal zekâ: İnsan ilişkilerinin yeni bilimi. İstanbul: Varlık Yayınları; 2006.
- 26. Silvera DH, Martinussen M, Dahl TI. The Tromsø Social Intelligence Scale, a self-report measure of social intelligence. Scand J Psychol 2001;42:313–9.
- 27. Doğan T. Kısa psikolojik sağlamlık ölçeği’ninTürkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being 2015;3:93–102.
- 28. Rosenberg M. Parental interest and children’s self-conceptions. Sociometry 1963;26:35–49.
- 29. Tezcan B. Obez bireylerde benlik saygısı, beden algısı ve travmatik geçmiş yaşantılar. [Yayınlanmamış yüksek lisans tez]. İstanbul; T.C. Sağlık Bakanlığı Bakırköy Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi. Psikiyatri Ana Bilim Dalı: 2009.
- 30. Doğan T. Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Zeka Düzeylerinin Depresyon ve Bazı Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; 2006.
- 31. Smith BW, Dalen J, Wiggins K, Tooley E, Christopher P, Jennifer Bernard J. The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine 2008;15:194–200.
- 32. Karababa A, Mert A, Çetiner P. Üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi olmanın bir yordayıcısı olarak benlik ayrımlaşması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2018;19:1253–48.
- 33. Tangör- Beydogan B, Curun F. Psikolojik iyi oluşun yordayıcıları olarak bireysel farklılıklar: Özgünlük, benlik saygısı ve sürekli kaygı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2016;5:1–13.
- 34. Sarıkaya A. 14-18 yaş arası ergenlerin benlik saygısı ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişki, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Psikoloji Anabilim Dalı; 2015.
- 35. Erarslan Ö. Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi, [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Bilim Dalı; 2014.
- 36. Dumont M, Provos MA. Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem and social activities on experience of stres and depression. Journal Of Youth and Adolescence1999;28:343–63.
- 37. Karaırmak Ö, Siviş- Çetinkaya R. Benlik saygısının ve kontrol odağının psikolojik sağlamlık üzerine etkisi: Bir model test etme çalışması. 18. National Education Sciences Council 2009:1–3
- 38. Doğan T, Totan T, Sapmaz F. Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zekâ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009;17:235–47.
- 39. Polatcı S, Irk E, Gültekin Z, Sobacı F. Psikolojik dayanıklılık ve kişilik özellikleri tatmin düzeyini etkiler mi? Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017;4:553–78.
- 40. Kaya N, Turan N, Alıeva Kamberova H, Cenal Y, Kahraman A, Evren M. Hemşirelik öğrencilerinin sanat özelliklerine göre iletişim becerileri ve sosyal zekâ düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016;13:50–8.
- 41. Aydın M, Egemberdiyeva A. Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi 2018;3:37–53.
- 42. Tümlü ÜG, Recepoğlu E. Üniversite Akademik Personelinin Psikolojik Dayanıklılık ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013;3:205–13.
- 43. Sezgin F. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 2012;20: 489–502.
- 44. Balat GÜ, Akman B. Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2004;14:175–83.
- 45. Ergün O. Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul: T.C. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı; 2016.
- 46. Baybek H,Yavuz S. Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının Incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2005;14:73–95.
- 47. Çarman K. Kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarının, psikolojik sağlamlık ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Konya: T.C. Necmetin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı; 2015.
- 48. Razı GS, KuzuA, Yıldız AN, Ocakçı AF, Arifoğlu BÇ. Çalışan gençlerde benlik saygısı, iletişim becerileri ve stresli baş etme. Türk Silahlı Kuvvetleri Koruyucu Hekimlik Bülteni 2009;8:17–26.
- 49. Doğan T, Çetin B. Üniversite öğrencilerinin sosyal zekâ düzeylerinin depresyon ve bazı değişkenlerle ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2008;5:1–19.
- 50. Bulut B. Ergenlerin anksiyete, sosyal destek ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı; 2016.
- 51. Ovayolu N, Uçan Ö, Serindağ S. Çocuklarda Cinsel Istismar Ve Etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007;2:13–22
- 52. Kavi E, Karakale B. Çalışan psikolojisi açısından psikolojik dayanıklılık. Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi 2018;7:55–77.
APA | OZDEMIR N, Adıgüzel V (2021). The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. , 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
Chicago | OZDEMIR NURGÜL,Adıgüzel Vesile The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. (2021): 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
MLA | OZDEMIR NURGÜL,Adıgüzel Vesile The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. , 2021, ss.18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
AMA | OZDEMIR N,Adıgüzel V The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. . 2021; 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
Vancouver | OZDEMIR N,Adıgüzel V The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. . 2021; 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
IEEE | OZDEMIR N,Adıgüzel V "The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors." , ss.18 - 28, 2021. 10.14744/phd.2020.96658 |
ISNAD | OZDEMIR, NURGÜL - Adıgüzel, Vesile. "The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors". (2021), 18-28. https://doi.org/10.14744/phd.2020.96658 |
APA | OZDEMIR N, Adıgüzel V (2021). The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 12(1), 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
Chicago | OZDEMIR NURGÜL,Adıgüzel Vesile The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 12, no.1 (2021): 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
MLA | OZDEMIR NURGÜL,Adıgüzel Vesile The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, vol.12, no.1, 2021, ss.18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
AMA | OZDEMIR N,Adıgüzel V The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2021; 12(1): 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
Vancouver | OZDEMIR N,Adıgüzel V The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2021; 12(1): 18 - 28. 10.14744/phd.2020.96658 |
IEEE | OZDEMIR N,Adıgüzel V "The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors." Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 12, ss.18 - 28, 2021. 10.14744/phd.2020.96658 |
ISNAD | OZDEMIR, NURGÜL - Adıgüzel, Vesile. "The relationship between social intelligence, self-esteem and resilience in healthcare professionals and the affecting factors". Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 12/1 (2021), 18-28. https://doi.org/10.14744/phd.2020.96658 |