Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 141 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-05-2021

X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi

Öz:
Değişim, günlük yaşantımızda en çok karşılaştığımız kavramların başında yer almaktadır. Dünyamız büyük değişim süreçlerinden geçmiştir. Son yıllarda dünyayı değiştiren en güncel teknolojik unsur hiç şüphesiz internettir. Öyle ki, başlangıçta askeri/savunma haberleşme sistemi olarak düşünülen internet, gelişim yolculuğu içerisinde önce kendisi bir değişim yaşamış ve sirayet ettiği her alanı değiştirip dönüştürmüştür. Çağımızın hakim teknolojisi olan internet, bireylerin satın alma aksiyonunu sanal platformlara taşımıştır. İnternet teknolojisi ile entegre olan cep telefonları, günlük yaşamımızın vazgeçilmezi haline gelmiştir.Teknoloji, bireylerin yaşamlarını kolaylaştırmaktadır, ancak ilerleyen teknoloji beraberinde bağımlılıkları da getirmiştir. Akıllı telefon bağımlılığının beraberinde getirmiş olduğu bu olumsuz duruma verilen isim nomofobi olmuştur. Bu çalışmanın amacı, X ve Y kuşağı tüketicilerin nomofobik eğilimlerinin çevrimiçi alışveriş bağımlılığı ile olan ilişkisinin belirlenmesidir. Literatürde ayrı ayrı nomofobi ve çevrimiçi alışveriş bağımlılığı ile ilgili araştırmalar yapılmıştır. Bu çalışma, Tüketicilerin cep telefonsuzluk korkusu ile çevrimiçi satın alma kararı arasındaki ilişkinin ilk kez çalışılması yönüyle literatürde özgün değer taşımaktadır.Araştırmanın çalışma evrenini X ve Y kuşağı tüketiciler oluşturmuştur. Çalışmanın alan araştırması 394tüketici ile gerçekleştirilmiş ve yüz yüze anket metodu uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini belirlemek için basit tesadüfi örnekleme metodu seçilmiştir. Anket formu ile toplanan veriler SPSS istatistik paket programı kullanılarak çözümleme yapılmıştır. Çalışmaya katılan bireyler Nomofobi Ölçeği kullanılarak nomofobik eğilimlerine göre kategorize edilmiştir. Katılımcıların %24,6’sı hafif düzeyde, %66’sı orta düzeyde ve %7,9’luk bölümü ise aşırı düzeyde cep telefonu bağımlısı olarak belirlenmiştir. Tüketicilerin Nomofobik eğilimleri ile satın alma kararları arasında ilişkiye dair kurulan hipotezlerde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Determining the Relationship Between Nomophonic Intentions of X and Y Generation Consumers and Online Marketing

Öz:
Change is one of the most common concepts we encounter in our daily lives. The world has gonethrough great change processes. The most up-to-date technological element that has changed our world inrecent years is undoubtedly the internet. In fact, the internet, which was originally thought of as amilitary/defense communication system, has undergone a change in its journey of development and hastransformed every area it has spread. The dominant technology of our age, the internet, has taken the purchaseaction of individuals to virtual platforms. Mobile phones integrated with internet technology have becomeindispensable in our daily lives. Technology makaes the lives of individuals easier, but advancing technologyhas brought along addictions. Nomophobia has been the given to this negative situation caused by smartphoneaddiction. The aim of this study was to determine the relationship between X and Y generation consumersnomophobic tendencies and online shopping addiction. He has done research on nomophobia and onlineshopping addiction seperately in the literature. This study has original value in the literature in terms of thefirst study of the relationship between consumers fear of mobile phone and online purchasing decision. Thestudy universe of the X and Y generation consumers. Field survey of the study was conducted with 394 consumers and face to face survey method was applied. Simple random sampling method was chosen todetermine the sample of the study. The data collected with the questionnaire was analyzed using SPSSstatistical software. The participants were categorized according to their nomophobic tendencies usingNomophobia Scale. 24,6 % of the participants were found to be mild, 66% were moderate and 7,9 % wereextremely mobile phone addicts. Significant differences were found in the hypotheses about the relationshipbetween consumer’s nomophobic tendencies and purchasing decisions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Civek F, Ulusoy G (2020). X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. , 141 - 156.
Chicago Civek Funda,Ulusoy Gürkan X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. (2020): 141 - 156.
MLA Civek Funda,Ulusoy Gürkan X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. , 2020, ss.141 - 156.
AMA Civek F,Ulusoy G X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. . 2020; 141 - 156.
Vancouver Civek F,Ulusoy G X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. . 2020; 141 - 156.
IEEE Civek F,Ulusoy G "X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi." , ss.141 - 156, 2020.
ISNAD Civek, Funda - Ulusoy, Gürkan. "X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi". (2020), 141-156.
APA Civek F, Ulusoy G (2020). X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social Sciences , 15(1), 141 - 156.
Chicago Civek Funda,Ulusoy Gürkan X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social Sciences 15, no.1 (2020): 141 - 156.
MLA Civek Funda,Ulusoy Gürkan X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.141 - 156.
AMA Civek F,Ulusoy G X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social Sciences . 2020; 15(1): 141 - 156.
Vancouver Civek F,Ulusoy G X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social Sciences . 2020; 15(1): 141 - 156.
IEEE Civek F,Ulusoy G "X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi." Turkish Studies - Social Sciences , 15, ss.141 - 156, 2020.
ISNAD Civek, Funda - Ulusoy, Gürkan. "X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi AlışverişBağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi". Turkish Studies - Social Sciences 15/1 (2020), 141-156.