HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI
Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 646 - 668 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.36543/kauiibfd.2020.028 İndeks Tarihi: 11-05-2021
HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI
Öz: Bu araştırmanın amacı, gıda ürünlerinde kullanılabilir ambalaj uygulamalarına yönelik tüketici tutumlarını ve tüketicilerin bu ambalajların kullanıldığı ürünlere ilişkin ödeme istekliliklerini belirlemektir. Bu amaçla Giresun ilinde 385 tüketiciye yüz yüze anket uygulanmış ve elde edilen verilere SPSS paket programı aracılığıyla tanımlayıcı istatistikleri belirlemeye yönelik frekans analizi, açıklayıcı faktör analizi, bağımsız iki örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları tüketicilerin özellikle bildikleri markalarda, ambalajların tekrar kullanılabilirliği için %10-%15 arasında fazladan bir bedeli ödemeye istekli olacaklarını göstermektedir. Ancak satın alma esnasında tekrar kullanma faydasının hatırlanmaması bu durumdan sapmalara neden olabilmektedir. Tüketicilerin kullanılabilir ambalaj tercih etmelerinde en önemli etken tasarruf sağlama isteğidir.
Anahtar Kelime: SEE ALL OF YOU AS A NEW PRODUCT! CONSUMER ATTITUDES FOR REUSABLE PACKAGES
Öz: The purpose of this research is to determine the consumer attitudes towards reusable packaging applications that can be used in food products and the willingness of consumers to pay for products that use these packaging. For this purpose, face-to-face questionnaires were applied to 385 consumers in Giresun province and frequency analysis, explanatory factor analysis, independent samples t-test and One-Way ANOVA were applied to the data obtained through SPSS package program. The results of the research show that consumers will be willing to pay an extra price between 10-15% for the reusable packages, especially in well-known brands. However, not remembering the benefit of reusage during the purchase may cause deviations from this situation. The most important factor for consumers to choose reusable packaging is their willingness to save.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpınar, M. G., Gül, M., Oral, M. A., Akay, A. Ş. & Gülcan, S. (2015). Meyve suyu ürünleri satın alma tercihinde ambalaj faktörünün değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 58-67.
- Babader, A., Ren, J., Jones, K. & Wang, J. (2016). A system dynamics approach for enhancing social behaviours regarding the use of packaging. Expert Systems With Applications, 46, 417–425.
- Barber, N. A., Bishop, M. & Gruen, T. (2014). Who pays more (or less) for pro-environmental consumer goods? using the auction method to assess actual willingness-to-pay. Journal Of Environmental Psychology, 40, 218-227.
- Barber, N. (2010). Green wine packaging: targeting environmental consumers. International Journal of Wine Business Research, 22 (4), 423-444.
- Barnes, M., Halbrendt, C.C., Zhang, Q.& Abejon, N. (2011). Consumer preference and willingness to pay for non-plastic food containers in honolulu, USA. Journal of Environmental Protection, 2, 1264-1273.
- Bulut, Z.A., Çımrin, F. K. & Doğan, O. (2017). Gender, generation and sustainable consumption: exploring the behaviour of consumers from izmir, turkey. International Journal of Consumer Studies, 41, 597–604.
- Çetinkaya, C. & Özceylan, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin yeşil satın alma tutumlarının incelenmesine yönelik bir araştırma: gaziantep üniversitesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (1), 289-302.
- Doğan, O., Bulut, Z.A. & Çımrın, F.K. (2015). Bireylerin sürdürülebilir tüketim davranışlarının ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (4), 659-678.
- Dorn, M. & Stöckli, S. (2018). Social influence fosters the use of a reusable takeaway box. Waste Management, 79, 296–301.
- Hao, Y., Liu, H., Chen, H., Sha, Y., Ji, H. & Fan, J. (2019). What affect consumers’ willingness to pay for green packaging? evidence from china. Resources, Conservation & Recycling, 141, 21-29.
- Hayta, A.B. (2009). Sürdürülebilir tüketim davranışının kazanılmasında tüketici eğitiminin rolü. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 145.
- Jerzyk, E. (2016). Design and communication of ecological content on sustainable packaging in young consumers’ opinions. Journal of Food Products Marketıng, 22 (6), 707–716.
- Lindh, H., Olsson, A. & Williams, H. (2016). Consumer perceptions of food packaging: contributing to or counteracting environmentally sustainable development?. Packaging Technology And Science, 29: 3–23.
- Mancini, P., Marchini, A. & Simeone, M. (2017). Which are the sustainable attributes affecting the real consumption behaviour? consumer understanding and choices. British Food Journal, 119 (8), 1839-1853,
- Martinho, G., Piresa A., Portela, G. & Fonseca, M. (2015). Factors affecting consumers’ choices concerning sustainable packaging during product purchase and recycling. Resources, Conservation and Recycling, 103, 58–68.
- Oğuz, C. & Özaydın G. (2017). Tüketicilerin gıda tüketiminde ambalajın önemi: konya ili selçuklu ilçesi örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 173-178.
- Orzan, G., Cruceru A.F., Balaceanu, C.T. & Chivu, R.G. (2018). Consumers’ behavior concerning sustainable packaging: an exploratory study on romanian consumers. Sustainability, 10 (6), 1787.
- Övüç, S. (2015). Tüketicilerin sürdürülebilir ambalaja sahip ürün satın alma niyeti. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Prakash, G. & Pathak, P. (2017). Intention to buy eco-friendly packaged products among young consumers of india: a study on developing nation. Journal of Cleaner Production, 141, 385-393.
- Rokka, J. & Uusitalo, L. (2008). Preference for green packaging in consumer product choices – do consumers care?. International Journal Of Consumer Studies, 32, 516–525.
- Singh, G. & Pandey, N. (2018). The determinants of green packaging that influence buyers’ willingness to pay a price premium. Australasian Marketing Journal 26, 221–230.
- Şahin, A., Meral, H. & Aytop, Y. (2016). Yeşil pazarlamada tüketici algısı: kahramanmaraş kent merkezi örneği. Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 31, 60-71.
- Üstündağlı, E. & Güzeloğlu, E. (2015). Gençlerin yeşil tüketim profili: farkındalık, tutum ve davranış pratiklerine yönelik analiz, Global Media Journal TR Edition, 5 (10), 343-345.
- Yürekli, D. (2012). Olimpik yüzme havuzu binalarının yapısal performanslarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim Tarihi: 06.01.2019)
APA | Kuru Ö, Boyraz E (2020). HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. , 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
Chicago | Kuru Özgür,Boyraz Elif HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. (2020): 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
MLA | Kuru Özgür,Boyraz Elif HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. , 2020, ss.646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
AMA | Kuru Ö,Boyraz E HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. . 2020; 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
Vancouver | Kuru Ö,Boyraz E HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. . 2020; 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
IEEE | Kuru Ö,Boyraz E "HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI." , ss.646 - 668, 2020. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
ISNAD | Kuru, Özgür - Boyraz, Elif. "HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI". (2020), 646-668. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.028 |
APA | Kuru Ö, Boyraz E (2020). HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , 11(22), 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
Chicago | Kuru Özgür,Boyraz Elif HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ 11, no.22 (2020): 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
MLA | Kuru Özgür,Boyraz Elif HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , vol.11, no.22, 2020, ss.646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
AMA | Kuru Ö,Boyraz E HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ . 2020; 11(22): 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
Vancouver | Kuru Ö,Boyraz E HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI. KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ . 2020; 11(22): 646 - 668. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
IEEE | Kuru Ö,Boyraz E "HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI." KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ , 11, ss.646 - 668, 2020. 10.36543/kauiibfd.2020.028 |
ISNAD | Kuru, Özgür - Boyraz, Elif. "HEPİNİZİ YENİ BİR ÜRÜN GİBİ GÖRÜYORUM! TEKRAR KULLANILABİLİR AMBALAJLARA YÖNELİK TÜKETİCİ TUTUMLARI". KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ 11/22 (2020), 646-668. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.028 |