Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 683 - 702 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.42088 İndeks Tarihi: 12-05-2021

Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı

Öz:
Demokratik yönetim şeklinin var olması ile birlikte toplumların ideal bir şekilde yönetilmesi ve bu konuda yönetime talip olan siyasi partilerin ve siyasetçilerin seçilebilmek amacıyla kendilerinin ve düşüncelerinin en iyi alternatif olduğunu seçmenlere anlatabilme çabaları ön plana çıkmış, bu nedenle iletişim ve ikna çalışmaları politikanın vazgeçilmez unsurları haline gelmiştir. Sosyal medya sayesinde her an ve yer yerde seçmenleri ile anlık etkileşime geçebilen siyasiler, kendilerini ve icraatlerini seçmenlere anlatma hususunda ve onları bu konularda ikna edebilmekte sayısız fırsatlar ve kolaylıklar elde etmişlerdir. Araştırmada Adalet ve Kalkınma Partisi ve Milliyetçi Hareket Partisi’nin oluşturduğu Cumhur ittifakı adayı Binali Yıldırım ve Cumhuriyet Halk Partisi ve İyi Parti’nin oluşturduğu Millet ittifakının adayı Ekrem İmamoğlu’nun 23 Haziran 2019 İstanbul yerel seçimine yönelik 16-23 Haziran 2019 tarihleri arasındaki sosyal medya araçlarından Facebook’taki kişisel hesaplarında yer alan siyasal iletişim kampanyalarına yönelik paylaşımlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada yapılan inceleme sonucunda elde edilen verilere göre her iki adayın da Facebook paylaşımlarında uzun duvar yazılarından ziyade fotoğraf ve video gibi içeriklere daha fazla ağırlık vermektedir. Çalışmada gerçekleştirilen FAGEO değerlendirmesine göre, Binali Yıldırım’ın Ekrem İmamoğlu’ndan daha az takipçisi olmasına karşın, etkileşim (interaction)oranında Ekrem İmamoğlu’na göre daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Fakat Ekrem İmamoğlu, araştırmamıza konu olan bir hafta içerisinde rakibi Binali Yıldırım’dan paylaşımlarının ortalamasında sayıca fazla olan takipçileri nedeniyle daha fazla erişim sayısına ulaşmasına rağmen, takipçi sayısı üstünlüğünü erişim sayısına aynıoranda yansıtamamıştır. Bu bulgular ışığında, Facebook takipçi sayısındaki artışın, ilgili takipçilerin haber akışında mesaja maruz kalma oranındaki artışa etki ettiği ve bunun da erişim ve buna bağlı olarak da etkileşim potansiyelini yükselttiği ifade edilebilir.
Anahtar Kelime:

Facebook Use of Politicians As A Persuasion Media: Istanbul Local Election on 23th. of June 2019

Öz:
For political parties and politicians, who want to govern the society, introducing themselves and their ideas to constituents as to convince them that they are the best alternative has become the most important element of politics as to be chosen together with existence of democratic governance. Interaction feature of social media provides politicians with countless alternatives to communicate with constituents as to tell and persuade them about themselves and their intentions. In the study, it was aimed to evaluate the posts shared by Binali Yıldırım, the candidate of the Republic Alliance consisting of the Justice and Development Party and the Nationalist Movement Party and the posts shared by Ekrem İmamoğlu, the candidate of the Nation alliance consisting of the Republican People's Party and the IYI Party between 16-23 June 2019 for the local elections of Istanbul on 23 June 2019, within their political communication campaigns through their personal accounts on Facebook. According to the data obtained asa result of the analysis made in this study, both candidates concentrated more on the content such as photos and videos in their Facebook posts rather than long timeline texts. According to the FAGEO assessment conducted in the study, despite Binali Yıldırım had fewer followers than Ekrem İmamoğlu, he was more successful than Ekrem İmamoğlu with respect to the interactionrate. However, despite the fact that Ekrem İmamoğlu had more reach due to the greater number of followers when compared to that of Binali Yıldırım, he was unable to reflect this superiority of the number of followers to the rate of reach at the same rate.In the light of these findings, it can be stated that the increase in the number of Facebook followers affects the increase in the rateof exposure of the relevant followers to the message in the news feed; and this increases the potential for reach and, accordingly, interaction.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, B. (2008). “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve E-Demokrasi”. Medya ve Siyaset: Ed. Zülfikar. Damlapınar. Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Aktan, E. (2017). Sosyal Medya ve Siyasal Katılım. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Aktaş, H. (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet. Konya: Tablet Kitapevi
  • Anık, C. (2000). Siyasal İkna. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Aziz, A. (2003). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Berger, Arthur, A. (2000). Media and Communication Research Methods. London: Sage Publications.
  • Berger, Arthur, A. (1998). Media Research Techniques. London: Sage Publications.
  • Bernstein, A. (2003). Political Discussion and Media Use: Contrasts between Early and Late Campaign Phases. In: L. L.
  • Kaid vd. (eds.) The Millenium Election (Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc), pp.. 217-232.
  • Concordia. (2016). The Power of Big Data and Psychographics, https://youtube.com/watch?v=n8Dd5aVXLCc (23.05.2019).
  • Eser, H. B. & Güler, Ö. (2015). “İnternet ve Sosyal Ağların Siyasal Katılım Üzerine Etkisi- SDÜ Örnek Olayı.” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12): pp. 196-219.
  • Göksu, V. (2016). Kamusal Alan ve Siyasal Katılma Mecrası Olarak Sosyal Medya. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • İnce, M. (2019). “Bir Dönemin Resmi;1971-1980 Yılları Arasında Liderlik, Söylem, İmaj ve Basına Genel Bakış”. Türkiye’de Basından Medyaya Değişim, Dönüşüm ve Modernleşme, Ed. Uğur Gündüz, Konya: Çizgi Kitapevi.
  • İnce, M. (2016) Spor ile Siyasetin İlişkisi Üzerine Bir Analiz; Sporu Siyasete Alet Etmek, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 447-455
  • Konfüçyüs (2017). Hayat Mutsuz olmak İçin Çok Kısa. İstanbul: Aylak Adam Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Matz, C. S., Kosinski, M., Nave, G., & Stillwell, D. (2017). “Psychological Targeting As An Effective Approach To Digital Mass Persuasion.” https://www.pnas.org/content/114/48/12714(2019).
  • McNair, B. (2003). An Introduction to Political Communication. London: Routledge.
  • Milliyet.com.tr (2018). “Türkiye’nin Sosyal Medya Karnesi Açıklandı.” http://www.milliyet.com.tr/turkiye-nin-sosyal-medya-karnesi-internet-haber-2763053/ e.t: 2019.
  • Montaigne, M. (2017). Yavaşladıkça Çoğalıyorum. İstanbul: Aylak Adam Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Nurluoğlu, G. (2019). “15 Maddede Türkiye’nin Dijital Tablosu: We Are Social 2019 Türkiye Raporu”. https://medium.com/@gamzenurluoglu/15-maddede-türkiyenin-dijital-tablosuwe- are-social-2019-türkiye-raporu-ebc034d01ef3/2019).
  • Örnek, M. (2016). “Etkileşim Oranı Nedir?”. https://pazarlamasyon.com/engagement-rateetkilesim- orani-nedir/(2019).
  • Özkan, A. (2004). Siyasal İletişim. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Sine, R., Sarı, G. (2018). “Profesyonel Gazetecilerin Gözünden Sosyal Medya ve Habercilik İlişkisi. “Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 12(30), pp. 364-384. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/626291(2019).
  • Rife, S.C., Cate, K., Kosinski, M. & Stillwell, D. (2014). “Participant Recruitment and Data Collection Through Facebook: The Role of Personality Factors.” https://www.researchgate.net/publication/270509852_Participant_recruitment_and_data_col lection_through_Facebook_the_role_of_personality_factors / 19.06.2019. Türkiye İstatistik Kurumu. “Türkiye’nin İnternet Kullanım Alışkanlıkları.” https://www.guvenliweb.org.tr/haber-detay/turkiyenin-internet-kullanim-aliskanliklari-tuik- 2018 /03.06.2019.
  • Yetişkin, E. (2016). “Sosyal Medya ve Sıradanlaşan Gözetim.” Yeni Medya ve Toplum: Edt. A. Çağlar, Deniz. & A. Banu, Hülür. Konya: Literatürk Akademia.
  • Perrealut, M.C., Mosconi, E. (2018). “Social Media Engagement: Content Strategy and Metrics Research Opportunities.”
  • https://www.researchgate.net/publication/322239820_Social_Media_Engagement_Content_ Strategy_and_Metrics_Research_Opportunities /18.06.2019.
APA Akdal T (2020). Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. , 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
Chicago Akdal Tuğba Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. (2020): 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
MLA Akdal Tuğba Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. , 2020, ss.683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
AMA Akdal T Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. . 2020; 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
Vancouver Akdal T Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. . 2020; 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
IEEE Akdal T "Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı." , ss.683 - 702, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42088
ISNAD Akdal, Tuğba. "Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı". (2020), 683-702. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42088
APA Akdal T (2020). Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik), 15(2), 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
Chicago Akdal Tuğba Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik) 15, no.2 (2020): 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
MLA Akdal Tuğba Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik), vol.15, no.2, 2020, ss.683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
AMA Akdal T Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
Vancouver Akdal T Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 683 - 702. 10.29228/TurkishStudies.42088
IEEE Akdal T "Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı." Turkish Studies (Elektronik), 15, ss.683 - 702, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42088
ISNAD Akdal, Tuğba. "Siyasal İkna: 23 Haziran 2019 İstanbul Yerel Seçiminde Adayların Facebook Kullanımı". Turkish Studies (Elektronik) 15/2 (2020), 683-702. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42088