Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 891 - 909 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.42091 İndeks Tarihi: 12-05-2021

Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin farklı metin türlerinde dinlediğini anlama becerilerini ölçmek için geçerli ve güvenilir ölçme araçları geliştirmektedir. Test geliştirme sürecinde, önceden hazırlanan belirtke tablosuna uygun olarak; farklı düzeyler ve soru türlerinde havuz oluşturulmuştur. Test, uygulanmadan önce uzman görüşleri alınmış ve beş öğrenci ile pilot çalışması yapılmıştır. Şiir türü için hazırlanan taslak başarı testi 184 öğrenciye; öyküleyici metin türü hazırlanan taslak başarı testi, 212 öğrenciye ve bilgilendirici metin türü için hazırlanan başarı testi 197 öğrenciye uygulanmıştır. Veriler Test Analiz Programı (TAP) ile analiz edilmiştir. Çoktan seçmeli ve doğru yanlış türündeki soruların geçerliliğini test etmek üzereher bir sorunun güçlük ve ayırt edicilik düzeyleri belirlenmiş, bazı sorular testlerden çıkarılmıştır. Çoktan seçmeli ve doğru yanlış tipi maddelerin güvenirliği için Kuder-Richardson 20 (KR 20) değerine bakılmıştır. Açık uçlu soruların cevap anahtarları detaylı puanlamaya uygun şekilde hazırlanmıştır. Araştırmacı dışında iki alan uzmanı, her test için 50 veriyi açık uçlu soruları cevap anahtarına göre incelemiştir. Puanlayıcılar arasındaki tutarlılığı belirlemek üzere elde edilen sonuçlar üzerinde SPSS kullanılarak küme içi korelasyon analizi (KİK) yapılmıştır. Şiir türü başarı testinin geçerli ve güvenilir son şeklinde, 6 çoktan seçmeli, 3 doğru-yanlış tipi ve 5açık uçlu olmak üzere toplam 14 madde bulunmaktadır. Öyküleyici metin türü başarı testinin geçerli ve güvenilir son şeklinde, 11 çoktan seçmeli ve 3 açık uçlu olmak üzere toplam 14 madde bulunmaktadır. Bilgilendirici metin türü başarı testinin geçerli ve güvenilir son şeklinde, 8 çoktan seçmeli, 3 doğruyanlış tipi ve 3 açık uçlu olmak üzere toplam14 madde bulunmaktadır.
Anahtar Kelime:

Improving Listening Comprehension Test for Different Types Texts

Öz:
The aim of this study is to develop valid and reliable measurement tools to measure the comprehension skills of middle school seventh grade students in different text types.In the test development process, in accordance with a previously prepared table ofspecifications; a pool was created at different levels and question types. Before the test was applied, expert opinions were taken and a pilot study was conducted with five students. The draft achievement test prepared in the poetry genre was applied to184 students, the test in the narrative genre was applied to 212 students and the achievement test prepared in the informative text genre was applied to 197 students. The data were analyzed by TAP. In order to test the validity of multiple choice and right and wrong type questions, the difficulty and discrimination levels of each question were determined and some questions were excluded from the tests. Kuder-Richardson 20 (KR 20) value was examined for the reliability of multiple choice and right and wrong type items. Answer keys of open-ended questions were prepared in accordance with detailed scoring. Apart from the researcher, two field experts examined 50 data for each test with open-ended questions according to the answer key. In order to determine the consistency among raters, intra-cluster correlation analysis (IRB) was performed using SPSS. There are 14 items, 6 multiple choice, 3 right-wrong type and 5 open-ended, in the valid and reliable final form of the poetry achievement test. There are 14 items, 11 multiple choice and 3 open-ended, valid and reliable final test of the narrative text type achievement test. There are 14 items in the current and reliable final form of the informative text type achievement test, 8 multiple choice, 3 right-wrong type and 3 open-ended.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Calp, M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. (4. basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. (1. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürüz, D. ve Temel Eğinli, A. (2013). İletişim becerileri, anlamak-anlatmak-anlaşmak. (2. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü (2016, 11 Ocak). Bitlis Kalesi Efsanesi, Anadolu Anlatıları Radyo Programı. Web: http://turkceninsesi.yee.org.tr/programlar/anadolu-anlatilari/anadolu-anlatilari-3 adresinden 15.01.2016’da alınmıştır.
  • Mackay, I. (1997). Dinleme becerisi (çev. A. Bora ve O. Cankoçak). Ankara: İlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB. (2012). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu okuma becerileri dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özbay, M. (2009). Dinleme eğitimi. (1. Basım). Ankara: Öncü Kitap.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. (1. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Wolvin, A. and Coakley, C. G. (1996). Listening. (Fifth Edition). Boston: Mc Graw H.
  • Yücel, A. (2016a, 16 Şubat). Gürültü Kirliliği, Yeşil Dünyamız Radyo Programı, 4. bölüm. Web: http://turkceninsesi.yee.org.tr/programlar/yesil-dunyamiz/yesil-dunyamiz4 adresinden 16.02.2016’da alınmıştır.
APA DOĞAN KAHTALI B, ERDEM I (2020). Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. , 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
Chicago DOĞAN KAHTALI BAHAR,ERDEM ILHAN Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. (2020): 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
MLA DOĞAN KAHTALI BAHAR,ERDEM ILHAN Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. , 2020, ss.891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
AMA DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. . 2020; 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
Vancouver DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. . 2020; 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
IEEE DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I "Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi." , ss.891 - 909, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42091
ISNAD DOĞAN KAHTALI, BAHAR - ERDEM, ILHAN. "Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi". (2020), 891-909. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42091
APA DOĞAN KAHTALI B, ERDEM I (2020). Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), 15(2), 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
Chicago DOĞAN KAHTALI BAHAR,ERDEM ILHAN Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. Turkish Studies (Elektronik) 15, no.2 (2020): 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
MLA DOĞAN KAHTALI BAHAR,ERDEM ILHAN Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), vol.15, no.2, 2020, ss.891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
AMA DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
Vancouver DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 891 - 909. 10.29228/TurkishStudies.42091
IEEE DOĞAN KAHTALI B,ERDEM I "Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi." Turkish Studies (Elektronik), 15, ss.891 - 909, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42091
ISNAD DOĞAN KAHTALI, BAHAR - ERDEM, ILHAN. "Farklı Tür Metinler için Dinlediğini Anlama Başarı Testlerinin Geliştirilmesi". Turkish Studies (Elektronik) 15/2 (2020), 891-909. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42091