Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 3651 - 3667 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.47423/TurkishStudies.44689 İndeks Tarihi: 12-05-2021

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları

Öz:
Merkezi bir bilim olan kimyanın endüstri ile yakın bir ilişkisi vardır. Bu ilişki STEM kariyer farkındalıkları açısından da önemli görünmektedir. Bu çalışmada fen bilimleri öğretmen adaylarının kimyanın endüstriyel alanlar ve bu alanlarındaki meslekler ile olan ilişkisine yönelik anlayışlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda şu ana soruya cevap aranmıştır; Fen Bilimleri öğretmen adayları hangi endüstriyel alanlardaki hangi meslekleri kimya ile nasıl ve neden ilişkilendirmektedirler? Yedi gönüllü katılımcı ile yürütülen durum çalışmasında odak grup görüşmeleri ile toplanan verilere betimsel analiz uygulanmıştır. Kimya ve endüstriyel alanlar; kimya ve endüstriyel meslekler, şeklinde iki tema altında elde edilen kategoriler ilişkileri doğrultusunda katılımcıların anlayışlarını yansıtan altı tematik önermeye ulaşılmıştır. Bu önermelerin oluşturduğu çerçevede; katılımcıların endüstriyel ekosistemi çok geniş bir bilim olan kimyanın endüstri ve endüstrideki meslekler ile sıkı ilişkileri olduğuna yönelik farkındalıklarının, anlayışlarının olduğu, ancak hem endüstriyel alan hem de meslek türlerine yönelik bilgilerinin ise sınırlı olduğu görülmüştür. Katılımcıların ifade ettikleri az sayıdaki endüstriyel mesleklerde özellikle mühendislik öne çıkmıştır ve kimyanın endüstri ile olan ilişkisini mühendislik üzerinden kurmuşlardır. Ayrıca katılımcıların kimyasal bilginin endüstri alanlarında ve ilgili mesleklerde önemi ve gerekliliği noktasında uygun anlayışları olduğu da bir sonuç olarak ifade edilebilir. Ancak bulgularda kimya beceriler yönelik bir sonucun olmaması da dikkat çekicidir. Bu noktada kimya işlemleri, kimya bilgisi ve kimya becerilerinin gelecekte önemi hakkında bireylerin yeterli anlayışların sağlanması hakkında kuramsal ve uygulamalı çalışmalar önerilebilir. Çalışma Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi etik kurulu tarafından 23.06.2020 tarihli ve 2020.13.50 numaralı karar ile onaylanmıştır.
Anahtar Kelime:

Prospective Science Teachers’ Understanding about the Relations between Industrial Fields, Professions and Chemistry

Öz:
As of the central sciences, Chemistry has a close relationship with industry. This relationship seemsto be essential for STEM career awareness. This study aims to determine the prospective science teachers’understandings about the relationship between chemistry and industrial fields and professions. For this purpose,research questions of the study are determined as” Which industrial fields and what professions in theseindustrial fields do prospective science teachers associate with chemistry? How and why do prospective scienceteachers associate professions in the industrial fields with chemistry? In this case study conducted with sevenvolunteers, descriptive analysis was applied to the data collected through focus group interviews. Six thematicpropositions, which reflect the participants' understanding, have been reached in line with the relations betweenthe categories obtained under two themes: chemistry and industrial fields - chemistry and industrial professions.Within the framework of these propositions, the participants have an awareness and understanding ofchemistry, which is a comprehensive science in the industrial ecosystem, and that has close relationships withthe professions in industry. In the research, it was seen that prospective science teacher’s knowledge aboutindustrial fields and profession types is limited. Some industrial professions, especially engineering, came tothe fore. Also, they established a relationship between chemistry and industry through engineering. As a result,it is said that the participants have a proper understanding of the importance and necessity of chemicalknowledge in the industry and related occupations. However, it is noteworthy that there is no result forchemistry skills in the findings. Theoretical and practical studies can be suggested about providing an adequateunderstanding of individuals about chemistry processes, chemistry knowledge and the importance of chemistryskills in the future. This study was approved by the ethics committee of Nevşehir Hacı Bektaş Veli Universitywith the decision dated 23.06.2020 and numbered 2020.13.50.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Sarıtaş D (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. , 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
Chicago Sarıtaş Davut Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. (2020): 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
MLA Sarıtaş Davut Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. , 2020, ss.3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
AMA Sarıtaş D Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. . 2020; 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
Vancouver Sarıtaş D Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. . 2020; 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
IEEE Sarıtaş D "Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları." , ss.3651 - 3667, 2020. 10.47423/TurkishStudies.44689
ISNAD Sarıtaş, Davut. "Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları". (2020), 3651-3667. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.44689
APA Sarıtaş D (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(5), 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
Chicago Sarıtaş Davut Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.5 (2020): 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
MLA Sarıtaş Davut Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.5, 2020, ss.3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
AMA Sarıtaş D Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(5): 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
Vancouver Sarıtaş D Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(5): 3651 - 3667. 10.47423/TurkishStudies.44689
IEEE Sarıtaş D "Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.3651 - 3667, 2020. 10.47423/TurkishStudies.44689
ISNAD Sarıtaş, Davut. "Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Endüstriyel Alanların ve Mesleklerin Kimya ileİlişkisine Yönelik Anlayışları". Turkish Studies - Educational Sciences 15/5 (2020), 3651-3667. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.44689