Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1557 - 1570 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.39586 İndeks Tarihi: 13-05-2021

Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-

Öz:
Öğretim bilimi alanı öğretim yöntemlerinin geliştirilmesi ve anlaşılmasıyla ilgilidir. Bu disiplin alanı öğretimin daha kalıcı, daha kolay ve az zamanda gerçekleştirilmesini, öğretim sırasında motivasyonun üst düzeylerde gerçekleştirilmesinisağlamaya çalışır(Reigeluth and Stein, 1983:338).1983 yılında Reigeluth ve Merrill tarafından geliştirilen Öğretimi Ayrıntılı Sıralama Kuramının (The Elaboration Theory of Instruction) amacı da Merrill’in Öğeleri Belirleme Kuramını (Component Display Theory)makro düzeye (örneğin; ilişkili içerğin seçimi, sıralanması, sentezlenmesi ve sistematik olarak gözden geçirilmesi) yaymak, ve öğrenme ve öğretimle ilgili bilgileri bir araya getirmektir(Reigeluth and Stein, 1983:337). Diğer taraftan Reigeluth ve Stein’e göre (1983:362) Ayrıntılı Sıralama Kuramı öğrenenlere (1) içerik kontrolü, (2) öğretim stratejileri (3), ve bilişsel stratejiler (4) ile ilgili kontrol fırsatı veriR, ikinci stratejiolan, adım kontrolü, ise sadece mikro düzeydedir. Bu araştırmanın genel amacı; Halk Eğitim Merkezlerinde görev yapan eğitimcilerin(usta öğreticilerin)derslerinde “Öğrenen Kontrolü Stratejini” hangi düzeyde kullandıklarının incelenmesidir.Araştırma tarama modelinde bir çalışmadır (Karasar, 2006:77). Araştırmanın çalışma evreni2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Kahramanmaraş ilindeki Halk Eğitimi Merkezlerinde görev yapan eğitimciler(usta öğreticiler)olup, çalışma grubuise; Kahramanmaraş’a bağlıOnikişubat ve Türkoğlu ilçelerindeki Halk Eğitimi Merkezlerindegörev yapan 129 eğitimcidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; geçerlik ve güvenirlik çalışması Kutlu (2012: 244-250) tarafından yapılan, 28 madde ve yedi boyuttan oluşan “Öğrenen Kontrolü Kullanımı Stratejisi Ölçeği”(ÖKKSÖ), verilerin analizinde ise; betimleyici istatistiksel teknikler ileBağımsız Örneklemelert-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Bu çalışmadaki veriler 2019 yılında toplanmıştır.Araştırma sonucundaHalk Eğitim Merkezlerinde görev yapan eğitimcilerin derslerinde genellikle ÖKS’yi kullandıkları, özellikle de ilgili ölçeğin alt boyutlarından olan; “Bireysel Öğrenme Sorumluluğu Kontrolü (BÖSK) ve Öğrenme Stratejilerinin Belirlenmesi (ÖSB) boyutlarına;“Her Zaman”, Karar Verme Becerilerini Kontrol (KVBK) ile İçerik Kontrolü (İK) boyutlarına ise “Sık Sık” yer verdikleri görülmüştür. Eğitimcilerin derslerde ÖKS’yi kullanmalarında; “Branşlarına” göre bazı farklılıklar olduğu belirlenirken, “Öğrenim Durumlarına” ve “Hizmet Sürelerine” göre ise, herhangi bir farklılığın olmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

The Use of “Learner Control Strategy” in Courses of Public Education Centers-The Sample of Kahramanmaraş Province-

Öz:
As Reigeluth and Stein (1983:338) believe that when considering the instructional science, it is related to understanding and enlarging methods of instructions so that those methods can be made more effective,more efficient and appealing.In 1983, Developed by Reigeluth-Merill, TheElaboration Theory of Instruction’s main purpose is to extend in Merrill’s Component Display Theory (CDT) to the macro level (i.e. to such concernsas selection, sequencing, synthesizing, and systematic review of related ideas)in other words, its purpose is to integrate as much as possible of our current knowledge about learning and istruction on the on the macro level (Reigeluth and Stein, 1983:337). On the other hand, according to Reigeluth and Stein (1983:362) the elaboration theory affords possibilities for learner control over the selection of content (1), instructional-strategy component (3), and cognitive strategies (4), the second category, pace, is only controllable at the micro level)The general purpose of this research is to determine the level of ‘’Learner Control Strategy’’ used by educators (master trainers) working in Public Education Centers in their courses.This research is designed as a descriptive study issurvey model(Karasar, 2006:77).The participitansof the research was formed; In the 2018-2019 academic year, from 129 educators working in Onikişubat and Türkoğlu districts in Kahramanmaraş.As data collection tool; “Learner Control Use Strategy Scale’’The Validity and Reliability of which conducted by Kutlu (2012:244-250) and which consists of 28 items and seven dimensions was used; to analyze the data Arithmetic Mean, Standard Deviation, Independent Groups t-test and One Way Analysis of Variance (ANOVA) techniques were used. Data in this study were collected in 2019As a result of the research, the educators working in Public Education Centers generally use LCSin their courses, especially the sub-dimensions of the related scale; “Individual Learning Responsibility Control (ILRC) and Determination of Learning Strategies (DLS)“ Always ”, Decision Making Skills Control (DMSC) and Content Control (CC) dimensions were“ Frequent ”. According to the “Branches” there were some differences,“ but, Education Status ”and“ Duration of Service of the trainers it was observed that there was no difference in the use of LCS.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Armstrong, A. M. (1989). Persistence and the causal perception of failure: Modifying cognitive attributions. Journal of Educational Psychology, 70(2), 154-166,
  • Arslan, M.(2007). Eğitimde Yapılandırmacı yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt:40, sayı:1, 41-61,
  • Baştürk, S.(2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel Kitabevi, 2014, Ankara,
  • Brooks, J.M.; Brooks, M. G.(1999). The Case For Constructivist Classrooms, Merrill Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, Columbus, Ohio,
  • Eom, W. & Reiser, R. A. (2000). The effects of self-regulation and instructional control on performance and motivation in computer-based instruction. International Journal of Instructional Media, 27(3), pp. 247-261,
  • Fer S.; Cırık, İ.(2007). Yapılandırmacı Öğrenme, Kuramdan Uygulamaya, Morpa Yayıncılık, İstanbul,
  • Fraenkel, J.R.; Wallen, N.E. (1993). How to Design and Evaluate Research in Education, Second Edition, McGraw-Hill Inc, NY,
  • Hoffman, S.(1997). “Elaboration theory and hypermedia: Is There a Link?”, Educational Technology, Vol.3,1,pp.57-64,
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 16. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım. Ankara,
  • Kılıç. E.(1981). Halk Eğitiminde Kuram ve Uygulama, Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, No:190, Ankara,
  • Kinzie, M.B. (1990). Requirements and benefits of effective interactive instruction: Learner control, self-regulation, and continuing motivation, Educational Technology Research and Development, Vol.38, no.1, pp.5-21, Springer,
  • Kutlu, M.O. (2012).” Developing a scale on the usage of learner control strategy”, Educational Research and Reviews, Vol.7 (10), pp.244-250,
  • Kurt, İ.(2000). Yetişkin Eğitimi, Nobel Yayınevi, Ankara,
  • Lefrançois, G.R.(2000). Theories of Human Learning, Fourth Edition, Wadsworth/Thomson Learning, Belmont, Canada,
  • Milheim, W. D., & Martin, B. L. (1991). Theoretical bases for the use of learner control: Three different perspectives. Journal of Computer Based Instruction, 18(3), 99105,
  • Nugroho, A. 2017. Contemporary Teaching and Learning. Reform (53), University of Muhammadiyah Malang,
  • Özkan, H.H.(2012). Yapılandırmacı Odaklı Öğretim tasarımı Modeli Örneği, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 15, Sayı:28, 47-
  • Reigeluth.C. M. (1983). Instructional-Design Theories and Models, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, NJ,
  • Reigeluth, C. & Stein, F.S. (1983). “The elaboration theory of instruction”, In C. Reigeluth (ed.), Instructional Design Theories and Models, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, NJ:
  • Reigeluth, C. & Stein, F.S. (1987). Instructional Theories in Action, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale, NJ,
  • Senemoğlu, N.(2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramından Uygulamaya, Ankara, Yargı Yayınevi,
  • Shambaugh, N.; Magliaro, S.G.(2006). Instructional Design, Pearson Education, Inc., NY,
APA Kutlu O, BİNİCİ S, Yapıcı A, yılmaz c (2020). Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. , 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
Chicago Kutlu Oguz,BİNİCİ Sevim,Yapıcı Asım,yılmaz ceylan Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. (2020): 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
MLA Kutlu Oguz,BİNİCİ Sevim,Yapıcı Asım,yılmaz ceylan Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. , 2020, ss.1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
AMA Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. . 2020; 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
Vancouver Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. . 2020; 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
IEEE Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c "Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-." , ss.1557 - 1570, 2020. 10.29228/TurkishStudies.39586
ISNAD Kutlu, Oguz vd. "Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-". (2020), 1557-1570. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39586
APA Kutlu O, BİNİCİ S, Yapıcı A, yılmaz c (2020). Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. Turkish Studies (Elektronik), 15(2), 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
Chicago Kutlu Oguz,BİNİCİ Sevim,Yapıcı Asım,yılmaz ceylan Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. Turkish Studies (Elektronik) 15, no.2 (2020): 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
MLA Kutlu Oguz,BİNİCİ Sevim,Yapıcı Asım,yılmaz ceylan Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. Turkish Studies (Elektronik), vol.15, no.2, 2020, ss.1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
AMA Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
Vancouver Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(2): 1557 - 1570. 10.29228/TurkishStudies.39586
IEEE Kutlu O,BİNİCİ S,Yapıcı A,yılmaz c "Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-." Turkish Studies (Elektronik), 15, ss.1557 - 1570, 2020. 10.29228/TurkishStudies.39586
ISNAD Kutlu, Oguz vd. "Halk Eğitim Merkezlerindeki Derslerde“Öğrenen Kontrolü Stratejisinin”Kullanımı-Kahramanmaraş İli Örneği-". Turkish Studies (Elektronik) 15/2 (2020), 1557-1570. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39586