Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2785 - 2801 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2020.738 İndeks Tarihi: 13-05-2021

Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları

Öz:
Özel ilgi turizmi kapsamında kabul edilen şarap turizmi, her geçen yıl daha fazla turistin ilgisini çeken bir turizm çeşididir. Şarap turizmi, turistlere otantik bir deneyim yaşama imkanı sağladığı gibi bireylerin entelektüel düzeylerine de hitap eden bir turizm çeşididir. Diğer yandan şarap turizmi, kültürel miras ve gastronomi turizmi gibi farklı turizm çeşitlerini de ilgilendirdiği için, şarap meraklıları veya şarap uzmanları gibi yalnızca özel ilgili bireylerin değil, çok sayıda ziyaretçinin katılım sağladığı aktivitelerdir. Tüm bu sebeplerden dolayı, bu çalışmanın amacı, şarap turizmine katılan yerli ve yabancı şarap turistlerinin şarap deneyimleri sonucu oluşan memnuniyetlerini belirlemektir. Anketler, Kasım 2016-Mayıs 2017 tarihleri arası Portekiz’de, Temmuz 2017 tarihinde Türkiye’de toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; şarap turistlerinin genel olarak orta yaş ve üzeri, eğitim seviyesi ve gelir düzeyi yüksek bireyler olduğu, aynı zamanda şarap turistlerinin farklı şarap rotaları için istekli ve meraklı kişilerden oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

(Comparison of Tourists Visiting Different Wine Destinations: Portuguese and Turkey Wine Routes)

Öz:
Wine tourism, which is considered within the scope of special interest tourism, is a type of tourism that attracts more and more tourists every year. Not only does wine tourism provide tourists with an authentic experience, but also appeals to the intellectual level of individuals. In addition, since wine tourism can include other types of tourism, such as cultural, heritage and gastronomic tourism, it attracts many visitors and many more than wine enthusiasts or wine experts. For all these reasons, the aim of this study is to determine the satisfaction of local and foreign wine tourists participating in wine tourism as a result of their wine experiences. Questionnaires, were applied by the researcher between November 2016-May 2017 in Portugal, and in July 2017 in Turkey. According to the findings, it is concluded that wine tourists are generally middle aged and older individuals with high educational level and income, and eager and curious for other wineroutes.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdağ, G. (2015). Trakya bağ rotasını takip eden yerli turistlerin şarap turizmi deneyimleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(4), 3-11.
  • Arıkan, A., & Dündar Arıkan, İ. (2017). The Thrace wine route in Turkey. Culinary and Wine Tourism Conference, Krems, Avusturya.
  • Asero, V., & Patti, S. (2011). Wine tourism experience and consumer behavior: The case of Sicily. Tourism Analysis, 16(4), 431-442.
  • Brown, G., & Getz, D. (2005). Linking wine preferences to the choice of wine tourism destinations. Journal of Travel Research, 43(3), 266-276.
  • Carlsen, P. J. (2004). A review of global wine tourism research. Journal of Wine Research, 15(1), 5-13.
  • Carra, G., Mariani, M., Radic, I., & Peri, I. (2016). Participatory strategy analysis: The case of wine tourism business. Agriculture and Agricultural Science Procedia 8, 706-712.
  • Charters, S., & Ali-Knight, J. (2002). Who is the wine tourist? Tourism Management, 23,311-319.
  • Correia, L., Ascençao, M. J. P., & Mw, S. C. (2004). Wine routes in Portugal: A case study of the Bairrada wine route. Journal of Wine Research, 15(1), 15-25.
  • Costa, M. M. O. A., (2016). The impact of the wine routes in the international promotion and exports of the Portuguese wine: The case of Peninsula de Setúbal wine route (Yüksek Lisans Tezi). International MSc in Management at Católica-Lisbon School of Business &Economics, Portekiz.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Dodd, T. H., & Bigotte, V. (1997). Perceptual differences among visitor groups to wineries, Journal of Travel Research, 35(3), 46-51.
  • Getz, D., & Brown, G. (2006). Critical success factors for wine tourism regions: A demand analysis. Tourism Management, 27(1), 146-158.
  • Guzman, T.L., Rodriguez, A. V., & Garcia, J. R. (2014). Profile and motivations of European tourists on the sherry wine route of Spain. Tourism Management Perspectives, 11, 63-68.
  • Güvenç, H. (2010). Ders çalışma özyeterlik algısı ölçeği’nin geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-69.
  • Hojman, D. E., & Hunter-Jones, P. (2012). Wine tourism: Chilean wine regions and routes. Journal of Business Research, 65(1), 13-21.
  • Huang, S., & Chen, G. (2020). Handbook on tourism and China. Edward Elgar Publishing.
  • Kolyesnikova, N., & Dodd, T. H. (2009). There is no such thing as a free wine tasting: The effect of a tasting fee on obligation to buy. Journal of Travel &Tourism Marketing, 26(8), 806-819.
  • Koteski, C., Jakovlev, Z., & Soltirovska, D. (2016). Wine and wine tourism in Macedonia. Journal of Process Management – New Technologies International, 4(3), 8-11.
  • Lopes, M. A. A. (2014). Enoturismo: Fator de desenvolvimento da região do Dão (Yüksek Lisans Tezi). Instituto Superior de Ciências Empresariais e do Turismo Porto.
  • Marzo-Navarro, M., & Pedraja-Iglesias, M. (2009a). Profile of a wine tourist and the correspondence between destination and preferred wine: A study in Aragon, Spain. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26, 670-687.
  • Marzo-Navarro, M., & Pedraja-Iglesias, M. (2009b). Wine tourism development from the perspective of the potential tourist in Spain. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21(7), 816- 835.
  • Marzo-Navarro, M., & Pedraja-Iglesias, M. (2010). Are there different profiles of wine tourists? An initial approach. International Journal of Wine Business Research, 22(4), 349-361.
  • Navarro, M. M., & Iglesias, M. P. (2009). Profile of a wine tourist and the correspondence between destination and preferred wine: A study in Aragon, Spain, Journal of Travel & Tourism Marketing, 26, 670-687.
  • Olaru, O. (2012). Wine tourism- An opportunity for the development of wine industry. Anale Seria Stiinte Economice, Timisoara,158-165.
  • Pratt, M. (2014). Four wine tourist profiles. Academy of Wine Business Research, 8th International Conference, 28-30 June Geisenheim, Germany.
  • Remenova, K., Skorkova, Z., & Jankelova, N. (2019). Wine Tourism As An Increasingly Valuable Revenue Stream of a Winery‘s Business Model, Economics of Agriculture, 66 (1), 23-34.
  • Rivera, D. Jr., Chandler, J. A., & Winslow, H. (2010). Developing a profile of visitors at a North Carolina Wine Festival: Pilot test, Consortium Journal of Hospitality & Tourism, 14 (2), 5-20.
  • Rogerson, J. M., & Visser, G. (2020). New directions in South African tourism geographies. Springer International Publishing.
  • Santos, F. A. D. N., Vavdinos, N., & Martinez, L. F. (2020). Progress and prospects for research of wine tourism in Portugal. Pasos: Revista De Turismo Y Patrimonio Cultural, 18(1), 159-170.
  • Simões, O. (2008). Wine tourism in Portugal: Wine routes. Pasos: Revista de Turismo Y Patrimonio Cultural, 6(2), 269-279.
  • Soydaş, M. E., & Gürler, M. (2019). Şarap turizmine yerel halkın bakış açısı: Hatay örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 2274-2293.
  • Sparks, B. (2007). Planning a wine tourism vacation? Factors that help to predict tourist behavioral intentions. Tourism Management, 1180-1192.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tirosh, N. (2014). Mutual relationship of wine industry vs. wine tourism: The Israeli perspective. Journal of Tourism and Hospitality Management, 2(7), 279-292.
  • Türker, N., & Alaeddinoğlu, F. (2016). From wine production to wine tourism experience: The case of Anatolia, Turkey. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(3), 25-37.
  • Wargenau, A., & Che, D. (2006). Wine tourism development and marketing strategies in Southwest Michigan. International Journal of Wine Marketing, 18(1), 45-60.
  • Yücenur, G. N., Demirel, N. Ç., Ceylan, C., & Demirel, T. (2011). Hizmet değerinin müşterilerin davranışsal niyetleri üzerindeki etkisinin yapısal eşitlik modeli ile ölçülmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 156-168.
APA Oyan S, akdağ g (2020). Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. , 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
Chicago Oyan Seda,akdağ gürkan Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. (2020): 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
MLA Oyan Seda,akdağ gürkan Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. , 2020, ss.2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
AMA Oyan S,akdağ g Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. . 2020; 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
Vancouver Oyan S,akdağ g Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. . 2020; 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
IEEE Oyan S,akdağ g "Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları." , ss.2785 - 2801, 2020. 10.21325/jotags.2020.738
ISNAD Oyan, Seda - akdağ, gürkan. "Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları". (2020), 2785-2801. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.738
APA Oyan S, akdağ g (2020). Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
Chicago Oyan Seda,akdağ gürkan Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8, no.4 (2020): 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
MLA Oyan Seda,akdağ gürkan Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.8, no.4, 2020, ss.2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
AMA Oyan S,akdağ g Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(4): 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
Vancouver Oyan S,akdağ g Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(4): 2785 - 2801. 10.21325/jotags.2020.738
IEEE Oyan S,akdağ g "Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8, ss.2785 - 2801, 2020. 10.21325/jotags.2020.738
ISNAD Oyan, Seda - akdağ, gürkan. "Farklı Şarap Destinasyonlarını Ziyaret eden Turistlerin Mukayesesi: Portekiz ve Türkiye Şarap Rotaları". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8/4 (2020), 2785-2801. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.738