Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 3901 - 3918 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.47423/TurkishStudies.47103 İndeks Tarihi: 13-05-2021
Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, Tarih öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinibelirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya il merkezinde bulanan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlıfarklı devlet okullarında görev yapan Tarih öğretmenleri oluşturmaktadır. Okulların belirlenmesinde kolayulaşılabilirlik kriterleri göz önünde bulundurulmuştur. Bu okullarda görev yapan öğretmenler arasındangönüllülük esasına dayalı belirlenen 14’ü erkek 11’i kadın olmak üzere toplam 25 tarih öğretmeni araştırmanınçalışma grubunu oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi ile hazırlanan çalışmada veri toplama yöntemi olarakgörüşme tekniği kullanılmış, veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları genelolarak değerlendirildiğinde; öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamı denilince akıllarına müzelerin geldiği,okul dışı öğrenme ortamlarının Tarih dersinde kullanılmasının öğrenciyi motive ederek derse ilgisini arttırdığıbelirlenmiştir. Ancak öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamı etkinliklerine yönelik bilgilerinin az olduğu, buortamlara yönelik birtakım sınırlılıkları ifade ettikleri belirlenmiştir. Tarih öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeortamlarının sınırlılıklarına dair en büyük sorunun zaman sorunu olduğu, bu sorunu ise sorumluluk almanınyaratacağı bazı sıkıntılar, veliler, maddi imkânlar, ulaşım gibi sorunların takip ettiği belirlenmiştir. Tarihöğretmenlerinin sanal müzelerin kullanımına ilişkin, sanal müzeleri genellikle faydalı buldukları belirlenmiştir.Ayrıca sanal müzelerin zaman ve ekonomik açıdan tasarruf sağlayacağı da düşünülmektedir. Konuya yöneliköğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamları konusunda yönlendirilmesi ve fikir sahibi olmalarının sağlamasıbakımından, alana dair illere göre hazırlanmış okul dışı öğrenme ortamı kılavuzlarının oluşturulması, okulyönetimlerinin teşvik edici faaliyetlerinin olması, hizmet öncesinde Tarih öğretmenliği lisans dersleri arasında“okul dışı öğrenme ortamları” seçmeli dersinin konularak derste uygulamalı saha eğitimleriningerçekleştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime: The Investigation of History Teachers' Perceptions on Out-of-School Learning Environment
Öz: The aim of this study is to determine the views of history teachers about out-of-school learning environments. The sample of the research consists of History teachers working in different state schools affiliated to the Ministry of National Education located in the provincial seat of Antalya. In determining the schools, easy accessibility criteria were taken into consideration. A total of 25 history teachers, 14 male and 11 female, who were determined on a voluntary basis among the teachers working in these schools, constitute the study group of the study. The interview technique was used as data collection method in the study prepared with qualitative research method, and the data were analyzed using the descriptive analysis method. When the results of the research were evaluated in general, it was determined that museums came to the minds of the teachers when out-of-school learning environment was mentioned, and the use of out-of-school learning environments in History lesson motivated students and increased their interest in the course. However, it was determined that the teachers had little knowledge about out-of-school learning environment activities and they expressed some limitations for these environments. It was also determined that the biggest problem regarding the limitations of out-of-school learning environments according to history teachers was the time problem, followed by some other major problems such as troubles that could be caused by taking responsibility, parents, financial means and transportation. As for the use of virtual museums, it was found that the history teachers generally found virtual museums useful. It was also thought that virtual museums would save time and money. In terms of guiding teachers about the subject and ensuring that they had an idea about out-of-school learning environments, it was suggested that out-of-school learning environment guides prepared specifically for the provinces concerning the topic be created, the school administrations offer encouraging activities, the elective course of "out-of-school learning environments" be included in the pre-service undergraduate History teaching courses and applied on-site trainings be offered within the scope of this course.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akhan, N. E. & Kılıçoğlu, G. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. 3. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi (05-08 Eylül 2018) Üsküp.
- Aktekin, S. (2010). Ortaöğretim tarih eğitiminde yerel tarihin yeri ve önemi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 6 (1), 86-105.
- Aladağ, E., Akkaya, D. &Şensöz, G. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sanal müze kullanımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 199-217.
- Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin“müze eğitimine” ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Avcı, G. & Gümüş, N. (2019). Sınıf dışı öğretim etkinliklerine yönelik öğrenci görüşleri. Turkish Studies Educational Sciences, 14 (3), 351-377.
- Avcı, C. & Öner, G. (2015). Tarihi mekânlar ile sosyal bilgiler öğretimi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüş ve önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I), 108-133.
- Bal, M. (2020). Türkiye’de Selçuklu tarihi öğretiminin tarih dersi programı, tarih dersi kitabı ve orta öğretim tarih öğretmenleri görüşleri çerçevesinde incelenmesi. Turkish History Education Journal, 9(2), 570-585. DOI: 10.17497/tuhed.785963
- Bamberger, Y. & Tal, T. (2006). Learning in a personal context: Levels of choice in a free choice learning environment in science and natural history museums. Science Education, 91(1), 75– 95.
- Basu, P., & Coleman, S. (2010). Culture, identity, difference: developing a museum-based anthropology education resource for pre-university students. Anthropology in Action, 17(2&3), 87-104.
- Baş, H. (2017). Okul dışı tarih öğretimi bağlamında “İpek Yolu’nda Türk kervansarayları eğitim, bilim, kültür gezisi”nin değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 151-162.
- Baybars, G. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının okul dışı öğrenme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 5(9), 218-229.
- Carrier, S. J. (2009). The effects of outdoor science lessons with elementary school students on preservice teachers’ self-efficacy. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 35-48.
- Coşkun Keskin, S. & Kaplan, E. (2012). Sosyal bilgiler ve tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak çocuk müzeleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (41), 95-115.
- Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3.baskıdan çeviri). M Bütün & S. B. Demir (Eds) Siyasal Kitabevi.
- Cronin Jones, L. L. (2000). The effectiveness of schoolyards as sites for elementary science ınstruction. School Science and Mathematics,100 (4), 203-211.
- Çalışkan, E., Önal, N. & Yazıcı, K. (2016). Öğretim etkinliklerinde sanal müzelerin kullanımına ilişkin sosyal bilgiler öğretmen adayları ne düşünüyor?. Turkish Studies, 11 (3), 689-706.
- Çengelci, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1823-1841.
- Çepni, O. & Aydın, F. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı okul ortamlarına ilişkin görüşleri. International Journal of Social Science, 39, 317-335.
- Çetin, T., Kuş, Z. & Karatekin, K. (2010). Sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin gezi gözlem yöntemine ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 158- 180.
- Çulha, B. (2006). Tarihsel mekânlarda keşfederek öğrenme yoluyla sosyal bilgiler öğretimine yönelik öğrenci görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Demircan, A. (2007). Tarih Üzerine Bazı Düşünceler. Milel ve Nihal, 4 (3), 69-89.
- Demirci, M. T. (2009). Kültürel öğelerin öğretiminde müze gezilerinin önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demircioğlu, İ. H. (2015) (5.bs.). Tarih öğretiminde öğrenci merkezli yaklaşımlar tarih bölümü özel öğretim yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- Dönmez, C. & Yazıcı, K. (2008). TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.
- Filiz, N. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy. Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Digest, 1-14
- Gürsoy, G. (2018). Fen eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları. Turkish Studies Educational Sciences, 13 (11), 623-649.
- Heafner, T. (2004). Using technology to motivate students to learn social studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
- Hammerman, D., Hammerman, W., & Hammerman, E. (1985). Teaching in the outdoors. Danville, IL: Interstate Printers & Publishers.
- Karadeniz, O., & Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 375-410.
- Karadeniz, C., & Okvuran, A. (2014). Müzede bir gece: Ankara üniversitesi öğrencileri ile çorum arkeoloji müzesi’nde müze eğitimi. Elementary Education Online, 13(3), 865-879.
- Karakaya Akçadağ, Ç. & Çobanoğlu, E. O. (2018). “İnsan ve çevre” ünitesi için sınıf dışı öğretim uygulamasının çevre okuryazarlığı üzerine etkisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi,3 (2), 1-23.
- Malkoç, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Malkoç, S. & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanımı. İlköğretim Online, 14 (3), 1079-1095.
- Mazman, F. (2007). Sosyal bilgiler eğitiminde gezi gözlem metodunun uygulanmasına ilişkin bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- MEB (2018). Ortaöğretim Tarih dersi (9, 10 ve 11. sınıflar) öğretim programı. http://ikhal.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/14/300422/dosyalar/2020_05/22134310_2018 22142524139-Tarih_dop.pdf?CHK=4cc44a544a6f7583f747da0b6fff4a0c adresinden 12.10.2020 de alındı.
- MEB (2019). Okul dışı öğrenme ortamları kılavuzu. http://istanbul.meb.gov.tr/www/okul-disiogrenme-ortamlari-kilavuzlari/icerik/2807 adresinden 09.04.2020 de alındı.
- Merriam, S. B. (2018)(3. Bs.). Nitel araştırma/ desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Edt. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Meydan, A. & Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) (2nd ed.). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks. Sage.
- Okur Berberoğlu, E. & Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 32-42.
- Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4 (1),89-121.
- Özür, N. (2010). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3. edition). California: Sage Ross, E. W. (2006). The social curriculum. Purposes, problems and posibilities (third edt.). State University of New York Press.
- Selanik Ay, T. & Erbasan, Ö. (2016). Views of classroom teachers about the use of out of school learning environments. Journal of Education and Future, 10, 35-50.
- Seyhan, A. & Şimşek, U. (2017). Lise tarih dersinde mezarlıkların eğitim ortamı olarak kullanılmasının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Turkish History Education Journal, 6 (2), 343-362.
- Stocklmayer, S.M., Rennie, L.J., & Gilbert, J.K. (2010). The roles of the formal and informal sectors in the provision of effective science education. Studies in Science Education, 46(1), 1-44.
- Suttie, J. (2018). The surprising benefits of teaching a class outside. https://greaterg ood.berkeley.edu/article/item/the_surprising_benefits_of_teaching_a_class_outside adresinden 07.04.2020 tarihinde alındı.
- Smith-Sebasto, N., & Smith, T. (1997). Environmental education in Illinois and Wisconsin: A tale of two states. The Journal of Environmental Education, 29, 23-31.
- Şimşek, A. & Kaymakçı, S. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminin amacı ve kapsamı. A. Şimşek ve S. Kaymakçı (Editörler). Okul Dışı Sosyal Bilgiler Öğretimi içinde (s.1-11). Pegem Yayıncılık.
- Topçu, E. (2017). Out of school learning environments in social studies education: a phenomenological research with teacher candidates. International Education Studies, 10 (7), 126-142.
- Tuan Soh, T. M. & Mohd Meerah, T. S. (2013). Outdoor education: an alternative approach in teaching and learning science. Asian Social Science, 9 (16), 1-8.
- Yalçın, F. (2010). Tarih öğretim alanı olarak müzelerin kullanılmasının toplumsal tarih bilincinin kazandırılmasındaki etkileri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Yazıcı, F. & Yıldırım, T. (2017). Okul dışı tarih öğretimi ve sosyal zeka arasındaki ilişkinin yol analiziyle incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 733-755.
- Yıldırım, H. İ. (2020). The effect of using out-of-school learning environments in science teaching on motivation for learning science. Participatory Educational Research (PER), 7(1), 143- 161.
- Yıldırım. A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin Yayınları.
- Yılmaz, A. & ve Egüz, Ş. (2015). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretiminde müzenin önemi hakkındaki tecrübe ve düşünceleri. Turkish Studies, 10 (11), 1637-1650.
- Yılmaz, K. (2011). Sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde tarihsel empati: geçmişe geçmişteki insanların gözüyle bakabilme becerisi. Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II içinde (Ed. Refik Turan, Ali Murat Sünbül, Hakan Akdağ). Pegem Akademi. Yılmaz, K. & Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9, 21- 39.
APA | AKHAN O, Kaymak B (2020). Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. , 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
Chicago | AKHAN OSMAN,Kaymak Burcu Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. (2020): 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
MLA | AKHAN OSMAN,Kaymak Burcu Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. , 2020, ss.3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
AMA | AKHAN O,Kaymak B Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
Vancouver | AKHAN O,Kaymak B Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
IEEE | AKHAN O,Kaymak B "Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.3901 - 3918, 2020. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
ISNAD | AKHAN, OSMAN - Kaymak, Burcu. "Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi". (2020), 3901-3918. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.47103 |
APA | AKHAN O, Kaymak B (2020). Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(6), 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
Chicago | AKHAN OSMAN,Kaymak Burcu Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.6 (2020): 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
MLA | AKHAN OSMAN,Kaymak Burcu Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.6, 2020, ss.3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
AMA | AKHAN O,Kaymak B Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(6): 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
Vancouver | AKHAN O,Kaymak B Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(6): 3901 - 3918. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
IEEE | AKHAN O,Kaymak B "Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.3901 - 3918, 2020. 10.47423/TurkishStudies.47103 |
ISNAD | AKHAN, OSMAN - Kaymak, Burcu. "Tarih Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/6 (2020), 3901-3918. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.47103 |