Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2956 - 2984 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2020.746 İndeks Tarihi: 14-05-2021

Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi

Öz:
Turist rehberleri, ülkelerin en önemli kültür ve tanıtım elçileridir. Donanımlı bir turist rehberinin yetişmesinde eğitimin önemi yadsınamaz. Bu araştırmanın amacı Türkiye’de lisansüstü düzeyinde turizm rehberliği eğitimi veren fakülte ve yüksekokulların ders müfredatlarının incelenerek mevcut durumun genel bir analizini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi temel alınarak doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. 2020 -2021 Eğitim -öğretim yılı sürecinde, Türkiye’de lisansüstü düzeyindeeğitim veren fakülte ve yüksekokulların turizm rehberliği kabul koşulları, eğitim süreleri ve şekilleri incelenerek genel durum tespiti yapılmıştır. Üniversitelerin turizm rehberliği yüksek lisans programlarındaki benzerlik ve farklılıkların ortaya konulması hedeflenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, 15 üniversitede Turizm Rehberliği Tezli, 10 üniversitede Turizm Rehberliği Tezsiz Yüksek Lisans programı yer almaktadır. Turizm Rehberliği Tezli Yüksek Lisans programlarında 16 zorunlu, 61 seçmeli ders yer almaktadır. Tezsiz Yüksek Lisans programlarında ise 23 zorunlu ve 38 seçmeli dersin yer aldığı belirlenmiştir. Ayrıca, Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği, Ekoturizm Rehberliği ve Rekreasyon ve Turizm Rehberliği adı altında, 3 farklı yüksek lisans programı yer almaktadır. Lisansüstü programlarına kabul koşullarında, program adlarında, zorunlu ve seçmeli dersler arasında farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

(An Analysis of Postgraduate Tourism Guidance Education)

Öz:
Tourist guides are the most important cultural and promotional ambassadors of the countries. The importance of education in the training of a well-equipped tourist guide cannot be denied. The aim of this research is to reveal a general analysis of the current situation by examining the curricula of the faculties and vocational schools that provide tourism guidance education at the postgraduate level. In the research, based on qualitative research method, document analysis technique was used. During the 2020-2021 academic year, the tourism guidance acceptance conditions, education periodsand forms of the faculties and colleges providing postgraduate education in Turkey were examined and the general situation was determined. It was asked to reveal the similarities and differences in the tourism guidance master's programs of universities. According to the results of the research, it was determined that there are tourism guidance master's programs with thesis in 15 universities and non-thesis master's in 10 universities. There are 16 compulsory and 61 elective courses in Tourism Guidance Master's Program with thesis. It has been determined that there are 23 compulsory and 38 elective courses in non-thesis master's programs. In addition, there are 3 different postgraduate programs under the name of Travel Management and Tourism Guidance, Ecotourism Guidance and Recreation and Tourism Guidance. It has been revealed that there are differences in terms of admission to post graduate programs, program names, compulsory and elective courses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahipaşaoğlu, S. (2006). Turizmde rehberlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Alan Kılavuzlarının Seçimi, Eğitimi, Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, (2006). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=10050&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5. Adresinden alınmıştır.
  • Arslan, A. (2018). Turist rehberliği ve uzmanlık alanları. S. Eser, S.Şahin & C. Çakıcı (Eds.), Turist rehberliği içinde (ss. 119-136). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Albuz, N. Köşker, H., Ercan, F., & Özbek, Ö. (2018). Turizm/ Turist Rehberliği ve Eğitimi, N. Hacıoğlu, C. Avcıkurt, A. Kılıç & H.U. Yıldırım (Eds.), Turist rehberliği üzerine güncel araştırmalar içinde (ss. 78-93). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Başoda, A., & Aylan, S. (2018). Türkiye’de Turist Rehberliği lisans programlarının sayısal açıdan yapısal ve coğrafik değerlendirilmesi. N. Hacıoğlu, C. Avcıkurt, A. Kılıç & H. U. Yıldırım (Eds.), Turist rehberliği üzerine güncel araştırmalar içinde (ss. 94-113). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çakmak, T. F. (2018). Turist rehberliğinin açmazları, S. Eser, S.Şahin & C. Çakıcı (Eds.), Turist rehberliği içinde (ss. 290-296). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çokişler, N. (2017). Turist rehberliği eğitiminde çeyrek asırdır değişmeyen parçalanmış yapı sorunu. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı, 2, (ss. 322-333). Ankara.
  • Değirmencioğlu, A.Ö. (2001). Türkiye’de turizm rehberliği eğitimi üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12, 189-196.
  • Erdinç, S. B., & Yılmaz, G. (2012). Günümüzde turizm eğitiminin yükseköğretim içerisindeki yeri, turizm eğitimi konferansı-tebliğiler. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını, 17-19 Ekim. (ss.17-31). Ankara
  • Eker, N., Kaya, C. M., & Zengin, M. (2019). Turist rehberliği eğitimi, B. Zengin, G.E. Bayram & O. Batman (Eds.), Turist rehberliği Mesleği (dünü- bugünü- yarını) içinde. (ss.59-90). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Eker, N., & Zengin, B. (2016). Turizm rehberliği eğitimi müfredatlarının uygulama yeterliliğinin profesyonel turist rehberleri bakış açısıyla irdelenmesi. Turizm ve Araştırma Dergisi. 5(2), 4-19.
  • Eren, A. (2018). Turist Rehberliği Eğitimi. N. Albuz, T. F. Çakmak, A. Eren, Ö. Tekin & G. N. Güven Yeşildağ (Eds.), Turist rehberliğine giriş içinde (ss. 83-100). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • İşçeli, Z., & Kılıç, G. (2018). Lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi veren fakültelerin müfredatlarının incelenmesi. Turist Rehberliği Dergisi. 1(1),41-56.
  • Kuşluvan, S., & Çeşmeci, N. (2002). Türkiye’de turist rehberliği eğitiminin sorunları ve yeniden yapılandırılması, turizm eğitimi. T.B. Müdürlüğü, Turizm Eğitimi: Konferans – Workshop içinde ,(ss. 235-242). Ankara.
  • Kürkçü, M. (2017). Turist rehberliği eğitimi sorunları, sektöre etkileri ve çözüm önerileri. 3. Turizm Şurası Tebliğler Kitabı, 2, (ss. 264-275). Ankara.
  • Temizkan, R., Temizkan, S., & Öz, E. (2012). Turizm Fakültelerinin Turizm Rehberliği eğitimindeki durumu: Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Değerlendirmeleri. 13. Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, (ss.439-455). Antalya.
  • TUREB, (2020). Uzmanlaşma eğitimi usul ve esaslar. http://www.tureb.org.tr/tr/Page/Detail/78. adresinden alınmıştır.
  • Turist Rehberliği Meslek Kanunu, (2012a). Turist rehberi. http://www.resmigazete.gov.tr /eskiler /2012/06/20120622-2.htm adresinden alınmıştır.
  • Turist Rehberliği Meslek Kanunu, (2012b). Sertifika programı. http://www.resmigazete.gov.tr /eskiler /2012/06/20120622-2.htm adresinden alınmıştır.
  • 3.Turizm Şurası, (2017). Turizm eğitimi, istihdamı ve turist rehberliği komisyon raporu, 19 Eylül 2020 tarihinde 1https://turizmsurasi.ktb.gov.tr/Eklenti/57389,turizmegitimiistihdamituristrehberligikomisyonraporupdf.pdf?0 internet adresinden alınmıştır adresinden alınmıştır.
  • Ural, A., & Pelit, E. (2002). Türkiye’de Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren yükseköğretim örgütlerinin örgütleniş biçimleri. Turizm Eğitimi Konferans-Workshop, Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını. 11-13 Aralık. Ankara. ss. 75-85
  • Yenipınar, U., & Çınar, B. (2018). Turist rehberliği lisansüstü eğitiminin profesyonel turist rehberlerinin bakış açısıyla değerlendirilmesi. N. Hacıoğlu, C. Avcıkurt, A. Kılıç & H.U. Yıldırım (Eds.), Turist rehberliği üzerine güncel araştırmalar içinde (ss.114-131). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu (2020). Lisans program adları.htpps://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/eğitim_ogretim_dairesi/2020-2021-den itibaren-onlisansprogram- adlari/2020-2021-lisans-bolum-program-isimleri.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program Atlası (2020a). Önlisans programları. https://yokatlas.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program Atlası (2020b). Lisans programları. https://yokatlas.yok.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
APA ESER S (2020). Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. , 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
Chicago ESER SEÇKİN Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. (2020): 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
MLA ESER SEÇKİN Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. , 2020, ss.2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
AMA ESER S Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. . 2020; 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
Vancouver ESER S Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. . 2020; 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
IEEE ESER S "Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi." , ss.2956 - 2984, 2020. 10.21325/jotags.2020.746
ISNAD ESER, SEÇKİN. "Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi". (2020), 2956-2984. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.746
APA ESER S (2020). Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
Chicago ESER SEÇKİN Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8, no.4 (2020): 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
MLA ESER SEÇKİN Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.8, no.4, 2020, ss.2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
AMA ESER S Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(4): 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
Vancouver ESER S Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(4): 2956 - 2984. 10.21325/jotags.2020.746
IEEE ESER S "Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8, ss.2956 - 2984, 2020. 10.21325/jotags.2020.746
ISNAD ESER, SEÇKİN. "Lisansüstü Turizm Rehberliği Eğitimi Üzerine Bir Durum Analizi". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8/4 (2020), 2956-2984. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.746