Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 4329 - 4341 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.47423/TurkishStudies.46387 İndeks Tarihi: 15-05-2021

Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Öz:
Tüm örgütler gibi eğitim örgütleri de çağın gereklerine ve hızlı değişime uyum sağlamakdurumundadır. Eğitim örgütlerinin en temel öğesi olan okullar çevresinden etkilenmekte ve çevresinietkilemektedir. Bu durum okulların çevresindeki değişimlere ne kadar açık olduğunun birgöstergesidir. Bu süreçte okulların çağın gereklerine uyum sağlayabilmesi için çevresindekigerçekler ile yönetimsel süreçlerin zıtlıklar içermemesi önem taşır.Yönetsel süreçler ile mevcut durum arasında farklılıkların olması örgütsel davranışbozukluklarından olan örgütsel ikiyüzlülüğü ortaya çıkarmaktadır (Brunsson, 1989). Örgütselikiyüzlülük olan örgütlerde iş doyumu ve örgütsel bağlılık azalmakta (Cha & Edmondson, 2006), budurum performans düşüklüğü ile ortaya çıkmaktadır (Brunsson, 1989); eğitim örgütlerinde örgütseladaleti azaltarak örgütsel sessizlik ve sinizmi (Kılıçoğlu, vd. 2017) ortaya çıkarmakta, bundan dolayıda örgütsel imaj zedelenmektedir (Kandemir, 2019).Görüldüğü gibi örgütün devamlılığını sağlayarak ortak amaçlarına ulaşması çevreye uyum,çağın getirileri doğrultusunda hareket etme ile sağlanmakta ve bu da çalışanların örgütsel adaletduygusu, örgütsel bağlılık düzeyi, yüksek iş doyumuna ulaşması ile sağlanmaktadır. Bunlarınsağlanabilmesi için ise örgütsel sessizlik, sinizm ve örgütsel ikiyüzlülük davranışlarının görülmediğiörgüt ikliminin sağlanması gerekmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı katılımcıların örgütselikiyüzlülük algı durumlarının bağımsız değişkenler (demografik) bakımından farklılaşıpfarklılaşmadığını tespit etmektir.Alanyazın incelendiğinde eğitim kurumlarında örgütsel ikiyüzlülük alanında yapılançalışmaların sınırlı olduğu görüldüğünden bu çalışmanın literatüre katkı sağlayacağıdüşünülmektedir
Anahtar Kelime:

Organizational Hypocrisy Perceptions of Teachers and Their Investigation According to Some Variables

Öz:
Organizational hypocrisy is a disruption in organized behavior that affects their organizational actions. Organizational hypocrisy in schools with educational organizations; The clear explanation of the decisions can only be explained by the appearance of chaos and the loss of trust in the manager. When evaluated within the scope of schools, the limited number of studies on which parameters organizational hypocrisy can affect and what types of outcomes make it difficult to address the concept of organizational hypocrisy. The purpose of this research is to determine teachers' perceptions of organizational hypocrisy and to examine them according to some variables. In addition, it has been tried to “determine whether there is a significant difference in perception levels of teachers according to gender, age, marital status and year of service. Teachers working in central districts within the borders of the metropolitan municipality of Ankara in the 2019-2020 academic year participated in the universe of this study, which was applied in the relational screening model, and the sample group consists of 400 teachers determined by random sampling method. Organizational Hypocrisy Scale was used in the research. The Cronbach Alpha coefficient of the assessment tool was found to be .81 in the word retention dimension, .70 in the consistency between the internal structure and the environment. Since the data are nonparametrically distributed, the Mann Whitney-U Test is used to determine whether the group scores of teachers, who are among the non-parametric tests in the statistical evaluation of the data obtained, show a significant difference according to the variables of gender and marital status; Kruskal Wallis-H Test was used to determine whether the group scores of teachers' perceptions of organizational hypocrisy differ significantly according to age and year of service variables. As a result of the research, it was found that teachers' perceptions of organizational hypocrisy were observed in the highest rate of harmony between internal structure and environment, teachers' perceptions of organizational hypocrisy in total were low, and teachers' organizational hypocrisy perceptions did not differ significantly by gender, age, marital status and years of service. In this sense, it is thought that this study, which has been carried out on teachers' perceptions of organizational hypocrisy, will contribute to the field in a theoretical framework
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alawamleh, H. S. (2013). The impact of the administrative hypocrisy on the career path from the perspective of the administrative staff at Al-Balqa’Applied University. International Journal of Business and Social Science, 4(11), 120-132.
  • Alicke, M., Gordon, E., ve Rose, D. (2013). Hypocrisy: what counts?. Philosophical Psychology, 26(5), 673-701. https://doi.org/10.1080/09515089.2012.677397
  • Brunsson, N. (1989). The organization of hypocrisy: Talk, decisions and actions in organizations. John Wiley & Sons. 13(2), 236-240. https://doi.org/10.1177/017084069201300211
  • Bergqvist, S., & Vestin, M. (2014). Management consultancies discursive construction of work-life balance: A discourse analysis of web pages.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler veri analizi el kitabı. Pegem.
  • Cemaloğlu, N., & Kılınç, A. Ç. (2009). Okul yöneticilerinin etik ilkelere uygun davranış gösterme düzeyleri. IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 14-15 Mayıs 2009. Denizli Pamukkale Üniversitesi.
  • Cha, S. E., & Edmondson, A. C. (2006). When values backfire: Leadership, attribution, and disenchantment in a values-driven organization. The Leadership Quarterly, 17(1), 57-78. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.10.006
  • Christensen, L. T., Morsing, M., & Thyssen, O. (2013). CSR as aspirational talk. Organization, 20(3), 372-393. https://doi.org/10.1177/1350508413478310
  • Cook, J., & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non‐fulfilment. Journal of occupational psychology, 53(1), 39-52. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1980.tb00005.x
  • Elster, J. (2015). Explaining social behavior: More nuts and bolts for the social sciences. Cambridge University Press.
  • Finnemore, M. (2009). Legitimacy, hypocrisy, and the social structure of unipolarity: Why being a unipole isn't all it's cracked up to be. World Politics, 61(1), 58-85. https://doi: 10.1017/S0043887109000082
  • Hadadian, Z., Navidi, H., Digehsara, K. S., & Sabet, F. Z. (2016). Hypocritical behavior and organization size: A game-theory approach. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(1), 159. https://doi: 10.5901/mjss.2016.v7n1p159
  • Hofstede, G. (1993). Cultures and organizations: Softvvare of the mind. Administrative Science Quarterly, 38(1), 132-134.
  • Işık, M. (2009). Okul yöneticilerinin etik liderlik özellikleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Beylikdüzü örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahveci, G., Kandemir, İ. K., & Bayram, S. (2019). Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(2). doi: 10.17051/ilkonline.2019.562061
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel
  • Kılıçoğlu, G. (2017). Organizational hypocrisy and integrity in Turkish context: A theoretical analysis. Educational Administration: Theory and Practice, 23(3), 465-504. https://doi.org/10.14527/kuey.2017.016
  • Kılıçoğlu, G., Kılıçoğlu, D. Y., & Karadağ, E. (2019). Do schools fail to “walk their talk”? Development and validation of a scale measuring organizational hypocrisy. Leadership and Policy in Schools, 18(1), 52-82. https://doi.org/10.1080/15700763.2017.1371762
  • Konan, N., & Taşdemir, A. Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük algıları ile mutluluk düzeyleri algıları arasındaki ilişki. Scientific Educational Studies, 3(2), 132-152. https://doi.org/10.31798/ses.655939
  • Koşar, D., & Koşar, S. (2017). Örgütsel ikiyüzlülük. Pegem Atıf İndeksi, 595-618.
  • Lee, S. Y., Cheon, Y., & Kwak, K. T. (2016). Status anxiety, institutional hypocrisy, and innovation: Evidence from the Korean wireless Internet industry. Procedia Computer Science, 91, 1138- 1146. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.07.169
  • Lipson, M. (2007). Peacekeeping: organized hypocrisy?. European journal of international relations, 13(1), 5-34. https://doi.org/10.1177/1354066107074283
  • Memduhoğlu, H. B., Taşdan, M., & Erdem, M. (2008). İlköğretim okullarında stratejik planlama uygulamalarının değerlendirilmesi. International Conferance on Educational Sciences /ICES, 23- 25 June 2008 (pp. 1368-1380). Eastern Mediterranean University.
  • Morin, D. (2016). Democratic accountability during performance audits under pressure: a recipe for institutional hypocrisy?. Financial Accountability & Management, 32(1), 104-124. https://doi.org/10.1111/faam.12081
  • Niebuhr, R. (2013). Moral man and immoral society: A study in ethics and politics. Westminster John Knox Press, s. 45.
  • Okçu, V. (2014). Ortaöğretim okulu yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 501- 524. doi: 10.14527/kuey.2014.020
  • Phillippe, TW & Koehler, J.M (2005). Algılanan örgütsel ikiyüzlülüğün bir faktör analitik çalışması. SAM Gelişmiş Yönetim Dergisi, 70, 13-20.
  • Perez, L. F. R., & Robson, K. (1999). Ritual legitimation, de-coupling and the budgetary process: managing organizational hypocrisies in a multinational company. Management Accounting Research, 10(4), 383-407. https://doi.org/10.1006/mare.1999.0114
  • Sözlük, T. (2019). TDK Yayınları. 14.12.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th Edition). Pearson.
APA Kayış E, CEMALOGLU N, Sipahi Döngül A (2020). Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
Chicago Kayış Esra,CEMALOGLU NECATI,Sipahi Döngül Assist.Prof. Esra Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2020): 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
MLA Kayış Esra,CEMALOGLU NECATI,Sipahi Döngül Assist.Prof. Esra Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2020, ss.4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
AMA Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2020; 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
Vancouver Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2020; 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
IEEE Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A "Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.4329 - 4341, 2020. 10.47423/TurkishStudies.46387
ISNAD Kayış, Esra vd. "Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2020), 4329-4341. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.46387
APA Kayış E, CEMALOGLU N, Sipahi Döngül A (2020). Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(6), 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
Chicago Kayış Esra,CEMALOGLU NECATI,Sipahi Döngül Assist.Prof. Esra Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.6 (2020): 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
MLA Kayış Esra,CEMALOGLU NECATI,Sipahi Döngül Assist.Prof. Esra Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.6, 2020, ss.4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
AMA Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(6): 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
Vancouver Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(6): 4329 - 4341. 10.47423/TurkishStudies.46387
IEEE Kayış E,CEMALOGLU N,Sipahi Döngül A "Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.4329 - 4341, 2020. 10.47423/TurkishStudies.46387
ISNAD Kayış, Esra vd. "Öğretmenlerin Örgütsel İkiyüzlülük Algıları ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/6 (2020), 4329-4341. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.46387