Yıl: 2020 Cilt: 23 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 11 - 20 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17484/yedi.598114 İndeks Tarihi: 15-05-2021

Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi

Öz:
Bu çalışmada, tasarım eğitiminde sembolik öneme sahip ve öğrenmenin vazgeçilmez bir parçası olan tasarım jürilerinde, öğrencilerin kullanması için bir ‘retorik model’ önerilmektedir. Bu özgün modelde öğrencilerin tasarım fikirlerini anlatmaları ve projelerini jüri üyeleri önünde savunmaları için sistemli aşamalar ve öneriler bulunmaktadır. Aşamalar jüri süreci ve akışı dikkate alınarak planlanmış ve öneriler Aristoteles’in retorik teorisi üzerine yapılandırılmıştır. Hem sözle hem de görsel iletişim öğelerinin planlanmasına ilişkin model, öğrencilere rehber olacak ve etkili sunum yapmalarında fayda sağlayacaktır.
Anahtar Kelime:

Rhetoric, Persuasion and Design Jury

Öz:
In this study, a ‘rhetorical model’ is proposed for the use of students in design juries which are symbolic and indispensable learning events in design education. This original model offers systematic steps and suggestions for students to present and defend their design ideas in front of the jury. The stages were planned considering the jury process and communication flow, and the recommendations were based on Aristoteles' rhetorical theory. This unique model will guide the students to plan both verbal and visual communication elements and also help them to make effective presentations.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkbaş, B. (2019). Bobik. (Mezuniyet projesi). Atılım Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, Ankara.
  • Aristoteles. (2004). Retorik (Çev. M. H. Doğan). İstanbul: Y.K.Y.
  • Buchanan, R. (1985). Declaration by design: Rhetoric, argument, and demonstration in design practice. Design Issues, 2(1), 4. https://doi.org/10.2307/1511524
  • Cross, N. (1999). Design research: A disciplined conversation. Design Issues, 15(2), 5-10.
  • Daroda, K. S. (2011). Verbal technical presentation skill improvement requırements for archıtects in Nigeria. Journal of Research in Education and Society, 2(2), 144-153.
  • Frederickson, M. P. (1990). Design juries: a study in lines of communication. Journal of Architectural Education, 43(2), 22- 27. https://doi.org/10.1080/10464883.1990.10758556
  • Gurel, M. O., ve Basa, I. (2004). The status of graphical presentation in interior/architectural design education. International Journal of Art and Design Education, 23(2), 192– 206. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2004.00397.x
  • Heath, R. L. (2004). Halkla ilişkiler için retoriksel bir uygulama. H. Güz ve S. Y. Becerikli (Ed.), Halkla İlişkilerde Seçme Yazılar içinde (s. 107–154). Ankara: Alban Tanıtım.
  • Ilgaz, A. (2009). Design juries as a means of assessment and criticism in industrial design education: A Study on Metu Department of Industrial Design. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). METU, Ankara.
  • Ilgaz, A., ve Korkut, F. (2013). Öğrencilerin ve değerlendirenlerin bakış açılarından endüstri ürünleri tasarımı eğitiminde jüri değerlendirmesi. Y. Sarıkaya Levent, M. Uçar (Ed.). Mersin’den mimarlık planlama tasarım yazıları: Tamer Gök’e armağan içinde (s. 203–221). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Karadağ, C. (2019). Core. Atılım Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, 3. Sınıf Projesi.
  • Kaufer, D. S., ve Butler, B. S. (2013). Rhetoric and the art of design. New York: Routledge.
  • L’Etang, J. (2002). Halkla ilişkiler ve retorik. J. L’Etang ve M. Pieczka (Ed.), Halkla ilişkilerde eleştirel yaklaşımlar içinde (s. 189–213). Ankara: Vadi Yayınları.
  • McCormack, K. C. (2014). Ethos, pathos, and logos: The benefits of Aristotelian rhetoric in the courtroom. Washington University Jurisprudence Review, 131(1), 131-155. Erişim adresi: http:// openscholarship.wustl.edu/law_jurisprudence/vol7/iss1/9
  • Muratovski, G. (2016). Research for designers: A guide to methods and practice. SAGE Publications.
  • Schön, D. (1985). The design studio: An exploration of its traditions and potentials. International Specialized Book Service Incorporated.
  • Schön, D. (1988). Toward a marriage of artistry & applied science in the architectural design studio. Journal of Architectural Education, 41(4), 4-10. https://doi.org/10.1080/10464883. 1988.10758496
  • Toros, S., ve Çakın Ç. (2019). Humpty Dumpty. Musedesign Awards, Product Design Category, Rose Gold Winner. Retrieved from: https://design.museaward.com/winner-info.php?id=470
  • Webster, H. (2006). A Foucauldian look at the design jury. Art, Design & Communication in Higher Education, 5(1), 5-19. https://doi.org/10.1386/adch.5.1.5_1
  • Webster, H. (2007). The analytics of power: Re-presenting the design jury. Journal of Architectural Education, 60(3), 21-27.
APA toros s (2020). Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. , 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
Chicago toros secil Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. (2020): 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
MLA toros secil Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. , 2020, ss.11 - 20. 10.17484/yedi.598114
AMA toros s Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. . 2020; 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
Vancouver toros s Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. . 2020; 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
IEEE toros s "Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi." , ss.11 - 20, 2020. 10.17484/yedi.598114
ISNAD toros, secil. "Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi". (2020), 11-20. https://doi.org/10.17484/yedi.598114
APA toros s (2020). Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 23(23), 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
Chicago toros secil Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 23, no.23 (2020): 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
MLA toros secil Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, vol.23, no.23, 2020, ss.11 - 20. 10.17484/yedi.598114
AMA toros s Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2020; 23(23): 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
Vancouver toros s Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2020; 23(23): 11 - 20. 10.17484/yedi.598114
IEEE toros s "Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi." YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 23, ss.11 - 20, 2020. 10.17484/yedi.598114
ISNAD toros, secil. "Retorik, İkna ve Tasarım Jürisi". YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 23/23 (2020), 11-20. https://doi.org/10.17484/yedi.598114